2005-04-25, 15:35
Medlem
Bloodhounds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ankdam
Skulle tippa på att det har med rening av HNO3 att göra. Sug först upp HNO3 ur en nitrat-svavelsyra blandning, sedan separerar du diklormetanen och salpetersyran på något vis som jag inte vet, då erhåller du 100% HNO3, eller menade du nåt annat Jomazi?

Appropå Salpetersyra, vad hette affärerna i danmark som sålde 65% sådan?

Jo, detta fattade jag men jag ville mer ha ett mer exakt förlopp.
Citera
2005-04-25, 17:07
Medlem
Phels avatar
Citat:
Appropå Salpetersyra, vad hette affärerna i danmark som sålde 65% sådan?

Matas, och den är 62%
Citera
2005-04-25, 17:26
Medlem
Phels avatar
Svaret på DCM frågan står i USPatent 3,981,975:
Citat:
A method for preparing anhydrous nitric acid comprising extracting an aqueous mixture of nitric acid and sulfuric acid with methylene chloride to yield a solution of anhydrous nitric acid in methylene chloride. The anhydrous nitric acid can be isolated from the methylene chloride by distillation or crystallization. Alternatively, the anhydrous solution of nitric acid in methylene chloride may be used directly. The methylene chloride extract of the nitric acid-sulfuric acid mixture is a useful nitrating agent.

Och ett eksempel:

Citat:
A solution was prepared by mixing 53.0 ml of 70 percent nitric acid with 47.0 ml of 96 percent sulfuric acid. The aqueous acid mixture was then extracted with 300 ml of methylene chloride. The methylene chloride raffinate was then analyzed. The methylene chloride contained 27.3 gms (51.8 percent) of anhydrous nitric acid and only a trace quantity of sulfuric acid. This may be compared to 31.2 gm (59.3 percent) which was obtained for three 100 ml extractions.

Dessutom ges ett eksempel, som visar att andra klorerade kolväten inte funkar alls, jämfört med MeCl2. Men som sagt - för att hålla oss på topic - så är ämnet förbjuden många ställen på grund av dets cancerframkallande- och reproduktionsskadande effekt.
Citera
2005-04-25, 22:40
Medlem
Das_elks avatar
Nitrometan

Nån som vet nån affär i Stockholm som har nitrometan?
Citera
2005-04-25, 22:51
Medlem
TomiXs avatar
Också undrar jag om någon har erfarenhet av att beställa från tex Kina? Hittade en sida som hade extremt billiga kemikalier och labbutrustning (om jag konverterade rätt på forex vill säga)

Iofs, kanske inte så bra att frakta tex glas från kina :S
Citera
2005-04-25, 23:06
Medlem
Jomazis avatar
USA kan man beställa ifrån utan större problem, hur det funkar med kina vet jag inte, men förutsäger att frakten blir dyr. Och att beställa saker som är olagliga i Sverige är det inte tal om.
Citera
2005-04-26, 16:33
Medlem
ankdams avatar
Är nitrometan olagligt? Jag har för mig att det ingick i bla. modellflygbränsle...
Citera
2005-04-26, 19:20
Medlem
TomiXs avatar
Citat:
Är nitrometan olagligt? Jag har för mig att det ingick i bla. modellflygbränsle...

Nitrometan kan du handla i Sverige utan problem, finns i RCbutiker.

Förresten, skickade ett mail till ett företag i Kina med ett bra sortiment, bra priser också, någon gång i framtiden kanske man hade kunnat gå ihop och beställt, för det var onekligen billigt. Om någon vill kolla hemsidan så PMa.
Citera
2005-04-26, 19:26
Medlem
The_Bobbos avatar
Citat:

Nitrometan finns att köpa rent i 1 liters flaskor i de flesta RC butiker.
Tyvärr är det dyrt som satan , kommer inte ihåg exakt va det kostade när jag köpte till min RC bil förra året.

//Bobbo
Citera
2005-05-05, 20:57
Medlem
ankdams avatar
En glad överraskning mötte mig på något så tråkigt som en ICA stormarknad!

Toluen 70-80% såldes under titeln "Cellulosaförtunning"
Problemet med reningen är att det innehåller 5-10% Iso butanol, som har en kokpunkt på 107C vilket ligger ruskigt nära toluenets 110C, hursomhelst, man borde få det rent genom att hetta upp det till den senare temperaturen.
Citera
2005-05-12, 04:30
Medlem
WaRs avatar
Hur är det egentligen med svavel på apoteket? Priser och mängder skulle vara bra att få veta. Annars kan man köpa det på Sjögrens, dock i större mängder.
Citera
2005-05-12, 08:22
Medlem
Pyromaniac_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WaR
Hur är det egentligen med svavel på apoteket? Priser och mängder skulle vara bra att få veta. Annars kan man köpa det på Sjögrens, dock i större mängder.

Dyrare en Sjögrens kan jag ju säga i alla fall. Har det inte i huvudet exakt hur mycket apoteket tar, du kan kolla deras hemsida om du vill veta (www.apoteket.se). Tänk på att namnet är latin bara; sulfur venale, tror jag, sulfur är rätt i alla fall.

Men man måste väl inte köpa gigantiska mängder på Sjögrens? Sist köpte jag 800 g för under hundralappen (60 + moms eller nåt...).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in