2012-09-25, 00:38
Medlem
Dharmas avatar
Går det att granska namnlistorna, göra stickprov och kolla upp så att alla är äkta?
2012-09-25, 00:41
Medlem
MoLoKs avatar
Tack för en bra post Winston. Jag har träffat flera äldre svenska män, nu i pensionsåldern, som adopterades bort eller fick växa upp i fosterhem. Sorgen och saknaden är stor hos dem. De hade inte en mamma och pappa som kunde ta hand om dem och en hel del gånger var det rätt att skilja föräldrar och barn åt - för barnets bästa just då. Det som saknades på den tiden var väl en tydlig och stark målsättning att hjälpa en del av föräldrarna så att de kunde ta hand om sitt barn på ett bra sätt. För alla var inte onda. En del behövde bara hjälp.

edit: Och ibland var det naturligtvis barnen som behövde hjälp. Detta var långt innan bokstavsdiagnoserna...
Senast redigerad av MoLoK 2012-09-25 kl. 00:48.
2012-09-25, 00:42
Medlem
carass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dharma
Jag förstår inte en sak, tidigare idag var det lite över 100k namnunderskrifter (även det är mycket)

Men nu när dom överlämnades så hade det tillkommit över 70k namnunderskrifter.

Är det verkligen så många som har skrivit under?

Alla tidningar har ju haft sina egna underskrifter. Men aftonbladet påstår att dessa underskrifter är uteslutande aftonbladetläsare.

Har aftonbladet så många unika läsare som dessutom engagerar sig så mycket att dom skriver på listan?

Jag inbillar mig att var 10e är så aktiv läsare så att dom skriver under namnlistor.

Det borde innebära att aftonbladet skulle haft 1.700.000 unika besökare i dagarna?

Jag tror att aftonbladet har förfalskat många underskrifter

Är väl ganska enkelt för Aftonbladet att göra "copy paste" och klistra in namn från andra tidigare namninsamlingar som tidningen gjort i andra sammanhang och snyfthistorier.
2012-09-25, 00:48
Medlem
Dharmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av caras
Är väl ganska enkelt för Aftonbladet att göra "copy paste" och klistra in namn från andra tidigare namninsamlingar som tidningen gjort i andra sammanhang och snyfthistorier.

Förmodligen, därför så kräver jag en oberoende granskning av denna namnlista
2012-09-25, 00:48
Medlem
Mappmannens avatar
Privata namninsamlingar och via Facebook har nog också lämnats in.

Det som skulle behövas är ju att fransk media reagerar. Har det blivit något gensvar där?
2012-09-25, 00:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mappmannen
Det hade räckt med en bild, eller hur? För det syftet. Varför släpa en 2-åring in i en studio?

Som jag förstod det så hade mamman en hotbild i Sverige? Hur som. Man exploaterar inte barn. Vad hade det spelat för roll att fingera hennes namn?

Citat:
Om jag försöker se på saken sakligt och som förälder, så hade det bästa varit om fosterfamiljen åkte med till Frankrike och hjälpte till barnet återförenas med mamman. Speciellt om de älskar henne som de säger att de gör och är så öppna inför ett liv med biomamman.
Varför då inte vara öppna för att åka med och se till att övergången blir normal?

Står mamman där och väntar då? Vet någon var hon befinner sig. Kan biol mamman ge Haddile en trygg uppväxt...sånt måste man ta ställning till. Haddile behöver väl inte åka ner till Frankrike,,,,,modern kanske aldrig kommer dit....

Citat:
Hur mycket pengar förlorar de på Haddiles om hon utvisas?
Utgifterna för Haddile upphör väi alla fall om hon utvisas.¨

Citat:
Hur många röster vinner fosterpappan i sin kommun just nu?
Så du tror att han har en baktanke med detta...att han skiter i flickan egentligen?

