2012-09-24, 12:40
Medlem
SummaSummarums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trapizo
"Otrevliga och tråkiga?"....vem ska bedöma det? Dom kanske är jättetrevliga, skojfriska och omtänksamma mot flickan istället? Att slussas ut till barnhem i Frankrike i hennes situation verkar inte bra du!!! Men om man bara tänker på att det är viktigt att bli av med alla med utländskt påbrå ur Sverige rakt av, så är det ju bra förstås.
Ja fy för att sättas på ett smutsigt barnhem i Frankrikes slumområden och tvingas bo med en elak föreståndarinna som ger en vatten och bröd och spö med käppen varje dag. Hemska värld!

Flickan råkar ha en mamma i Frankrike så hon slipper nog det.
2012-09-24, 12:40
Medlem
Folketstempels avatar
Citat:
Man ska tänka på VAD SOM ÄR BÄST FÖR FLICKAN!!!!!...och att bli flyttad till barnhem är det då inte...om hon bor hos bra fosterföräldrar nu!!!!

Så blir det också, så det finns inget att diskutera om det. Men att hon ska stanna för alltid i Sverige är en fråga som inte existerar enligt praxis inom EU. Lunds socialförvaltning har brutit mot EU:s regler.

Citat:
– Mamman är fransk medborgare, barnet är fransk medborgare. Vår bedömning är att möjligheterna till återförening är bättre i Frankrike än i Sverige, sa rättschefen Mikael Ribbenvik.
Magnus Rosenberg, även han rättsexpert på migrationsverket, gjorde samma bedömning.
– Inom EU är praxis att en återförening av mor och barn är av högsta prioritet och det görs bäst i deras hemland.
http://www.expressen.se/nyheter/gladjebeskedet-haddile-far-stanna/
2012-09-24, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MoLoK
Nu bryter fosterfamiljen sekretessen och börjar prata om en mystisk hedersproblematik som finns...

---

Mystiska svartmuskiga hedersaraber står på kö för att kniva Haddile tydligen... eller har vi här svepskälet som socialnämnden kommer att föra fram som anledning till att de inte sökte mamman?

Fostermamman börjar yra om Fadime... herregud...

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article15491483.ab

Det var dumt av henne. Väldigt dumt. Nu måste myndigheterna samarbeta och se vad som är bäst för flickan och fostermamman får tänka på att det hon säger nu får flickan leva med resten av sitt liv. Hon ska bara vara tyst!

Min inställning är att det är vansinne att förvirra en 2 år gammal eftersom det är traumatiserande att göra på det viset, och här kan man ana att regelverket inte fungerar.

Socialstyrelsen får nu göra sitt jobb, fan vad senfärdiga de alltid är! Socialstyrelsen är en rörig myndighet, med toppridna tjänstemän hunsade av GD, en myndighet med stora interna problem, typiskt då att de sjabblar med viktiga utredningar! Myndigheterna verkar i ett gungfly, och barn kommer i kläm. Tur att BO har lagstöd i ryggen när de begär samtal med myndigheterna.

Ibland är Sverige ett land av nisse-hultare och det blir inte bättre av att rasister försöker vrida bort fokuset – det saknas regelverk och då kommer människor, barn, i kläm!
Senast redigerad av hammocken 2012-09-24 kl. 12:51.
2012-09-24, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Det kan faktiskt vara det. Allt beror på vad som händer i framtiden. Vad säger förresten att det måste bli barnhem i ett annat land? Kan inte de också ha fosterfamiljer?

Varför chansa..det bästa är tycker jag att låta henne vara kvar där hon är, istället för att valsa runt.

Citat:
Saken är den att föräldrarna enligt svensk praxis - vad jag har förstått - svårligen kan straffa ut sig själva ens genom att vara helt försvunna. Man måste nog på något vis visa att de är avlidna för att de ska förlora rätten till barnen.
Om detsamma gäller i fall där föräldrarna inte är svenska, gör man därför flickan en stor otjänst genom att inte låta henne få åka iväg. Förvisso kommer hon säkerligen tycka att det är trist nu, men om 2 år eller 4 år kommer hon förstås tycka att det är ännu mera tråkigt.
Kort sagt, flickans bästa förändras beroende på tidsperspektiv och uppfattning om framtida händelser.

