2012-09-17, 14:41
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Batuta
Tilläggas att den brittiske RAF-cyklisten gått ut med namn och bild i statliga BBC. Skulle han göra det om det fanns någon som helst hotbild från inhyrda mördare eller någon drogkartell, då han ska vara det enda vittnet?
Eller gör han det då han vet att gärningsmännen är på samma planhalva som han själv, att risken är obefintlig om han framträder?
Tror på det senare alternativet.

Jag tror han gör det för att både han och GM vet att han aldrig såg skytten
Citera
2012-09-17, 14:44
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spoiler
"Police investigating the massacre of a British family in the French Alps are looking at a £4million inheritance as a possible motive.

Businessman victim Saad al-Hilli is said to have had a feud with brother Zaid over the will of their father, who died last year.

French prosecutor Eric Maillaud said a Swiss bank account had been traced plus foreign properties with a total value of up to £4million.

He commented: “Between the two brothers, the wealth is enough to be a motive.”

/.../

It has now been revealed the gun used may have been a Luger PO8, issued to the Swiss army from 1900-1945."

http://www.mirror.co.uk/news/uk-news/french-alps-shooting-saad-al-hilli-1327288

Ett iofs formidabelt vapen men numer mestadels ett samlarobjekt. Inte direkt vad jag skulle förväntat av en professionell gärningsman
Citera
2012-09-17, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ka kui
Tack för bra info. Mycket bekvämare att vänta på bra inlägg i tråden än att söka genom nyhetsflödet

Om RAF-cyklisten var "cleaner" hade han nog aldrig låtit sig interviewas i BBC.

Svårt att säga vad han gjorde på platsen. Stämmer det att han vid 15-tiden brukade ge sig ut på cykel, och just i de här området, är det en slump att han dyker upp. Till skillnad från fransmannen, som just den här dagen tog en rutt han inte gjort tidigare.

Att han ställer upp i BBC talar dock för att han inte är oroad för att gärningsmännen ska ge sig på honom, såsom varande det enda vittnet som uppgett sig ha sett fordon lämna platsen.
Citera
2012-09-17, 14:56
Medlem
spoilers avatar
Citat:
Svårt att säga vad han gjorde på platsen. Stämmer det att han vid 15-tiden brukade ge sig ut på cykel, och just i de här området, är det en slump att han dyker upp. Till skillnad från fransmannen, som just den här dagen tog en rutt han inte gjort tidigare.

Att han ställer upp i BBC talar dock för att han inte är oroad för att gärningsmännen ska ge sig på honom, såsom varande det enda vittnet som uppgett sig ha sett fordon lämna platsen.

Jag tycker det låter lite märkligt att någon påstår sig veta exakt vilka rutter fransmannen tog på sin cykel. Det kan inte höra till vanligheterna att någon redogör så i detalj var man har cyklat eller tänker cykla.
Citera
2012-09-17, 14:56
Medlem
Citat:
"Police investigating the massacre of a British family in the French Alps are looking at a £4million inheritance as a possible motive.

Businessman victim Saad al-Hilli is said to have had a feud with brother Zaid over the will of their father, who died last year.

French prosecutor Eric Maillaud said a Swiss bank account had been traced plus foreign properties with a total value of up to £4million.

He commented: “Between the two brothers, the wealth is enough to be a motive.”

/.../

It has now been revealed the gun used may have been a Luger PO8, issued to the Swiss army from 1900-1945."

http://www.mirror.co.uk/news/uk-news/french-alps-shooting-saad-al-hilli-1327288

Det man ska fråga sig, är hur fadern fått ihop "£4million" i fastigheter och på ett schweiziskt konto. Vapenaffärer? Försäljning av militära och industriella hemligheter?
Eller kommer pengarna från kycklingfarmen i Bagdad, är det vad media har tänkt sig som en rimlig förklaring? Något annat om familjen Al-Hillis gemensamma affärer har inte kommit fram.
Citera
2012-09-17, 14:59
Medlem
Citat:
Jag tycker det låter lite märkligt att någon påstår sig veta exakt vilka rutter fransmannen tog på sin cykel. Det kan inte höra till vanligheterna att någon redogör så i detalj var man har cyklat eller tänker cykla.

Iofs, men nu var det någon som kom med den uppgiften. Han kanske bara körde en standardslinga någon gång i veckan annars.

Hur långt från hans hem ligger vändplanen?
Citera
2012-09-17, 14:59
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Det man ska fråga sig, är hur fadern fått ihop "£4million" i fastigheter och på ett schweiziskt konto. Vapenaffärer? Försäljning av militära och industriella hemligheter?
Eller kommer pengarna från kycklingfarmen i Bagdad, är det vad media har tänkt sig som en rimlig förklaring? Något annat om familjen Al-Hillis gemensamma affärer har inte kommit fram.

Nej och det vore väldigt intressant att veta hur förmögenheten skapats.

