2012-09-21, 13:18
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ka kui
Lägg ner. SAS skulle inte slå en 7-årig flicka och ge henne skallskador.

Nej jag trodde inte på SAS ens när det togs upp först i tråden heller Tror inte de heller ränner runt med vapen från Schweiziska hemvärnet Bara lite bränsle på brasan vid ev flera skyttar
Citera
2012-09-21, 13:21
Medlem
Motalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Batuta
Fadern som dog bodde på slutet i Malaga, vilket ligger nära Gibraltar vars banker har extra dåligt rykte när det gäller att ta hand om pengar från ytterst tvivelaktiga affärer. Fadern hade också hus i bland annat Schweiz.
Han tycks ha fördragit bostäder i eller med närhet till skatteparadis. Ser ingen direkt naturlig koppling till att en gammal Bagdadbo skaffar sig hus i Schweiz.

Tvärtom deras rykte är eminnent när det gäller sekretess- De skumma affärerna skall du väl inte skylla på bankerna.

On topic som någon skribent skrev så går det sakta men säkert framåt i utredningen. Mycket kommer att nystas upp- Frågan är dock om sanningen kommer att redovisas. Jag tror inte det som så många i tråden.

Sedan kan man ju undra vad ett sammarbete med SÄPO kan ge. Det räcker mer än nog att SÄPO låser upp berörd lägenhet och lämnar över. UK har mer än nog kunskap och erfarenhet.

UK har fått nog av SÄPO efter Carl Bild incidenten på LHW
Citera
2012-09-21, 14:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Motala
Tvärtom deras rykte är eminnent när det gäller sekretess- De skumma affärerna skall du väl inte skylla på bankerna.

On topic som någon skribent skrev så går det sakta men säkert framåt i utredningen. Mycket kommer att nystas upp- Frågan är dock om sanningen kommer att redovisas. Jag tror inte det som så många i tråden.

Sedan kan man ju undra vad ett sammarbete med SÄPO kan ge. Det räcker mer än nog att SÄPO låser upp berörd lägenhet och lämnar över. UK har mer än nog kunskap och erfarenhet.

UK har fått nog av SÄPO efter Carl Bild incidenten på LHW

Tror att du feltolkat mitt inlägg. Sekretessen i Gibraltar är utmärkt ( men har iofs lättat något de senaste åren ), men man ifrågasätter inte vart pengarna kommer ifrån. Detta underlättar för den som vill gömma undan pengar från suspekta affärer.
Citera
2012-09-21, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Motala
Jag undrar hur ett sånt samarbete med SÄPO ser ut? Normalt byter SÄPO information med kollegor. I Frankrike bör det vara med DST. Kan vara att de initialt fick förfrågan om den svenska medborgaren från DST och kollade upp saken, men det är väl typ, den svenska rikskriminalen, som utreder brottet i Frankrike, eller är det den lokala ordningspolisen? Någon som vet? Tror inte det är säkerhetspolisen som har tagit över utredningen.
Citera
2012-09-21, 15:15
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mutbar
Jag undrar hur ett sånt samarbete med SÄPO ser ut? Normalt byter SÄPO information med kollegor. I Frankrike bör det vara med DST. Kan vara att de initialt fick förfrågan om den svenska medborgaren från DST och kollade upp saken, men det är väl typ, den svenska rikskriminalen, som utreder brottet i Frankrike, eller är det den lokala ordningspolisen? Någon som vet? Tror inte det är säkerhetspolisen som har tagit över utredningen.

Jag tror ingen av oss vet, tyvärr. Jag kan tänka mig att man p. g. a. mordens utförande och offrens bakgrund spekulerade, precis som vi, i ett beställningsmord som ev. kunde ha sin bakgrund i utländska säkerhetstjänster. För säkerhets skull så informeras DST och dessa ber Säpo kontrollera mormodern.

Isf förmodligen en klok åtgärd, man ville nog helt enkelt hålla ryggen fri om utredningen skulle bära åt det hållet.

Jag undrar som du vilken del av polisen i Frankrike som nu håller i trådarna, Police Nationale eller Police Judiciaire. Eller är det gendarmeriet eller DST? Sabla soppa
Citera
2012-09-21, 16:26
Medlem
SibirienKalles avatar
Citat:
Huset verkar inte vara i skick att bo i, han höll på att renovera det för att senare kunna hyra ut.
Bland välbeställda engelsmän är det inte alldeles ovanligt att man köper ett skraltigt hus på kontinenten, renoverar och hyr ut.

Och om nu Al-Hillis hade gott om pengar så verkar det vara en vettig, långsiktig planering.

