2014-04-17, 09:39
  #5893
Medlem
fluffiss avatar
Varför sälja Mitt i-tidningarna som går ekonomiskt bra?
– Det stämmer att Mitt i-tidningarna går bra. Det är ett naturligt steg ur många aspekter. Både finansiellt och verksamhetsmässigt, säger Tomas Brunegård.


http://www.journalisten.se/nyheter/vi-vill-inte-agas-av-riskkapitalister

Konsten att dribbla bort en fråga då det naturliga svaret borde vara; "-Vi måste få in pengar till den blödande Stampen-koncernen och Mitt i-tidningarna är i stort sett det enda som är något av värde och som därmed går att sälja, tyvärr."
Citera
2014-04-17, 12:42
  #5894
Medlem
02-02-2012s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svithjod
Det vore lite spännade om SD och eller oberoende konservativa kunde skapa en intressant nätplattform/tidning som kunde bedriva granskande journalistik och även plocka in artiklar och skribenter från utlandet.
Skulle man ha en mer fri form men ändå konventionell och där man kunde klara sig med väsentligt mindre inkomster än de pappersbundna publikationerna.
Vidare kunde man ha en mer löst sammansatt redaktion men ändå skaffa sig en kompetent kärna.

Jag undrar om en sådan skulle kunna hitta en marknad i vårt land.
Att skapa en politisk tidning idag är nog det samma som självmord! spelar ingen roll vilket parti som gör detta, det kommer att mötas med samma misstänksamhet som ljugmedia. SD har väl idag två eller tre media sajter (beroende på hur man räknar) och de går inte vidare bra. Avpixlat ser jag som en SD vänlig sajt och inte en del av SD-media. D.Int. lever väl i praktiken endast påatt gnälla om sin utsathet men producerar i en takt som får en snigel att framstå som snabb, Nyheter Idag (?) betraktas väl som en snurr på Aftonbladet/Expressen konceptet och möts med lika stor misstäksamhet.

Man kan skapa politiska tidningar utifrån en idologisk bas men partiblaskornas/sajternas tid tror jag är förbi. Man vill inte ha bajs oavsett hur det förpackas!
Citera
2014-04-17, 12:49
  #5895
Medlem
02-02-2012s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LasseHansson
"Flera miljoner" i vinst låter ju bra, tills man börjar räkna på vad det blir för procentuell avkastning på 650-miljonersinvesteringen. Kombinera det med en riskfaktor i nivå med zimbabwiska statens diamantfond, dock endast på nedsidan. Tack för erbjudandet, men min ekonomiske rådgivare rekommenderar mig att avstå.
Hatjournalister är som snyftrunkare och gör inte vidare mycket, de vill "att andra skall" men vill inte göra själva. I slutändan kommer den anonyme svensken som bor i ett radhus att ges skulden för deras misslyckade liv. Svensken fattar inte SD's storhet, behovet av agendasättande journalistik, varför ett gäng typer skall ges 20 tusen i månaden för att dra benen efter sig eller annat trams i samma klass.

Hatjournalisten säljer sitt rykte och anseende, något som tappat sitt värde oerhört de senaste åren vilket står klart när man ser på hur deras herrar behandlar dem.
Citera
2014-04-17, 19:20
  #5896
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fluffis
Varför sälja Mitt i-tidningarna som går ekonomiskt bra?
– Det stämmer att Mitt i-tidningarna går bra. Det är ett naturligt steg ur många aspekter. Både finansiellt och verksamhetsmässigt, säger Tomas Brunegård.


http://www.journalisten.se/nyheter/vi-vill-inte-agas-av-riskkapitalister

Konsten att dribbla bort en fråga då det naturliga svaret borde vara; "-Vi måste få in pengar till den blödande Stampen-koncernen och Mitt i-tidningarna är i stort sett det enda som är något av värde och som därmed går att sälja, tyvärr."

