2020-11-19, 18:11
  #24205
Medlem
Elon Musk (Tesla, SpaceX) som sannolikt är världens intelligentaste och rikaste man har en stående order till sina anställda och sin familj. - "Ignore media"

Elon Musk vägrar annonsera, han skapar inte "livsstilar" Tesla får inte lägga energi/pengar på reklam överhuvudtaget. ALLA inom företaget har en gemensam uppgift och det är att förbättra produkten. Inget annat. Allt annat är "bogus" enligt Musk och vill han kommunikera med kunder osv gör han det själv på nätet. När GM/Ford lägger ner en miljard dollar var på "marknadsföring" så bygger Musk istället fler batterifabriker för pengarna. När Aftonbladet anlitar en "kriskonsult" så anställer Musk en metalurg eller fysiker. Tesla visar omvärlden att reklam bara är skit/voodoo. Det enda man skall göra på ett företag är att förbättra produkten/tjänsten. Allt annat är irrelevant. Den företagskulturen sprider sig. Ta tex Apple som byggde ett huvudkontor för 5 miljarder dollar!! som blev flera år försenat och en styrelse som sitter med färgkartor och "funderar" Apples ledning har fastnat i narcisism. - Samtidigt har Elon Musk sålt allt han äger. Han har inte ens ett hus.- Allt "ägande" distraherar honom.

Musk har rätt. Han har genomskådat lögnen - Reklam är en lögn.- "Media" är obsolet. Han sopar mattan med alla andra biltillverkare och som anlitar charlataner för att skriva annonser på cellulosa av slaktade träd. Köpa reklam är en lögn och media "as we know it" är helt obsolet.
Citera
2020-11-19, 20:51
  #24206
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NegerStryparen
Haha, BLM har helt ramlat bort, det varit helt tyst om BLM. Trodde att AB skulle "jaga rasister" hela hösten, det hade de ju lovat? Har deras lust för fejknews tagit slut nu?

Egentligen är det synd att Biden kan bli näste president, han är ju inte alls lika rolig att skriva om som Trump heller? Nej ABs journalister läser ju här på Flashback dagarna i ända efter uppslag. Coronan gör väl att redaktörerna ändå inte kan kolla sina murvlar vad de håller på med. Eftersom många arbetar antagligen hemma. Så lika bra att vi vaxar mustaschen och sprätter ut lite idéer.
Kom igen FB-skribenter, börja hitta på egna nyheter nu !!

I USA har väl BLM tjänat ut nu, valrörelsen är över. Med en demokratisk president kan de inte tillåtas att göra kravaller.

Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Ja tyckte inte jag var "konstig" som i 25-årsåldern prenumererade på SVD och tittade på SVT, TV4 med mera. Detta var på 90-talet.
Idag däremot blir jag förvånad om andra unga människor yngre än 30, fortfarande betalar för samma samma sak. Gör ni det, ni unga? Varför?

Nej unga betalar inte för media. Allt färre medelålders också. Medieköparna dör av ålderdom (Förutom den offentliga sektorn då som säkert betalar många prenumerationer).
Citera
2020-11-19, 20:53
  #24207
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fiveinchboots
Hur många från PS? Just det: ingen.

Nej vi konsumenter och annonsörer kommer ju inte åt PS. Där måste det till politiska beslut. Men kritiken ökar även inom M och KD mot PS. Kanske kan de börja sparka folk efter valet 2022?
Citera
2020-11-19, 21:22
  #24208
Medlem
constants avatar
Kanske off topic, men jag hoppas inte. Numera betalar vi var och en upp till 1300 sek/år för public service.

Varför kan vi inte få vettiga (främst) lokala och nationella nyheter för dessa pengar? Då alla som betalar skatt bidrar till den kassan, borde det bli massor med pengar till dels aktuella händelser, men även till avslöjande reportage och liknande. Men jag tycker aldrig jag ser något sånt där.

Och aktuella lokala nyheter är bara att glömma, trots att jag bor i en ganska stor stad.