Jag tycker att det är lika bra flickan befinner sig där hon är nu...hör föräldrarna av sig så får man reda ut det då. Fast det jag menar är att jag tycker flickans bästa är det viktigaste...inte, som många i tråden tycker, Sveriges bästa att "bli av med en svartskalle" så fort som möjligt....
2012-09-24, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SummaSummarum
Ja fy för att sättas på ett smutsigt barnhem i Frankrikes slumområden och tvingas bo med en elak föreståndarinna som ger en vatten och bröd och spö med käppen varje dag. Hemska värld!

Flickan råkar ha en mamma i Frankrike så hon slipper nog det.

Apropå barnhem...fråga Bengt Sänd om barnhem!

Mamman i Frankrike...hon var väl borta?
2012-09-24, 12:57
Medlem
SummaSummarums avatar
Citat:
Varför chansa..det bästa är tycker jag att låta henne vara kvar där hon är, istället för att valsa runt.

Jag tycker att det är lika bra flickan befinner sig där hon är nu...hör föräldrarna av sig så får man reda ut det då. Fast det jag menar är att jag tycker flickans bästa är det viktigaste...inte, som många i tråden tycker, Sveriges bästa att "bli av med en svartskalle" så fort som möjligt....
Skitsnack, det här är en del av din "kamp mot rasismen", det märker man på ditt sätt att uttrycka dig. Du vill vinna anti-rasistpoäng genom att vurma för bruna barn och ge "rasisterna" (de vita svenskarna) ett slag i ansiktet. Anti-rasist är som bekant ett kodord för anti-vit.
Senast redigerad av SummaSummarum 2012-09-24 kl. 13:00.
2012-09-24, 13:05
Medlem
Citat:
Skitsnack, det här är en del av din "kamp mot rasismen", det märker man på ditt sätt att uttrycka dig. Du vill vinna anti-rasistpoäng genom att vurma för bruna barn och ge "rasisterna" (de vita svenskarna) ett slag i ansiktet. Anti-rasist är som bekant ett kodord för anti-vit.

Öh...för mig får flickan och hennes biologiska mamma gärna stanna i Sverige, om mamman nu vill det, trots att dom inte är släkt med Gustav Vasa, så länge dom inte blir kriminella här. Jag bryr mig inte annars...
2012-09-24, 13:08
Medlem
SummaSummarums avatar
Citat:
Öh...för mig får flickan och hennes biologiska mamma gärna stanna i Sverige, om mamman nu vill det, trots att dom inte är släkt med Gustav Vasa, så länge dom inte blir kriminella här. Jag bryr mig inte annars...
Ja för du är ju så öppen och tolerant och inte alls någon rasist. Verkligen inte.
2012-09-24, 13:11
Medlem
goseigens avatar
Citat:

Du drar fel konsekvensslutsatser av dina tankar. Den rätta slutsatsen av vad du säger är nämligen att man låter paret Liewehr adoptera henne idag, såvida de nu vill det och är ok som människor.

Tankarna leder helt enkelt till att flickan nu är ett svenskt barn och att föräldrarna inte längre har rätt till barnet.

Man kan inte bara sitta och säga, det får vi ta ställning till då. Sådant är inte bra nog ifall man ska ha ansvar över folks välbefinnande.

Uffa, jag måste lägga till, att det alltså kan vara en lika stor chansning att låta flickan stanna där hon är nu. Det hela beror på vad som händer i framtiden.
Senast redigerad av goseigen 2012-09-24 kl. 13:14.
2012-09-24, 13:12
Medlem
Citat:
Ja för du är ju så öppen och tolerant och inte alls någon rasist. Verkligen inte.

Så du smickrar!!!!
2012-09-24, 13:14
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Då skulle franska myndigheter gå in och hämta henne om så var fallet. Vilket inte har hänt.

Är hon fransk eller inte? Kan väl inte vara så svårt att ta reda på. I så fall är det väl svenska myndigheters ansvar att försöka kontakta dels de franska myndigheterna, dels modern, för en överlämning.

Dessa parter har det yttersta ansvaret för barnet. Inte de svenska myndigheterna.

Sverige kan och bör inte fortsätta leka socialbyrå och samvete för hela världen.
2012-09-24, 13:14
Medlem
retepm.s avatar
Det är väl bara att gratulera adoptivfamiljen till deras lottovinst då.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in