2014-04-16, 19:17
  #5881
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svithjod
Det vore lite spännade om SD och eller oberoende konservativa kunde skapa en intressant nätplattform/tidning som kunde bedriva granskande journalistik och även plocka in artiklar och skribenter från utlandet.
Skulle man ha en mer fri form men ändå konventionell och där man kunde klara sig med väsentligt mindre inkomster än de pappersbundna publikationerna.
Vidare kunde man ha en mer löst sammansatt redaktion men ändå skaffa sig en kompetent kärna.

Jag undrar om en sådan skulle kunna hitta en marknad i vårt land.

Det är exakt det Fria Tider gör just nu.
Citera
2014-04-16, 19:30
  #5882
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mikojan
http://www.journalisten.se/nyheter/vi-vill-inte-agas-av-riskkapitalister

”Vi vill inte ägas av riskkapitalister” utbrister journalister när dom nu säljs av Stampen. På vilket vis är de nya ägarna mer riskkapitalister än dom gamla?

Och passar inte galoscherna för miljöpartistskribenterna ska dom naturligtvis sluta. Det kommer dom ändå tvingas göra om nåt år eller så.
Citat:
Enligt tidnigen Resumé skulle priset på Mitt i-tidningarna ligga på 650 miljoner kronor.
– Vi önskar ibland att vi ägde oss själva, kunde stå på egna ben och inte vara någons mjölkko. Mitt i går med vinst på flera miljoner i en bransch som tyvärr blöder. Men ett pris på 650 miljoner skulle innebära att varje medarbetare investerade fyra fem miljoner ur egen ficka, säger Caroline Cederquist.
Det är väl bara att medarbetarna går till banken, belånar bostadsrätten och lägger upp pengarna! Det priset går säkert att pruta ner rejält dessutom. Samlar man även ihop sina twitterkompisar på Södermalm som tar sin del, crowd-funding sas, så kan kostnaden bli riktigt överkomlig. Om de nu genuint tror på sin produkt är det väl bara att köra på...
Citera
2014-04-16, 19:37
  #5883
Medlem
Vindhlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svithjod
Det vore lite spännade om SD och eller oberoende konservativa kunde skapa en intressant nätplattform/tidning som kunde bedriva granskande journalistik och även plocka in artiklar och skribenter från utlandet.
Skulle man ha en mer fri form men ändå konventionell och där man kunde klara sig med väsentligt mindre inkomster än de pappersbundna publikationerna.
Vidare kunde man ha en mer löst sammansatt redaktion men ändå skaffa sig en kompetent kärna.

Jag undrar om en sådan skulle kunna hitta en marknad i vårt land.

Det svåraste är nog att hitta skribenter som är tillräckligt "rumsrena" för att passa SD:s ledning. Alla artiklar skulle givetvis behövas kvalitetsgranskas av Björn Söder så inga referenser till Ernst Jünger eller andra dylika suspekta tyska författare görs, eller att ingen faller utom de ideologiska ramarna för SD:s "socialkonservatism". Alf Svensson och kanske Lars Leijonborg hade väl vart godkända som skribenter. Så fort undersåtarna får de minsta fria tyglar så finns alltid risken för att de halkar ifrån SD:s ansvarstagande och förnumstiga passivitetskonservatism och går och blir neo-fascister.

SD:s största fiende är de själva. Att bedriva en nättidning som folk också vill läsa kräver ett intellektuellt sinnelag. Det är något som saknas hos SD.
Citera
2014-04-16, 19:44
  #5884
Medlem
murder_us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Starvid
Det är visst inte bara jaktmagasinen det går bra för. Norska Dagens Naeringsliv, som fokuserar på industri, näringsliv och finans i framförallt Norge, har helt ok upplagesiffror. Kvalitet kan alltså klara sig också i framtiden, även i små språkområden.
Dagen næringsliv (sjøfarten) är en RIKTIGT bra tidning, den håller en helt annan klass än svenska DI.
Inget politiskt korrekt dravel, bara buisness. Tog hem och läste den dagligen på mitt gamla jobb.
Citera
2014-04-16, 20:11
  #5885
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Ehsan Fadakhar gnäller om de otacksamma läsarna som inte klickar på de agendadrivna artiklarna:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/ehsanfadakar/article18728987.ab
Killen är dement. Anledningen varför ingen gillade den var för den sög. 0 kvalitetsjournalistik och bara en massa propaganda. Wikipediaartikeln om kriget i Syrien och flyktingarna från Syrien har med största sannolikhet tio gånger mer kvalité än någon artikel svensk media har publicerat om Syrienkriget.
Citera
2014-04-16, 20:54
  #5886
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adolfhilter
Det är väl bara att medarbetarna går till banken, belånar bostadsrätten och lägger upp pengarna! Det priset går säkert att pruta ner rejält dessutom. Samlar man även ihop sina twitterkompisar på Södermalm som tar sin del, crowd-funding sas, så kan kostnaden bli riktigt överkomlig. Om de nu genuint tror på sin produkt är det väl bara att köra på...

