Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Mycket bra inlägg. Här någonstans ligger säkert sanningen. När jag fick veta att Suhaila var anhängare till PLO och Saddam samt hade jobbat som sjuksyrra i Palestina så drog jag slutsatsen att hela familjen måste ha varit anti-Israeliska, vilket i princip implicerar pro-Iranska, enligt principen om fiendens fiende.
Nu är du ute och cyklar. Saddam var sunnit, och hela hans regim vilade på stödet från arabiska sunniter, och väldigt få shiiter var entusiastiska anhängare av dem. Han förde vidare ett långt och blodigt krig mot Iran. LIkaså är PLO väsentligen sunnitiskt, och konkurrent till det Iran- och Syrienstödda Hamas. Ett supporterskap till Saddam är
inget tecken på iransympatier.
Det vi vet tyder inte på någon koppling till Iran. Dessutom har spionmässiga och militära implikationer av de inblandades cv överdrivits rätt rejält här i tråden. Ja, det är ball att spekulera i riktning mot Le Carre-roman, och det är inte alldeles orimligt att göra det, men det finns enorma luckor i den storyn idag.
Citat:
När man också känner till att både al Hilli och Sylvain Mollier jobbar med högteknologi och detta är precis vad Iran törstar efter, så ser man en ganska klar bild av vad som har hänt.
Det där är ett typexempel på vad jag menar. Om man håller det på en såpass okonkret nivå kan man föra resonemanget. Men om man måste svara på frågan
Exakt vadå för sorts högteknologi? blir det mycket besvärligare att få ihop storyn.