2005-06-29, 19:50
Medlem
TredoXs avatar
Har denhära tråden krympt? eller har dom ränsat den?
Citera
2005-06-29, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 6E30306200
Hur det är med kärnvapen vet jag inte, men tyvärr har några väldigt väldigt intelligenta politiker kommit fram till två saker: Kärnkraft skall avvecklas för att det är dåligt och att det är förbjudet att forska om kärnkraftverk och försöka utveckla dem.

Jag förstår inte riktigt vad man tänker med när man bestämmer någonting sådant. Kärnkraft är bra, förutom avfallet som bildas. Om man inte får forska om det får man ju inte heller komma på något sätt att bli av med avfallet. Men eftersom vi bor i ett så "fritt" land som Sverige ska man ju naturligtvis inte få göra någonting och då får man väl knappast forska om kärnvapen heller... :/

Konstigt nog är det i alla fall lagligt att veta hur kärnvapen fungerar...

OT som fan, men stäm mig då:
Sen när är kärnkraft bra? Det är visserligen en energikälla som ger väldigt mycket energi enkelt, och som inte ger några omedelbara utsläpp, men det resonemanget är fundamentalt fel. Kärnkraft är hur man än vrider och vänder på det inte en förnybar energikälla, och så länge vi hela tiden tröstar oss med att det finns kärnkraft så kommer vi utvecklingen av alternativa energikällor gå oändligt långsamt, för att inte tala om att man aldrig kommer lära sig spara energi. Det finns flera exempel på personer som byggt hus, såväl isolerade och konstruerade att de kan värmas med enbart ett 9 volts-batteri, och då har man inte ens börjat fundera på hur mycket industrin skulle kunna spara.

Till det kommer problem med avfallshanteringen som fortfarande inte är lösta, för att inte tala om problemen som brytningen av uran medför.

Vår, och kommande generationers viktigaste uppdrag kommer inte vara att fortsätta utveckla ny teknik, utan att lära oss göra det vi redan kan effektivare. Kärnkraften, med en verkningsgrad på runt 30% är motsatsen till det.
Citera
2005-06-29, 21:14
Medlem
Citat:
Hur det är med kärnvapen vet jag inte, men tyvärr har några väldigt väldigt intelligenta politiker kommit fram till två saker: Kärnkraft skall avvecklas för att det är dåligt och att det är förbjudet att forska om kärnkraftverk och försöka utveckla dem.

Jag förstår inte riktigt vad man tänker med när man bestämmer någonting sådant. Kärnkraft är bra, förutom avfallet som bildas. Om man inte får forska om det får man ju inte heller komma på något sätt att bli av med avfallet. Men eftersom vi bor i ett så "fritt" land som Sverige ska man ju naturligtvis inte få göra någonting och då får man väl knappast forska om kärnvapen heller... :/

Konstigt nog är det i alla fall lagligt att veta hur kärnvapen fungerar...

http://www.angelfire.com/extreme4/kiddofspeed/chapter1.html
Citera
2005-06-29, 23:25
Medlem
ankdams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oxymoron
OT som fan, men stäm mig då:
Sen när är kärnkraft bra? Det är visserligen en energikälla som ger väldigt mycket energi enkelt, och som inte ger några omedelbara utsläpp, men det resonemanget är fundamentalt fel. Kärnkraft är hur man än vrider och vänder på det inte en förnybar energikälla, och så länge vi hela tiden tröstar oss med att det finns kärnkraft så kommer vi utvecklingen av alternativa energikällor gå oändligt långsamt, för att inte tala om att man aldrig kommer lära sig spara energi. Det finns flera exempel på personer som byggt hus, såväl isolerade och konstruerade att de kan värmas med enbart ett 9 volts-batteri, och då har man inte ens börjat fundera på hur mycket industrin skulle kunna spara.

Till det kommer problem med avfallshanteringen som fortfarande inte är lösta, för att inte tala om problemen som brytningen av uran medför.

