2005-06-28, 15:06
Medlem
Var kan man köpa plutonium?

Den här sidan har i princip allting. I olika former och kvaliteter, dock är en del saker lite dyra Tyvärr har de inte plutonium eller tritium heller

http://www.sigmaaldrich.com

Den här sidan har också en del saker:

http://www.kebolab.se (min före detta skola köpte från kebolab)
Citera
2005-06-28, 15:26
Medlem
Köpa plutonium

Citat:
Ursprungligen postat av 6E30306200
Var kan man köpa plutonium?

Den här sidan har i princip allting. I olika former och kvaliteter, dock är en del saker lite dyra Tyvärr har de inte plutonium eller tritium heller
Jag har en 30 år gammal katalog, "Radiochemicals", från The Radiochemical Centre, Amersham. De säljer (sålde) radioisotoper av de mest otroliga slag. Till exempel Tc, Pm, Po, Ra, Ac, Pa, U, Np, Pu, Am, Cm. Och även tritium, både som gas, vatten (T2O) och isotopmärkta kemikalier. Däremot inte några atomnummer högre än 96 Cm. Dessa isotoper säljs (såldes) inte i metallisk form utan i form av kristallina föreningar (klorider, nitrater), samt vattenlösningar av dessa salter.
De sålde 2 Pu-isotoper: Pu 238 samt Pu 239.

I katalogen anges uttryckligen: "In most countries, persons posessing, using, selling or transporting radioactive materials must be licensed by a national authority". Om man är tveksam, så bistår de med adress till relevant myndighet. I Sverige torde myndigheten ifråga vara Strålskyddsinstitutet.

Har sett i Gummibibeln att man kan köpa Pu från AEC (Atomic Energy Comission, USA) om man har erforderliga tillstånd. Och det har man knappast...

Om lite av farorna med plutonium,se: http://www.speclab.com/elements/plutonium.htm: "Precautions must also be taken to prevent the unintentional formation of a critical mass. Plutonium in liquid solution is more likely to become critical than solid plutonium. The shape of the mass must also be considered where criticality is concerned. Plutonium-238 is available to authorized users from the O.R.N.L. at a cost of about $7.50/mg (97%) plus packing costs of $1250 per package." Se även http://www.llnl.gov/csts/publications/sutcliffe/

Nej, jag försökte aldrig köpa några radioaktiva ämnen. Ty, radioaktiva grundämnen ingår av säkerhetsskäl inte i mitt periodiska system. Man får tänka på livhanken.

Citat:
http://www.sigmaaldrich.com
Sigma resp Aldrich har väldigt mycket. T.o.m. nervgaser (såsom diisopropylmonofluorofosfat = DIFP = DIPF = "fluostigmin") och oerhört giftiga toxiner (saxotoxin, tetrodotoxin, aflatoxiner). Men de ämnena är dyra utav bara helsicke!
Citera
2005-06-28, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GaussBonnet
Jag har en 30 år gammal katalog, "Radiochemicals", från The Radiochemical Centre, Amersham. De säljer (sålde) radioisotoper av de mest otroliga slag. Till exempel Tc, Pm, Po, Ra, Ac, Pa, U, Np, Pu, Am, Cm. Och även tritium, både som gas, vatten (T2O) och isotopmärkta kemikalier. Däremot inte några atomnummer högre än 96 Cm. Dessa isotoper säljs (såldes) inte i metallisk form utan i form av kristallina föreningar (klorider, nitrater), samt vattenlösningar av dessa salter.
De sålde 2 Pu-isotoper: Pu 238 samt Pu 239.

I katalogen anges uttryckligen: "In most countries, persons posessing, using, selling or transporting radioactive materials must be licensed by a natonal authority". Om man är tveksam, så bistår de med adress till relevant myndighet. I Sverige torde myndigheten ifråga vara Strålskyddsinstitutet.

Har sett i Gummibibeln att man kan köpa Pu från AEC (Atomic Energy Comission, USA) om man har erforderliga tillstånd. Och det har man knappast...

