2006-10-19, 18:44
Medlem
Silverturks avatar
Det finns i varenda 'välsorterad' butik i sverige! Kolla ICA. En säck på 2 kg kostade 35 kr, och det blir ju ett antal pluggar.

För övrigt vill jag avråda gips. Jag har märkt att pluggarna greppar mycket dåligt om röret. Dessutom blir det en stenhård plugg som kommer flygandes om den spottar (till skillnad från bentonit som smulas sönder). Jag har gjort ett antal motortester där motorn står på marken med dysan pekandes uppåt, och när pluggen flugit, kan den landa var fan som helst. I mitt fall på grannens plasttak till varendan.
Citera
2006-10-19, 20:52
Medlem
Nickels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silverturk
Det finns i varenda 'välsorterad' butik i sverige! Kolla ICA. En säck på 2 kg kostade 35 kr, och det blir ju ett antal pluggar.

För övrigt vill jag avråda gips. Jag har märkt att pluggarna greppar mycket dåligt om röret. Dessutom blir det en stenhård plugg som kommer flygandes om den spottar (till skillnad från bentonit som smulas sönder). Jag har gjort ett antal motortester där motorn står på marken med dysan pekandes uppåt, och när pluggen flugit, kan den landa var fan som helst. I mitt fall på grannens plasttak till varendan.

Har provat med gips med, mitt utblås smälte(?) (Utgångshålet var mer än dubbelt så stort efteråt).. Använde SS.
Citera
2006-10-19, 21:08
Medlem
zoccers avatar
Se "Den stora svartkrutraketstråden"
Citera
2006-10-19, 22:32
Medlem
Silverturks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nickel
Har provat med gips med, mitt utblås smälte(?) (Utgångshålet var mer än dubbelt så stort efteråt).. Använde SS.

Det smälte inte, det avgav det kristallvatten som gör pluggen så hård!
Citera
2006-10-22, 14:49
Medlem
mummas avatar
Vet någon om man han få tar på Deuterium gas här i sverige, skulle helst vilja ha 50L...

Vet lite företag utomlands men det är så dyrt att köpa in...
Citera
2006-10-22, 16:30
Medlem
woofers avatar
AGA eller Air liquide har gott om skumma gaser och är ju dom största som hanterar gas på tub i sverige. Har ingen aning om vilka ev tillstånd som krävs för Deuturium dock. Vad ska du ha det till?
Citera
2006-10-22, 17:03
Medlem
mummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av woofer
AGA eller Air liquide har gott om skumma gaser och är ju dom största som hanterar gas på tub i sverige. Har ingen aning om vilka ev tillstånd som krävs för Deuturium dock. Vad ska du ha det till?
Jag skall bygga en fusionskammare som projektarbete...
Citera
2006-10-22, 17:19
Medlem
wääuus avatar
En fusionskammare? Men.. Man har väl inte lyckats med fusion "på riktigt" än?
Citera
2006-10-22, 18:01
Medlem
Nickels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mumma
Jag skall bygga en fusionskammare som projektarbete...

Känns inte som overkill?
Citera
2006-10-22, 20:17
Medlem
mummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wääuu
En fusionskammare? Men.. Man har väl inte lyckats med fusion "på riktigt" än?
Jo det har man, är kall fusion du tänker på.
Man kan bygga en liten apparat som får plats på sitt skrivbord om man vill...

Citat:
Ursprungligen postat av Nickel
Känns inte som overkill?
Inte om man vill ha bra betyg...
Citera
2006-10-22, 20:41
Medlem
Nickels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mumma
Jo det har man, är kall fusion du tänker på.
Man kan bygga en liten apparat som får plats på sitt skrivbord om man vill...

Inte om man vill ha bra betyg...

Hur har du tänkt att hantera den höga temperaturen?
Citera
2006-10-22, 20:45
Medlem
Jomazis avatar
Fusion är förhållandevis enkelt att uppnå, det finns piezoelektriska kristaller som tydligen ska kunna ge urladdningar som alstrar fusion i påvisbar mängd (genom neutronstrålning).

Det som är så svårt och kostar så många miljarder är att få ut mer energi än vad som stoppats in... Lyckas du med det i ditt projektarbete så berätta gärna hur du gjorde
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in