2012-09-13, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Om vi exempelvis antar att uppdraget var att döda Saad al Hilli så kan mördaren ha ansett sig tvungen att döda dom övriga för att undanröja vittnen.
Men i detta fall undanröjdes inte alla vittnen. Om al Hili var det enda målet fanns fler tillfällen att ta hans liv då han var ensam. Det talades om att han ensam lämnade campingen 5-6 gånger per dag.

Citat:
Att mördaren skulle komma från Irak verkar osannolikt med tanke på att personerna inte har bott i Irak på många år.
Jag kanske är fördomsfull, men jag tror att jag som svensk i exempelvis Saudi skulle umgås med och lita på andra svenskar i landet, även efter en lång tid i landet. Varför skulle inte det gälla även för en irakier i England?
Visst, mördaren behöver inte vara från Irak. En kompis till en kompis till en kompis kan lika gärna vara från forna Jugoslavien, Europas vapenbod. Kanske finns en och annan Scorpion där, vem vet.
Citera
2012-09-13, 20:41
Medlem
Med tanke på att polisen nämner Irak som en av huvudspåren så vet nog polisen något som inte nått media.

Citat:
Ursprungligen postat av five_angels
Brett Martin är, av dialekten att döma, Australienare, eller upväxt där.

Jag skulle gissa på Nya Zeeland, han har gått på skola där. Bra iakttagelse.
Senast redigerad av mandelkaka 2012-09-13 kl. 20:48.
Citera
2012-09-13, 20:58
Medlem
Annan tanke. I BBC klippet med BM är varken början eller slutet av intervjun med. Kan det vara så att det har censureras? Kanske innehåller det detaljer som är känsliga för utredningen?

nevermind, hela intervjun fanns visst här
http://www.bbc.co.uk/news/world-19587272
Senast redigerad av mandelkaka 2012-09-13 kl. 21:02.
Citera
2012-09-13, 21:01
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mandelkaka
Annan tanke. I BBC klippet med BM är varken början eller slutet av intervjun med. Kan det vara så att det har censureras? Kanske innehåller det detaljer som är känsliga för utredningen?

När såg du senast en oredigerad intervju på TV? Oavsett ämne?
Citera
2012-09-13, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mutbar
Men i detta fall undanröjdes inte alla vittnen. Om al Hili var det enda målet fanns fler tillfällen att ta hans liv då han var ensam. Det talades om att han ensam lämnade campingen 5-6 gånger per dag.

Naturligtvis, jag tror inte alls att det var så. Det var bara ett exempel på olika tänkbara scenarier.

Citat:
Ursprungligen postat av Mutbar
Jag kanske är fördomsfull, men jag tror att jag som svensk i exempelvis Saudi skulle umgås med och lita på andra svenskar i landet, även efter en lång tid i landet. Varför skulle inte det gälla även för en irakier i England?
Visst, mördaren behöver inte vara från Irak. En kompis till en kompis till en kompis kan lika gärna vara från forna Jugoslavien, Europas vapenbod. Kanske finns en och annan Scorpion där, vem vet.

Ja det kan vara så att dom har haft kontakt med Irakier i UK, men jag ser ingen särskild anledning i nuläget att just misstänka irakier, förutom brodern förstås. Men jag kan ju ha missat något.
Citera
2012-09-13, 21:07
Medlem
jardins avatar
Annu ett spar enligt Le Monde i kvall! Pappans svager som bodde hos "mormodern"! Han ar forsvunnen sedan ett tag. Skulle semestra i England. Verkar inte helt fel.
http://www.lemonde.fr/societe/article/2012/09/13/chevaline-le-premier-temoin-du-drame-se-confie_1759960_3224.html
Citera
2012-09-13, 21:12
Medlem
Citat:
Ja det kan vara så att dom har haft kontakt med Irakier i UK, men jag ser ingen särskild anledning i nuläget att just misstänka irakier, förutom brodern förstås. Men jag kan ju ha missat något.

