2013-06-02, 23:59
Medlem
Cobra Mk IIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ScEco
Om det var vid födseln eller strax efter vet jag självklart inte, men tittar man på tidslinjen blir det uppenbart att modern lämnade barnet mycket tidigt.

Grundfrågan kvarstår, vet du vad som hände?
2013-06-03, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cobra Mk III
Grundfrågan kvarstår, vet du vad som hände?
Ja, ett vanskött barn hamnade i en omhändertagande fosterfamilj och bör inte slitas ifrån den tryggheten för att bli placerad hos en människa hon inte känner och som dessutom redan visat sig olämplig som förälder.
2013-06-03, 18:37
Medlem
Cobra Mk IIIs avatar
Citat:
Ja, ett vanskött barn hamnade i en omhändertagande fosterfamilj och bör inte slitas ifrån den tryggheten för att bli placerad hos en människa hon inte känner och som dessutom redan visat sig olämplig som förälder.

Återigen, hur vet du att den biologiska modern visat sig olämplig som förälder?
2013-06-03, 19:04
Medlem
Citat:
Återigen, hur vet du att den biologiska modern visat sig olämplig som förälder?
Du är ett rätt dåligt troll, så vi vänder på det. Kan du bevisa moderns lämplighet?
2013-06-03, 19:53
Medlem
Citat:
Du är ett rätt dåligt troll, så vi vänder på det. Kan du bevisa moderns lämplighet?

Alla föräldrar har rätt till sina barn sålänge de inte bevisas olämpliga.
2013-06-03, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UpsyDaisy
Visst, jag har inga problem med att hon får stanna men då borde alla band till föräldrar och släkt kapas. Flickan har inte gjort något fel utan blivit utsatt för brott. Tyvärr är det inte helt ovanligt att man lämnar barn i Sverige (eller skickar hit tusentals "ensamkommande" flyktingbarn, eller flyktingpojkar borde det kallas eftersom familjerna aldrig skickar döttrar... oppppsss, det låter som om de ensamkommande barnen har familjer i hemlandet... nästan lite rasistiskt och tänka så ) för att de ska få uppehållstillstånd såsom ensamma barn i den stora kalla världen. Eftersom barns uppehållstillstånd inte dras tillbaka så kan föräldrar och släkt komma hit på anknytning till barnet, då barnet har ovillkorlig rätt att återförenas med sina föräldrar m.m. (ta mig på orden, det är inte tal om återförening i Afganistan, Somalia m.m. utan givetvis i Sverige).

Herregud, ge henne uppehållstillstånd och låt henne bo med fosterföräldrarna men jag garanterar att mamman dyker upp dagen efter uppehållstillstånd...

Måste bara påpeka att eftersom mamman är fransk medborgare så behöver hon inget uppehållstillstånd.
2013-06-03, 20:03
Medlem
Blev lite nyfiken idag och kollade upp Liewehrs på ratsit.

Där kan man se att Malén Liewehr har plats 308 ( 97,3 % i kommunen) på löneligan i kommunen medans maken och politikern endast har plats 2442 (78,9 %).

Vad nu då? Lönearbetar hon? Med vad då för de pengarna? Då måste hon ju arbeta vääldigt mycket tänker jag. Kan det vara lämpligt om hon ska ta hand om flickan också?

Eller kan det vara så att hon drar in dessa pengarna på att vara "fostermamma"?

I vilket fall som helst, usch!
2013-06-03, 20:36
Medlem
I fallet Haddile bör man tänka ur både kort- och långsiktigt perspektiv.

En treåring har inte mycket begrepp om vad en biologisk mamma är. En treåring mår i allmänhet bäst av att ha en kontinuerlig vårdare.

Å andra sidan finns det en hel del barn som adopteras vid tre år eller senare och som kan byta både land och familj utan att ta stor skada. Jag vill minnas att Årets mästerkock-vinnare i TV adopterades vid sex års ålder från Korea till Sverige och tycks ändå ha lyckats i tillvaron.

Vartefter ett barn blir äldre förstår det mer om vad en biologisk förälder är. Om ni har hört Mikael Nyqvists Sommarprogram och läst hans självbiografiska bok vet ni hur ett äldre barn tänker, grubblar och känner inför situationen att vara adopterad. (Nyqvist fick vid sex års ålder veta att han var adopterad och sökte vid vuxen ålder upp sin finska mamma, som inte ville ha kontakt, och sin italienska pappa och halvsyskon, som han nu har god kontakt med).

