2006-10-27, 14:51
Medlem
Brom

Undrar vars jag skulle kunna få tag i (helst) ren brom. Jag är ganska van kemist så om det är i en lösning eller ngt, så funkar det med.

Om någon vet vars det finns eller vet ngt annat som är lika bra att använda i tårgas, let me know
Citera
2006-10-27, 15:49
Medlem
Silverturks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pyrotech_boy
Men KAN man göra stjärnor utav det då? För den blandningen jag såg var av svavel,salpeter och bariumnitrat, å så va det säkert nåt mer. Då ska man alltså blanda dessa pulvren tillsammans, hälla i dem i någon form av wook-stekpanna och häva i typ luftgevärsskott(runda). Sedan låta det stå och värmas upp eller så, och sedan ska det vara klart?!?!?! Hjälp!

MVH/ Matte

HERREGUD säger jag!

Du har med största sannolikhet läst på United Nuclear's hemsida.
http://www.unitednuclear.com/stars.htm

Dessutom är din teori att man ska värma är helt fel. Om du LÄSER (vilket jag betvivlar att du över huvud taget kan i.o.m att det är på engelska) så ser du att man lägger i kulorna, tillsätter lite material och samtidigt fuktar kulorna lite, så att krutet kladdar ihop sig runt kulorna. Värmer du är det helt fel.

Dessutom så innehåller satsen magnalium, vilket jag också betvivlar att du kan få tag på.

100kr på att "pyrotech_boy" är våran käre "zalimoon"!
Citera
2006-10-27, 16:07
Medlem
pyrotech_boys avatar
Jag är ledsen att jag trodde fel om er. Trodde att ni var schysta och kunde ge bra råd och så, inge jävla dumma kommentarer om en. Hur jävla kul är det egentligen?

/ M
Citera
2006-10-27, 16:09
Medlem
klos_s avatar
Om jg inte minns fel så va det "pyrotech_boy" som ville undervisa andra i pyroteknik.. Men om han inte ens vet hur man gör stjärnor så blir man lite förrvirad:S...

/Mvh Klos
Citera
2006-10-27, 16:15
Medlem
Silverturks avatar
Citat:
Jag är ledsen att jag trodde fel om er. Trodde att ni var schysta och kunde ge bra råd och så, inge jävla dumma kommentarer om en. Hur jävla kul är det egentligen?

/ M

Vi vill inte vara dumma. Men du:

*Kan inte engelska.
*Har inget tålamod att läsa igenom ett helt recept.
*Lyssnar inte på råd.
*Tar väldigt många poster på dig att förstå hur saker ligger till.
*Frågar samma sak flera gånger.
*Vägrar söka innan du frågar.

Dessutom så ska du börja med skurna stjärnor och inte rullade, det ska du börja med när du fått erfarenhet.
Citera
2006-10-27, 18:02
Medlem
West-ens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naturvetaren
Det är inte termit. Det är inte en reaktion där den ena reaktanten skäl elektroner från den andra på grund av ädelhet, Ba(NO3)2 sönderfaller och avger syre som i sin tur oxiderar de andra reaktanterna.
Nej självklart är det inte regelrätt termit, det förstår jag.
Men jag drog parareller till termiten.
Jag gjorde fel som stoppade dit ett "är lika med"-tecken, så hugg mitt huvud här och nu...

Citat:
Ursprungligen postat av Naturvetaren
Tänk på att du även kommer få med små mängde av Al-joner och ännu mindre mängder Fe-joner eftersom de sakta reagerar med vattnet. Dessutom kan de tom vara joniserade till liten del redan på själva blosset pga av luftexponering. Bariumnitratet på själva blosset är säkert inte särskilt rent från början heller, är nog framställt på ett billigt sätt med massa skit i. Vad jag vill säga är att detta bariumnitrat är mycket opassande till reaktioner där hög renhet är att önska.

Edit: Man kan aldrig vara nog tydlig
Självklart får man en massa oönskade joner i lösningen! Metalljoner får man ALLTID räkna med när det gäller rena metaller som är reaktiva mot luft/vatten-exponering. Men om dina tomtebloss är sånär på nya och du filtrerar snabbt så bör du faktiskt inte få kritiska mängder joner.

Du kan inte säga emot att du kommer att få ut ett bariumnitrat som duger till enklare och mindre riskfyllda reaktioner där det inte krävs überrena ämnen ā la 99,99% purity!
Citera
2006-10-27, 19:39
Medlem
wääuus avatar
Citat:
Så jag krossar dem (hur många paket?) lägger dom e hett vatten och låter dom stå ute och avdunsta. Sedan ska det vara som ett pulver kvar i botten på burken då, lr?!

MVH/ Matte
Glöm inte att filtrera!
Citera
2006-10-29, 11:37
Bannlyst
Dextromethorphan

Vart köper man bulk?
Citera
2006-10-29, 12:01
Medlem
klos_s avatar
Vad är skilnaden mellan kalisapleter och kalksalpeter?

/Mvh Klos
Citera
2006-10-29, 12:53
Medlem
Silverturks avatar
Kalisalpeter - KNO3
Kalksalpeter - Ca(NO3)2

Kalksalpter är ett salt på kalcium istället för kalium.
Citera
2006-10-29, 13:02
Medlem
klos_s avatar
Men kan man använda det till att göra t.ex s/s raketer?(kalksalpeter)

/Mvh Klos
Citera
2006-10-29, 13:22
Medlem
West-ens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klos_
Men kan man använda det till att göra t.ex s/s raketer?(kalksalpeter)

/Mvh Klos
Nej. Nej kalciumnitrat är alldeles för dåligt som oxidator.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in