2012-09-06, 16:52
Medlem
DestroyPrometheuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeonVance
Då kommer det inte dröja länge innan Jack Saltman också är skjuten. Förstår mig inte på sådana här som går ut med namn i pressen och påstår sig sitta på viktig information. Håll käften bara och tipsa polisen.

Eller så kanske de gillrat en fälla, samma Baath-partister/Saddam-anhängare eller vad det nu är som åker för att tysta även Saltman men istället så är de lurade i en fälla? Eller är de så sneaky snutarna i GB?

Men det lutar nog åt att pressen jagat ikapp Saltman och han som många andra snackar lite för mycket och avslöjar sig, Polisen bör nog ha ett extra öga på Saltman för är det en hit så sitter Saltman troligtvis på identitet på mördaren som den mördade troligtvis sätt glida runt i staden eller liknande som han känner igen från tiden i Saddam-regimen eller mottagit hot ifrån.
Citera
2012-09-06, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Beställningsmord verkar vara en möjlighet... men varför vilja utplåna hela familjen?? Om det var fadern, som man var ute efter, så borde det ha varit möjligt att döda honom, när han inte hade hela familjen i släptåg.

I The Telegraph återgavs ett alternativ (som fransk polis ska ha framfört), att familjen råkat störa ngn kriminell transaktion (drug dealing).
Det är faktiskt ganska skumt, var man bara ute efter honom så borde det funnits lämpligare/enklare tillfällen att ta honom av daga. Om det nu inte är en markering? "Jävlas du med oss dödar vi inte bara dig, vi utplånar hela din familj!"

Är Gangland etablerade i Frankrike?
Citera
2012-09-06, 16:55
Medlem
styrlunds avatar
Detta är ett skumt fall.
3 avrättningar med headshots, en oskyldig cyklist som råkade se saker.
Det intressanta är att en av kvinnorna i bilen tydligen dött av andra orsaker.
Eftersom flickan på cykeln sköts ansåg skytten att inga vittnen skulle finnas. Då lär det varit jävligt tydligt vilka som höll vapnet. Då pratar vi uniformer eller dylikt. Då känns det mera som underrättelsetjänst än organiserad brottslighet
Vikar jag undan foliehatten en stund, så kan det vara kvinnan som dog av andra orsaker först sköt den andra med klinisk precision satt en kula i övrigas skallar. Jagat ifatt ett vittne och skjuta det. För att sedan sätta sig i bilen och avsluta sitt liv på ett helt eget sett.
Citera
2012-09-06, 16:56
Medlem
MedelLagoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Taxus
Här står det att pappan, mormor och cyklisten är skjutna mitt i pannan men ingenting om hur mamman har bragts om livet eller hur dottern skadats.
Om man kommer cyklandes och blir vittne till att en familj blir slaktade så försöker man väl fly? Och då kan inte mördarna skjuta honom kliniskt mitt i huvudet. Blev mannen på cykel skjuten först och familjen är de som hittade honom? De stannade för att se tillståndet hos mannen som låg bredvid sin cykel? Mördaren skjuter pappan, äldste flickan satt i passagerarsätet och flyr ut genom dörren. Mannen skjuter henne på avstånd. Kvinnorna i bilen gömmer den yngste dottern under sig i ren panik. Mördaren avrättar mamman och den äldre kvinnliga släktingen.
Citera
2012-09-06, 16:57
Medlem
spoilers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MedelLagom
Jag är mer än bara skruvad men min poäng är att det är troligare att det är aliens än att det är nazister.

Din sista mening är däremot en mycket intressant poäng. Men att det kan också bero på att de inte ansåg henne kunna bli ett vittne. Och den andra flickan överlevde också, dock allvarligt skadad.

Om vi fortsätter på ditt spår att de inte visste om att det även fanns en yngre flicka där. Vilka alternativa scenarion/gärningsmän återstår då? Om gärningsmännen var någon organisation som ville ta död på pappan måste de ha vetat precis vilka som befann sig i bilen. Så då kan man utesluta det. Rånmord är chansen större att de skjuts utanför bilen men det går inte att utesluta tvärtom. Våldtäkt på flickan och familjen avbröt det verkar mindre sannolikt för då skulle pappan eller mamman ha hunnit ut ur bilen.

Jag tror familjen kände och pratade med mördarna och den äldste flickan var utanför bilen när skottlossningen startade.

Dock var motorn igång på bilen när den hittades, vilket tyder på att allt hände väldigt snabbt.
Citera
2012-09-06, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MedelLagom
Blev mannen på cykel skjuten först och familjen är de som hittade honom? De stannade för att se tillståndet hos mannen som låg bredvid sin cykel? Mördaren skjuter pappan, äldste flickan satt i passagerarsätet och flyr ut genom dörren. Mannen skjuter henne på avstånd. Kvinnorna i bilen gömmer den yngste dottern under sig i ren panik. Mördaren avrättar mamman och den äldre kvinnliga släktingen.