Till topic igen: Har avgiften införts för att man inser att så gott som alla lokaltidningar samt en hel del av storstadspressen ganska snart kommer att försvinna? Om så, varför fortsätter man att lägga pengar på annat än nyheter?
Citera
2020-11-20, 12:23
  #24209
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Har avgiften införts för att man inser att så gott som alla lokaltidningar samt en hel del av storstadspressen ganska snart kommer att försvinna? Om så, varför fortsätter man att lägga pengar på annat än nyheter?

Ja, allt färre tittar på SVT och allt färre vill betala för det. Således tycker de politiska partier som SVT oftast gillar att de vore extremt tråkigt om många, från deras perspektiv välvilligt inställda journalister, skulle förlora jobbet. Alltså väljer de att stödja dem med extra skattepengar. Resultatet blir således att mer program produceras där dessa partier eller deras åsikter ges en positiv vinkling.

Att de sänder annat än nyheter beror dels på att det inte finns hur mycket nyheter som helst, åtminstone inte folk i allmänhet skulle orka bry sig om. De försöker nog även locka olika tittargrupper med olika typer av program. Inte många bryr sig om vad Greta tycker, men om de visar en komedi, såpopera eller fotbollsmatch innan kanske några av tittarna stannar kvar efter programmet och tar del av Gretas visdomsord. Dessutom har de sändningstillståndet att ta hänsyn till.
Citera
2020-11-20, 12:29
  #24210
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
Att de sänder annat än nyheter beror dels på att det inte finns hur mycket nyheter som helst, åtminstone inte folk i allmänhet skulle orka bry sig om.
Fast det finns faktiskt nyheter, speciellt lokala. Tittar ibland på rubrikerna i min lokaltidning, där finns mängder som jag aldrig får se i den media jag betalar skatt till. Det känns som att 1300 sek kastas i sjön.

Om de istället använde pengarna till nyheter så skulle det kännas mer okej.
Citera
2020-11-20, 12:37
  #24211
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Nej vi konsumenter och annonsörer kommer ju inte åt PS. Där måste det till politiska beslut. Men kritiken ökar även inom M och KD mot PS. Kanske kan de börja sparka folk efter valet 2022?

Låt oss hoppas det. Men jag tror inte de kommer våga göra så mycket tyvärr. Kanske några smärre förändringar av mer symbolisk karriär, men det blir nog dessvärre allt.

Min förhoppning är att det styckas upp och säljs ut till olika privata aktörer, helst med många olika ägare bakom. Det skulle i praktiken omöjliggöra för de röd-gröna att bara återskapa allt nästa gång de får makten.

Då kommer dessutom mängden tittare/lyssnare de olika kanalerna lyckas attrahera avgöra hur bra det kommer gå för de olika bolagen. Och med detta ge folket det folket faktiskt vill ha, inte det politikerna bestämmer att vi ska ha.
Citera
2020-11-20, 12:58
  #24212
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Fast det finns faktiskt nyheter, speciellt lokala. Tittar ibland på rubrikerna i min lokaltidning, där finns mängder som jag aldrig får se i den media jag betalar skatt till. Det känns som att 1300 sek kastas i sjön.

Om de istället använde pengarna till nyheter så skulle det kännas mer okej.

Men nu skiter oftast någon från t.ex. Västerås i vad som händer i t.ex. Piteå eller Trelleborg. Så någon rikstäckande kanal som fokuserar på olika lokalnyheter från hela Sverige är nog ingen bra idé. Däremot vore det förståss möjligt att ha många små lokala/regionala kanaler. Men jag förmodar att det är en kostnadsfråga.

Men fortsätter nedläggningen av lokaltidningar är det kanske en utveckling vi kommer få se framöver? Politikerna föredrar rimligen att vi medborgare får nyheter med rätt värdegrund i fokus än någon av medborgarna skapad Facebookgrupp eller liknade de inte kan kontrollera.
Citera
2020-11-20, 13:05
  #24213
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
Men nu skiter oftast någon från t.ex. Västerås i vad som händer i t.ex. Piteå eller Trelleborg. Så någon rikstäckande kanal som fokuserar på olika lokalnyheter från hela Sverige är nog ingen bra idé. Däremot vore det förståss möjligt att ha många små lokala/regionala kanaler. Men jag förmodar att det är en kostnadsfråga.
Fast nu har ju redan public service lokalredaktioner, det är bara att de fungerar så otroligt dåligt. Dels får man aldrig veta om när en ny restaurang ska öppna eller stänga eller fått klagomål från miljö- och hälsa, men värst är att det brukar ta några dygn innan de skriver om aktuella brott som rån och liknande. Och aldrig om saker som var det ska byggas nytt, vilka skolor som ska stängas, vilken kommunpolitiker som snuskat sig...

