Citat:
Ursprungligen postat av 6E30306200
Var kan man köpa plutonium?
Den här sidan har i princip allting. I olika former och kvaliteter, dock är en del saker lite dyra

Tyvärr har de inte plutonium eller tritium heller

Jag har en 30 år gammal katalog, "Radiochemicals", från The Radiochemical Centre, Amersham. De säljer (sålde) radioisotoper av de mest otroliga slag. Till exempel Tc, Pm, Po, Ra, Ac, Pa, U, Np, Pu, Am, Cm. Och även tritium, både som gas, vatten (T2O) och isotopmärkta kemikalier. Däremot inte några atomnummer högre än 96 Cm. Dessa isotoper säljs (såldes) inte i metallisk form utan i form av kristallina föreningar (klorider, nitrater), samt vattenlösningar av dessa salter.
De sålde 2 Pu-isotoper: Pu 238 samt Pu 239.
I katalogen anges uttryckligen:
"In most countries, persons posessing, using, selling or transporting radioactive materials must be licensed by a national authority". Om man är tveksam, så bistår de med adress till relevant myndighet. I Sverige torde myndigheten ifråga vara Strålskyddsinstitutet.
Har sett i Gummibibeln att man kan köpa Pu från AEC (Atomic Energy Comission, USA) om man har erforderliga tillstånd. Och det har man knappast...
Om lite av farorna med plutonium,se:
http://www.speclab.com/elements/plutonium.htm: "Precautions must also be taken to prevent the unintentional formation of a critical mass. Plutonium in liquid solution is more likely to become critical than solid plutonium. The shape of the mass must also be considered where criticality is concerned. Plutonium-238 is available to authorized users from the O.R.N.L. at a cost of about $7.50/mg (97%) plus packing costs of $1250 per package." Se även
http://www.llnl.gov/csts/publications/sutcliffe/
Nej, jag försökte aldrig köpa några radioaktiva ämnen. Ty, radioaktiva grundämnen ingår av säkerhetsskäl inte i mitt periodiska system. Man får tänka på livhanken.
Citat:
Ursprungligen postat av 6E30306200
Sigma resp Aldrich har väldigt mycket. T.o.m. nervgaser (såsom diisopropylmonofluorofosfat = DIFP = DIPF = "fluostigmin") och oerhört giftiga toxiner (saxotoxin, tetrodotoxin, aflatoxiner). Men de ämnena är dyra utav bara helsicke!