Citat:
Ursprungligen postat av Fyrverkerinörd
Har inte själv så mycket erfarenhet av ammoniumnitrat, då jag främst är inriktad på fyrverkerier. Kan du ge något exempel på blandning där ammoniumnitrat ger högre förbränningshastighet än kaliumnitrat?
NH4NO3/Mg som vi varit inne på förut.
Citat:
Innehåller ammoniumnitrat verkligen kristallvatten? Det har jag aldrig hört något om. Att det är hygroskopiskt, och därmed oftast fuktigt, råder det dock ingen tvekan om.
Rätt, NH4NO3 suger upp vatten men tar inte in det i sin kristallstruktur (vad jag vet iaf

). Jag vet inte varför jag skrev
kristallvatten när det jag ville få fram var att det är vanligt vatten man ska ha bort.

Så går det när man stressar
Citat:
Visst kan en blandning innehållande kaliumnitrat detonera, förutsatt att den innehåller något annat ämne som sönderfaller tillräckligt exotermiskt för att kunna fortplanta detonationen. Kaliumnitrat har ju till exempel använts i vissa dynamiter. Men enligt denna definition kan då även kiselgur ge detonerande blandningar...
KNNM är ett exempel på en detonerande KNO3-mix. NM detonerar med KNO3 som syregivare, det spelar alltså en viktig roll i detonationsförloppet till skillad från t ex kiselgur i dynamit. NM kan detonera ensamt enligt 4CH3NO2 → 4CO + 4H2O + 2H2 + 2N2 men deltaH är betydligt lägre för 4CH3NO2 + 3O2 → 4CO2 + 6H2O + 2N2. Däremot kan KNO3 som sagt inte detonera ensamt.