"Flera miljoner" i vinst låter ju bra, tills man börjar räkna på vad det blir för procentuell avkastning på 650-miljonersinvesteringen. Kombinera det med en riskfaktor i nivå med zimbabwiska statens diamantfond, dock endast på nedsidan. Tack för erbjudandet, men min ekonomiske rådgivare rekommenderar mig att avstå.
Citera
2014-04-16, 21:51
  #5887
Medlem
PeterDenSvenskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mikojan
http://www.journalisten.se/nyheter/vi-vill-inte-agas-av-riskkapitalister

”Vi vill inte ägas av riskkapitalister” utbrister journalister när dom nu säljs av Stampen. På vilket vis är de nya ägarna mer riskkapitalister än dom gamla?

Och passar inte galoscherna för miljöpartistskribenterna ska dom naturligtvis sluta. Det kommer dom ändå tvingas göra om nåt år eller så.
Är inte 650 miljoner ett jävla överpris för något i en dödsdömd bransch? Sedan är jag tveksam till att Bonnier vill göra stora köp nu när de har blivit av med idioten Jonas och jag är tveksam till att schibstedt är så intresserade.
Citera
2014-04-16, 22:31
  #5888
Medlem
RupertSheldrakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterDenSvenske
Är inte 650 miljoner ett jävla överpris för något i en dödsdömd bransch? Sedan är jag tveksam till att Bonnier vill göra stora köp nu när de har blivit av med idioten Jonas och jag är tveksam till att schibstedt är så intresserade.

Troligen är det så, men väldigt mycket måste ju bero på i vilken mån det finns realiserbara tillgångar och om det finns möjliga besparingar genom personalnedskärningar omförhandlingar av anställnings/kollektivavtal etc etc.

Då den delen av koncernen fortfarande går med vinst så kan man väl se det som en svensk bonde köper ett par dragstarka, men gamla oxar. Så fort någon av dem tappar fart på ålderns höst så är det raka vägen till slakteriet. Sedan, efter ett bra tag i grytan så att det gamla köttet mjuknar, äter man upp oxen med ett leende på läpparna =)
__________________
Senast redigerad av RupertSheldrake 2014-04-16 kl. 22:52.
Citera
2014-04-16, 23:55
  #5889
Medlem
Starvids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adolfhilter
Det är väl bara att medarbetarna går till banken, belånar bostadsrätten och lägger upp pengarna! Det priset går säkert att pruta ner rejält dessutom. Samlar man även ihop sina twitterkompisar på Södermalm som tar sin del, crowd-funding sas, så kan kostnaden bli riktigt överkomlig. Om de nu genuint tror på sin produkt är det väl bara att köra på...
Om de tror på idén borde de köra, att få pröva på det "ljuva" entrepenörslivet i en krympande bransch med stenhård konkurrens.
Citera
2014-04-17, 00:01
  #5890
Medlem
Starvids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av murder_u
Dagen næringsliv (sjøfarten) är en RIKTIGT bra tidning, den håller en helt annan klass än svenska DI.
Inget politiskt korrekt dravel, bara buisness. Tog hem och läste den dagligen på mitt gamla jobb.
Jakt, industri, finans, affärer, historia i allmänhet och militärhistoria i synnerhet... anar jag att framtidens lönsamma tidningar och magasin kommer att fokusera på utpräglat borgerliga snarare än postmarxistiska teman?

Själv prenumererar jag på en utmärkt morgontidning: Financial Times. Jag är en av de kunder som lockats över från pappersversionen till den digitala upplagan, som jag läser på min telefon och min surfplatta. Såväl pappersversionen som den digitala kostar knappt 3000 kronor om året, alltså inte mer än en svensk tidning. Och faktumet att de tar lika mycket betalt för den digitala versionen som för den i papper måste betyda att de skär guld med täljkniv. Kvalitet säljer!
Citera
2014-04-17, 00:02
  #5891
Medlem
Starvids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterDenSvenske
Är inte 650 miljoner ett jävla överpris för något i en dödsdömd bransch? Sedan är jag tveksam till att Bonnier vill göra stora köp nu när de har blivit av med idioten Jonas och jag är tveksam till att schibstedt är så intresserade.
650 miljoner kan vara ett ok pris för en nedåtgående tidning, om den för närvarande gör en vinst på kanske 100 miljoner om året.

PS. Eller om den gör mindre vinst, men har stora tillgångar. Men då har den bara värde vid slakt och nedläggning, eller i alla fall om tillgångarna styckas av och säljs...
__________________
Senast redigerad av Starvid 2014-04-17 kl. 00:05.
Citera
2014-04-17, 02:55
  #5892
Medlem
Tokfaans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Starvid
650 miljoner kan vara ett ok pris för en nedåtgående tidning, om den för närvarande gör en vinst på kanske 100 miljoner om året.

PS. Eller om den gör mindre vinst, men har stora tillgångar. Men då har den bara värde vid slakt och nedläggning, eller i alla fall om tillgångarna styckas av och säljs...
Om tumregeln om fem års förväntad vinst plus kassan skall stämma så borde nivån ligga där. Nackdelarna är att kundlojaliteten lär var nära noll och barriären för att nya konkurrenter skall ta sig in på marknaden är låg samt hot från substitut från nätet inom fem år är överhängande. Fördelen är nog att de som annonserar i lokalpress i regel har svag nätnärvaro: detaljhandel som lokala mataffärer och bilförsäljare, etc samt fastighetsmäklare.

Frågan är om det finns någon framtid bortom de fem åren?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in