2005-07-09, 10:18
Medlem

Citat:
Ursprungligen postat av Phel
Vanligt verktyg brukar vara av typen chrome vanadium. Sen är det bara att googla, och hoppas att ditt verktyg enbart består av det. Härefter pulverisera, uppvärma med NaCl till 850 grader C. Du bör nu ha NaCrO4 och NaVO3, varifrån NaVO3 isoleras. Lös denna i syra, och filtera och spara den röda "geggan", som smälts varvid V2O5 bildas.

Pulverisera?? Hur pulveriserar du en kromvanadiumnyckel?? Det blir att köra i timmar med slipmaskin, och samla upp slipdammet, både metallspånen och det slipdamm som oxiderats kraftigt redan vid slipningen.

Notera att vattenlösliga vanadater och kromater är förvånansvärt giftiga. Iofs inte ohanterliga, men det är bra att ha i åtanke när man arbetar med vattenlösningar av dylika metallsalter.

Annars hittar du rent vanadin här: http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&category=413&item=619115796 0&rd=1
Citera
2005-07-09, 16:24
Medlem
någon som vet om man utan att riskera konstiga blickar och besök sent på kvällen kan köpa nitroetan i små mängder? (inte nitrometan och jag ska inte göra amfetamin) eller är det tillverka själv som gäller?
Citera
2005-07-09, 19:45
Medlem
ankdams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Phel
Jag tyckte jag skrev du skulle googla?
Det finns ju tusentals legeringar, men nån (jag?) får väl komma med några identifikationsprov imorgon eller måndag.

Edit: proceduren jag skrev var lite direkt ur huvudet. Men det påminner mycket om hur Cr och V framställs industriellt.

Edit2: vetefan hur du ska pulverisera. Cr/V är en ganska hård legering (varför det givetvis används som verktyg...). Du vill ju tydligen inte köpa ditt V2O5

Jag vill egentligen köpa mitt V2O5, men jag hittar det ingenstans

Var inne på att lösa upp verktygen i tex. saltsyra, och sedan uttnyttja krom samt vanadin salternas olika löslighet i vatten för att separera de båda metallerna, dock vet jag inte om det finns någon "olika löslighet" för krom och vanadinsalter.
Citera
2005-07-15, 11:52
Medlem
Latexlösning

Någon som vet om man kan köpa latexlösning på flaska i landet? Såg i ett danskt gördetsjälv-program på TV för något år sedan att latexlösning fanns att köpa i byggvaruhus i Danmark. Men jag har inte hittat nåt sådant i Sverige. Att gooogla på latex ger minst sagt underliga träffar, allt från ordbehandlingsprogram till erotiska underkläder/sexleksaker.

Någon som vet var/om det finns att köpa?
Citera
2005-07-15, 12:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av GaussBonnet
Någon som vet om man kan köpa latexlösning på flaska i landet? Såg i ett danskt gördetsjälv-program på TV för något år sedan att latexlösning fanns att köpa i byggvaruhus i Danmark. Men jag har inte hittat nåt sådant i Sverige. Att gooogla på latex ger minst sagt underliga träffar, allt från ordbehandlingsprogram till erotiska underkläder/sexleksaker.

Någon som vet var/om det finns att köpa?
På Kjell & Co kan man köpa "flytande"latex på flaska...
Citera
2005-07-15, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av spetznas
På Kjell & Co kan man köpa "flytande"latex på flaska...
Ah! Tack! Ska kolla upp det.
Citera
2005-07-15, 21:41
Medlem
KemiRockarFetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sonderkommando
någon som vet om man utan att riskera konstiga blickar och besök sent på kvällen kan köpa nitroetan i små mängder? (inte nitrometan och jag ska inte göra amfetamin) eller är det tillverka själv som gäller?

Inte göra tjack vad ska du använda det till då ?
Citera
2005-07-16, 01:48
Medlem
Var kan man köpa flytande kväve? Inte över Internet, för då blir det lite väl dyrt, med tanke på att den blir gas igen ganska snabbt.
Citera
2005-07-16, 10:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 6E30306200
Var kan man köpa flytande kväve? Inte över Internet, för då blir det lite väl dyrt, med tanke på att den blir gas igen ganska snabbt.

De 2 största leverantörerna i Sverige är Aga Gas AB och Air Liquide. Kan tänkas att de har krav på minkvantitet, samt att man måste investera i ett dyrt Dewarkärl. Har tyvärr inte hittat prisuppgift på deras respektive hemsidor, ser mest ut att vara reklam.

http://www.aga.se/international/web/lg/se/likelgagase.nsf/docbyalias/Homepage

http://www.airliquide.se/en/index.asp
Citera
2005-07-16, 22:13
Medlem
Koppar(I)klorid?
Citera
2005-07-16, 23:44
Medlem
Obersturmfuhrers avatar
Nifelheim, annars kan man väl framställa det med kopparsulfat, koppar, natriumklorid och vatten(?)
Citera
2005-07-19, 00:59
Medlem
Obersturmfuhrers avatar
Är det någon som vet vart man kan få tag på blykulor, ca 200 st till ett bra pris, eller om man kan få tag på billigt bly och en billig kulång.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in