Dock är det så mycket pengar att det skulle kunna vara ett motiv till dådet. Vi människor gör bara saker av 3 anledningar
Citera
2012-09-17, 15:54
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Mycket bra inlägg. Här någonstans ligger säkert sanningen. När jag fick veta att Suhaila var anhängare till PLO och Saddam samt hade jobbat som sjuksyrra i Palestina så drog jag slutsatsen att hela familjen måste ha varit anti-Israeliska, vilket i princip implicerar pro-Iranska, enligt principen om fiendens fiende.
Nu är du ute och cyklar. Saddam var sunnit, och hela hans regim vilade på stödet från arabiska sunniter, och väldigt få shiiter var entusiastiska anhängare av dem. Han förde vidare ett långt och blodigt krig mot Iran. LIkaså är PLO väsentligen sunnitiskt, och konkurrent till det Iran- och Syrienstödda Hamas. Ett supporterskap till Saddam är inget tecken på iransympatier.

Det vi vet tyder inte på någon koppling till Iran. Dessutom har spionmässiga och militära implikationer av de inblandades cv överdrivits rätt rejält här i tråden. Ja, det är ball att spekulera i riktning mot Le Carre-roman, och det är inte alldeles orimligt att göra det, men det finns enorma luckor i den storyn idag.

Citat:
När man också känner till att både al Hilli och Sylvain Mollier jobbar med högteknologi och detta är precis vad Iran törstar efter, så ser man en ganska klar bild av vad som har hänt.
Det där är ett typexempel på vad jag menar. Om man håller det på en såpass okonkret nivå kan man föra resonemanget. Men om man måste svara på frågan Exakt vadå för sorts högteknologi? blir det mycket besvärligare att få ihop storyn.
Citera
2012-09-17, 16:03
Medlem
Citat:
Som många cyklister (och löpare) kanske han använde gps och sparade sina träningsrundor på nätet. Så det behöver inte vara så märkligt.
Citera
2012-09-17, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Nu är du ute och cyklar. Saddam var sunnit, och hela hans regim vilade på stödet från arabiska sunniter, och väldigt få shiiter var entusiastiska anhängare av dem. Han förde vidare ett långt och blodigt krig mot Iran. LIkaså är PLO väsentligen sunnitiskt, och konkurrent till det Iran- och Syrienstödda Hamas. Ett supporterskap till Saddam är inget tecken på iransympatier.

Det vi vet tyder inte på någon koppling till Iran. Dessutom har spionmässiga och militära implikationer av de inblandades cv överdrivits rätt rejält här i tråden. Ja, det är ball att spekulera i riktning mot Le Carre-roman, och det är inte alldeles orimligt att göra det, men det finns enorma luckor i den storyn idag.

Det där är ett typexempel på vad jag menar. Om man håller det på en såpass okonkret nivå kan man föra resonemanget. Men om man måste svara på frågan Exakt vadå för sorts högteknologi? blir det mycket besvärligare att få ihop storyn.

Jag säger bara att Suhaila har sagt i en intervju att hon sympatiserade med PLO och Saddam.
Hon angav som skäl för sina Saddamsympatier att hon trodde han kunde stoppa Israel.
Jag vet också att Saad al Hilli var Shiamuslim och att han var USA-hatare. Dessutom borde Suhailas dotter alltså Saads hustru haft liknande åsikter som modern. Jag tycker inte det är alltför långsökt att anta att hela familjen hade liknande åsikter om Israel och Israels fiender.

Vad för sorts högteknologi det handlar om kan man väl spekulera i men satellitteknologi, flygteknologi och atomteknologi måste vara högintressant.
Du måste förstå att Iran har väldens snabbast växande vetenskaps och teknologisektor. Man har utvecklat på de senaste åren: stridsflygplan, helikoptrar, missiler, atomkraft och satelliter mm.
http://www.newscientist.com/article/dn20291-iran-is-top-of-the-world-in-science-growth.html
Hur kunde dom så snabbt få så stora kunskaper?
Citera
2012-09-17, 17:10
Medlem
Citat:
Jag får en känsla av pengarna kommer från Irak. Efter kriget skickade USA 20 st Hercules fyllda med $100 sedlar. USA beräknar att från dessa försvann $6.6 miljarder i sedlar. Sen har vi oljeindustrin, bistånd från andra länder och även allt mygel med kontrakt för att bygga upp landet. Med rätt kontakter finns hur mycket pengar som helst att hämta. Rena spekulationer såklart.
Citera
2012-09-17, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mutbar
Jag får en känsla av pengarna kommer från Irak. Efter kriget skickade USA 20 st Hercules fyllda med $100 sedlar. USA beräknar att från dessa försvann $6.6 miljarder i sedlar. Sen har vi oljeindustrin, bistånd från andra länder och även allt mygel med kontrakt för att bygga upp landet. Med rätt kontakter finns hur mycket pengar som helst att hämta. Rena spekulationer såklart.

Varför skickade dom så mycket sedlar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in