2006-11-14, 22:10
Medlem
West-ens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naturvetaren
Ett ljus slocknar om du häller på en liter bensin på en gång...
Jo men jag försökte droppa så små droppar det bara gick!
Magnesiumet behöver iallafall ständig syretillgång. (Det är ju faktiskt ganska självklart)
Så det är inte speciellt svårt att släcka det, du kan nog i princip bara lägga handflatan på det, jag tror inte att du hinner bränna dig.
Magnesiumbandet jag har brinner inte liggandes, utan båda sidor av bandet måste vara i luften för att det ska bli tillräckligt med syre.

EDIT: Jag har nu experimenterat ännu mera. Jag tog en riktigt blöt tvättsvamp som jag stack ner magnesiumet i. När den brann ner till tvättsvampen flammade den upp riktigt ordentligt (magnesiumet inte tvättsvampen), och det blev nästan inget märke kvar på tvättsvampen.
En annan sak jag upptäckt är att om man försöker tända den liggandes så händer ingenting, den glöder lite bara. Men blåser man lite försiktigt på den då så blossar den upp direkt! Så det är antagligen syrebrist.
Citera
2006-11-15, 15:23
Medlem
Fulpyros avatar
Tuber för raketer? Vilken är den bästa leverantören? Tänkte försöka mig på några svartkrutsraketer till nyår... Svenska kemis är för tunnväggiga har jag märkt, försökte mig på en "candyfuel" med järnoxid men den sprack direkt trycket byggdes upp.

Rulla själv är inte lockande..
Citera
2006-11-15, 16:09
Medlem
akvariefisks avatar
Diklormetan, DCM? Finns det några lösningsmedel man kan hitta i färghandlarna eller på andra ställen som innehåller detta? Var kan man köpa DCM som privatperson utan massa krångel?
Citera
2006-11-15, 19:21
Medlem
Jomazis avatar
OT samt kommentarer på det bortrensat /mod.
Citera
2006-11-15, 20:03
Medlem
zalimoons avatar
en kompis frågade mig "exakt vad är den kritiska massan för salpeter/socker?"
jag har inte en arning, men jag sa att jag skulle kolla om jag kunde tareda på det, personligne tycker ajg att det är ganska värdelöstvetande, men men...

någon som vet den kritiska massan?
Citera
2006-11-15, 20:17
Medlem
#1 Pyrotechnicss avatar
vad jag har fattat så ska dextrin lösas upp i vatten, men mitt hemmagjorda av potatismjöl klumpar sig bara till en seg smörja, varför blir det så?
Citera
2006-11-15, 20:32
Medlem
Silverturks avatar
Du använder för lite vatten. Ta en tesked till ett fullt glas vatten och det torde lösa sig.
Citera
2006-11-15, 23:34
Medlem
pihops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fulpyro
Tuber för raketer? Vilken är den bästa leverantören? Tänkte försöka mig på några svartkrutsraketer till nyår... Svenska kemis är för tunnväggiga har jag märkt, försökte mig på en "candyfuel" med järnoxid men den sprack direkt trycket byggdes upp.

Rulla själv är inte lockande..

Skylighter.
Citera
2006-11-15, 23:38
Medlem
pihops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zalimoon
en kompis frågade mig "exakt vad är den kritiska massan för salpeter/socker?"
jag har inte en arning, men jag sa att jag skulle kolla om jag kunde tareda på det, personligne tycker ajg att det är ganska värdelöstvetande, men men...

någon som vet den kritiska massan?

Vet inte om kritisk massa är rätt term men jag antar att du menar vid vilken massa som självinneslutning uppstår.
För svartkrut ligger det väl i faggorna 250kg om jag inte minns fel. Så då borde SS vara kanske 10ton eller nåt sånt?
Det finns garanterat inga riktiga siffror på det iaf.
Citera
2006-11-15, 23:39
Medlem
pihops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av #1 Pyrotechnics
vad jag har fattat så ska dextrin lösas upp i vatten, men mitt hemmagjorda av potatismjöl klumpar sig bara till en seg smörja, varför blir det så?

Varför vill du lösa upp det?
Citera
2006-11-16, 15:26
Medlem
#1 Pyrotechnicss avatar
jo...jag har hört att man ska lösa dextrin och salpeter i vatten,sen ska man stoppa ner en tråd...och när tråden har torkat så blir det en stubin....men jag kanske har läst fel
Citera
2006-11-16, 15:30
Medlem
#1 Pyrotechnicss avatar
jo en till sak....fick idag hem en burk med datax(gråvit korrosionsfri rök)....vad är det för nått dom har haft när dom har gjort dem...är det bara KNO3 och socker eller?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in