2013-06-17, 16:57
Bannlyst
Någon som vet var det fortfarande kan finnas Paris Green? Tvivlar på att någon här vet, men det skadar ju aldrig att fråga.
Citera
2013-06-17, 17:11
Medlem
xanax99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Någon som vet var det fortfarande kan finnas Paris Green? Tvivlar på att någon här vet, men det skadar ju aldrig att fråga.

Är det denna du söker:
cpcb.nic.in/divisionsofheadoffice/pci-ssi/MATERIAL_SAFETY-DATABASE/MSDS2008/468.pdf

Då skulle jag söka på några av de många alternativa namnen givna längst ner här:
cameochemicals.noaa.gov/chemical/2981

Har märkt att de flesta saker går att köpa helt lagligt under något av dess alternativa namn och då menar jag till o med saker som är välkända prekursorer till whatever the next jihadist/addict would like.
Om du sen vill ha det till salu i sverige minskar chansen men inom eu finns allt.

Perkloretylen inom sverige eftersöks fortfarande.

Edit: Båda länkarna funkar med hjälp av klippa och klistra......
Senast redigerad av xanax99 2013-06-17 kl. 17:27.
Citera
2013-06-17, 17:20
Bannlyst
Din länk fungerar inte.

Paris Green är en av de allra bästa föreningarna för att ge blå färg inom pyrotekniken.
Citera
2013-06-17, 19:30
Bannlyst
Japp, nu funkar de.

Jo, det är den, men tyvärr tror jag inte att det där hjälper. För hundra år sedan var det ett mycket vanligt ämne, och i USA fanns det att köpa för några decennier sedan bara.

Jag brukar alltid fundera på om det inte kan ligga en och annan burk övergiven i något gammalt förråd någonstans. Någon gamling skulle kunna tänkas ha det i sin källare och liknande
Citera
2013-06-25, 12:40
Medlem
hej, jag va på min lokala granngården i Sundsvall och kunde inte hitta krista k-plus eller unika kali utan bara nått som heter Yara Liva är det nått å ha? det stod såhär på baksidan av påsen:
kväve(20,6%), nitrat(7,9%), ammonium(12,7%), fosfor(3,6%),kalium(6,6%), magnesium(0,9%), svavel(3%) och kalcium(3,6%)

finns de några andra gödselsorter som man kan göra nåt med? ni som bor i sundsvalls trakten vart får ni ert ifrån?
Citera
2013-06-25, 15:18
Medlem
Forzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Japp, nu funkar de.

Jo, det är den, men tyvärr tror jag inte att det där hjälper. För hundra år sedan var det ett mycket vanligt ämne, och i USA fanns det att köpa för några decennier sedan bara.

Jag brukar alltid fundera på om det inte kan ligga en och annan burk övergiven i något gammalt förråd någonstans. Någon gamling skulle kunna tänkas ha det i sin källare och liknande

Oj paris green eller vilket namn man nu vill använda för det finns inte ens att köpa från Sigma-Aldrich, kan nog bli väldigt svårt att lyckas få tag på om du som sagt inte råkar springa på precis rätt person som har en burk kvar. Finns det inget liknande man kan använda istället?
Citera
2013-06-25, 15:19
Medlem
Forzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nighthaw
hej, jag va på min lokala granngården i Sundsvall och kunde inte hitta krista k-plus eller unika kali utan bara nått som heter Yara Liva är det nått å ha? det stod såhär på baksidan av påsen:
kväve(20,6%), nitrat(7,9%), ammonium(12,7%), fosfor(3,6%),kalium(6,6%), magnesium(0,9%), svavel(3%) och kalcium(3,6%)

finns de några andra gödselsorter som man kan göra nåt med? ni som bor i sundsvalls trakten vart får ni ert ifrån?

Krista K+ och Unika kali är i princip helt rent kaliumnitrat. Det du har hittat är snarare ammoniumnitrat med lite annat bös iblandat. Helt värdelöst för pyrotekniksammanhang.
Citera
2013-06-25, 19:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Forzo
Oj paris green eller vilket namn man nu vill använda för det finns inte ens att köpa från Sigma-Aldrich, kan nog bli väldigt svårt att lyckas få tag på om du som sagt inte råkar springa på precis rätt person som har en burk kvar. Finns det inget liknande man kan använda istället?

