Citat:
Ursprungligen postat av antianal
Märkligt fall, minst sagt.
Om det nu stämmer att offren avrättats med två skott var i huvudet pekar det på ett proffs. Däremot tror jag inte på teorin om en Skorpion, det finns många 7.65 vapen som är mindre, träffsäkrare och mera hanterbara i små utrymmen. Inte heller tar den 25 i magasinet.
Mördaren kan mycket väl laddat om innan cyklisten plötsligt dök upp.
Det som talar emot är mängden patroner, 25 st för att döda 4 personer sittande i en bil ?
Inte ens svenska polisen skjuter så dåligt eller så var det ett gammalt slitet vapen vapen med dålig precision.
Det finns nog ett klart motiv till dådet som knappast var oöverlagt sen får vi väl se hur bra polisen är i att hitta svaren
Om det nu stämmer att offren avrättats med två skott var i huvudet pekar det på ett proffs. Däremot tror jag inte på teorin om en Skorpion, det finns många 7.65 vapen som är mindre, träffsäkrare och mera hanterbara i små utrymmen. Inte heller tar den 25 i magasinet.
Mördaren kan mycket väl laddat om innan cyklisten plötsligt dök upp.
Det som talar emot är mängden patroner, 25 st för att döda 4 personer sittande i en bil ?
Inte ens svenska polisen skjuter så dåligt eller så var det ett gammalt slitet vapen vapen med dålig precision.
Det finns nog ett klart motiv till dådet som knappast var oöverlagt sen får vi väl se hur bra polisen är i att hitta svaren
Detta har diskuterats mycket men alla verkar överens om att skytten var mycket skicklig.
Du har fel när du säger 4 personer sittande i en bil. Cyklisten var utanför bilen och polisen tror att minst 7 skott avlossades mot honom. Jag tror att man har hittat 25 kulor på platsen men exakt var alla har hittats är oklart. Dessutom så fanns det ingen anledning för skytten att spara på kulor, det viktiga var att vara säker på att ingen av de vuxna överlevde.
Det märkliga är att något vittne påstås ha sagt att det hördes skottlossning under 30 sekunder, men vem detta vittne är vet jag inte. Det är i alla fall inte RAF som inte har hört något alls.
Skorpion är det troligaste vapnet. Han kan ha tejpat ihop 2 mag för att snabbt kunna byta.
Här är en Skorpion in action : http://www.youtube.com/watch?v=8kyuMnaDaY8. Det skall tyligen vara populärt inom balkan-maffian och vissa säkerhetstjänster.
Timingen är extremt viktig här.
1. Familjen al Hilli antas ha anlänt till parkeringen 1 timme innan skottlossningen började.
2. RAF påstår att han blev omkörd av Mollier på vägen upp till parkeringen.
3. Skottlossningen måste ha ägt rum i detta tidsintervall på några minuter.
4. RAF anländer till parkeringen några minuter senare. Då har skottlossningen ägt rum och skytten är borta.
Det som jag alltså tänker är att det verkar som att det är Molliers ankomst till platsen som utlöser skottlossningen. Vilken slutsats kan man dra av detta? Kan mördaren ha väntat på att han skulle komma eller kan det vara så att mördaren redan höll familjen under hot och att Mollier såg detta och överraskade mördaren.
Angående de längsgående takskenorna på bilen var dessa cykelställ. Saad al Hilli var också mycket intresserad av cykling liksom Sylvain Mollier och RAF.