Citat:
Ursprungligen postat av MoLoK
Det finns tydliga riktlinjer. Endast föräldrarna till barnet kan ge samtycke till LVU. Socialnämnden trodde att mannen som misshandlade Haddile var hennes pappa och han gav samtycke till LVU.
Kruxet är bara att han inte var pappa.
Vad har socialnämnden för ansvar när det kommer till att försäkra sig om att det verkligen är en förälder när det ska samtyckas om LVU?
Eller kan random man stega upp med ett barn till socialnämnden i Lund och säga:
- Jag kan inte ta hand om mitt barn. Seså jag samtycker till LVU.
Och sen placeras barnet utan utredning i ett familjehem någonstans och inga eftersökningar görs efter föräldrarna. En man hade ju gett samtycke.
Det behövs inget samtycke till LVU. Det är inte socialnämnden som beslutar om LVU, dom utreder och ansöker och förvaltningsrätten fattar beslutet.
Förutsättningar för LVU är:
1. Vård skall beslutas om det på grund av fysisk eller psykisk misshandel, otillbörligt utnyttjande, brister i omsorgen eller något annat förhållande i hemmet finns en påtaglig risk för att den unges hälsa eller utveckling skadas.
2. Vård skall också beslutas om den unge utsätter sin hälsa eller utveckling för en påtaglig risk att skadas genom missbruk av beroendeframkallande medel, brottslig verksamhet eller något annat socialt nedbrytande beteende
Att mamman försvunnit borde leda till att kriterierna i första alternativet är uppfyllt.