Citat:
Ursprungligen postat av 6E30306200
Hur det är med kärnvapen vet jag inte, men tyvärr har några väldigt väldigt intelligenta politiker kommit fram till två saker: Kärnkraft skall avvecklas för att det är dåligt och att det är förbjudet att forska om kärnkraftverk och försöka utveckla dem.
Jag förstår inte riktigt vad man tänker med när man bestämmer någonting sådant. Kärnkraft är bra, förutom avfallet som bildas. Om man inte får forska om det får man ju inte heller komma på något sätt att bli av med avfallet. Men eftersom vi bor i ett så "fritt" land som Sverige ska man ju naturligtvis inte få göra någonting och då får man väl knappast forska om kärnvapen heller... :/
Konstigt nog är det i alla fall lagligt att veta hur kärnvapen fungerar...

OT som fan, men stäm mig då:
Sen när är kärnkraft bra? Det är visserligen en energikälla som ger väldigt mycket energi enkelt, och som inte ger några omedelbara utsläpp, men det resonemanget är fundamentalt fel. Kärnkraft är hur man än vrider och vänder på det inte en förnybar energikälla, och så länge vi hela tiden tröstar oss med att det finns kärnkraft så kommer vi utvecklingen av alternativa energikällor gå oändligt långsamt, för att inte tala om att man aldrig kommer lära sig spara energi. Det finns flera exempel på personer som byggt hus, såväl isolerade och konstruerade att de kan värmas med enbart ett 9 volts-batteri, och då har man inte ens börjat fundera på hur mycket industrin skulle kunna spara.
Till det kommer problem med avfallshanteringen som fortfarande inte är lösta, för att inte tala om problemen som brytningen av uran medför.
Vår, och kommande generationers viktigaste uppdrag kommer inte vara att fortsätta utveckla ny teknik, utan att lära oss göra det vi redan kan effektivare. Kärnkraften, med en verkningsgrad på runt 30% är motsatsen till det.