Citat:
Denna fostermamma sitter med sitt förvirrade "BARN" I KNÄT framför tv-kameror och publik och säger framför sin tvååring "– Hon har faktiskt också lämnat sitt barn och inte hört av sig mer än en gång under de här två åren hon varit försvunnen, sa Malen Liewehr vidare."
Om barnets biologiska mamma.

Alltså...hon sa så om den biol mamman när barnet hörde det? Gjorde hon?
2012-09-25, 00:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MoLoK
Tack för en bra post Winston. Jag har träffat flera äldre svenska män, nu i pensionsåldern, som adopterades bort eller fick växa upp i fosterhem. Sorgen och saknaden är stor hos dem. De hade inte en mamma och pappa som kunde ta hand om dem och en hel del gånger var det rätt att skilja föräldrar och barn åt - för barnets bästa just då. Det som saknades på den tiden var väl en tydlig och stark målsättning att hjälpa en del av föräldrarna så att de kunde ta hand om sitt barn på ett bra sätt. För alla var inte onda. En del behövde bara hjälp.

Jag avskyr den svenska nationalchauvinismen som anser att Sverige ska vara en ledstjärna som upplyser världen.

Men en sak bör spridas! Den moderna svenska avmoraliserade, avdramatiserade och sakliga synen på sex samt praktiska åtgärder för att människor ska kunna ha ett sexualliv och även ta hand om barn om det råkar bli några.

Redan för över 50 år sedan infördes det mot prästernas önskan sexualundervisning i skolorna så att alla unga människor vet hur en människa är skapt och hur barn blir till. Det finns t om småbarnsböcker i ämnet.

Det finns ungdomsmottagningar som informerar och hjälper och som bistår med preventivmedel och dagen-efter-piller. Aborter är kostnadsfria och säkra, och även om det kan vara traumatiskt ändå sjufalt mycket bättre än att tvingas föda ett barn som man måste lämna bort.

Föräldrar får föräldrapenning, barnbidrag, i förekommande fall bostadsbidrag. Det finns barnomsorg så att föräldrar kan arbeta. Detta tillsammans har gjort att det praktiskt taget inte finns en enda mamma som måste lämna bort sitt barn till andra. Det bästa systemet i historien.

Strunta i allt annat do good-ande och sprid endast detta i världen.
2012-09-25, 00:58
Medlem
MoLoKs avatar
Fixade en nattmacka och funderade lite. Det här är ju ett exceptionellt fall då mamman inte har hörts angående situationen. Det fick mig att tänka på två saker:

1) Om mamman hade varit svensk medborgare, hade socialtjänstens anstängningar att få tag på henne varit mer omfattande än ett telefonsamtal?

2) Borde inte ett ombud utses för de biologiska föräldrarna även om de inte har gått att kontakta? Det vill säga en advokat som så att säga för föräldrarnas talan och ser till så att deras rättigheter så långt som möjligt tas om hand?
2012-09-25, 01:01
Medlem
MoLoKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Winston Smith
Jag avskyr den svenska nationalchauvinismen som anser att Sverige ska vara en ledstjärna som upplyser världen.

Men en sak bör spridas! Den moderna svenska avmoraliserade, avdramatiserade och sakliga synen på sex samt praktiska åtgärder för att människor ska kunna ha ett sexualliv och även ta hand om barn om det råkar bli några.

Redan för över 50 år sedan infördes det mot prästernas önskan sexualundervisning i skolorna så att alla unga människor vet hur en människa är skapt och hur barn blir till. Det finns t om småbarnsböcker i ämnet.

Det finns ungdomsmottagningar som informerar och hjälper och som bistår med preventivmedel och dagen-efter-piller. Aborter är kostnadsfria och säkra, och även om det kan vara traumatiskt ändå sjufalt mycket bättre än att tvingas föda ett barn som man måste lämna bort.

