2006-10-26, 21:34
Medlem
pyrotech_boys avatar
Översättning

Hallå =D

Bara undrar en sak.

Vad är det svenska ordet för "Barium Nitrate" och vart får man tag på det? Blandar man det, salpeter och svavel, kan man sedan göra stjärnor av det? (inklusive nå lustgevärskulor som då ska vara stjärnorna?! Eller är det någre andra kulor man har när man ska gö skiten förhand?)

MVH/ Matte
Citera
2006-10-26, 21:52
Medlem
zoccers avatar
Helt enkelt Bariumnitrat. Finns t.ex. på Svenska Kemi eller Nifelheim, beställning via nätet alltså, inte i någon affär där du går in och köper över disk.

Jag betvivlar att den blandning du anger skulle bli någon stjärna. Strunta i kulorna helt och hållet, de behövs inte alls.
Citera
2006-10-26, 21:54
Medlem
pyrotech_boys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zoccer
Helt enkelt Bariumnitrat. Finns t.ex. på Svenska Kemi eller Nifelheim, beställning via nätet alltså, inte i någon affär där du går in och köper över disk.

Jag betvivlar att den blandning du anger skulle bli någon stjärna. Strunta i kulorna helt och hållet, de behövs inte alls.

Inte? Men då blir det väl bara pulveraktigt?! xD

Men vet du/ni någon ENKEL variant på att göra stjärnor förhand? Alltså krutet, vilka verktyg som behövs o.s.v.

Gonatt allesammans =)
Citera
2006-10-26, 21:58
Medlem
zoccers avatar
http://www.flashback.org/showpost.php?p=5378711&postcount=135
Citera
2006-10-26, 22:50
Medlem
West-ens avatar
Nu i juletider är det faktiskt inte så svårt att få fram mindre mängder bariumnitrat, nämligen tomtebloss!
Tomtebloss innehåller tre stycken indigrienser. Aluminiumpulver, järnpulver och bariumnitrat. (Järnpulvret ger gnistorna, aluminium + bariumnitrat = termit)
Ba(NO3)2, Fe, Al - 30:25:5 (Viktdelar)

För att extrahera Ba(NO3)2 från tomteblossen så behöver du bara krossa dem, lägga pulvret i varmt vatten, filtrera och slutligen avdunsta vattnet!
Citera
2006-10-26, 23:14
Medlem
Kanonens avatar
Kan ju tillägga att om du dricker vattnet så dör du, så låt inte glaset stå framme och avdunsta. Dricka gift är ett vanligare misstag än man tror... fyfan. Har tagit en klunk lacknafta av misstag och jävlar vad dålig jag blev...
Citera
2006-10-27, 08:04
Medlem
pyrotech_boys avatar
Så jag krossar dem (hur många paket?) lägger dom e hett vatten och låter dom stå ute och avdunsta. Sedan ska det vara som ett pulver kvar i botten på burken då, lr?!

MVH/ Matte
Citera
2006-10-27, 08:08
Medlem
eragrims avatar
Vart kan jag få tag i en rund borste för rengöring utav provrör? Finns det någon butik i stockholm som säljer kemimaterial?

Eller måste jag ut på nätet och jaga?
Citera
2006-10-27, 08:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eragrim
... måste jag ut på nätet och jaga?...
Tja, är inte det det lättaste alternativet? Google ger en massa träffar, t.ex.:

http://www.heraco.se/groups.aspx?arID=2&gID=83&filter=B

http://zenit.bai.nu/_/product/default.asp?lProductId=10921

http://www.makab.se/order/product.asp?item=1035

http://ebutiken.simonsen.se/artlist_foldercontents.asp?folder=403136
Citera
2006-10-27, 14:16
Medlem
Naturvetarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av West-en
aluminium + bariumnitrat = termit
Ba(NO3)2, Fe, Al - 30:25:5 (Viktdelar)
Det är inte termit. Det är inte en reaktion där den ena reaktanten skäl elektroner från den andra på grund av ädelhet, Ba(NO3)2 sönderfaller och avger syre som i sin tur oxiderar de andra reaktanterna.

Citat:
Ursprungligen postat av West-en
För att extrahera Ba(NO3)2 från tomteblossen så behöver du bara krossa dem, lägga pulvret i varmt vatten, filtrera och slutligen avdunsta vattnet!
Tänk på att du även kommer få med små mängde av Al-joner och ännu mindre mängder Fe-joner eftersom de sakta reagerar med vattnet. Dessutom kan de tom vara joniserade till liten del redan på själva blosset pga av luftexponering. Bariumnitratet på själva blosset är säkert inte särskilt rent från början heller, är nog framställt på ett billigt sätt med massa skit i. Vad jag vill säga är att detta bariumnitrat är mycket opassande till reaktioner där hög renhet är att önska.

Edit: Man kan aldrig vara nog tydlig
Citera
2006-10-27, 14:39
Medlem
pyrotech_boys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naturvetaren
Det är inte termit. Det är inte en reaktion där den ena reaktanten skäl elektroner från den andra på grund av ädelhet, Ba(NO3)2 sönderfaller och avger syre som i sin tur oxiderar de andra reaktanterna.

Tänk på att du även kommer få med små mängde av Al-joner och ännu mindre mängder Fe-joner eftersom de sakta reagerar med vattnet. Dessutom kan de tom vara joniserade till liten del redan på själva blosset pga av luftexponering. Bariumnitratet på själva blosset är säkert inte särskilt rent från början heller, är nog framställt på ett billigt sätt med massa skit i. Vad jag vill säga är att detta bariumnitrat är mycket opassande till reaktioner där hög renhet är att önska.

Edit: Man kan aldrig vara nog tydlig

Men KAN man göra stjärnor utav det då? För den blandningen jag såg var av svavel,salpeter och bariumnitrat, å så va det säkert nåt mer. Då ska man alltså blanda dessa pulvren tillsammans, hälla i dem i någon form av wook-stekpanna och häva i typ luftgevärsskott(runda). Sedan låta det stå och värmas upp eller så, och sedan ska det vara klart?!?!?! Hjälp!

MVH/ Matte
Citera
2006-10-27, 14:50
Medlem
Fox 2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pyrotech_boy
Men KAN man göra stjärnor utav det då? För den blandningen jag såg var av svavel,salpeter och bariumnitrat, å så va det säkert nåt mer. Då ska man alltså blanda dessa pulvren tillsammans, hälla i dem i någon form av wook-stekpanna och häva i typ luftgevärsskott(runda). Sedan låta det stå och värmas upp eller så, och sedan ska det vara klart?!?!?! Hjälp!

MVH/ Matte

Men sök och och läs lite.

Gud, vi matar inte folk här.

Mvh
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här