2012-09-06, 21:21
Medlem
Fnordss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Batuta
Det ser som du säger oroväckande ut:

Den förste franske zirconium-cyklisten skjuts i pannan.
Var kommer brittiske ex-RAF-cyklisten från in i handlingen? Om det nu är en cyklist, eller en "cyklist".

Jo, att han var ex-RAF kryddar ju soppan, men det kan ju också vara en slump, likaså yrkena på de dödade.

Men med vad som kommet fram "so far" så skulle jag inte bli förvånad om något lands säkerhetstjänst är inblandade i morden. Om det är så att några planerar en dirty bomb och Saad jobbade för dem så gissar jag på Mossad, MI5 och CSFP i den ordningen, om han inte jobbade för dem så gissar jag på Iran. I det första fallet antar jag att om de är dem på spåren kommer vi att få se en del fler märkliga dödsfall kommande dagar.

Nä, nu ska jag slå mig ner och titta på en Bond-film.
Citera
2012-09-06, 21:23
Medlem
Nitess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Batuta
Det ser som du säger oroväckande ut:

Den förste franske zirconium-cyklisten skjuts i pannan.
Var kommer brittiske ex-RAF-cyklisten från in i handlingen? Om det nu är en cyklist, eller en "cyklist".

Slumpen existerar inte i detta sammanhang. Ciklist 1 är kopplad på ett eller annat sätt till folk i den parkerade bilen.
Det tråkiga är att man har så lite info att jobba med.

Men baserat på det jag har läst så är det självklart att Israel är källan. Varför får vi veta lite senare.

Samtidigt är det väldigt "civiliserat" att inte döda barn som var i bilen. Det där får man tolka fritt.
Citera
2012-09-06, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Livsmissbrukare
Apropå det ja. Hur behandlas den uppgiften i utländska medier? Är det en big deal eller är det vedertaget även ute i stora världen att svenska pass delas ut lite kors och tvärs?

Vilket larv, det är väl likadant i alla länder att det finns medborgare som har sitt ursprung i ett annat land.
Citera
2012-09-06, 21:27
Medlem
Fnordss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Finns det nån pålitlig källa till att mannen överhuvudtaget har jobbat i kärnkraftsindustrin?

Inte som jag kunnat hitta, men jag har bara letat någon timme. Flera länkar går till "konspirationsvänliga" sajter. Det borde gå att få verifierat tycker jag, men det behövs fler med språkkunskaper som hjälper till att hitta dem.

Mer seriösa sajter har angett att Saad Al-Hilli var flygingenjör, och jobbade militärt.

Om nån kan skjuta ner hans kärnkraftskoppling vore det bra.
Citera
2012-09-06, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Konspiration och konspiration. Inte direkt ovanligt med sådana mord. Är dock mer inne på detta att man ville att det skulle se ut som ett "vanligt" familjedrama men något gick fel (cyklisten bl.a). I så fall om vi talar om ett annat land inte minst för att inte skada relationen till Frankrike allt för mycket.

Tycker faktiskt det låter mer otroligt att det handlar om någon vanlig brottslighet som spårat ur. Påtända men klara nog att bara ödsla ett fåtal skott, klara nog att ta sig därifrån också. Känns väldigt overkill att bara för en bil försöka ha ihjäl ett barn. Inte direkt vanligt agerande.

Inte speciellt troligt att någon skulle försökt få det att se ut som ett familjedrama, det vore ju osedvanligt korkat i så fall att glömma att lämna vapnen på platsen
Senast redigerad av Backentopp 2012-09-06 kl. 21:30.
Citera
2012-09-06, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Backentopp
Inte speciellt troligt att någon skulle försökt få det att se ut som ett familjedrama, det vore ju osedvanligt korkat i så fall att glömma att lämna vapnen på plats

Har du kommit någon vart med nazistspåret?
Citera
2012-09-06, 21:33
Medlem
indexhtmls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Konspiration och konspiration. Inte direkt ovanligt med sådana mord. Är dock mer inne på detta att man ville att det skulle se ut som ett "vanligt" familjedrama men något gick fel (cyklisten bl.a). I så fall om vi talar om ett annat land inte minst för att inte skada relationen till Frankrike allt för mycket.

