2007-12-06, 20:28
Medlem
HOkks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheShining__
Är lixx 14 år. fyller 15 i Januari.
Citera
2007-12-06, 20:44
Bannlyst
orkar inte läsa hela tatp tacp tråden kan nån svara om det går att göra tatp med 19,5% väteperoxid
Citera
2007-12-06, 20:47
Medlem
Gunpowderfreaks avatar
"lixx" hej då, välkommen tillbaka om drygt 3 år.

NV : jag föredrar att synta mina kemikalier själv, om det finns möjlighet.
Kan bara grundläggande kemi, som att räkna med mol m.m
Det räcker gott och väl, enligt mig.
Citera
2007-12-06, 20:55
Medlem
Fieldleafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ufo-ufo
orkar inte läsa hela tatp tacp tråden kan nån svara om det går att göra tatp med 19,5% väteperoxid

Det går har själv gjort det. Men inget jag rekomenderar om du gillar dina vitala kroppsdelar. Annars är det nog jättebra primärsprängämne
Citera
2007-12-06, 21:21
Medlem
-J-s avatar
Citat:
Är lixx 14 år. fyller 15 i Januari.

men aZzå lixx du får inte skriva här, 0wn3d då va eller ?

Citera
2007-12-06, 21:37
Medlem
Naturvetarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ufo-ufo
Du orkar inte ens läsa den lilla tråden men ska ändå göra TATP? Du måste verkligen vara helt dum i huvudet.
Citera
2007-12-06, 21:44
Medlem
Naturvetarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gunpowderfreak
Kan bara grundläggande kemi, som att räkna med mol m.m. Det räcker gott och väl, enligt mig.
Visst gör det det, men det är ändå inget som gör att man kan säga att man kan något om kemi.
Citera
2007-12-06, 22:09
Medlem
Gunpowderfreaks avatar
Kan man räkna med molmängder, skriva reaktionsformler, känna till olika bindningar etc kan man man iallafall grunderna och det är tillräckligt för mig.
Sedan kan man ju förkovra sig i kemins värld och lära sig mera, vilket jag inte har gjort. Jag är inte expert, du är utan problem bättre, men jag tycker ändå att jag kan kemi.
Citera
2007-12-06, 22:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av -J-
men aZzå lixx du får inte skriva här, 0wn3d då va eller ?

NÅgot problem med vad jag ägnar min fritid åt eller ?
Du kanske satt själv som tonåring och läste runt i forumen..
Eller du kanske inte var tillräckligt mogen för att förstå vad
du håller på med då ?
Citera
2007-12-06, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Naturvetaren
Kemi och kemi, de flesta här är hantverkare eller vad man ska kalla dem, de bygger fyrverkerier och kan säkerheten som de måste kunna men kemikunksaperna bland pyrotekniker verkar generellt vara mycket dåliga (och egentligen helt onödiga om man bara vill bygga fyrverkerier).

Vissa allmänkunskaper i kemi är definitivt på sin plats, främst för att kunna förstå problematiken med oönskade reaktioner under tillverkning och lagring.

Förloppet när en sats brinner under praktiska förhållanden är dock lika mycket termodynamik och fysik som kemi, och dessutom så komplext att det är tveksamt om det är någon idé att försöka behandla teoretiskt.

Mvh,
Kaj
Citera
2007-12-06, 22:37
Medlem
Pyrokemis avatar
Citat:
NÅgot problem med vad jag ägnar min fritid åt eller ?
Du kanske satt själv som tonåring och läste runt i forumen..
Eller du kanske inte var tillräckligt mogen för att förstå vad
du håller på med då ?

Det han menade var att det råder 18års gräns här på forumet, och att du troligtvis kommer tilldelas en ban. Välkommen tillbaka om drygt 3 år.

Mvh
Anton
Citera
2007-12-06, 23:10
Medlem
Naturvetarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fyrverkerinörd
Vissa allmänkunskaper i kemi är definitivt på sin plats, främst för att kunna förstå problematiken med oönskade reaktioner under tillverkning och lagring.
Klart det är nyttigt och användbart men inte nödvändigt, vet man att en sats ska förvaras si och så behöver man inte kunna någon teori bakom. Så länge man läser litteratur om pyroteknik och lär sig hur man ska göra kan man hoppa över teorin bakom, det räcker att acceptera och följa. Väldigt många är helt nöjda med det och det fungerar eftersom en pyrotekniker inte behöver räkna ut något, man kan helt hålla sig till färdiga koncept.

Citat:
Ursprungligen postat av Fyrverkerinörd
Förloppet när en sats brinner under praktiska förhållanden är dock lika mycket termodynamik och fysik som kemi, och dessutom så komplext att det är tveksamt om det är någon idé att försöka behandla teoretiskt.
Att sätta sig in i sådant är ingenting annat är kuriosa för en pyrotekniker, precis som all annan kemi och fysik.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in