Om Haddile får stanna hos de svenska fosterföräldrarna är det inte osannolikt att hon med stigande ålder kommer att få känslomässiga problem typ Nyqvist. Om hon å andra sidan förenas med de biologiska föräldrarna blir det en svår omställningstid, men mot det står att hon får växa upp i sin egen miljö med sina egna släktingar.

Det bästa vore att man gradvis förenar henne med de biologiska föräldrarna och vänjer in henne precis som man gör med barn när de börjar dagis. Först träffas kanske en timme om dagen, så småningom en hel dag, sedan sova över, etc. Och att man samtidigt upprätthåller kontakten med de svenska fosterföräldrarna.

Till er som kritiserar den svenska familjen och bl a tror att de är ute efter pengarna: självklart fäster man sig vid ett barn som man har haft hand om sedan det var mycket litet. Dock måste fosterföräldrarna se till barnets bästa och hjälpa till med anknytningen till de biologiska föräldrarna.
2013-06-03, 23:26
Medlem
Cobra Mk IIIs avatar
Citat:

Vad jag menar och vad du verkar ha svårt att förstå är att det finns inga bevis på att Haddiles bilogiska mamma har behandlat Haddile illa.

Extraordinära åtgärder kräver bevis.
2013-06-04, 09:35
Medlem
MoLoKs avatar
Citat:

Så om en svensk familj turistar i Thailand och kvinnan i familjen föder ett barn där, som efter någon månad lämnas till en svensk bekant i Thailand medans mamman och pappan åker hem till Sverige... sedan uppdagas det att den svenske bekante vanvårdat barnet och då ska detta blonda barn adopteras av en thailändsk fosterfamilj alltså?

Detta är din åsikt?
2013-06-04, 10:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T
Alla föräldrar har rätt till sina barn sålänge de inte bevisas olämpliga.
Moderns lämplighet bör rimligtvis bevisas och inte förutsättas i de fall föräldern övergivit barnet.

Citat:
Vad jag menar och vad du verkar ha svårt att förstå är att det finns inga bevis på att Haddiles bilogiska mamma har behandlat Haddile illa.

Extraordinära åtgärder kräver bevis.
Man behöver inte personligen ha behandlat ett barn illa för att vara en olämplig förälder.

Citat:
Ursprungligen postat av MoLoK
Så om en svensk familj turistar i Thailand och kvinnan i familjen föder ett barn där, som efter någon månad lämnas till en svensk bekant i Thailand medans mamman och pappan åker hem till Sverige... sedan uppdagas det att den svenske bekante vanvårdat barnet och då ska detta blonda barn adopteras av en thailändsk fosterfamilj alltså?

Detta är din åsikt?
Om barnet hamnat i en thailändsk fosterfamilj som skött barnet fläckfritt i nästan två år utan att de svenska föräldrarna hört av sig förrän de läst om barnet i media bör inte den svenska mamman automatiskt ges vårdnaden, nej.

Jag förstår inte vad du försöker få fram för poäng genom att ändra på nationaliteterna, det har ingenting med saken att göra.
2013-06-04, 19:07
Medlem
Cobra Mk IIIs avatar
Citat:
Moderns lämplighet bör rimligtvis bevisas och inte förutsättas i de fall föräldern övergivit barnet.

Man behöver inte personligen ha behandlat ett barn illa för att vara en olämplig förälder.

Om barnet hamnat i en thailändsk fosterfamilj som skött barnet fläckfritt i nästan två år utan att de svenska föräldrarna hört av sig förrän de läst om barnet i media bör inte den svenska mamman automatiskt ges vårdnaden, nej.

Jag förstår inte vad du försöker få fram för poäng genom att ändra på nationaliteterna, det har ingenting med saken att göra.

Jag tycker familjen liewehr kan bevisa att de inte otillbörligt påverkat den sociala myndigheten i deras kommun att inte på två år utreda var haddiles föräldrar befinner sig.

Då ska vi komma ihåg att maken är socialdemokratisk politiker i kommunen. Med goda möjligheter att anordna fosterhemmet och påverka den sociala myndigheten.

Det var inte förrän migrationsverket sa ifrån som de började hända saker.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in