2022-02-18, 22:03
  #25417
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackdasen
Om tidningarna vore så långsiktigt framgångsrika borde ju ett bolag som Schibsted blomstra. Varför har då aktiekursen slaktats med 33 % i år?

https://www.avanza.se/aktier/om-aktien.html/52510/schibsted-a

Blomstra och överleva är långt ifrån samma sak. Med tanke på utvecklingen har de faktiskt hållt uppe aktiekursen förvånansvärt bra de senaste åren.
Citera
2022-02-18, 22:18
  #25418
Moderator
Motvillig1.2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Keus
Ändå anmärkningsvärt att de har 233 000 prenumeranter. Det är definitivt tillräckligt för att behålla tidningens maktfaktor.
Helt klart även om jag tror att maktfaktorbiten är mycket mindre beroende av storlek än vad som egentligen är rimligt. Det vore mycket intressant att veta hur många av prenumerationerna som betalas av arbetgsgivare, särskilt offentliga, men faktum kvarstår: de har stålar nog att rulla vidare.

Just maktfaktorbiten har jag funderat en del på och där håller det offentliga maktsverige på med ett annat "jedi mind trick". Behöver nog redas ut i mer detalj men i princip går det ut på att man tillsammans låtsas att om något inte skrivs i vissa medier och av vissa människor så behöver man inte förhålla sig till det i den offentliga debatten.

Ett missförhållande eller en åsikt kan debatteras/läsas/dokumenteras av hundratusentals personer men om det inte skrivits om det eller pratats om det i vissa medier så finns det inte som något som politiker och andra i pratklassen behöver göra något åt eller ens låtsas om.

Om Samnytt, Nyheter Idag, Flashback, Facebookgrupper och liknande har en nyhet/debatt så kan den ignoreras i åratal men om så en liten lokalreporter ringer från ett "godkänt" media så blir det plötsligt något som makten måste förhålla sig till.

Detta skapar en symbios mellan godkänd media och makthavarna. Politikerna behöver godkänd media för att det hela skall fungera och de slippa ta i folkliga problem och godkänd media behöver politikerna för sin försörjning (om det sen är skattefinansiering, presstöd, prenumerationsstöd eller vad det nu finns.

Så länge detta fungerar kommer gammalmedia, som maktfaktor, aldrig att dö.
Citat:
Ursprungligen postat av Keus
Man kan konstatera att gammelmedierna tillslut tycks klara att göra övergången till det digitala. Gammelmedias annalkande död tycks aldrig komma. Det blir på sin höjd vissa uppsägningar framöver och småtidningarna går en oviss framtid till mötes. Drakarna däremot (Aftonbladet, DN etc) tycks ha tryggat sin position.

Oväntad utveckling eller så var bara jag och många andra naiva när vi spådde framtiden för ett decennium sedan.
Jag hade definitivt fel. Massor av journalister har fått sparken. Många tidningar har försvunnit eller förvandlats till varumärken som fylls med innehåll från bonnierfabriken. Mycket har lagts ned rakt av. Innehållet är oerhört påvert och domineras av tyckande snarare än fakta- och kunskapsbaserad journalistik. Linjär-TV-tittandet har kollapsat. Så långt had vi ju rätt. Men dött har gammalmedia verkligen inte gjort.
Citera
2022-02-18, 22:31
  #25419
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Keus
Ändå anmärkningsvärt att de har 233 000 prenumeranter. Det är definitivt tillräckligt för att behålla tidningens maktfaktor.

Man kan konstatera att gammelmedierna tillslut tycks klara att göra övergången till det digitala. Gammelmedias annalkande död tycks aldrig komma. Det blir på sin höjd vissa uppsägningar framöver och småtidningarna går en oviss framtid till mötes. Drakarna däremot (Aftonbladet, DN etc) tycks ha tryggat sin position.

Oväntad utveckling eller så var bara jag och många andra naiva när vi spådde framtiden för ett decennium sedan.
Är det DN som har 233.000 prenumeranter? Hur många av dessa är till fullpris, ens för enbart webben? De har skänkt bort gratis tillgång till sajten i 2-3 år nu: visserligen presenteras det alltid som en eller två månader i taget, men i praktiken är det sedan länge en konstant policy. Och redan innan dess slösade de större Bonniertidningarna - DN, Expressen och Sydan - med erbjudanden som i praktiken nästan skänkte bort prenumerationer.
Citera
2022-02-18, 23:06
  #25420
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Keus
Ändå anmärkningsvärt att de har 233 000 prenumeranter. Det är definitivt tillräckligt för att behålla tidningens maktfaktor.

Man kan konstatera att gammelmedierna tillslut tycks klara att göra övergången till det digitala. Gammelmedias annalkande död tycks aldrig komma. Det blir på sin höjd vissa uppsägningar framöver och småtidningarna går en oviss framtid till mötes. Drakarna däremot (Aftonbladet, DN etc) tycks ha tryggat sin position.

Oväntad utveckling eller så var bara jag och många andra naiva när vi spådde framtiden för ett decennium sedan.

Ja men de som betalar fullt pris för denna "tjänst" är nog oftast offentlig finansierade myndigheter, landsting (Regioner?), kommuner (Inkl. bibliotek). Övriga har olika rabatter och "prov"-abonnemang. Men så kommer det fortsätta tills SD har 51 %. M och KD kommer inte ändra detta. Så gammelmedia lever vidare tillsvidare. AB och Expressen kan nog överleva rent kommersiellt men volymen av gammelmedia kommer att minska när alla småtidningar försvinner (Blir delar av de stora tidningarna).
Citera
2022-02-18, 23:24
  #25421
Medlem
Uluchsheniyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Är det DN som har 233.000 prenumeranter? Hur många av dessa är till fullpris, ens för enbart webben? De har skänkt bort gratis tillgång till sajten i 2-3 år nu: visserligen presenteras det alltid som en eller två månader i taget, men i praktiken är det sedan länge en konstant policy. Och redan innan dess slösade de större Bonniertidningarna - DN, Expressen och Sydan - med erbjudanden som i praktiken nästan skänkte bort prenumerationer.
Precis.

