2012-09-24, 23:54
Medlem
Mappmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaalZeBub
Kanske det, men jag tycker inte att vi kan kräva något annat av henne. Hennes roll har ju varit att vara exakt som en mamma åt en liten unge sedan denne var 4 månader. Det är självklart att hon får känslomässiga band. Hon kanske varit amma också.

Nej, de rimliga kraven bör vi ställa på andra. Politiker, tjänstemän, journalister...

Jag kan bara svara för mig, har en dotter som var 2 för inte alltför länge sen och jag hade ALDRIG hängt ut henne framför mig och svenska folket på det viset. Inte en chans alltså.

Att fosterpappan är just S-politiker kanske inte är nån slump?

Då ska dessa rimliga krav som du kallar det ligga på honom, det minsta man kan begära.
2012-09-24, 23:58
Medlem
MoLoKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Äntligen, här kommer den största och mest sanna anledningen till varför golonka och molok kämpar med näbbar och klor för att få bort ungen.

Som fan läser Bibeln...

Nej, för mig kan flickan gott få stanna - förutsatt att det ges ett officiellt ok från Frankrike OCH mamman OCH pappan (om han överhuvudtaget är med i bilden).

Fult av dig att försöka klistra på sådana åsikter på mig. Se till dig själv istället som förespråkar människohandel.
2012-09-25, 00:01
Medlem
MoLoKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hammocken
http://www.expressen.se/nyheter/internt-dokument-avslojar-migrationsverket/

Bravo Expressen!
Migrationsverket felar, och gör inte vad man ska göra. Lyft bort Ribbenvik som inte ens kan sköta det han själv, enligt regeringen, ska göra. Han ska inte ha mandat att vara rättschef längre då han låtit oegentligheter pågå, är Mikael Ribbenvik sverigedemokrat? Gå igenom varenda jävla tjänsteman på verket, det måste ju vara en drömarbetsplats för semikriminella varbölder. Tummen i röven på dem!

Sista gången jag ödslar tid på pack på Flashback, Sveriges missfoster, en cancerböld i samhället. En skam och avart i vårt fina land, som är på väg att gå sönder på grund av personer med fel i huvet. Jävla sverigedemokratiskt slödder! Ni bedriver kriminellt förtal och missaktning av privatpersoner och förvrider världen. Jag hoppas att ni en dag faller på eget grepp. Då ska jag skratta något hejdlöst! Önskar var och en av alla rasister i denna tråd sju års frånvaro av lycka. Mörker över er!

Nästa gång ska Sverigedemokraterna ut ur riksdagen tamejfan, ni ska bort från nätet också. Alla med hjärta, hjärna och intelligens, förstår vad jag menar och vi är många, många, många fler än er, idioter!!!!!!

Gissa vad? Innan dessa trådar om Haddille var jag beredd att lyssna på er, mitt öra var öppet. Det är TVÄRSTÄNGT nu.

Den här tråden ska kopieras och skickas ut till alla svenskar som ens överväger att ge äckel sitt stöd.

Bra försök men inte gott nog. Att en gång, för ett år sedan, ha ringt upp Algeriets ambassad kan inte anses som försök nog.
2012-09-25, 00:11
Medlem
MoLoKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaalZeBub
Kanske det, men jag tycker inte att vi kan kräva något annat av henne. Hennes roll har ju varit att vara exakt som en mamma åt en liten unge sedan denne var 4 månader. Det är självklart att hon får känslomässiga band. Hon kanske varit amma också.

Nej, de rimliga kraven bör vi ställa på andra. Politiker, tjänstemän, journalister...

Fostermamman är 44 år, hon borde veta bättre. Speciellt som hon är veteran i fosterhemsbranschen.

Vad gäller adoption så spelar det ingen större roll att de är för gamla då barnet redan har en relation med familjen.
2012-09-25, 00:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mappmannen
Bara jag som reagerar på att fosterfamiljen tar med denna utsatta 2-åring och sätter henne framför kameror och publik i svts morgonsoffa? Hade de agerat HELT utifrån denna lilla flickas väl och ve så hade de inte gått med på att varken hon eller biomodern hängs ut på det sätt som görs.

De hade kunnat sköta detta och hålla 2-åringens privatliv, ansikte och morgonansikte med napp utanför medias käftar. Men klart, om det handlar om pengar så kanske det går bra?

Betänk särskilt att det finns en potentiell hotbild. Fy f-n.

Kan uppmärksamheten hjälpa så flickan får stanna kvar i Sverige...och eventuellt återförenas med sin biologiska mor just i Sverige....så tjänar det ju ett gott syfte. Om modern har en hotbild i Frankrike är det bättre flickan stannar kvar här.
2012-09-25, 00:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Atomist
Flickan bör återföras till sin mor då hon till ambassaden uttryckt sin önskan, paret i broby har inte rätt till andras barn. Avviker eran åsikt kan ni låna era egna barn till dessa själviska familjehemsentrepenörer. Antar deras intresse kommer svalna då ersättning uteblir, det inte är någon ideell verksamhet som bedrivs, det är affärsmässigt...

