2006-12-26, 23:01
Medlem
wääuus avatar
Ah. Köp en liter saltsyra och en liter väteperoxid, 30 och 35% och blanda dem, späd eventuellt med vatten. Riktigt våldsamma grejer detdär! Lekte lite med det och när det kokade över gjorde det hål i lite blandat papper/papp på nån sekund bara! Metaller är det extremt mot.
Citera
2006-12-26, 23:02
Medlem
Naturvetarens avatar
Svavelsyra är svårt att få tag på då det är licensbelagt, ännu svårare är det att få tag på koncentrationer över 96%... Saltsyra kan däremot vem som helst köpa, det fixar också plåt.

Edit: wääuu är het på tangenterna idag
Citera
2006-12-26, 23:21
Medlem
Blindrapers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wääuu
Ah. Köp en liter saltsyra och en liter väteperoxid, 30 och 35% och blanda dem, späd eventuellt med vatten. Riktigt våldsamma grejer detdär! Lekte lite med det och när det kokade över gjorde det hål i lite blandat papper/papp på nån sekund bara! Metaller är det extremt mot.

Är blandingen reaktionen saltsyra och väteperoxid stabil?
Vet att väteperoxid i reaktion med t.ex. magnesium bildar det ostabila högexplosiva ämne TCAP.
Skulle jag fixa väteperoxid 30% 1 liter, och saltsyra 35% 1 liter, eller vad menade du ?
Går blandingen genom plåt?
Citera
2006-12-26, 23:22
Medlem
Blindrapers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naturvetaren
Svavelsyra är svårt att få tag på då det är licensbelagt, ännu svårare är det att få tag på koncentrationer över 96%... Saltsyra kan däremot vem som helst köpa, det fixar också plåt.

Edit: wääuu är het på tangenterna idag

Är du 100% säker på att enbart saltsyra fräter genom plåt, och i så fall till vilken koncentration? Hur mycket kostar det? Vart kan jag få tag på det?

Tack
Citera
2006-12-26, 23:33
Medlem
Jomazis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blindraper
Är blandingen reaktionen saltsyra och väteperoxid stabil?
Vet att väteperoxid i reaktion med t.ex. magnesium bildar det ostabila högexplosiva ämne TCAP.
Skulle jag fixa väteperoxid 30% 1 liter, och saltsyra 35% 1 liter, eller vad menade du ?
Går blandingen genom plåt?

Va? Det var något nytt.

Citera
2006-12-27, 00:31
Medlem
bjornebarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jomazi
Va? Det var något nytt.

Det där var väl ändå dumt nu kommer han ju bara göra det riktiga istället och spränga sig
Citera
2006-12-27, 00:52
Bannlyst
Jag var in på Apoteket i Täby Centrum för några dagar sen och frågade hur mycket Svavel kostar. På apoteket kallas det Medicinskt svavel och säljs receptfritt. ½kilo kostar 160kr och måste beställas i förväg. Det tar ca. 1-2dagar för dom att få in det.

Edit: Oj, såg nu att jag var inne på helt fel sida och ber om ursäkt för om någon redan skvit detta.
Citera
2006-12-27, 01:10
Medlem
Silverturks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av markmc
Jag var in på Apoteket i Täby Centrum för några dagar sen och frågade hur mycket Svavel kostar. På apoteket kallas det Medicinskt svavel och säljs receptfritt. ½kilo kostar 160kr och måste beställas i förväg. Det tar ca. 1-2dagar för dom att få in det.

Edit: Oj, såg nu att jag var inne på helt fel sida och ber om ursäkt för om någon redan skvit detta.

EXTREMA överpriser för lite svavel! Köp i närmaste färgaffär för under halva priset!
Citera
2006-12-27, 03:12
Medlem
Blindrapers avatar
Ok, sorry , det kanske var TATP eller något liknande, hursomhelst bildas ett ostabilt och explosivt ämne av väteperoxid i reaktion med magnesium
Citera
2006-12-27, 03:14
Medlem
007swedens avatar
Citat:
Ok, sorry , det kanske var TATP eller något liknande, hursomhelst bildas ett ostabilt och explosivt ämne av väteperoxid i reaktion med magnesium
tcap och tatp är väl bara olika förkortningar på exakt samma ämne?
Citera
2006-12-27, 06:37
Medlem
bjornebarns avatar
Citat:

Ok, nu är mina kemikunskaper inte så jättestora, men jag kan tänka mig att det som bildas är vatten och magnesiumoxid. Vatten kan visserligen vara explosivt om det hettas upp i små, stängda utrymmer (popcorn), men det brukar vanligtvis inte klassificeras som ett sprängämne, än mindre ett väldigt kraftigt och instabilt

Magnesiumoxid skulle jag heller inte _tro_ (rätta mig om jag har fel) att det är speciellt instabilt

Snälla, kom nu inte och säg att det kanske var TACP eller någon av alla de andra förkortningar för samma ämne -_-
Citera
2006-12-27, 11:35
Medlem
Blindrapers avatar
Haha, ok, faktum är att jag byggde en bomb en gång och läste det jag skrev på totse.com

Men vad jag vet är att väteperoxid kan blandas med häftiga saker och då bli tcap, men jag antar väl att jag blandade ihop det med något annat.

Ok, vad jag egentligen vill ha är en extremt frätande syra, som sagt, så min fråga är, till alla som vet, är det farligt att blanda saltsyra med väteperoxid? Vad blir det för ämne?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in