2012-09-10, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av doktorwestring
Så dom har hittat explosivt material i Al Hillis hus? Ja mossadspåret stiger igen. Ett annat alternativ är att han har fått en desarmerad granat eller något som "varning" inom arvstvisten.

Nope, de trodde att de skulle finnas ngt, men fanns ej.
Citera
2012-09-10, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Mystiken kring den äldre kvinnan fortsätter. Så här skriver DN:

Det har tidigare påståtts att den lilla flickan hade sagt att hon inte kände den äldre kvinnan.

Att hon inte kände henne VÄL är vad som skrivits, vilket inte är konstigt, med en mormor i ett annat land + att flickan kanske bara träffade henne ngn gång om året.
Citera
2012-09-10, 15:43
Medlem
Inget farligt har hittats i huset får vi veta. Vi vet också att man hade satt upp skärmar runt området för att förhindra insyn. Vad man har hittat kommer vi troligen inte att få veta.
Al Hilli hade ju sagt till grannarna att han hade gömt dokument i huset. Har polisen hittat dokumenten?
Citera
2012-09-10, 15:49
Medlem
Hulkapulkas avatar
Har inte haft orken att läsa hela tråden så jag riskerar att upprepa sådant som redan skrivits. Direkt när jag läste att Al-Hilli jobbade med satelliter och kom från Surrey tänkte jag på SSTL, ett satellitbolag som köptes av franska EADS för ett par år sedan och som tillsammans med tyska OHB just nu bygger EU/ESAs Galileosatelliter (EUs GPS). Satellitbolagen är mångsysslare och levererar även system till militären; bla har OHB gjort tyska Bundeswehrs satelliter för högupplösande underrättelsebilder. Dessa används även av tyska utrikesministeriet för att se truppförflyttningar mm.

Fråga:
Var Al-Hilli sunni, shia, kristen eller har hans religiösa tillhörighet inte diskuterats?
(Om han var shia ligger det kanske närmare att man väljer att arbeta för shia-landet Iran)

Citat:
http://www.spaceref.com/news/viewpr.html?pid=38454
Surrey Satellite Technology Ltd Statement Regarding Saad Al-Hilli
Source: Surrey Satellite Technology Ltd Posted Friday, September 7, 2012

On behalf of Surrey Satellite Technology Ltd, Dr Matt Perkins, CEO has issued the following statement.

I am deeply shocked and saddened to confirm that one of SSTL's long-term contractors, Saad Al-Hilli, has been formally identified as one of the victims of the shootings which occurred in the French Alps.

Saad worked at SSTL as a Mechanical Design Engineer from November 2010. Saad's colleagues will remember him as an experienced and committed engineer who worked as part of a tightly knit team. He was a personal friend to many of our staff here.

Saad will be greatly missed and our thoughts are with his family and loved ones at this very difficult and traumatic time. We are a close family at SSTL and our staff are understandably very upset by this event. I ask the media to respect their privacy as they come to terms with this terrible news.

There will be no further statement.
Citera
2012-09-10, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hulkapulka
Fråga:
Var Al-Hilli sunni, shia, kristen eller har hans religiösa tillhörighet inte diskuterats?
(Om han var shia ligger det kanske närmare att man väljer att arbeta för shia-landet Iran)

Han var shiamuslim.

Nu kommer det motstridiga uppgifter. Så här skriver Daily Telegraph.
Citat:
French police are hunting at least two killers who murdered the British family with semi-automatic weapons in an attack in the Alps.

All four victims were shot twice in the head, while forensic analysis of cartridges found at the scene reportedly suggests they were fired by more than one person.

Alltså kan det ha varit flera skyttar i alla fall.
Citera
2012-09-10, 16:04
Medlem
JohnSmith80s avatar
Citat:
Han var shiamuslim.

Men det var då själva fan vad allt ändras.
Väntar vi någon vecka så har morden aldrig skett...
Citera
2012-09-10, 16:07
Medlem
Motalas avatar
Citat:
Han var shiamuslim.

Man kan ju använt samma typ av vapen och ammo. dvs likadana.
Tveksamt om forensics hunnit komma fram til om det är samma vapen som använts dvs ett enda.
Citera
2012-09-10, 16:19
Medlem
Hulkapulkas avatar
Citat:
Han var shiamuslim.