Jag inbillar mig att uppdragsgivare till morden har koppling till Irak. Då bör, med min logik, chansen öka att även torpeden har koppling till Irak. Men som sagt, jag garderade mig med torped från forna Jugoslavien.
Citera
2012-09-13, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jardin
Annu ett spar enligt Le Monde i kvall! Pappans svager som bodde hos "mormodern"! Han ar forsvunnen sedan ett tag. Skulle semestra i England. Verkar inte helt fel.
http://www.lemonde.fr/societe/article/2012/09/13/chevaline-le-premier-temoin-du-drame-se-confie_1759960_3224.html

Detta spåret har varit på tapeten tidigare. Han skall vara mentalsjuk och ha hotat att döda föräldrarna. Jag har just undrat var han befann sig. Om han är försvunnen skulle jag klassa detta som ett ganska troligt spår. Det enda som talar emot honom är väl just att man undrar om han var kapabel till att göra något sånt här.
Citera
2012-09-13, 21:18
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:

Aha, du menar: "mammans syster"? "mormoderns son"?
Citera
2012-09-13, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
När såg du senast en oredigerad intervju på TV? Oavsett ämne?
Normal sett brukar man ju plocka ut det väsentliga, här hade man bara tagit bort börjar och slutet på ett väldigt konstigt sätt.

Nåja, intressant detalj från den fulla intervjun: Cykel låg inte bredvid cyklisten, han har alltså hoppat av cykeln innan han blev skjuten. Alternativt att gärningsmännen har flyttat på den.

Citat:
Detta spåret har varit på tapeten tidigare. Han skall vara mentalsjuk och ha hotat att döda föräldrarna. Jag har just undrat var han befann sig. Om han är försvunnen skulle jag klassa detta som ett ganska troligt spår. Det enda som talar emot honom är väl just att man undrar om han var kapabel till att göra något sånt här.

Håller med. Vet vi något mer om honom? Namn?

edit: svar ja
Senast redigerad av mandelkaka 2012-09-13 kl. 21:32.
Citera
2012-09-13, 21:35
Medlem
Citat:

Haydar Thaher har tydligen käpp, och tycks vara schizofren. Inga bra förutsättningar för att kunna utföra morden själv, eller få någon yrkesmördare intresserad av att utföra morden.

Citat:
Meanwhile it has emerged that Mrs al-Allaf's son, Haydar Thaher, 46, allegedly attacked his parents and threatened to kill them in the past.
Mr Thaher has a history of mental health problems and has not been seen by neighbours for a month.
Mrs al-Allaf, a Swedish passport holder, and her son had been living in southern Stockholm when she joined the Hilli’s on their French holiday.
Her husband, Mr Thaher’s father, Abdul al-Saffar, died last year from kidney problems.
Neighbours at their flat said they had not seen the son for about a month while Swedish relatives said they believed he had travelled to England.
Documents from a local criminal court in Stockholm reveal Mr Thaher was arrested on numerous occasions for alleged violent and threatening behaviour against his parents.
However he was never charged because they refused to testify against him, wanting help for him instead, papers from the Sodertorns court show.
His parents allegedly told police they believed he was schizophrenic, that he had terrorised them since 2001 and threats were made on a daily basis.
In 2004 he was said to have screamed at his father: “I want to kill you and there is nothing you can to about it" to his father before hitting him.
The following year he allegedly attacked his father with his own walking stick and screamed:"I can beat you and I can kill you" in Arabic.
In 2006 he allegedly attacked his mother.

http://www.telegraph.co.uk/news/uknews/law-and-order/9540224/France-shooting-daughter-could-be-left-blind.html
Citera
2012-09-13, 21:49
Medlem
jardins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Aha, du menar: "mammans syster"? "mormoderns son"?
Inte syster men bror och flickornas morbror. Hel eller halv?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in