2022-02-09, 22:27
  #25405
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sejfu
Bonnier Local News går visserligen med vinst drygt 200 miljoner. Men utan de statliga bidragen säger de till och med själva att det hade varit en brakförlust. De lever med konstgjord andning. Lite som palliativ vård.

Bonniers har valt att låta DN bli skyltfönstret och "framgångssagan" bland tidningarna. Men det enda det handlar om är kreativ bokföring och system med bemanningspooler och slussa pengar fram och tillbaka mellan dotterbolagen och moderbolaget. Siffertrix och bokföringsfiffel - vilket vi redan har sett åren tidigare (finns länkat här i tråden).

Summan av allt är att utan bidragen från regimen skulle de gå flera hundra miljoner back årligen.

Så när DN köper upp krisande småtidningar så köper de bidrag till koncernen som helhet?
Citera
2022-02-09, 22:31
  #25406
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Så när DN köper upp krisande småtidningar så köper de bidrag till koncernen som helhet?

Korrekt. Tidningarna är dotterbolag i moderbolaget Bonnier Local News. Pengar bokförs och slussas hit och dit av skatte- och bidragsskäl. Vilket underlättas av mycket inhyrd personal, frilansare mm
Citera
2022-02-09, 22:32
  #25407
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sejfu
Korrekt. Tidningarna är dotterbolag i moderbolaget Bonnier Local News. Pengar bokförs och slussas hit och dit av skatte- och bidragsskäl. Vilket underlättas av mycket inhyrd personal, frilansare mm
Samt att stora delar av innehållet är kopierat från DN i Stockholm. Synergieffekt du vet.
Citera
2022-02-14, 05:39
  #25408
Medlem
Tjej i Pakistan siom rappar i burka (yes!) på urdu och balochi, intervjuad i Guardian. “I don’t feel comfortable or can’t perform well if I don’t wear it. The veil just covers my face; it cannot cover or take away the talent I have.”. Det här är en absurd story på många sätt, men man undrar ju hur länge det dröjer innan hon presenteras som "the Next Big thing" i DN och andra svenska tidningar....

https://www.theguardian.com/music/2022/feb/13/eva-b-the-rap-star-of-karachi-my-veil-cannot-take-away-the-talent-i-have
__________________
Senast redigerad av HepCat-X 2022-02-14 kl. 06:08.
Citera
2022-02-17, 14:00
  #25409
Medlem
”varannan svensk villig att betala för verifierad journalistik” står det i tidningen Journalisten.

Vad menas med verifierad journalistik? Är det underförstått att det är gammelmedia som menas här? Journalisten-blaskan stöder knappast något annat.

https://www.journalisten.se/nyheter/falsk-information-oroar-varannan-svensk
Citera
2022-02-17, 14:07
  #25410
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cebook
”varannan svensk villig att betala för verifierad journalistik” står det i tidningen Journalisten.

Vad menas med verifierad journalistik? Är det underförstått att det är gammelmedia som menas här? Journalisten-blaskan stöder knappast något annat.

https://www.journalisten.se/nyheter/falsk-information-oroar-varannan-svensk
Sannolikt betyder det att SVT, DN eller Journalistförbundet skall "verifiera" nyhetskällor. Detta kommer sedan att användas för att avgöra vem som får presstöd.
Citera
2022-02-17, 19:32
  #25411
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Sannolikt betyder det att SVT, DN eller Journalistförbundet skall "verifiera" nyhetskällor. Detta kommer sedan att användas för att avgöra vem som får presstöd.

Ja, troligen...

Nu kommer det nya lagförslag om hur journalister ska skyddas. Journalist är ingen skyddad titel men troligen är det journalister på gammelmedia som avses:

”Ett förstärkt straffrättsligt skydd för de som yrkesmässigt bedriver nyhetsförmedling eller annan journalistik”

Sid 237.

https://www.regeringen.se/48fcea/contentassets/ae9ead6e3d7341c3aaefdb1012238e79/en-skarpt-syn-pa-brott-mot-journalister-och-utovare-av-vissa-samhallsnyttiga-funktioner-sou-20222.pd f#page237
Citera
2022-02-17, 21:34
  #25412
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cebook
Ja, troligen...