Vår, och kommande generationers viktigaste uppdrag kommer inte vara att fortsätta utveckla ny teknik, utan att lära oss göra det vi redan kan effektivare. Kärnkraften, med en verkningsgrad på runt 30% är motsatsen till det.

Dock koncentreras vår energi på fel verk. Jag tror mycket på nya energikällor, men medan de forskas fram och försöker vinna mark, så stängs kärnkraftverken, istället för de mycket smutsigare kraftverken som drivs på fossilt bränsle, varför?
Citera
2005-06-30, 00:41
Medlem
Phels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TredoX

Ja, den har krympt, och ja, dom har rensat den. Gissa vems inlägg det var
Citera
2005-06-30, 01:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av TredoX

den har krympt eftersom de rensade bort dina inlägg.
Citera
2005-06-30, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ankdam
Dock koncentreras vår energi på fel verk. Jag tror mycket på nya energikällor, men medan de forskas fram och försöker vinna mark, så stängs kärnkraftverken, istället för de mycket smutsigare kraftverken som drivs på fossilt bränsle, varför?

Det är pest eller kolera. Kolkraft nuförtiden är inte så smutsig som kärnkraftsförespråkare vill ge sken av. Man kan ju undra varför det är acceptabelt att köra omkring i en stadsjeep som drar över en liter milen, men att kärnkraften är ett bättre alternativ såfort frågan kommer upp (trots att både en bensindriven bilmotor och ett kärnkraftverk har betydligt läge verkningsgrad än ett kolkraftverk).
Citera
2005-07-01, 11:07
Bannlyst
Citat:
Var kan man köpa plutonium?

Den här sidan har i princip allting. I olika former och kvaliteter, dock är en del saker lite dyra Tyvärr har de inte plutonium eller tritium heller

http://www.sigmaaldrich.com

Den här sidan har också en del saker:

http://www.kebolab.se (min före detta skola köpte från kebolab)
http://www.goodfellow.com/csp/active/gfHome.csp
Har finns det Uran plattor man kan kopa men har ingen aning om det finns plutonium...
Citera
2005-07-01, 13:12
Medlem
Phels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spetznas
http://www.goodfellow.com/csp/active/gfHome.csp
Har finns det Uran plattor man kan kopa men har ingen aning om det finns plutonium...

Jag har tidigare studerat Goodfellow med tanke på att köpa Ti/Zr, men deras priser är helt absurda vad jag minns av! Jämförde priset på den stång Ti jag köpte, och deras pris.
Citera
2005-07-01, 19:31
Medlem
Goodfellow

Citat:
Ursprungligen postat av Phel
Jag har tidigare studerat Goodfellow med tanke på att köpa Ti/Zr, men deras priser är helt absurda vad jag minns av! Jämförde priset på den stång Ti jag köpte, och deras pris.

Nej, skit i Goodfellow! De har bra prylar, men ännu bättre priser. För köparen är det lågt signal till brus-förhållande, om man säger så.

(eller mycket väsen för lite ull sa kärringen som klippte grisen)

Ingen människa med vanlig dödlig plånbok kan handla där utan att fördärva sin budget i åratal framåt. :thumbsdow Andra lika läbbiga företag är Alfa Aesar (ingår i Johnson Matthey-gruppen), Specpure och några till.

Leta på www.eBay.com
Citera
2005-07-02, 01:01
Medlem
ankdams avatar
Finns det något bra sätt jag kan kontrollera om det "oxidgula" jag köpt verkligen är vanadinoxid? Vilka är de andra föreningar som skulle kunna gå under det namnet, hittade nåt där det stod något om järnoxid, men det verkar sjukt då det ju är rött...
Citera
2005-07-02, 01:28
Medlem
Jomazis avatar
Tillsätt pulvret till smält NaOH, vilken färg får du? Använd skyddsglasögon. Fe2O3 är inte lösligt i smält NaOH.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in