2012-09-11, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hulkapulka
Tror mer på Mossad eller familjeuppgörelse. Israel verkar vara uppstressade av Irans kärnteknikframgångar och överväger ju en preventiv attack. En attack vore dock betydligt mer riskabelt än att statuera exempel i Iran och utanför Iran vad som kan hända om man på något sätt arbetar för att kärnvapenprogrammet skall realiseras. (Som nämnts tidigare var Al-Hilli shia och enligt inlägget ovan var han anti-USA och därmed troligtvis även anti-Israel)

Ja du har rätt, men det kan handla om annan teknik. Saad al Hilli jobbade med satelliter och flygspaning också. Sådan teknik kan vara mycket åtråvärd för ett land som Ir*n och vi vet att Ir*n redan har skickat upp satelliter och har beslagtagit en amerikansk drönare som man har lovat att kopiera.

Skulle exempelvis M*s**d få reda på att en person lämnar ut avancerad hemlig teknologi till Ir*n så är det enligt min bedömning troligt att dom skulle likvidera den personen.
Citera
2012-09-11, 16:08
Medlem
jardins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mandelkaka
Lust att ge koordinaterna. Kan inte hitta den vägen namngiven...
Kan inte heller hitta just nu. Kan mojligen last fel pa Montagne och Moulin! Dock fortsatter vagen efter parkeringen, troligtvis i daligt skick, men formodligen korbar. Eller bara valdigt smal sa att man inte vill ha bilar pa vagen. Inte ovanligt i Frankrike.
Citera
2012-09-11, 16:10
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Citat:
Utvecklingen av laservapen beskrevs i förra veckans economist http://www.economist.com/node/21560984
men jag tycker att det låter osannolikt att Putin (eller någon annan Nato-rival) skulle ge sig på en forskare. Laservapen mm är fortfarande lite att betrakta som science fiction och knappast något som kommer ändra maktbalansen i världen.

Tror mer på Mossad eller familjeuppgörelse. Israel verkar vara uppstressade av Irans kärnteknikframgångar och överväger ju en preventiv attack. En attack vore dock betydligt mer riskabelt än att statuera exempel i Iran och utanför Iran vad som kan hända om man på något sätt arbetar för att kärnvapenprogrammet skall realiseras. (Som nämnts tidigare var Al-Hilli shia och enligt inlägget ovan var han anti-USA och därmed troligtvis även anti-Israel)
Jag tror på tvärt om, Iran ligger bakom det här, ev. kontraspionage. Natoländerna och israelera har civiliserade människor till skillnad mot muslimer.
Citera
2012-09-11, 16:23
Medlem
Tre personer skjutna i en bil på Korsika. Man börjar ju undra...
http://www.lefigaro.fr/flash-actu/2012/09/11/97001-20120911FILWWW00497-corse3-morts-par-balles-dans-une-voiture.php
Citera
2012-09-11, 16:32
Medlem
Hulkapulkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel-Ben-ny
Jag tror på tvärt om, Iran ligger bakom det här, ev. kontraspionage.
Natoländerna och israelera har civiliserade människor till skillnad mot muslimer.

Varför skulle Iran ligga bakom?

Civiliserade Israeler kan inte återigen låta fienden utplåna dem. Efter 1945 vet de att blåögdhet kan vara fatal. Detta kan göra att de använder sig av "kirurgiska" ingrepp för att slå ut/skrämma leverantörsledet i väst.

Iranierna har redan gömt stora delar av sina anläggningar långt in i berg så ett flygangrepp skulle troligtvis inte vara särskilt framgångsrik. "Collateral damage" skulle även kunna ge dålig publicitet.
Citera
2012-09-11, 16:50
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mandelkaka
Tre personer skjutna i en bil på Korsika. Man börjar ju undra...
http://www.lefigaro.fr/flash-actu/2012/09/11/97001-20120911FILWWW00497-corse3-morts-par-balles-dans-une-voiture.php

Uppgörelser mellan lokala gäng Kan också nämnas att Korsika har en stark nationalistisk rörelse som roar sig med att spränga hus ägda av utlänningar, bomba livsmedelsaffärer etc
Citera
2012-09-11, 16:53
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Citat:
Varför skulle Iran ligga bakom?