Nu är det väl Handelsbanken som styr och då vill man sälja det som finns av värde så snabbt det går.
Om köparen är ett riskkapitalbolag så lär det inte finnas så mycket sentimentalitet inblandad. Man kommer slå ihop redaktionerna och tidningarna och säga upp de som blir över för att maximera vinsten de kommande 5 åren. Är man inriktad på att maximera vinstuttag i ett företag och struntar i varumärke och investeringar mm (dvs man utgår från att företaget kursar inom 5 år) så går det att hämta hem stora vinster.
Citera
2014-04-17, 19:32
  #5897
Medlem
Citat:
Stampens styrelseordförande Tomas Brunegård vill inte kommentera om 650 miljoner är den summa man vi vill ha för Mitt i-tidningarna:
– Det återstår att se vad priset blir. Ett prospekt har gått ut och processen är igång
Känslan man får av detta uttalande är att Brunegård inte för ett ögonblick tror att försäljningen kommer att inbringa några 650 miljoner! Alla vet hur pressade Stampen är så det är bara att låta tiden gå så sjunker priset. De kanske inte ens får ut hälften?
Det skulle vara intressant att läsa prospektet...
Citera
2014-04-17, 19:34
  #5898
Medlem
PeterDenSvenskes avatar
Det verkar som fler och fler tidningar börjar få problem med journalister när de försöker göra sig av med dem http://www.journalisten.se/nyheter/gp-granskas-aldersdiskriminering , jag tycker att det är riktigt kul och se och hoppas att tidningarna tvingas ha kvar så många dyra gamlingar som möjligt.
Citera
2014-04-17, 19:47
  #5899
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterDenSvenske
Det verkar som fler och fler tidningar börjar få problem med journalister när de försöker göra sig av med dem http://www.journalisten.se/nyheter/gp-granskas-aldersdiskriminering , jag tycker att det är riktigt kul och se och hoppas att tidningarna tvingas ha kvar så många dyra gamlingar som möjligt.
Gamla gubbar som klamrar sig fast till varje pris! De kan gott städa toaletterna med en arbetsdag som börjar kl. 05.00!

Skulle vara intressant att veta vem det är som anmält till DO. Kan det vara Per Nygren?
Citat:
Reportern i fråga har anmält GP till DO för att han och tre eller fyra andra journalister i 65-årsåldern fick okvalificerade arbetsuppgifter med obekväma arbetstider i samband med en omorganisation på redaktionen i höstas
Citera
2014-04-17, 19:53
  #5900
Medlem
Citat:
Reportern i fråga har anmält GP till DO för att han och tre eller fyra andra journalister i 65-årsåldern fick okvalificerade arbetsuppgifter med obekväma arbetstider i samband med en omorganisation på redaktionen i höstas
Är man 65 år kan det nog vara ganska förståeligt att ledningen hellre satsar på yngre förmågor. Man kan inte ha många månader kvar till pensionen då.
Citera
2014-04-17, 20:47
  #5901
Medlem
murder_us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterDenSvenske
Det verkar som fler och fler tidningar börjar få problem med journalister när de försöker göra sig av med dem http://www.journalisten.se/nyheter/gp-granskas-aldersdiskriminering , jag tycker att det är riktigt kul och se och hoppas att tidningarna tvingas ha kvar så många dyra gamlingar som möjligt.

Gubb-Jan Stigsson utkämpar ett tragikomiskt parti svälta räv där han sitter ensam i ruinerna av gamla Dala-Demokraten.

Döden döden, Tidningsdöden.
__________________
Senast redigerad av murder_u 2014-04-17 kl. 20:49.
Citera
2014-04-18, 10:29
  #5902
Medlem
Uran233s avatar
En mycket intressant tråd där många snillen spekulerar. Själv kan jag inte bidra med några svar, men väl några frågor: Kommer åsiktskorridoren breddas efter att, säg, AB, Expressen, SvD och DN lagts ner? Vad kommer hända med de journalister som blir utan jobb? Kommer de bli än mer högljudda (på nätet? i radio, vad finns det för informationskanaler som kommer överleva?)? Kommer folk lyssna på dem? Kommer folk fortfarande självcensurera åsikter - det ligger väl lite i svenskens folksjäl? Mina frågor kan väl sammanfattas i, vad händer efter "döden"?
Citera
2014-04-18, 10:41
  #5903
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Uran233
En mycket intressant tråd där många snillen spekulerar. Själv kan jag inte bidra med några svar, men väl några frågor: Kommer åsiktskorridoren breddas efter att, säg, AB, Expressen, SvD och DN lagts ner? Vad kommer hända med de journalister som blir utan jobb? Kommer de bli än mer högljudda (på nätet? i radio, vad finns det för informationskanaler som kommer överleva?)? Kommer folk lyssna på dem? Kommer folk fortfarande självcensurera åsikter - det ligger väl lite i svenskens folksjäl? Mina frågor kan väl sammanfattas i, vad händer efter "döden"?
Kanske någon "levande död" som följt åsiktskorridoren slaviskt blommar upp och säger några sanningens ord, för en gångs skull?
Citera
2014-04-18, 11:12
  #5904
Medlem
zorzes avatar
Måste säga att ordet åsiktskorridor är suveränt ord. Talar till läsaren på ett bildligt sätt.

Ordet pk har fått lite rasistnazist stämpel på sig och ordet censur är gammalt och har faschist och kommunist stämpel på sig.

Åsiktskorridor förstås och accepteras även av msm på så sätt att de inte kan fnysa åt det eftersom msm själva använder ordet.

Ordet är kidnappat precis på samma sätt som Archberg kidnappat ordet troll och förvrängt dess ordalydelse.

OnT idag gör DN stor sak att papperstidningen inte kommer ut, utan "du" som prenumerant får läsa den i digital form på platta,dator eller mobil.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in