Tack för svaret! Låter rimligt. En fråga till... när jag ska torka toulen så har jag använt CaCl2, men natrium ska enligt sidor vara bäst. Kan jag använda koksalt? Finns det någon för/nackdel med det gämfört med kalciumkloriden?
Natriumklorid? Låter konstigt. Kalciumklorid är betydligt mer hygroskopiskt än natriumklorid. Fördelen med natriumklorid skulle ju vara att den är i princip gratis och mycket lätt att få tag på. Magnesiumsulfat är annars mer eller mindre standard för att torka organfaser.
NaCl är värdelöst som torkmedel, det handlar inte om stora pengar att skaffa bättre saker heller. Ge mig en källa som föreslår koksalt tack, jag vill se det med egna ögon
ICA:s salpeter är ju natronsaltet men det är knappast några bekymmer att köra med kalisaltet. Vi äter ju både Na och K och anjonen är nitrat i båda fallen. Borde inte spela ngn roll. Dessutom är kalisaltet billigare än natronditon eftersom det tillverkas i större skala om jag inte misstar mig.
Edit: Enligt wiki används det till inläggning av kött och mejeriprodukter, nummer E 252.
Ja, precis, metalliskt natrium var det. Men sen har jag sett på andra sidor att man kan slänga ner en näve koksalt i sitt toulen för att bli av med vattnet, så det borde också fungera.
Citat:
En näve koksalt i toluenflaskan är väl billigaste sättet att vara säker på att det är vattenfritt (Yes, toluen och vatten blandar sig fast inte mycket).
Det ja, metallsikt natrium som torkmedel Slöseri kallar jag det Det finns många bättre och billigare alternativ. Dessutom måste det vara som wääuu skriver, det sedimenterar med hjälp av NaCl, inget annat.