2005-09-25, 11:44
Medlem
ankdams avatar
Jag ger mig inte, är jag den enda som fortfarande är intresserad av att göra mig oberoende av bilbatterier

Vanadinpentoxid har jag efter en del förfrågningar till några pigmentförsäljare fått reda på att de inte sett till i färgväg i sverige på ca 15 år( !). Så därför bör man förlita sig till vanadinverktygen (kan gå då man troligtvis inte behöver några enorma mängder vanadinpentoxid). Det är inte realistiskt att stå och försöka slipa ned dom, då de är hårda och allmänt obehagliga, så jag funderar på att lösa upp dom elektrolytiskt i vatten, då borde jag få vanadinhydroxid, kromhydroxid samt järnhydroxid. järnhydroxid är olösligt i vatten, kromhydroxid har jag inte lyckats hitta lösligheten på (dock på kromdioxid CrO2 som är ganska hög, ca 62g/100 g H2O) vanadinhydroxid har jag inte hittat något på.
Citera
2005-09-25, 18:41
Medlem
vart kan man köpa rent lithium? behöver man lisens till det?
Citera
2005-09-25, 19:09
Medlem
Phels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PyroPsy
vart kan man köpa rent lithium? behöver man lisens till det?

Besvarat tidigare i tråden...
Citera
2005-09-25, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Phel
Besvarat tidigare i tråden...
sorrry, sökte litum med h och då komm det inte upp nått...
Citera
2005-09-25, 23:39
Medlem
Obersturmfuhrers avatar
Det heter litium inte litum
Citera
2005-09-26, 13:14
Medlem
Herr obersts avatar
polyetylenglykol!
Citera
2005-09-26, 21:12
Medlem
Obersturmfuhrers avatar
Undrar om det var det som fanns i två, tre 1000L dunkar utavför vårt nya sportfält tror det var etylenglykol iaf.
Citera
2005-09-26, 23:41
Medlem
Herr obersts avatar
vill haaa
Citera
2005-09-27, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ankdam
Jag ger mig inte, är jag den enda som fortfarande är intresserad av att göra mig oberoende av bilbatterier

Vanadinpentoxid har jag efter en del förfrågningar till några pigmentförsäljare fått reda på att de inte sett till i färgväg i sverige på ca 15 år( !). Så därför bör man förlita sig till vanadinverktygen (kan gå då man troligtvis inte behöver några enorma mängder vanadinpentoxid). Det är inte realistiskt att stå och försöka slipa ned dom, då de är hårda och allmänt obehagliga, så jag funderar på att lösa upp dom elektrolytiskt i vatten, då borde jag få vanadinhydroxid, kromhydroxid samt järnhydroxid. järnhydroxid är olösligt i vatten, kromhydroxid har jag inte lyckats hitta lösligheten på (dock på kromdioxid CrO2 som är ganska hög, ca 62g/100 g H2O) vanadinhydroxid har
jag inte hittat något på.
Men så omöjligt kan det väl inte vara att få tag på V2O5? Har du testat att söka på "vanadium pentoxide"?
Citera
2005-09-27, 14:29
Medlem
ankdams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lars H
Men så omöjligt kan det väl inte vara att få tag på V2O5? Har du testat att söka på "vanadium pentoxide"?

Det är klart jag har! men de enda företag som säljer jag hittat är utländska företag som inte vill sälja till utlandet, och absolut inte till folk utan tillstånd.
Vanadin pentoxid är ett tämligen giftigt ämne som lätt orsakar bronkit, så det är troligt att det inte säljs i pigmentform längre heller även om det finns i sverige.
(fast å andra sidan är inte giftigheten något hinder för färgtillverkarna, var och tittade på oljefärg häromdagen och upptäckte till min förvåning att det var kadmium i nästan alla färger!!! jag har svårt att tänka mig ett obehagligare ämne då det har en utsöndringstid på 30 år och mycket små mängder är skadliga)
Citera
2005-09-27, 14:44
Medlem
Obersturmfuhrers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr oberst
vill haaa
Det var en blåaktig vätska. Om det är rätt kan jag gå och kolla om det finns kvar.
Citera
2005-09-27, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ankdam
Det är klart jag har! men de enda företag som säljer jag hittat är utländska företag som inte vill sälja till utlandet, och absolut inte till folk utan tillstånd.
Vanadin pentoxid är ett tämligen giftigt ämne som lätt orsakar bronkit, så det är troligt att det inte säljs i pigmentform längre heller även om det finns i sverige.
(fast å andra sidan är inte giftigheten något hinder för färgtillverkarna, var och tittade på oljefärg häromdagen och upptäckte till min förvåning att det var kadmium i nästan alla färger!!! jag har svårt att tänka mig ett obehagligare ämne då det har en utsöndringstid på 30 år och mycket små mängder är skadliga)
Ursäkta, förstod inte att du hade kollat upp det så noga. Då var det kanske inte en så dum idé att utvinna vanadin ur verktyg.
En annan idé vore kanske att använda platina, det användes i kontaktmetoden innan V2O5. Platinan ska enligt böckerna fästas på en bärare, asbest. (Har dock inte hittat nånting om hur detta går till, men idealet vore ju att det bara går åt några få gram med rätt metod.)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in