Tycker faktiskt det låter mer otroligt att det handlar om någon vanlig brottslighet som spårat ur. Påtända men klara nog att bara ödsla ett fåtal skott, klara nog att ta sig därifrån också. Känns väldigt overkill att bara för en bil försöka ha ihjäl ett barn. Inte direkt vanligt agerande.

Nänä, ingen tänkte döda ett barn för att ta en bil. Men någon tänkte döda ett barn för att rädda sig själv. T.ex: först sköts pappan i vredesmod för att han inte ville lämna ifrån sig bilen, sen sköts de andra i skräckblandad vrede för att de var vittnen.

Ungdomsgänget var ju riktiga kaoz-lallare. De lyckades väl inte ta en enda bil? Kanske ballade deras tuffaste kille ur när irakisk-brittiske familjefadern sa "knulla din mamma" eller något liknande?

Sen vill jag påpeka att Haute-Savoie är ett typiskt medelklass och övre medelklassområde att semestra i och att akademiker och exmilitärer är typiska exempel på folk som motionscyklar på semestern.

Vi har heller inte sett någon bra källa på vad fadern jobbade med. Det senaste jag såg i brittisk press var att han jobbade med satelliter.
Citera
2012-09-06, 21:33
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Backentopp
Inte speciellt troligt att någon skulle försökt få det att se ut som ett familjedrama, det vore ju osedvanligt korkat i så fall att glömma att lämna vapnen på platsen

Beror på. Tar tid att ordna en brottsplats så fanns inte tid till det så (en till cyklist på väg) var det plan B istället. Sedan om vi spekulerar att cyklist 1 var ett helt oskyldigt offer lägger det bara till oredan som uppstod. Kvittar när ballistiken och annat kollas då märker utredarna ändå att det är en annan skytt.
Citera
2012-09-06, 21:34
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnords

Mer seriösa sajter har angett att Saad Al-Hilli var flygingenjör, och jobbade militärt.

Vilket ju inte heller skulle vara ointressant i sammanhanget.
Citera
2012-09-06, 21:34
Medlem
Zikniks avatar
Finns några uppgifter om hur de blivit skjutna, dvs "professionellt" eller mer desperat/amatörmässigt? Ett proffs kan iofs spela amatör men inte tvärtom ...
Citera
2012-09-06, 21:36
Medlem
foool13s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dompan75
Med tanke på att införselvägarna är så många fler i Frankrike, pga dess läge, och även dess närhet till ett vapentätt fd Jugoslavien/Kosovo så kan man säga att vapen finns det nog gott om. Ljuddämpare är en annan historia. Däremot, var det ljuddämpare (antingen det eller så stämmer inte cyklist nummer 2's historia att han bara cyklade förbi och såg en bil som var igång och blev nyfiken) så är det en planerad avrättning, och då spelar tillgång ingen roll.

Ljuddämpare är inga problem att få tag på i Frankrike, kommer ihåg det från dokumentären om vapenhandel och org. brottslighet för något år sedan på SVT om ni kanske kommer ihåg det. Väldigt bra dokumentär.
(De interjuvade en vapen"leverantör"/handlare)
Senast redigerad av foool13 2012-09-06 kl. 21:41.
Citera
2012-09-06, 21:39
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Vilket ju inte heller skulle vara ointressant i sammanhanget.

Nej absolut inte. aviation engineer nu alltså. Då borde han jobbat som ingenjör åtminstone också då i Saddam-regimen.

Om detta nu är hans riktiga linkedin
http://uk.linkedin.com/pub/saad-al-hilli/53/327/2ab
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in