Citat:
Ursprungligen postat av
Urarva
Jo, det kan man tänka sig att det skulle smaka vapenbrottslingen mm Mattsson att sticka sin snabel in i skattetanken. Gratis pengar utan motprestation smakar som bekant smaskens. Men där ska han kamma noll, ty den som betalar för musiken bestämmer också melodin. Om vi genom det demokratiska systemet skall betala, då skall vi också genom samma system utse vem som skall förvalta samma pengar. Så, på samma sätt som vi politiskt utser ledningen för Public Service etermedier, så får vi utse ledning (-arna) för Public Service print-medier. Så, Thomas Mattsson skall nog inte inbilla sig att det blir han som bli statlig chefredaktör för Kvällstidningsverket.
Det kan mycket väl bli som herr redaktören Mattsson skriver, att hans tidning får ta del av public service-pengar som staten driver in med hjälp av skattelagstiftningen. Nån renodlad tidningslicens tror jag dock inte vi kommer att få den äran att bidra till. Får han inte redan del av sådana pengar? Tror inte staten flyttar på honom. Presstödet finns redan och Mattsson tycks bara ha svängt angående riktigheten av detta stöds förekomst. För liberalen Mattson är åsikter tydligen inte längre bara en vara bland andra, om man säger så. Mattsson tycker att nu är det hög tid att åsiktsmarknaden styrs upp av staten. På riktigt styrs upp. Om dessa pengar kallas presstöd eller public service-pengar, spelar ingen roll. Inte ens om det är tidningar i pappers- eller elektronikformat eller etermedier, pengarna är avsedda för.
Det jag tycker är roligt med Mattssons skriveri i just det här fallet, det är när han skriver om samhällets ansvar. Han är, sin unika och välbetalda, med i vart fall viss makt förbundna, ställning, bara ännu en av dessa korkade personer i Sverige som inte förmår göra skillnad på stat och samhälle. Tänk att en så högt uppsatt och värderad person, uppenbarligen inte har den blekaste aning om den skillnaden. Den oförmågan är förmodligen ett av skälen till att han anser sig har rätt att bryta mot svenska lagar, till exempel vapenlagen. Att han anser sig ha den rätten, anser jag bekräftas av den harm han visat efter att i domstol dömts till ansvar för vapenbrott. Endast förhärdade lögnare och brottslingar, gnäller över att de straffas när de döms i domstol, efter att ha tagits på bar gärning. Men jag kan ju har fel just där.
När det gäller trådens rubrik och ämne, tror jag inte att tidningarna kommer att dö. De kommer att ändras till form och format, men inte dö.
Däremot tycker jag att redaktören Mattssons senaste bloggerier, är en variant av Hamlets att vara eller inte vara, det är frågan. I Mattssonvarianten då: att vara en vara eller inte, det är frågan? Han börjar så smått inse att det kan bli som så, att som vilken annan vara som helst, kan han och hans skriverier och åsikter och övriga agerande, ja. kan faktiskt just han bli både pantad, kalkad och sedan såld. Därför har han nu som den oppurtinist han är, ändrat uppfattning om skattefinansierad verksamhet. När han själv riskerar att drabbas av lönsamhetens naket njugga verklighet, ser han inga problem med att predika reglerad marknad för egen del, för att i nästa sekund tala sig varm för fri marknad för alla andra.
Högvälborne redaktören börjar minsann känna lönsamhetens vildhundar nafsa honom i hasorna! Ärlighetens och sanningens demoner, känner han dock inte av alls, i likhet med de flesta av sina medarbetare och kollegor på andra tidningar. Den som tror att det är på grund av det, han skrivit det han skrivit i sin blogg, misstar sig. Däremot kan man ju undra, så där lite till mans, om det inte faktiskt är en av verkliga orsakerna till att redaktören Mattsson nu känner sig tvingad att göra ideologiska 180-graders svängar.