2007-04-18, 18:24
Medlem
wääuus avatar
Om du ska ha det till att lägga saker som är känsliga för luft så tror jag att du kan använda fotogen istället, eller rent av flytande paraffin (Festivals tändvätska eller lampolja)
Citera
2007-04-18, 22:20
Medlem
Apoteket

Citat:
Ursprungligen postat av HOkk
Yeess denna fråga har inte vart uppe: Vart kan man som privatperson enklast få tag på ett par liter mineralolja/råolja?
"Mineralolja" är i princip sak samma som Apotekets "paraffinum liquidum".

De därade farmaceuterna är ju så glada för latin.
"Paraffinum" = paraffin,
"liquidum" = flytande

Alltså: "paraffinum liquidum" = flytande paraffin.

Synonymer: paraffinolja, medicinsk paraffinolja, medicinsk vitolja. Med flera.

Kärt barn har många namn. Men är samma sak!
Citera
2007-04-18, 23:07
Medlem
HOkks avatar
woofer & wäuu: Jag skall använda det till att testa olika rökbomber, det skall tydligen funka ypperligt blandat med vanlig socker/kno3(40:60) mix. Killen som testade det hela kom fram till att det inte alls funkade bra med: Paraffinolja, motorolja, vaselin mfl med däremot blev det riktigt bra med mineralolja.

Gauss: Tack så mycket för svaret! Klarnade lite mer när jag fick läst den engelska wiki'n me; Mineralolja.

Paraffinolja alltså, där ser man! Borde finnas hos tex Jula då.
Citera
2007-04-19, 17:29
Medlem
HOkks avatar
Meen fan då, nu säger jag emot mig själv
Mineralolja skall funka bra, fast inte paraffinolja hmm?? är du säker på att de är samma sak Gauss? Det kan ju tilläggas att det är en jänkare som skrivit Mineralolja dom kanske har andra värderingar där borta?

Citat:
Ursprungligen postat av Cracker@Rougesci
I just came in from trying these separate Smoke producing combinations. Potassium Nitrate 60,Granulated Sugar 40, mixed well with ...10-50 Motor Oil,Vaseline,Glycerin,Brake Fluid,Mineral Oil, and Paraffin Oil.

By mixing Mineral Oil with the Potassium Nitrate and Granulated Sugar 60/40 mix to the point it was a pourable shake like texture. I was able to reproduce a extremely effective smoke mixture that was far superior to the standard Candle Wax Nitrate composition.

Är det cracker som har blandat ihop dem?
Citera
2007-04-19, 17:49
Medlem
woofers avatar
Om det nu inte är parafinolja så fortsätter jag nog att puscha lite för den sunnkiga motoroljan. Den brukar ju kallas "mineral based" på engelska så det är väl inte helt otänkbart att någon översätter det till mineralolja på svenska.

Den finns ju många sorters motorolja men främst så brukar dom väl delas in i syntetiska och icke syntetiska oljor. Där den olja jag pratar om är den icke syntetiska.
Citera
2007-04-19, 18:56
Medlem
HOkks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GaussBonnet
"Mineralolja" är i princip sak samma som Apotekets "paraffinum liquidum".

De därade farmaceuterna är ju så glada för latin.
"Paraffinum" = paraffin,
"liquidum" = flytande

Alltså: "paraffinum liquidum" = flytande paraffin.

Synonymer: paraffinolja, medicinsk paraffinolja, medicinsk vitolja. Med flera.

Kärt barn har många namn. Men är samma sak!

Nu tror jag att jag har det!

Det är just av Gauss nämnda: "paraffinum liquidum", flytande paraffin som är mineralolja. Paraffin olja är ett annat ämne som lätt förväxlas med flytande paraffin vad jag förstått.

http://en.wikipedia.org/wiki/Liquid_paraffin
http://en.wikipedia.org/wiki/Paraffin_oil
http://www.encyclopedia.com/doc/1E1-petrolat.html

"Liquid Paraffine is distinct from the fuel known in Britain as paraffin oil or just paraffin, which is called kerosene in American English. Usage of the term varies in other countries, leading to confusion about which substance is being referred to."

"Liquid paraffin has a number of names, including nujol, mineral spirits, adepsine oil, alboline, glymol, liquid paraffin, medicinal paraffin, saxol, liquid petrolatum or USP mineral oil."

Det är alltså paraffin i flytande form jag skall ha tag på då,

woofer: kanske funkar med en mineralolje baserad motorolja me, fast tror de e bättre med "real stuff", men man kan ju införskaffa båda och testa skillnaden,
Citera
2007-04-19, 19:37
Medlem
Rostfritt kärl á 25l?

Hur får man enklast billigast tag på ett rostfritt kärl som tar runt 25L? (även mindre volymer kanske går bra...)

Tack på förhand
Citera
2007-04-19, 19:47
Medlem
Naturvetarens avatar
På jobbet får vi aceton i 10l rostfria fat. Kanske kan vara ngt?
Citera
2007-04-19, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Naturvetaren
Låter ju sannerligen intressant. Går säkert att få ihop på något sätt. Du har PM!
Citera
2007-04-19, 20:26
Medlem
Jomazis avatar
Inget köpasälja. / mod.
Citera
2007-04-19, 21:28
Medlem
Naturvetarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naturvetaren
OBS att det bara var ett tips på var man kan få tag på sådana fat! Fråga hos ett företag som hanterar störe mängder aceton. Jag säljer inte sådana fat och ville aldrig antyda att jag gjorde det!
Citera
2007-04-19, 23:45
Medlem
GalFisks avatar
Stora rostfria grytor används för att laga mat i restauranger etc, kan det vara nåt? Lite tips på var man kan hitta såna fann jag här: http://www.humle.se/punbb/viewtopic.php?id=89
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in