Föräldrar får föräldrapenning, barnbidrag, i förekommande fall bostadsbidrag. Det finns barnomsorg så att föräldrar kan arbeta. Detta tillsammans har gjort att det praktiskt taget inte finns en enda mamma som måste lämna bort sitt barn till andra. Det bästa systemet i historien.

Strunta i allt annat do good-ande och sprid endast detta i världen.

Sant! Men är public-service ungdomsradions analfistingskola fritt tillval eller obligatorisk att sprida?
2012-09-25, 01:18
Medlem
RastaFelixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hammocken
Jävla idiot. Du läser en SD-blaska med förvriden rapportering. Detta är ingen tidning, det är en pamflett. Kan du inte se skillnaden din jävel?

Fosterfamiljen får betalt för att ha ett boende där flickan får plats, det täcker kostnaderna för den insats man gör som fosterförälder. Har du kritik mot det, samt inte anser att politiker får vara fosterföräldrar, så är det en annan debatt. Topic är Hadilles psykiska hälsa, fysiska säkerhet, liv och framtid. HON BLEV MISSHANDLAD 4 MÅNADER GAMMAL OCH ÖVERGIVEN AV BÅDE MOR OCH FAR.

Sverigedemokrater beter sig som narcissister hela bunten, som svårt funktionsstörda! Det får vara slut på dumheterna nu! Det är dags att agera mot masspsykos av det här slaget. Den som gör den här "tidningen", SKÄMMES TA MIG FAN! Fast egentligen kan man bara åt Sverigedemokraternas förmåga att förvrida.

Så du skiter fullkomligt att någon med flit kanske försökt tjäna pengar på flickan? Sen gick emot stadgar och sket i att söka efter föräldrarna eller kontaktat myndigheterna i Frankriket? Självklart ska flickan få stanna om det finns villiga adoptiv föräldrar, men mamman försökte få kontakt för drygt ett år sedan blev uppenbarligen blånekad. Ska inte mamman få ett sista ord i frågan?

Sen är Aftonbladet inte alltid sanningen, de säger vad majoriteten vill höra.
Senast redigerad av RastaFelix 2012-09-25 kl. 01:21.
2012-09-25, 01:25
Medlem
Mappmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trapizo
Står mamman där och väntar då? Vet någon var hon befinner sig. Kan biol mamman ge Haddile en trygg uppväxt...sånt måste man ta ställning till. Haddile behöver väl inte åka ner till Frankrike,,,,,modern kanske aldrig kommer dit....

Utgifterna för Haddile upphör väi alla fall om hon utvisas.¨

Så du tror att han har en baktanke med detta...att han skiter i flickan egentligen?

Alltså...hon sa så om den biol mamman när barnet hörde det? Gjorde hon?

1. Det är väl huvudsaken, att hitta mamman först. Vad jag förstår råder sådant under viss sekretess dessutom? Hur som helst ska man självklart lokalisera modern eller nära släkt.

2. Ok.

3. Nej, jag tror inte att han skiter i flickan. Men han är S- politiker och detta mörkades till en början. Varför?

4. Ja.Eller? Har bara orkat skumma igenom, så står det iaf. Flickan är f.ö klart obekväm i studion. http://www.svt.se/nyheter/sverige/beslutet-ar-ingen-skillnad
Senast redigerad av Mappmannen 2012-09-25 kl. 01:27.
2012-09-25, 03:56
Medlem
Funkydudes avatar
Har inte läst hela tråden men den lilla eftersökning jag gjort gav inget:

Finns det ingen möjlighet att man letar redan på mamman och om hon inte vill ha ungen får svenskarna adoptera henne? Det enda jag läser är att flickan kommer hamna på barnhem om mamman inte går att få tag på/skiter i henne.

Det går alltså inte att lägga lite energi på att hitta supermorsan och höra hur hon tänkt sig för att sedan besluta om hon ska utvisas? Om det går hamnar hon alltså antingen hos morsan eller hos adoptivfamiljen. Hur kan det vara fel?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in