Civiliserade Israeler kan inte återigen låta fienden utplåna dem. Efter 1945 vet de att blåögdhet kan vara fatal. Detta kan göra att de använder sig av "kirurgiska" ingrepp för att slå ut/skrämma leverantörsledet i väst.

Iranierna har redan gömt stora delar av sina anläggningar långt in i berg så ett flygangrepp skulle troligtvis inte vara särskilt framgångsrik. "Collateral damage" skulle även kunna ge dålig publicitet.
Min förklaring till att jag tror att Iran ligger bakom är att jag har besökt Tel Aviv, Teheran och t.ex Damaskus och fått en känsla av vilket folk som har liknande värderingar som jag själv har, kanske du också? Man skulle aldrig skada/döda/slå en liten flicka öga mot öga. Den generation som överlevde förintelsen finns knapp längre, det är 67 år sedan. I dag är de som bor i Israel i första hand israeler och liknar oss nordeuropeer mer än sydeuropeer.
Citera
2012-09-11, 17:48
Medlem
Jag har också träffat många israeler och håller helt och hållet med Onkel-ben-ny. De är mycket mer lik nordeuropeer än sydeuropeer. Jag tror inte heller att ens den mest luttrade mossadagent skulle slå på en sjuårig flickas huvud med pistolkolven. Precis som en svensk polis inte skulle göra det. Mossad hade kunnat sköta detta mycket snyggare om de var inblandade.

Kan mycket väl vara Iran som ligger bakom. Eller någon östereuropeisk stat. Även om al-Hilli försedde Iran med information kan han ha blivit misstänkt för att vara dubbelagent eller liknande. Då tas han av daga.
Citera
2012-09-11, 18:10
Medlem
jardin, här är kordinaterna: Latitud 45°45'23.72"N Longitud 6°13'24.58"O
Gå ner i street view, då ser du att det går två vägar upp till platsen för polisens avspärrning. Den ena är Route du Moulin och den andra är vägen cyklisten kom på. Det nerklottrade huset är förmodligen den före detta kvarnen, eftersom vägen som går upp mot huset heter Kvarnvägen. Bakom huset försvinner vägen upp i skogen och det var där uppe på någon parkeringsplats som dådet begicks
Citera
2012-09-11, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ka kui
Jag har också träffat många israeler och håller helt och hållet med Onkel-ben-ny. De är mycket mer lik nordeuropeer än sydeuropeer. Jag tror inte heller att ens den mest luttrade mossadagent skulle slå på en sjuårig flickas huvud med pistolkolven. Precis som en svensk polis inte skulle göra det. Mossad hade kunnat sköta detta mycket snyggare om de var inblandade.

Vad menar du med att Mossad kunnat sköta detta mycket snyggare om de var inblandade?

Använt bara en kula per person eller vad?

Nej, en svensk polis går inte runt och slår folk i huvet med pistolkolven. De åker dessutom inte runt och avrättar folk genom att skjuta dom i huvet.
Senast redigerad av p.griffin 2012-09-11 kl. 18:23.
Citera
2012-09-11, 18:20
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av p.griffin
Vad menar du med att Mossad kunnat sköta detta mycket snyggare om de var inblandade?

Använt bara en kula per person eller vad?
Hur vore det om du läste vad han skrev?
"Jag tror inte heller att ens den mest luttrade mossadagent skulle slå på en sjuårig flickas huvud med pistolkolven."
Det är väl precis det han menar, oskyldiga barn rör man inte.
Edit: Vet inte om Ka Kui är en han eller hon. Ber om ursäkt om jag misstog mig.
Senast redigerad av Onkel-Ben-ny 2012-09-11 kl. 18:25.
Citera
2012-09-11, 18:25
Medlem
KGB/Rysk maffia ar de som har gjort det, han visste for mycket om den internationella heroinhandeln for sitt eget basta.
Familjen blev dodad for att skicka ett meddelande till andra med information.

Vilka som bestallde mordet ar intressant? Ryssland? UK? USA?, tror inte pa Israelsparet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in