Har ni som smutskastar den biologiska modern en aning om hennes situation? Hotbild osv... Ni har bara bestämt att hon är oförmögen och oduglig att sköta sitt barn? Kan finnas en jävligt bra anledning att hon inte kunnat vårda sitt barn, men hon har ju inte skrikit och snyftar mest på löpet vilket är det som räknas i sverige..

Jag har också reagerat mot att det finns de som anklagar den biologiska mamman helt utan att känna till hur mammans situation är.

Ni som är yngre har kanske inte en aning om hur stigmatiserade och utskämda ogifta mödrar var förr, inte alls så länge sedan, här i Sverige. Många kvinnor födde sina oäkta barn i smyg och lämnade bort dem och försökte på alla sätt dölja sin hemlighet. Att de led oerhört psykiskt är självklart.

Kvinnor i Sverige löpte dock aldrig risk att bli mördade av sin egen familj. Men för en kvinna från en hederskultur kan det vara ett reellt hot. Om en ogift kvinna blir gravid i en sådan kultur, vilken utväg kan hon ha? Jo, att åka till ett annat land, föda barnet, lämna det och tiga om saken. Många har gjort så, även svenska kvinnor, fast de inte riskerade att bli mördade.

Några exempel på där svenska kvinnor gjort det, men hållit kontakt med barnet och senare tagit det till sig:

Siri Derkert, konstnär, som fick sonen Carlo i Italien och lämnade det till ett fosterhem. Hon hämtade sedan hem sonen som blir en uppskattad guide på Moderna museet.

Föräldrarna till författaren Sandro Key-Åberg var svenskar som fick sonen i Dresden, lämnade honom men tog sedan hem honom.

Astrid Lindgren, som vid 18 års ålder födde sonen Lars i Köpenhamn (detta för att hon där inte behövde uppge barnafaderns namn) och placerade honom i fosterhem där. Astrid höll kontakten. Hon åkte till Köpenhamn från Stockholm så ofta hon kunde, och smet från jobbet en gång för att kunna göra det, och fick sparken. Efter några år fick Lars bo hos hennes föräldrar på Näs och senare i Stockholm med henne.

Nämnas kan också det unga paret von Sydow, bekant från de Sydowska morden. De fick ett barn som väldigt unga när de inte var gifta. Barnet placerades i fosterhem i Italien men hämtades hem efter ett par år.

Det var alltså inte ovanligt att ogifta kvinnor födde barn långt bort från hemorten, lämnade det men längtade så mycket efter det att de sedan trotsade konventionen och tog hem sina barn.

Dessa exempel visar också att det faktiskt kan gå bra att flytta ett barn från en miljö till en annan särskilt om barnet då kommer till sin biologiska mamma. Det går förstås inte bra i samtliga fall men man kan inte påstå att det oundvikligen innebär en katastrof.

Mamman i det här fallet vet vi inte mycket om, mer än att hon sägs hotas av hedersvåld. Det kan förklara varför hon födde barnet i Sverige och sedan lämnade det. Det var kanske den enda lösning hon såg. Längtan efter barnet finns där ändå och därför hör hon av sig. Men kanske var det inte möjligt för henne att förenas med sitt barn.

Jag tror jag har sett hundra TV-program och läst artiklar om personer adopterade till Sverige som vid vuxen ålder försöker spåra sin biologiska familj. Lyckliga återföreningar har visats från små byar i Sri Lanka, förorter i chilenska städer, byar i Guatemala. Det ÄR rörande att se människor som har längtat så mycket efter varandra mötas. De mammor som var tvingade att lämna bort sina barn har aldrig glömt dem. De har längtat och undrat.

Det kan också bli besvikelser. Man kan inte prata med varandra för man talar inte samma språk, man har levt liv med helt olika förutsättningar, har olika världsbilder.

Jag är säker på att ni alla har sett och läst om dessa fall. Men en del människor kan liksom inte koppla ihop det med de små barn som föds, överges och adopteras bort NU. De är hjälplösa, utsatta, söta, vädjar till alla beskyddarinstinkter. De måste få komma till Sverige, till snälla människor och få det bra. Men en dag, ganska snart, är dessa små barn lite större och börjar fundera över sin "riktiga" mamma och pappa. I tonåren kommer ofta en ordentlig identitetskris. En dag är det kanske Haddile som i ett hjärteknipande TV-reportage letar efter sin mamma och står och gråter i en algerisk by.

Jag tycker principen att i första hand försöka återförena mor och barn är helt rätt och mest human.

Den som ska klandras mest i det här fallet är fosterpappan, som kände till barnets förhållanden och som dessutom måste ha känt till socialtjänstens åligganden men som underlät att vidta åtgärder till barnets bästa.
2012-09-25, 00:30
Medlem
Dharmas avatar
Jag förstår inte en sak, tidigare idag var det lite över 100k namnunderskrifter (även det är mycket)

Men nu när dom överlämnades så hade det tillkommit över 70k namnunderskrifter.

Är det verkligen så många som har skrivit under?

