2007-03-25, 19:51
Medlem
Fox 2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dewuni
Jag undrar om man blandar AN och Socker 50/50 för An är väl ett bättre oxiderings medel än KNO3 so 50/50 borde väl vara bäst, funkar de på samma sätt som kno3 och socker? om man smälter tillsammans med lite ljus sirap eller nåt borde de väl bli typ Rcandy

Vad baserar du denna "fakta" ifrån?

Att NH4NO3 är bättre än KNO3?

Att 50/50 vore bäst?

För mig ser det ut som gissningar

mvh
Citera
2007-03-25, 19:59
Medlem
Naturvetarens avatar
NH4NO3:s sönderfall ger ett negativt värde i entalpiförändring till skillnad från KNO3, alltså kan det ge betydligt våldsammare förbränningar. Att man ska blanda det 50/50 med socker för bästa resultat (antar att du menar för optimal förbränning) är taget ur luften likaså det andra. Du bara gissar lite och tar det sedan som fakta, precis som med att man kanske får ut Al-damm om man blandar Al-folie med aceton, vatten och propplösare
Citera
2007-03-25, 20:04
Medlem
Naturvetarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oscar1616
Nej det hade jag inte tänkt mig men de flessta som skriver här har väl köpt kaliumnitrat och då skulle väll ni kunna rekomendera något av dessa företag?
De flesta här säger ju att de köpt från grangården men du säger att det numera inte går eftersom de har infört tillstånd. Om du undrar ifall de ljuger kollar du upp det. Sedan har många gett dig tips om att man kan få det från färghandlar, då kan du ringa runt till olika färghandlare och fråga. Sedan har det nämnts tusen ggr i tråden att flera internetbutiker säljer det. Det är inte en svårinförskaffad kemikalie!
Citera
2007-03-25, 20:49
Medlem
Dewunis avatar
[Inlägg raderat]
Citera
2007-03-25, 21:42
Medlem
Jomazis avatar
0.125*50*50 mm Be kostar 1088 £ på advent
Citera
2007-03-26, 05:37
Medlem
bjornebarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jomazi
0.125*50*50 mm Be kostar 1088 £ på advent

Just varför jag inte sökte på google innan jag frågade, Naturvetaren; då får man bara sigmaaldrich-priser -_- Sedan verkar de där företagen, efter att ha mailat dem, sälja tilll andra företag och inte privatpersoner, så jag frågar ännu en gång:
Var kan man köpa Beryllium-folie?
Citera
2007-03-26, 09:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Naturvetaren
NH4NO3:s sönderfall ger ett negativt värde i entalpiförändring till skillnad från KNO3, alltså kan det ge betydligt våldsammare förbränningar. Att man ska blanda det 50/50 med socker för bästa resultat (antar att du menar för optimal förbränning) är taget ur luften likaså det andra. Du bara gissar lite och tar det sedan som fakta, precis som med att man kanske får ut Al-damm om man blandar Al-folie med aceton, vatten och propplösare

Blandningar med ammoniumnitrat som oxidationsmedel är kända för att brinna väldigt långsamt, trots att nitratet sönderfaller exotermiskt. Vad detta beror på kan jag inte ge något säkert svar på, men en tänkbar orsak är att mängden syre som frigörs vid sönderfallet är relativt liten.

Däremot kan blandningar innehållande ammoniumnitrat detonera, vilket satser med kaliumnitrat som oxidationsmedel inte kan.

Mvh,
Kaj
Citera
2007-03-26, 09:28
Medlem
Naturvetarens avatar
Genom alla dem Och vad är det för fel på sigmaaldrich?
Citera
2007-03-26, 09:47
Medlem
Naturvetarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fyrverkerinörd
Blandningar med ammoniumnitrat som oxidationsmedel är kända för att brinna väldigt långsamt, trots att nitratet sönderfaller exotermiskt.
Helt på det klara med det men lägg märke till kan. NH4NO3 kan, i rätt bladningar, reagera våldsamt (våldsammare än KNO3) som oxidationsmedel.