Om lite av farorna med plutonium,se: http://www.speclab.com/elements/plutonium.htm: "Precautions must also be taken to prevent the unintentional formation of a critical mass. Plutonium in liquid solution is more likely to become critical than solid plutonium. The shape of the mass must also be considered where criticality is concerned. Plutonium-238 is available to authorized users from the O.R.N.L. at a cost of about $7.50/mg (97%) plus packing costs of $1250 per package." Se även http://www.llnl.gov/csts/publications/sutcliffe/

Nej, jag försökte aldrig köpa några radioaktiva ämnen. Ty, radioaktiva grundämnen ingår av säkerhetsskäl inte i mitt periodiska system. Man får tänka på livhanken.

tack så mycket Jag får kolla om jag kan hitta den där affären då Då har man ju allt för att bygga en vätebomb förutom sprängämnet... :/

Citat:
Sigma resp Aldrich har väldigt mycket. T.o.m. nervgaser (såsom diisopropylmonofluorofosfat = DIFP = DIPF = "fluostigmin") och oerhört giftiga toxiner (saxotoxin, tetrodotoxin, aflatoxiner). Men de ämnena är dyra utav bara helsicke!

Cyanider är dock ganska billiga där
Citera
2005-06-28, 17:53
Medlem
Allt för att bygga en vätebomb

Citat:
Då har man ju allt för att bygga en vätebomb förutom sprängämnet... :/
Nehej minsann! Du kommer att sakna det viktigaste och svåraste, nämligen: matematik och kärnfysik!

Jag lägger in mitt inlägg från en annan tråd (Atombomb).

OM man nu skulle kunna det (bygga kärnvapen), så sannerligen jag impad! Inte av bygget, men av beräkningarna. När den första atombomben, och i än högre grad vätebomben, konstruerades så föregicks arbetet av enorma mängder beräkningar. Först ska man vara ordentligt haj på neutronfysik, kunna allt om infångningstvärsnitt och energifördelningar mm, därefter ska man ha hela den kärnfysikaliska teoribildningen för reaktionenrna klar för sig. Sedan ska ekvationer/ekvationssystem formuleras, ekvationerna lösas (vilket oftast inte kan ske analytiskt, endast numeriskt) och så återstår en helskottas massa räknande. Det kan ju förvisso lösas på en PC idag, medan på 40-talet detta fick göras för hand och med stora klumpiga mekaniska räknare. Tog en evinnerlig tid.

Jag har inte en susning om hur alla ekvationer ser ut, men det hade varit kul att ta del av de fullständiga beräkningarna för en atom- resp vätebomb.

Kontruerandet får fanimej nån annan stå för. Och då håller jag mig väldigt långt borta från dårskapen. En femtio mil minst.
Citera
2005-06-28, 19:37
Medlem
Väldigt off topic...

...men torrt skämt.
http://www.islam.com/reply.asp?id=574614&ct=2&mn=574614

Hur många kärnstridsspetsar får det vara idag? Vi har färska nyinkomna, direkt från ugnen.
Citera
2005-06-28, 19:41
Medlem
Citat:

Nehej minsann! Du kommer att sakna det viktigaste och svåraste, nämligen: matematik och kärnfysik!

Det fick jag inte lära mig i högstadiet. Min fysiklärare var dålig. Jag lärde honom saker

När får jag lära mig det? Gymnasiet? Universitet?
Citera
2005-06-28, 19:44
Medlem
Iq4s avatar
Nu känns allt hopplöst blev väckt kl 10.00 imorse av att någon från skånehobby ringde och sa att dom inte skickar nitrometan via postorder eftersom det klassas som farligt gods( )och frakten på de blir alldeles för mycket.Även samma gäller etanol vart jag upplyst om?
Sen efter de så har jag jagat kalisalpeter och krista k+.dom minsta mängderja jag vart erbjuden var 1250 Kg från yara och econova. Tyvärr lite för mycket för min sköra ekonomi. Är det någon som har ett bra tips vars jag klan beställa dessa varor utan krongel? Mvh IQ4
P.S levererar svenska kemi nu eller sommarstängt? D.S
Citera
2005-06-28, 19:53
Medlem
Mera OT, men svar...

...på frågan.

Citat:
Det fick jag inte lära mig i högstadiet. Min fysiklärare var dålig. Jag lärde honom saker

När får jag lära mig det? Gymnasiet? Universitet?
Om du vill lära dig tillräckligt för att kunna beräkna och designa kärnvapen (varför man nu skulle vilja göra det ) så behöver du läsa minst 40 poäng matematik vid universitet. De kurserna inkluderar elementär algebra, en- och flerdimensionell analys, eventuellt en del vektoranalys och lite teori för ordinära samt partiella differentialekvationer. Det är då de mest nödvändiga mattekurserna.