Alla tidningar har ju haft sina egna underskrifter. Men aftonbladet påstår att dessa underskrifter är uteslutande aftonbladetläsare.

Har aftonbladet så många unika läsare som dessutom engagerar sig så mycket att dom skriver på listan?

Jag inbillar mig att var 10e är så aktiv läsare så att dom skriver under namnlistor.

Det borde innebära att aftonbladet skulle haft 1.700.000 unika besökare i dagarna?

Jag tror att aftonbladet har förfalskat många underskrifter
2012-09-25, 00:31
Medlem
Mr.Goats avatar
Alltså, detta kanske förtjänar en egen tråd.
Men jag tycker endå det följer topic hyffsat då det har betydelse för "haken".

Men varför får man mer pengar ifall man tar hand om ett utländskt barn än man får i barnbidrag för ett eget svenskt barn?

Är Hadille dyrare i drift än en Stina?

Kan någon insatt svara på detta?
2012-09-25, 00:31
Medlem
GoranPongs avatar
Stackars flicka som blivit en bricka spelet bara för stt media vill dra en ny snyfthistoria, man gör inte så mot ett barn. Sen ser jag inget fel i att hon skulle kunna skickas till Frankrike och återförenas med modern och eller släktingar om dom nu hittar dem. Men media är bara intresserad av att hon ska få stanna annars är Migrationsverket onda och alla som motsätter sig det
2012-09-25, 00:32
Medlem
Mappmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trapizo
Kan uppmärksamheten hjälpa så flickan får stanna kvar i Sverige...och eventuellt återförenas med sin biologiska mor just i Sverige....så tjänar det ju ett gott syfte. Om modern har en hotbild i Frankrike är det bättre flickan stannar kvar här.

Det hade räckt med en bild, eller hur? För det syftet. Varför släpa en 2-åring in i en studio?

Som jag förstod det så hade mamman en hotbild i Sverige? Hur som. Man exploaterar inte barn. Vad hade det spelat för roll att fingera hennes namn?

Om jag försöker se på saken sakligt och som förälder, så hade det bästa varit om fosterfamiljen åkte med till Frankrike och hjälpte till barnet återförenas med mamman. Speciellt om de älskar henne som de säger att de gör och är så öppna inför ett liv med biomamman.
Varför då inte vara öppna för att åka med och se till att övergången blir normal?

Hur mycket pengar förlorar de på Haddiles om hon utvisas?
Hur många röster vinner fosterpappan i sin kommun just nu?

Denna fostermamma sitter med sitt förvirrade "BARN" I KNÄT framför tv-kameror och publik och säger framför sin tvååring "– Hon har faktiskt också lämnat sitt barn och inte hört av sig mer än en gång under de här två åren hon varit försvunnen, sa Malen Liewehr vidare."
Om barnets biologiska mamma.
Senast redigerad av Mappmannen 2012-09-25 kl. 00:36.
2012-09-25, 00:33
Medlem
carass avatar
Om socialnämnden i Lunds kommun påstår att de effektivt försökt eftersöka Haddiles föräldrar genom att ringa ett telefonsamtal till Ambassade d'Algérie ā Stockholm så tror jag nog att socialnämnden i Lund är rejält naiva.

Ambassaden drar eller diskuterar inte sådana sorts ärenden per telefon, ambassadpersonalen har andra rutiner än vad socialnämndens ordförande Göran Wallén tycks tro. Om Göran Wallén skulle ringa till ambassaden skulle han väl troligtvis bli bemött som potentiell idiot. Att han är ordförande i en svensk socialnämnd ger nog ambassaden blanka fan i. Sådana ambassadkontakter sköts på annat sätt än via telefon.

Citat:
Ursprungligen postat av Rekorderligtrauma
Skrev en liten dikt till det arma lilla tösebarnet

I en värld där ondska hägrar föddes du som ej har makt
I Sverige du sökte fristad men makten sa nej
Hoppas du hittar hem min arma vän,du vackra lilla Haddiles
Golonka kommer säkerligen printra ut den fina dikten och tejpa upp på sin kylskåpsdörr...
2012-09-25, 00:35
Medlem
GoranPongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dharma
Jag förstår inte en sak, tidigare idag var det lite över 100k namnunderskrifter (även det är mycket)

Men nu när dom överlämnades så hade det tillkommit över 70k namnunderskrifter.

Är det verkligen så många som har skrivit under?

Alla tidningar har ju haft sina egna underskrifter. Men aftonbladet påstår att dessa underskrifter är uteslutande aftonbladetläsare.

Har aftonbladet så många unika läsare som dessutom engagerar sig så mycket att dom skriver på listan?

Jag inbillar mig att var 10e är så aktiv läsare så att dom skriver under namnlistor.

Det borde innebära att aftonbladet skulle haft 1.700.000 unika besökare i dagarna?

Jag tror att aftonbladet har förfalskat många underskrifter

Tror jag också att dom har gjort, var det jag mistänkte när jag tänkte till lite
Senast redigerad av GoranPong 2012-09-25 kl. 00:37.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in