Citat:
Ursprungligen postat av Naturvetaren
Det är inte termit. Det är inte en reaktion där den ena reaktanten skäl elektroner från den andra på grund av ädelhet, Ba(NO3)2 sönderfaller och avger syre som i sin tur oxiderar de andra reaktanterna.
Nej självklart är det inte regelrätt termit, det förstår jag.
Men jag drog parareller till termiten.
Jag gjorde fel som stoppade dit ett "är lika med"-tecken, så hugg mitt huvud här och nu...
Citat:
Ursprungligen postat av Naturvetaren
Tänk på att du även kommer få med små mängde av Al-joner och ännu mindre mängder Fe-joner eftersom de sakta reagerar med vattnet. Dessutom kan de tom vara joniserade till liten del redan på själva blosset pga av luftexponering. Bariumnitratet på själva blosset är säkert inte särskilt rent från början heller, är nog framställt på ett billigt sätt med massa skit i. Vad jag vill säga är att detta bariumnitrat är mycket opassande till reaktioner där hög renhet är att önska.
Edit: Man kan aldrig vara nog tydlig

Självklart får man en massa oönskade joner i lösningen! Metalljoner får man ALLTID räkna med när det gäller rena metaller som är reaktiva mot luft/vatten-exponering. Men om dina tomtebloss är sånär på nya och du filtrerar snabbt så bör du faktiskt inte få kritiska mängder joner.
Du kan inte säga emot att du kommer att få ut ett bariumnitrat som duger till enklare och mindre riskfyllda reaktioner där det inte krävs überrena ämnen ā la 99,99% purity!