Varför betala 1300 sek/år för inaktuella nyheter?

Fnissar lite. Har du aldrig sett att SVT har lokala nyheter? :-)

Citat:
Vi finns på 38 orter
https://omoss.svt.se/kontakt/sa-kontaktar-du-vara-lokala-nyheter.html
__________________
Senast redigerad av constant 2020-11-20 kl. 13:11.
Citera
2020-11-20, 14:20
  #24214
Medlem
Bonnier ska börja rulla ut små lokala betalbloggar med 1-3 journalister.

Inledningsvis är följande domäner registrerade:

hässleholmstidning.se
ystadstidning.se
eslövstidning.se
hörbytidning.se
höörstidning.se

Idén är god. Hyperlokala nyheter med obefintliga omkostnader när allt som krävs idag är en laptop, mobiltelefon och en blogg. Polis, trafik och sport kan autopubliceras centralt samtidigt som man har TT för riksnyheter. Kanske har man lärt sig från alternativmedia och insett att det inte krävs 50 miljoner för att starta en blogg. Iofs så är det Bonnier, så risken är väl uppenbar att vi får politism 2.0 och att någon journalist från Sydsvenskan som tog chansen att bli lokaljournalist får sparken.
Citera
2020-11-20, 14:59
  #24215
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Kanske off topic, men jag hoppas inte. Numera betalar vi var och en upp till 1300 sek/år för public service.

Varför kan vi inte få vettiga (främst) lokala och nationella nyheter för dessa pengar? Då alla som betalar skatt bidrar till den kassan, borde det bli massor med pengar till dels aktuella händelser, men även till avslöjande reportage och liknande. Men jag tycker aldrig jag ser något sånt där.

Och aktuella lokala nyheter är bara att glömma, trots att jag bor i en ganska stor stad.

Till topic igen: Har avgiften införts för att man inser att så gott som alla lokaltidningar samt en hel del av storstadspressen ganska snart kommer att försvinna? Om så, varför fortsätter man att lägga pengar på annat än nyheter?

Syftet med PS är dels politisk indoktrinering och dels att ge arbete åt en massa personer med rätt åsikter och kontakter. Nyheter och vad som helst som folk kan tänkas efterfrågas produceras bara om det hjälper till att uppnå de två målen ovan.

Citat:
Ursprungligen postat av constant
Fast nu har ju redan public service lokalredaktioner, det är bara att de fungerar så otroligt dåligt. Dels får man aldrig veta om när en ny restaurang ska öppna eller stänga eller fått klagomål från miljö- och hälsa, men värst är att det brukar ta några dygn innan de skriver om aktuella brott som rån och liknande. Och aldrig om saker som var det ska byggas nytt, vilka skolor som ska stängas, vilken kommunpolitiker som snuskat sig...

Som jag skrev ovan. Vad du eller någon annan vill eller tycker är viktigt är helt oväsentligt, om det inte skulle råka sammanfalla med de två kraven. Om nybygget har ett propagandavärde kommer de att rapportera om det. Om det bara har ett allmänintresse för folk är det oviktigt. PS gör vad som är bra för PS, etablissemanget och sjupartiet.
Citera
2020-11-20, 15:23
  #24216
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
Men nu skiter oftast någon från t.ex. Västerås i vad som händer i t.ex. Piteå eller Trelleborg. Så någon rikstäckande kanal som fokuserar på olika lokalnyheter från hela Sverige är nog ingen bra idé. Däremot vore det förståss möjligt att ha många små lokala/regionala kanaler. Men jag förmodar att det är en kostnadsfråga.


Det försökte sig TV4 på, men det sprack p.g.a att det kostade för mycket. Några privata lokalnyheter kan vi nog glömma. Så länge Bonniers och de andra kontrollerar MSM och PS så kommer inget att hända.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in