2007-06-04, 23:21
Medlem
piratkaptens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jomazi
Jävla nötter som inte kan få fram finmalt kol. Slå sönder så gott det går i påse, lägg i behållare tillsammans med skruvar/muttrar/kulor och skaka i timmar. När man sedan skakar det utan muttar så separerar det sig automatiskt pga densitet så att de grövre bitarna hamnar längst upp. INGA MER INLÄGG SOM FRÅGAR EFTER KOL!

Varför har du en sån attityd?

Eftersom detta är en tråd som berör just var man kan få tag i b.la kemikalier så anser jag att jag har all rätt att ställa en fråga om den ej redan besvarats. Vilket den i detta fallet inte har.

För att inte bli missförstådd, förolämpad samt påprackad med diverse dassiga gör-det-själv-tips följer här en noggrannare ändamålsförklaring.

Jag exprimenterar för tillfället med att försöka tillverka ett så kraftigt svartkrut som möjligt.
Till detta behöver jag ett kol som är mycket mer finmalet än man kan tillverka hemma utan tillgång till en riktig kulkvarn.
Vad jag alltså efterfrågar är en butik i stockholmsområdet där extremt finpulveriserat kol av lämpligt träslag kan införskaffas.

Tack till de som gett seriösa och trevliga förslag

mvh
Citera
2007-06-04, 23:28
Moderator
WirelessGkit2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av piratkapten
Varför har du en sån attityd?

Eftersom detta är en tråd som berör just var man kan få tag i b.la kemikalier så anser jag att jag har all rätt att ställa en fråga om den ej redan besvarats. Vilket den i detta fallet inte har.

För att inte bli missförstådd, förolämpad samt påprackad med diverse dassiga gör-det-själv-tips följer här en noggrannare ändamålsförklaring.

Jag exprimenterar för tillfället med att försöka tillverka ett så kraftigt svartkrut som möjligt.
Till detta behöver jag ett kol som är mycket mer finmalet än man kan tillverka hemma utan tillgång till en riktig kulkvarn.
Vad jag alltså efterfrågar är en butik i stockholmsområdet där extremt finpulveriserat kol av lämpligt träslag kan införskaffas.

Tack till de som gett seriösa och trevliga förslag

mvh

Det mest finfördelade kol du kan uppbringa lär vara kimrök. Där ligger partikelstorleken under 5 micron, enligt wikipedia. Men det ryktas att detta kol inte är bra till krut, även om det finns gott om recept i ex weingarters pyrotechnics som innehåller Lampblack. Kan bero på föroreningar, så testa att göra egen. (acetylenlåga under en kall glasyta)
Citera
2007-06-04, 23:36
Medlem
GalFisks avatar
Har du inte acetylen kan du suga upp lacknafta i en trasa/veke och tända på, det sotar också rejält.
Citera
2007-06-05, 14:19
Medlem
pihops avatar
Kom bara ihåg att det sotar MYCKET om acetylen och att det sotet är fanimej lögn att få bort!

PS.
Kom ihåg cancerrisken.
DS.
Citera
2007-06-05, 15:18
Medlem
piratkaptens avatar
Ämnamålet var ju svartkrutstillverkning, så kimrök är nog inte det ultimata.
Men tack ändå.^^

Edit: Någon som vet varför kimrök inte fungerar någe vidare i praktiken?
Citera
2007-06-05, 15:54
Medlem
wääuus avatar
Jag tror att det är för att det är väldigt rent kol, vanligt träkol är ju inte rent kol C utan diverse kolväteföreningar.

Edit: kanske är kimrök inte alls särskilt rent kol förresten?
Citera
2007-06-05, 16:05
Moderator
WirelessGkit2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wääuu
Jag tror att det är för att det är väldigt rent kol, vanligt träkol är ju inte rent kol C utan diverse kolväteföreningar.

Edit: kanske är kimrök inte alls särskilt rent kol förresten?

Nej det är nog inte det, inte ifall det tillverkas av brinnnade lacknafta iaf. Det sotet innehåller massor av förångade kolväten, som inte förbränts. Använder man acetylen så skall det dock bildas rent kol, utan smegg...

Annars kan man ju även ta två kolstavar och låta dem förbrännas av en ljusbåge i en atmosfär av ex argon. Då får man sot med en hög andel fullerener (bollar av 60 kolatomer) Dessa bollar skall vara bland det mest reaktiva kolet man kan hitta...

Men jag kan vara felunderrättad...
Citera
2007-06-05, 16:22
Medlem
Dewunis avatar
Går för det väl men du kommer nog få ont i magen om du äter för mycket.Jag har självsmakat och min kompis satt och tuggade på ett sugrör med SS i. Fast om du hade tänkt äta mycket får du ont i magen.
Citera
2007-06-05, 17:04
Medlem
piratkaptens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WirelessGkit2
Nej det är nog inte det, inte ifall det tillverkas av brinnnade lacknafta iaf. Det sotet innehåller massor av förångade kolväten, som inte förbränts. Använder man acetylen så skall det dock bildas rent kol, utan smegg...

Annars kan man ju även ta två kolstavar och låta dem förbrännas av en ljusbåge i en atmosfär av ex argon. Då får man sot med en hög andel fullerener (bollar av 60 kolatomer) Dessa bollar skall vara bland det mest reaktiva kolet man kan hitta...

Men jag kan vara felunderrättad...

Jag är visserligen ingen kemist, men det låter vettigt. Synd att det är aningen knivigt att genomföra i hemmet.
Citera
2007-06-05, 18:35
Medlem
rockets avatar
Endast fullerener kan bestå av rent kol. Jag betvivlar således att förbränning av acetylen skulle ge rent kol.
Citera
2007-06-05, 18:48
Medlem
rockets avatar
Nitrater kan vara farligt för vissa individer. Om man har högt pH i magen tillsammans med en särskild bakterieflora så kommer nitratet att omvandlas till nitrit i magen.

Nitriter är inte alls särskilt nyttiga. Främst så oxiderar de hemoglobin till methemoglobin som inte reversibelt kan binda till syre. De reagerar också med aminer för att bilda nitrosaminer. Det finns ett par nitrosaminer som är kända cancerogener.
Citera
2007-06-05, 18:57
Medlem
Dewunis avatar
Hur mycket har du fått i dig?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in