Citat:
Al- Hilli har haft en levnadsstandard som inte alls motsvarar de intäkter han redovisat. Vart pengarna kommer ifrån återstår att se.
Ja, det är intressant och känns relevant här.

En fundering: Om de hade det så gott ställt tycker jag man med rätta kan fråga sig varför de inte hyrde ett hus eller bodde på hotell när de tog sin årliga semester vid Annecy-sjön. En tanke är att det är lättare att vara anonym på en campingplats. Tycker även att näheten till Schwiz är frapperande.
Citera
2012-09-21, 16:30
Medlem
SibirienKalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Storm.Hatt
Philippe och hans två väninnor mötte RAF när han cyklade bort från BP. Om RAF inte stannat kunde de kanske ändå ha lämnat sådana uppgifter att han kunde ha gripits.
Som sagt, jag tror inte på RAF-spåret, men poängen var denna:

- Om han bara hade skjutit och inte blivit blodig kunde han ha cyklat söderut på småvägar och förhoppningsvis inte blivit sedd. Och om han blivit sedd hade ingen reagerat eftersom han var en till synes helt vanlig cyklist bland många andra cyklister i området.

- Men när han väl hade slagit flickan och blivit blodig hade ett proffs resonerat som så att det inte längre gick att genomföra den planen. För OM han hade blivit sett på en liten väg med blodig cykeldräkt så hade vittnena garanterat kommit ihåg honom. Alltså måste han fixa till en alternativplan som håller, och det enda som håller i det läget är att låtsas vara ett vittne, och ett vittne skulle definitivt ha cyklat tillbaka mot Chevaline och kontaktat första bästa person han mötte.
Citera
2012-09-21, 16:56
Medlem
Blod på kläderna är mycket avslöjande beroende på om det är stänk eller utsmetat har vi lärt oss från "Forensic Files".
Citera
2012-09-21, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SibirienKalle
En fundering: Om de hade det så gott ställt tycker jag man med rätta kan fråga sig varför de inte hyrde ett hus eller bodde på hotell när de tog sin årliga semester vid Annecy-sjön. En tanke är att det är lättare att vara anonym på en campingplats. Tycker även att näheten till Schwiz är frapperande.

Snarare tvärtom, på en camping har du ju massor av nyfikna grannar. Han ville nog bara vara närmare naturen samt att det kanske är trevligare när man har små barn. Desutom är det nog dyrare totalt sett bo i husvagn än hotell om man bara är iväg nån gång per år.
Citera
2012-09-21, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mandelkaka
Snarare tvärtom, på en camping har du ju massor av nyfikna grannar. Han ville nog bara vara närmare naturen samt att det kanske är trevligare när man har små barn. Desutom är det nog dyrare totalt sett bo i husvagn än hotell om man bara är iväg nån gång per år.

Det är i vilket fall som helst lite skumt att han tog husvagnssemester om han äger 2 hus i Frankrike. Men en sak är klar och det är att han gillade cykling. Han hade ju 2 cyklar på biltaket. Han kanske gillade att vara nära naturen. Att bo på hotell med cyklar kanske hade varit problematiskt.
Den här mannen och hans släkt verkar ha haft många intressen och järn i elden.
Citera
2012-09-22, 00:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Det är i vilket fall som helst lite skumt att han tog husvagnssemester om han äger 2 hus i Frankrike. Men en sak är klar och det är att han gillade cykling. Han hade ju 2 cyklar på biltaket. Han kanske gillade att vara nära naturen. Att bo på hotell med cyklar kanske hade varit problematiskt.
Den här mannen och hans släkt verkar ha haft många intressen och järn i elden.

2 hus? vilket är det andra?

Det i Saint-Macaire, Gironde var ju knappast beboeligt. Verkade snarare som en dålig affärsinvestering.
Citera
2012-09-22, 01:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mandelkaka
2 hus? vilket är det andra?

Det i Saint-Macaire, Gironde var ju knappast beboeligt. Verkade snarare som en dålig affärsinvestering.

Al-Hilli begärde 25.000 Eur för ruinen, men fick det inte sålt, så inget större värde.
En granne ska ha sett honom vid ett flertal tillfällen, alltid ensam.
http://www.sudouest.fr/2012/09/21/la-victime-de-chevaline-proprietaire-en-gironde-826923-7.php

Det har talats om ett annat hus i Dordogne, men ej bekräftats.
Al-Hilli ska inte ha bott i huset i Saint-Macaire när han renoverade, kanske han då bodde i sitt andra hus eller något ytterligare hus han eller fadern ägde.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in