Jag brukar inte tro på konspirationsteorier men som jag ser det skulle det kunna vara (som tidigare diskuterats i tråden):

1. Mossad som slår ut en forskare i Irans kärnvapen-/missilprogram för att på ett förebyggande sätt undvika att miljoner Isrealers liv sätts på spel. Vore inte första gången, men kanske första gången utanför Iran. Om man deltar i ett kärnvapenprogram för en skurkstat får man räkna med att bli måltavla.

2. Familjeuppgörelse.
Citera
2012-09-10, 16:27
Medlem
MedelLagoms avatar
Citat:
Nu försöker du verkligen släta över. Vem är du egentligen?

Att dom sköts med ett vapen säger inte särskilt mycket. En skicklig skytt med automatkarbin kan utföra hela manövern ganska enkelt om han står nära bilen.
Du drar bakvända slutsatser om föremålet i hemmet. Tror du verkligen att alla Irakier smugglar med sig krigsmateriel till sitt nya hemland? Uppgiften om äppelplockning vet jag inte var du har fått ifrån.
Sedan har till exempel grannarna sagt att al Hilli var nervös innan han åkte och att han hade gömt papper i huset. Jag orkar inte ens rabbla upp allt, men i stort sett allt pekar mot att detta är en större grej med underrättelsetjänster inblandade.
Ett vapen i sig säger inte väldigt mycket men tillsammans med gammalt vi vet så säger det absolut inte Mossad i mina ögon åtminstone. Nej, alla Irakier smugglar inte med sig krigsmaterial men jag tycker det är större chans att hitta krigsmaterial hos invånare från krigsdrabbade länder än hos britter eller till exempel svenskar. Då ber jag att få lov att skilja mig åt i meningstycke om att mycket tyder på Mossad för jag tycker det är ännu mer och viktigare detaljer som tyder på att det inte är Mossad. Jag tror er vilja att det ska vara Mossad vilseleder er på vägen.
Citat:
Ursprungligen postat av allakantralla
Och nu rapporterar de att INGET farligt fanns i familjens bostad.
Citera
2012-09-10, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hulkapulka
Jag brukar inte tro på konspirationsteorier men som jag ser det skulle det kunna vara (som tidigare diskuterats i tråden):

1. Mossad som slår ut en forskare i Irans kärnvapen-/missilprogram för att på ett förebyggande sätt undvika att miljoner Isrealers liv sätts på spel. Vore inte första gången, men kanske första gången utanför Iran. Om man deltar i ett kärnvapenprogram för en skurkstat får man räkna med att bli måltavla.

2. Familjeuppgörelse.

Känns som att ettan är trolig. Om Al-Hilli skulle träffa cyklisten kan MI6 eller Mossad mycket väl snappat upp att mötet skulle ske, och det som skulle överlämnas var tillräckligt viktigt för att avrätta allt och alla som kom i närheten, inkl fru, svärmor och barn.

Famijeuppgörelse tror jag inte ett dugg på.
Citera
2012-09-10, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SibirienKalle
Jo, det är en möjlighet som jag också funderat över. Men skulle pappan verkligen låsa dörrarna och försöka köra iväg i så fall?

Tänker mig såhär: Mördarna kommer, jag tror att de är två till antalet. De stannar bilen, sliter ur dottern och börjar slå henne för att fadern skall sjunga ut. Den ene slår, den andre vaktar de andra medlemmarna med vapnet höjt. Bilen är i detta läge inte låst, kanske dörrarna står öppna under övervakning.

Sedan händer något som får mördarna att skjuta ihjäl allihopa. De skjuter igenom en ruta (tycks mig ha sett en bild av bilen med minst en ruta nerskjuten). De stänger eventuellt dörrarna om dessa stått öppna. Motorn och tändnngen är igång, men alla är döda.

Kommer Raf-mannen och sträcker sig igenom en ruta, och slår av tändningen/tar nycklarna. Först då låser sig dörrarna, inte tidigare.
Citera
2012-09-10, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MedelLagom
Ett vapen i sig säger inte väldigt mycket men tillsammans med gammalt vi vet så säger det absolut inte Mossad i mina ögon åtminstone. Nej, alla Irakier smugglar inte med sig krigsmaterial men jag tycker det är större chans att hitta krigsmaterial hos invånare från krigsdrabbade länder än hos britter eller till exempel svenskar. Då ber jag att få lov att skilja mig åt i meningstycke om att mycket tyder på Mossad för jag tycker det är ännu mer och viktigare detaljer som tyder på att det inte är Mossad. Jag tror er vilja att det ska vara Mossad vilseleder er på vägen.

Okej så din teori är fortfarande att mördarna var stråtrövare och att familjen al Hilli var ute för att plocka äpplen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in