Det är inte en helt omöjlig scenario utan det är ju också en möjlighet att den irakiska familjen bara råkade befinna sig på fel plats även om det kanske är långsökt.
Citera
2012-09-06, 17:01
Medlem
Fattar av vad som framkommit:

Mannen - död, skjuten i pannan. Född i Irak, brittiskt pass.
Mormor - död, skjuten i pannan. Född i Irak, svenskt pass.
Cyklist som råkar vara på fel plats - död, skjuten i pannan. Fransman.
Kvinna i bilen - död, men ej skjuten. Ingen känd nationalitet än så länge.

8-årig flicka - grovt misshandlad med tillhygge, väntas överleva
4-årig flicka - helt oskadd, låg under död kvinna.
Citera
2012-09-06, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Batuta

Skulle inte förvåna om någon islamistisk terrororganisation tar på sig dådet, om mannen i familjen är avhoppad kärnfysiker från Irak som nu jobbar för "fel" sida.

Nej, inte om det handlar att skjuta bort kärnfysiker som då möjligen kan ha trådar till Iran. De tar inte på sig dåd eftersom de, när de har gjort något har agerat innanför Irans gränser än så länge. Om det emellertid är Jundala, som gruppen i Iran heter, är det ett nytt grepp från deras sida. Om det skulle vara Israeliska agenter som har gjort detta utan mellanhand riskerar Israel de ganska långtgående konsekvenser. De har dock gjort sånt här förr. Jag lockas dock av tanken på ett dåd komoflerat som "familjedrama" för att dölja det verkliga motivet. Det är dock säkert fel. Rånmord eller vanligt familjedrama ligger närmare
Citera
2012-09-06, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av styrlund
Detta är ett skumt fall.
3 avrättningar med headshots, en oskyldig cyklist som råkade se saker.
Det intressanta är att en av kvinnorna i bilen tydligen dött av andra orsaker.
Eftersom flickan på cykeln sköts ansåg skytten att inga vittnen skulle finnas. Då lär det varit jävligt tydligt vilka som höll vapnet. Då pratar vi uniformer eller dylikt. Då känns det mera som underrättelsetjänst än organiserad brottslighet
Vikar jag undan foliehatten en stund, så kan det vara kvinnan som dog av andra orsaker först sköt den andra med klinisk precision satt en kula i övrigas skallar. Jagat ifatt ett vittne och skjuta det. För att sedan sätta sig i bilen och avsluta sitt liv på ett helt eget sett.

Vart tog vapnet vägen?
Citera
2012-09-06, 17:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Batuta
Fattar av vad som framkommit:

Mannen - död, skjuten i pannan. Född i Irak, brittiskt pass.
Mormor - död, skjuten i pannan. Född i Irak, svenskt pass.
Cyklist som råkar vara på fel plats - död, skjuten i pannan. Fransman.
Kvinna i bilen - död, men ej skjuten. Ingen känd nationalitet än så länge.

8-årig flicka - grovt misshandlad med tillhygge, väntas överleva
4-årig flicka - helt oskadd, låg under död kvinna.
Om det är en mormor, född i Irak så tycker jag det är självklart att även den andra kvinnan är irakier.
Citera
2012-09-06, 17:04
Medlem
MedelLagoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Backentopp
Varför utesluter du ett rasistdåd eftersom det är en möjlig teori ? Det skulle ju inte vara första gången i alla fall.

Om dom inte visste att flickan var där så kan det mycket väl vara ett rasistdåd från en lokal "klubb" som bara mejade ner besinningslöst på allt som rörde sig.
Jag utesluter inte det men anser det vara väldigt osannolikt. Åtminstone om man menar vita rasister som jag antar du gör eftersom du röt till när jag tyckte det såg ut som ett negerdåd. Det krävs att ha minimalt med empatikänslor och en enorm kyla för att skjuta barn om man inte är extremt upprörd och känslomässigt engagerad. Negrer, maffia som blev upptäckta utav familjen, någon form utav organisation eller annan klan/släkt som hade affärer med familjen (troligen bortgifte utav dottern) är de alternativ som är mest troliga. Aliens och nazister längst ner på listan. Ensam eller två galningar någonstans i mitten på sannolikhetsskalan. Det hade varit troligare med galningar om det skett i USA.
Citera
2012-09-06, 17:05
Medlem
FireOnTheSides avatar
Är det bekräftat att den yngre kvinnan inte var skjuten? Jag har inte sett den uppgiften någon annanstans i Expressen, så jag undrar om det inte är deras reporter som har missförstått något.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in