Nu kommer det nya lagförslag om hur journalister ska skyddas. Journalist är ingen skyddad titel men troligen är det journalister på gammelmedia som avses:

”Ett förstärkt straffrättsligt skydd för de som yrkesmässigt bedriver nyhetsförmedling eller annan journalistik”

Sid 237.

https://www.regeringen.se/48fcea/contentassets/ae9ead6e3d7341c3aaefdb1012238e79/en-skarpt-syn-pa-brott-mot-journalister-och-utovare-av-vissa-samhallsnyttiga-funktioner-sou-20222.pd f#page237
Detta kan även tolkas som behovet av att:
”Ett förstärkt straffrättsligt ansvar för de som yrkesmässigt bedriver nyhetsförmedling eller annan journalistik”

Tryckfriheten garanterar att man kan publicera vad man vill. Men det garanterar inte ett skydd mot konsekvenserna av tryckfriheten.

Förrädare har alltid hatats mer än fienden.
Citera
2022-02-18, 18:29
  #25413
Medlem
kyrkstockens avatar
Om nu folk (halva befolkningen) är villiga att betala för deras version av "verifierad" journalistik, varför gör då inte halva befolkningen det?

Det finns ingen logik i dessa påståenden.

Det är som att påstå att halva befolkningen är beredd att betala för en tesla. Ja, men är de beredda att betala vad det kostar?
Citera
2022-02-18, 21:31
  #25414
Medlem
Citat:
Viktig info till återförsäljarna på Gotland: På grund av distributionsproblem kommer Expressen inte att kunna levereras på lördagar tills vidare.

Intressant.. får se om det blir så tillfälligt eller om det är något slags test att sluta sälja på Gotland. Är väl flera som gjort så innan?
Citera
2022-02-18, 21:41
  #25415
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sejfu
Bonnier Local News går visserligen med vinst drygt 200 miljoner. Men utan de statliga bidragen säger de till och med själva att det hade varit en brakförlust. De lever med konstgjord andning. Lite som palliativ vård.

Bonniers har valt att låta DN bli skyltfönstret och "framgångssagan" bland tidningarna. Men det enda det handlar om är kreativ bokföring och system med bemanningspooler och slussa pengar fram och tillbaka mellan dotterbolagen och moderbolaget. Siffertrix och bokföringsfiffel - vilket vi redan har sett åren tidigare (finns länkat här i tråden).

Summan av allt är att utan bidragen från regimen skulle de gå flera hundra miljoner back årligen.

Ändå anmärkningsvärt att de har 233 000 prenumeranter. Det är definitivt tillräckligt för att behålla tidningens maktfaktor.

Man kan konstatera att gammelmedierna tillslut tycks klara att göra övergången till det digitala. Gammelmedias annalkande död tycks aldrig komma. Det blir på sin höjd vissa uppsägningar framöver och småtidningarna går en oviss framtid till mötes. Drakarna däremot (Aftonbladet, DN etc) tycks ha tryggat sin position.

Oväntad utveckling eller så var bara jag och många andra naiva när vi spådde framtiden för ett decennium sedan.
Citera
2022-02-18, 21:48
  #25416
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Keus
Ändå anmärkningsvärt att de har 233 000 prenumeranter. Det är definitivt tillräckligt för att behålla tidningens maktfaktor.

Man kan konstatera att gammelmedierna tillslut tycks klara att göra övergången till det digitala. Gammelmedias annalkande död tycks aldrig komma. Det blir på sin höjd vissa uppsägningar framöver och småtidningarna går en oviss framtid till mötes. Drakarna däremot (Aftonbladet, DN etc) tycks ha tryggat sin position.

Oväntad utveckling eller så var bara jag och många andra naiva när vi spådde framtiden för ett decennium sedan.

Om tidningarna vore så långsiktigt framgångsrika borde ju ett bolag som Schibsted blomstra. Varför har då aktiekursen slaktats med 33 % i år?

https://www.avanza.se/aktier/om-aktien.html/52510/schibsted-a
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in