New Blue skulle jag påstå ger ännu bättre färg än Paris Green, fast då måste man använda ammoniumperklorat:

Ammoniumperklorat 82%
Kopparbensoat-anhydrat 18%

Binds med fördel med NC-lack.

Paris Green ger däremot med kaliumklorat en mycket bättre färg än alla kommersiella KP-blå och de flesta hemmagjorda kloratbaserade recept, t.ex. denna:

Kaliumklorat 61
Paris Green 22
Stearin 8
Klorvax 5
Dextrin 4
Citera
2013-06-26, 12:45
Medlem
hejdamans avatar
Jag planerar att jag ska, bit för bit, bygga mig ett litet hobby labb, jag ska ha här hemma i källaren. Jag brukar kolla youtube videos ibland där folk lägger upp sina expriment. Jag vill också kunna göra några simpla synteser, extrakt, kort sagt; exprimentera lite bara. Jag har läst att det är riktigt svårt som hobbykemist att få tag på kemikalierna man behöver. Jag har kollat på Sagitta och andra som säljer såna grejer, men de säljer bara till skolor och företag.

Listan i andra inlägget i denna tråden är säkert mycket till hjälp. Men om man skulle behöva några kemikalier som inte finns listad, hur går man till väga då?

Jag är nybörjare med ett brinnande intresse. Jag slukar all information om organisk kemi, och kemisk syntes som jag kan få tag på. Det intrycket jag fått är att man nästan kan blanda kemikaler, sen sätta igång att destillera, reducera och oxidera.Jobba med det ett tag, och till slut så kan du ha just det kemikalien som man i från början siktade på att skaffa. Det är nog därför jag blev intresserad av kemi från början, att den är oändlig på nåt sätt.

Är jag helt ute och hojjar nu när jag tänker så? Kom ihåg nu att jag är helt ny på detta området, så va snälla.

Ha d gott allihopa!
Citera
2013-06-29, 13:26
Medlem
Jag letar frenetiskt efter metylakrylat. Någon som vet var det går att få tag på, har inga problem emd att betsälla från andra länder om jag måste.
Citera
2013-07-03, 23:40
Medlem
jeppezons avatar
Någon som vet vart jag kan hitta:

150mm Round Low Flow Filter Papers
95-99% Isopropanol Alcohol OR 190 proof ethanol
Anhydrous Acetone (Detta funderar jag på att tillverka själv)
50mL Beaker (10mL,20mL,30mL,40mL measure marks)
100mL Erlenmeyer flask
Glass Filtering Funnel
Glass Stir Rod (Approx 15cm - 20cm)
Pyrex Specimen Dish
90mm Petri Dish
Glass Mortar & Pestle
10, 15 or 20mL Long Glass Pipette
200mm Lab Spatula
Single Stanley Blade

Vet att det inte endast är kemikalier utan även "utrustning". Har kollat i tidigare inlägg i tråden men inte orkat gå igenom alla sidorna
Citera
2013-07-04, 11:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jeppezon
Någon som vet vart jag kan hitta:

150mm Round Low Flow Filter Papers
95-99% Isopropanol Alcohol OR 190 proof ethanol
Anhydrous Acetone (Detta funderar jag på att tillverka själv)
50mL Beaker (10mL,20mL,30mL,40mL measure marks)
100mL Erlenmeyer flask
Glass Filtering Funnel
Glass Stir Rod (Approx 15cm - 20cm)
Pyrex Specimen Dish
90mm Petri Dish
Glass Mortar & Pestle
10, 15 or 20mL Long Glass Pipette
200mm Lab Spatula
Single Stanley Blade

Vet att det inte endast är kemikalier utan även "utrustning". Har kollat i tidigare inlägg i tråden men inte orkat gå igenom alla sidorna

OnT: Ebay.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in