2007-08-18, 09:26
Moderator
WirelessGkit2s avatar
MEKP, det är väl det enda sprängämnet man kan köpa rakt över disk i butik va? Om än något utspädd. Fast jag har en liten burk som deklareras som 100% enligt ettiketen.

Det används ju som härdare i glasfiberplast.

Ex. http://www.watski.se/www/produkter_meny.asp?prodCardID=15744&groupID=4&subG roupID=500500&parentGroupID=500

Något som provat att extrahera det?
Citera
2007-08-18, 11:42
Medlem
pihops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WirelessGkit2
MEKP, det är väl det enda sprängämnet man kan köpa rakt över disk i butik va? Om än något utspädd. Fast jag har en liten burk som deklareras som 100% enligt ettiketen.

Det används ju som härdare i glasfiberplast.

Ex. http://www.watski.se/www/produkter_meny.asp?prodCardID=15744&groupID=4&subG roupID=500500&parentGroupID=500

Något som provat att extrahera det?

Intressant!
Förhoppningsvis så är det väl upplöst i nåt lösningsmedel som dunstar lätt, då borde det ju bara vara att dunsta in det om dom inte har tillsatt massa annan skit.
Citera
2007-08-18, 11:49
Medlem
GalFisks avatar
Från Wikipedia: Dilute solutions of 30 to 60% MEKP are used in industry and by hobbyists as the catalyst which initiates the polymerization of polyester resins used in glass-reinforced plastic, and casting. For this application, MEKP is dissolved in dimethyl phthalate, cyclohexane peroxide, or diallyl phthalate to reduce sensitivity to shock. Benzoyl peroxide can be used for the same purpose.
Citera
2007-08-20, 16:18
Medlem
Dewuni: Fick reda på att magnesium endast reagerar med hett vatten.

Ännu en fråga: 0,1 mol/dm3 av dessa ämnen: H2SO4, HCl, NaCl samt NH3 ger olika pH-värden. I vilken ordning står dessa ämnen i om man börjar med det ämne som har lägst pH. Jag kom fram till detta: H2SO4, HCl, NaCl och till sist NH3 med högst pH-värde. Stämmer det eller är jag ute och cyklar?
Citera
2007-08-20, 16:34
Medlem
GalFisks avatar
Det ser helt rätt ut, H2SO4 är en starkare syra än HCl, NaCl är neutralt och NH3 är basiskt.
Citera
2007-08-21, 00:45
Medlem
Tack så mycket! Har precis gjort ett prov och är lite nervös över hur det gick så var tvungen att fråga lite Men nu är jag lugn
Citera
2007-08-22, 17:31
Medlem
Claritys avatar
Någon som vet var man får tag på Borsyra och aluminiumpulver billigt?
Kinn är så dyra på aluminiumet. SK, CheapChemicals vet jag redan om, men finns det ingen
annan som säljer något utav dessa? Hört att Borsyra säljs i keramikaffärer, isf någon som vet i Linköpingsområdet?
Citera
2007-08-23, 19:12
Medlem
Borsyra kan du synta själv med Borax som du kan köpa i en del färgaffärer och saltsyra, ska finnas en länk om detta. På tal om aluminiumpulver beror det på vad du vill ha och hur mycket, partikelstorlek, flingor, damm eller atomiserad och hur reaktiv den ska vara. Själv har jag tre olika sorter och skulle behöva två sorter till. Vet att vissa färgaffärer sålde mindre mängder typ 50 gram flingor, blanka i rätt fin partikelstorlek under betäckningen CB50 för 70-80 kr för några år sedan.

Mvh Puriss
Citera
2007-08-23, 19:34
Medlem
Smällare

Ok jag anser inte att smällare är en kemikalie men jag undrar om det finns någonstans där man kan få tag på smällare. Finns det folk som smugglar smällare eller nått? Gärna i Uppsala eller Stockholms området. Jag vill ha riktiga smällare inte hemmagjorda. Jag saknar smällare så mycket
Citera
2007-08-23, 20:17
Medlem
pihops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klukman
Ok jag anser inte att smällare är en kemikalie men jag undrar om det finns någonstans där man kan få tag på smällare. Finns det folk som smugglar smällare eller nått? Gärna i Uppsala eller Stockholms området. Jag vill ha riktiga smällare inte hemmagjorda. Jag saknar smällare så mycket

Nej det finns ingenstans för allmänheten!
Däremot har jag haft kontakt med en större grossist (säger inte mer) i Sverigeområdet som hade en låda med knallbollar. Dessa bollar var fyllda med 5g flash och var rejält tjocka.
Behöver jag nämna att dom small rätt bra?
Citera
2007-08-24, 00:10
Medlem
synd att du måste vänta till nyår med att smälla dem
Måste vara i klass med millitärens knallskott och de smäller fint vill jag lova. Frågan är om det tillverkas så mycket smällare längre. I USA är de förbjudna och jag tror att de gäller i de flesta EU-länder med. 1-0 till hundarna .
Citera
2007-08-24, 09:06
Medlem
C9h18o6s avatar
Tänkte bara kolla när det gäller väteperoxid! I färgaffärerna så står dom ute men om man köper dom på apoteket så ligger dom ju i en kyl!

frågan är nu om man skall ha dessa i kylen?? håller dom bäst då eller?? dem jag köper är 35%. skall jag nu lägga den i kylen eller skall jag ha den i rumtemp??

mvh // c9

ps: Finns det någon manick som kan läsa hur mycket av joner det är i en lösning? Jag tror jag vet att det finns men kan denna manick också läsa hur mycket det är i % av varje jon??
Hoppas ni fattar? :ds
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in