Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Nej. Jag tycker att det inte är samma sak. Det finns tre olika synsätt här:
1. Alla som andas svensk luft är svenskar
2. Alla som känner sig som och uppfattas av (de flesta andra) som svenskar, är svenskar
3. Alla som har en viss genetik är svenskar
Nu säger jag inte att han måste ses som svensk, men det visar i alla fall att det skiljer sig en del mellan Monas syn på saken och Jimmies (officiella) syn på saken.
Klart det skiljer sig något, konstigt vore annars. Men vilken är nr 2 mest lik och under vilken "övergrupp" skall man placera dem?
Jo 1 och 2 hävdar precis som kulturmarxisterna att svenskhet är en social konstruktion och skiljer sig åt hur mycket krav man måste uppfylla för att "bli" svensk.
3 står för sig självt och belyser en helt annan aspekt.
Jag tycker snarare SDs syn är skrämmande lik Monas syn.
Citat:
Ursprungligen postat av Elashback
Nej, SD har inte uttryckt att " en neger kan bli svensk". Lögnare.
Hur mycket du än förnekar den så är verkligheten som den är.
Öppen svenskhet. Det är vad vi i Sverigedemokraterna står för. Det innebär att vem som helst kan bli svensk. Det handlar om assimilering, om att anpassa sig till våra grundläggande och gemensamma värderingar, om att ta till sig de sociala koder som är typiska för oss svenskar och om att lära känna och respektera vårt kulturarv. Gör man detta känner man sig säkerligen svensk, och betraktas också som svensk.
I vilket land man är född, varifrån ens föräldrar kommer, vilken hudfärg man har… inget av detta spelar någon som helst roll. Inte för mig, och inte heller för partiet. Finns det sedan enskilda individer som inte ställer upp på detta synsätt på svenskhet så får det stå för dem. Jag rekommenderar dock att
de söker sig till ett annat parti än SD i så fall.
Faktum är att om du och andra Sverigedemokrater inte håller med om detta så borde ni enligt SD söka dig till ett annat parti. Så det är bara och hålla käft och byta parti om du inte tycker att vem som helst kan bli svensk.
Personligen föreslår jag SvP.