Citat:
Ursprungligen postat av Mutbar
Jag undrar hur ett sånt samarbete med SÄPO ser ut? Normalt byter SÄPO information med kollegor. I Frankrike bör det vara med DST. Kan vara att de initialt fick förfrågan om den svenska medborgaren från DST och kollade upp saken, men det är väl typ, den svenska rikskriminalen, som utreder brottet i Frankrike, eller är det den lokala ordningspolisen? Någon som vet? Tror inte det är säkerhetspolisen som har tagit över utredningen.
Jag tror ingen av oss vet, tyvärr. Jag kan tänka mig att man p. g. a. mordens utförande och offrens bakgrund spekulerade, precis som vi, i ett beställningsmord som ev. kunde ha sin bakgrund i utländska säkerhetstjänster. För säkerhets skull så informeras DST och dessa ber Säpo kontrollera mormodern.
Isf förmodligen en klok åtgärd, man ville nog helt enkelt hålla ryggen fri om utredningen skulle bära åt det hållet.
Jag undrar som du vilken del av polisen i Frankrike som nu håller i trådarna, Police Nationale eller Police Judiciaire. Eller är det gendarmeriet eller DST? Sabla soppa