Sedan skadar det inte med att bygga på med komplex analys och mer teori för ordinära differentialekvationer. Ska man ta i ordentligt kan man fortsätta med distributionsteori, Fourieranalys, integrationsteori och mera partiella differentialekvationer.

Sen kommer fysiken. En introduktionskurs i atom- och kärnfysik är nödvändigt, sedan kvantmekanik, fördjupningskurser i teoretisk kärnfysik och kvantmekanik, kanske lite kvantfältteori och ovanpå det numerisk analys.
Då är du redo för att börja med neutronfysik. En del elementarpartikelfysik, och till det introduktion till kvantelektrodynamik och kvantkromodynamik.

Men du behöver knappast läsa supersymmetriteorier för att klämma ihop en bomb. Däremot en del radiofysik, strålskyddsfysik och lagstiftning kring detta. Sedan ekologi och miljövård (skitiga grejor, de där bomberna!). Och allt detta för en bomb som du inte får lov att svänga ihop, än mindre smälla av!!!

Mycket väsen för lite ull, sa kärringen som klippte grisen !
Citera
2005-06-28, 22:07
Medlem
Citat:
...på frågan.

Om du vill lära dig tillräckligt för att kunna beräkna och designa kärnvapen (varför man nu skulle vilja göra det ) så behöver du läsa minst 40 poäng matematik vid universitet. De kurserna inkluderar elementär algebra, en- och flerdimensionell analys, eventuellt en del vektoranalys och lite teori för ordinära samt partiella differentialekvationer. Det är då de mest nödvändiga mattekurserna.

Sedan skadar det inte med att bygga på med komplex analys och mer teori för ordinära differentialekvationer. Ska man ta i ordentligt kan man fortsätta med distributionsteori, Fourieranalys, integrationsteori och mera partiella differentialekvationer.

Sen kommer fysiken. En introduktionskurs i atom- och kärnfysik är nödvändigt, sedan kvantmekanik, fördjupningskurser i teoretisk kärnfysik och kvantmekanik, kanske lite kvantfältteori och ovanpå det numerisk analys.
Då är du redo för att börja med neutronfysik. En del elementarpartikelfysik, och till det introduktion till kvantelektrodynamik och kvantkromodynamik.

Men du behöver knappast läsa supersymmetriteorier för att klämma ihop en bomb. Däremot en del radiofysik, strålskyddsfysik och lagstiftning kring detta. Sedan ekologi och miljövård (skitiga grejor, de där bomberna!). Och allt detta för en bomb som du inte får lov att svänga ihop, än mindre smälla av!!!

Även om man givetvis behöver de kunskaperna som utgångspunkt lär ju det knappast räcka. Krävs nog att man forskar på det för att få ta del av sådan information.
Citera
2005-06-28, 22:48
Medlem
Citat:
...på frågan.

Vem har sagt att jag ska läsa det för en bomb? Jag vill läsa det i alla fall, men det får jag inte för jag kommer på en skitskola, precis som mina två skolor innan den Men om jag pluggar in hela svenska ordlistan, då kommer jag få 2.0 på högskoleprovet och då kan jag väl börja på universitetet direkt? Jag fick faktiskt 21 av 23 (om 23 nu var max...) på mattedelen som jag testade att göra över Internet så det är bara alla jävla ord som kommer förstöra det för mig
Citera
2005-06-28, 23:24
Medlem
ankdams avatar
Det är en av de få grejer som det är illegalt att ens spekulera i (eller om det var forska? ): Kärnvapen
Citera
2005-06-28, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ankdam
Det är en av de få grejer som det är illegalt att ens spekulera i (eller om det var forska? ): Kärnvapen

Hur det är med kärnvapen vet jag inte, men tyvärr har några väldigt väldigt intelligenta politiker kommit fram till två saker: Kärnkraft skall avvecklas för att det är dåligt och att det är förbjudet att forska om kärnkraftverk och försöka utveckla dem.

Jag förstår inte riktigt vad man tänker med när man bestämmer någonting sådant. Kärnkraft är bra, förutom avfallet som bildas. Om man inte får forska om det får man ju inte heller komma på något sätt att bli av med avfallet. Men eftersom vi bor i ett så "fritt" land som Sverige ska man ju naturligtvis inte få göra någonting och då får man väl knappast forska om kärnvapen heller... :/

Konstigt nog är det i alla fall lagligt att veta hur kärnvapen fungerar...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in