Citat:
Vad detta beror på kan jag inte ge något säkert svar på, men en tänkbar orsak är att mängden syre som frigörs vid sönderfallet är relativt liten.
Många gånger beror det på att man inte tagit bort kristallvattnet. När det är gjort reagerar ammoniumnitrat betydligt våldsammare än innan. Ammoniumnitrat ger också, som du säger, mindre O2/mol pga sitt höga väteinnehåll (ger H2O) vilket i hög grad leder till dess "långsammare" syregivningsförmåga.

Citat:
Däremot kan blandningar innehållande ammoniumnitrat detonera, vilket satser med kaliumnitrat som oxidationsmedel inte kan.
Jo, man kan känsliggöra satser med KNO3 som oxmedel och få dem att detonera.

MVH NV
Citera
2007-03-26, 10:47
Medlem
Har inte själv så mycket erfarenhet av ammoniumnitrat, då jag främst är inriktad på fyrverkerier. Kan du ge något exempel på blandning där ammoniumnitrat ger högre förbränningshastighet än kaliumnitrat?

Innehåller ammoniumnitrat verkligen kristallvatten? Det har jag aldrig hört något om. Att det är hygroskopiskt, och därmed oftast fuktigt, råder det dock ingen tvekan om.

Visst kan en blandning innehållande kaliumnitrat detonera, förutsatt att den innehåller något annat ämne som sönderfaller tillräckligt exotermiskt för att kunna fortplanta detonationen. Kaliumnitrat har ju till exempel använts i vissa dynamiter. Men enligt denna definition kan då även kiselgur ge detonerande blandningar...

Mvh,
Kaj

Citat:
Ursprungligen postat av Naturvetaren
Helt på det klara med det men lägg märke till kan. NH4NO3 kan, i rätt bladningar, reagera våldsamt (våldsammare än KNO3) som oxidationsmedel.

Många gånger beror det på att man inte tagit bort kristallvattnet. När det är gjort reagerar ammoniumnitrat betydligt våldsammare än innan. Ammoniumnitrat ger också, som du säger, mindre O2/mol pga sitt höga väteinnehåll (ger H2O) vilket i hög grad leder till dess "långsammare" syregivningsförmåga.

Jo, man kan känsliggöra satser med KNO3 som oxmedel och få dem att detonera.

MVH NV
Citera
2007-03-26, 11:01
Medlem
Naturvetarens avatar
Citat:
Har inte själv så mycket erfarenhet av ammoniumnitrat, då jag främst är inriktad på fyrverkerier. Kan du ge något exempel på blandning där ammoniumnitrat ger högre förbränningshastighet än kaliumnitrat?
NH4NO3/Mg som vi varit inne på förut.

Citat:
Innehåller ammoniumnitrat verkligen kristallvatten? Det har jag aldrig hört något om. Att det är hygroskopiskt, och därmed oftast fuktigt, råder det dock ingen tvekan om.
Rätt, NH4NO3 suger upp vatten men tar inte in det i sin kristallstruktur (vad jag vet iaf). Jag vet inte varför jag skrev kristallvatten när det jag ville få fram var att det är vanligt vatten man ska ha bort. Så går det när man stressar

Citat:
Visst kan en blandning innehållande kaliumnitrat detonera, förutsatt att den innehåller något annat ämne som sönderfaller tillräckligt exotermiskt för att kunna fortplanta detonationen. Kaliumnitrat har ju till exempel använts i vissa dynamiter. Men enligt denna definition kan då även kiselgur ge detonerande blandningar...
KNNM är ett exempel på en detonerande KNO3-mix. NM detonerar med KNO3 som syregivare, det spelar alltså en viktig roll i detonationsförloppet till skillad från t ex kiselgur i dynamit. NM kan detonera ensamt enligt 4CH3NO2 → 4CO + 4H2O + 2H2 + 2N2 men deltaH är betydligt lägre för 4CH3NO2 + 3O2 → 4CO2 + 6H2O + 2N2. Däremot kan KNO3 som sagt inte detonera ensamt.
Citera
2007-03-26, 11:26
Medlem
mummas avatar
Kanske lite fel ämmne. Men vart kan man köpa en fragmentor (eller hur det stavas)?
En sådan reaktor för att odla vissa biologiska mikroorganismer...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in