Är dessa tvåhundratusen verifierade av någon utomstående tjänst eller är det bara egna rapporterade siffror?

Gör ens TS några listor över antal läsare, prenumeranter och dylikt nuförtiden?
Citera
2022-02-19, 05:02
  #25422
Medlem
Vad som hände? Miljarder, och åter i miljarder i extra stöd/bidrag från pappa staten. Det är ju som Bonniers skrev själva i bokslutet; utan alla former av mediestöd hade siffrorna varit blodröda.

Allt går att hålla i liv med miljarder i stöd.

Vad som hänt senaste åren är att mediehusen gått från att bli beroende av läsarnas tutte till att bli storberoende av statens tutte. Statligt stöd som dessutom går att kapa till 100% i ett riksdagsbeslut med rätt Regering.
Citera
2022-02-19, 06:56
  #25423
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IvrigeIvar
Det går uppenbarligen väldigt bra för både DN och DI. Titlarna redovisar vinster för 2021 på 269 respektive 209 miljoner kronor. Då är det noterbart att DN valt att avstå från såväl presstöd som coronastöd. Vid utgången av 2021 hade DN 369 000 prenumeranter, varav 233 000 helt digitala. DI har drygt 123 000 prenumeranter och ökade annonsförsäljningen markant under 2021.
För DN är det det bästa resultatet sedan 90-talet och för DI det bästa rörelseresultatet på 15 år, allt enligt journalisten.se.
Överraskande positiva siffror, åtminstone för mig.

Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Ja men de som betalar fullt pris för denna "tjänst" är nog oftast offentlig finansierade myndigheter, landsting (Regioner?), kommuner (Inkl. bibliotek). Övriga har olika rabatter och "prov"-abonnemang. Men så kommer det fortsätta tills SD har 51 %. M och KD kommer inte ändra detta. Så gammelmedia lever vidare tillsvidare. AB och Expressen kan nog överleva rent kommersiellt men volymen av gammelmedia kommer att minska när alla småtidningar försvinner (Blir delar av de stora tidningarna).

Om vi får tro IvrigeIvar ovan så var dessa 233 000 endast digitala prenumeranter. Varför skulle företag och institutioner endast ha den digitala delen? Bland de resterande ca140K med fullprenumeration lär det dock finnas gott om den typ du talar.

Googlade och ser att ordinarie pris för DN är 119kr/månad för det digitala (59:- på erbjudande).

Ser att Viaplay tar 329:-. Spotify kostar 109:-
Argumentet att tidning är dyrt håller inte längre i den digitala världen. Det är snarare billigt. De har börjat lägga sig där folk betalar. 119:- är inga pengar för de som jobbar. För egen del skulle jag välja en DN prenumeration framför Spotify som ligger liknande i pris. Och Spotifys pris ifrågasätts aldrig av någon konstig anledning.
__________________
Senast redigerad av Keus 2022-02-19 kl. 07:02.
Citera
2022-02-19, 10:02
  #25424
Medlem
För att få en koll på hur många som betalar för digitala DN.

Googlar man "DN gratis prenumeration" får man 198 000 sökresultat.

Finns hur mycket olika varianter som helst för den som vill vara digitala prenumerant ett tag utan att betala. Så det intressanta är ju inte antalet digitala prenumeranter. Det intressanta är väl intäkter från digitala prenumeranter.

https://kampanjer.dn.se/kampanj/tb/NYK_LEAD_DNSATSAR_BAS_0KR_1M_TB/

Citat:
Gratis för alla som inte bor i Stockholm.*
DN Digital Bas gratis i en månad. Läs alla artiklar på DN.se och i DN-appen. Prenumerationen är tidsbestämd och avslutas automatiskt.

*Nejdå, erbjudandet gäller förstås för alla nya prenumeranter!

https://kampanjer.dn.se/kampanj/NYK_EK_BANNER_BAS_0KR_25MARS2022_59KR_12M_M_TV/

Citat:
Läs DN gratis till 25 mars.
DN Digital Bas gratis fram till 25 mars, sen för halva priset i ett helt år (nu endast 59 kr/mån). Efter kampanjperioden övergår prenumerationen till ordinarie pris (nu 119 kr/mån). I prenumerationen ingår e-DN de första 30 dagarna. Ingen bindningstid.


https://kampanjer.dn.se/kampanj/XSELL_EXP_DN_SITE_BANNER_0KR_2M_BAS/?utm_source=EXP_DN&utm_medium=erbjudandesida&utm_c ontent=XSELL_EXP_DN_SITE_BANNER_0KR_2M_BAS/

Citat:
Läs DN digitalt gratis de första 2 månaderna
Därefter 119 kr/månad tillsvidare, ingen bindningstid.


https://www.dn.se/nyheter/darfor-fortsatter-vi-att-lasa-upp-sajten-gratis/

Citat:
Redan i mars tog DN ett beslut om att all samhällsviktig information om pandemin ska vara helt öppen för alla. Dessutom lät DN nya läsare ta del av allt innehåll på DN.se utan kostnad om de registrerade ett konto.

– Många har redan hunnit provat DN under våren, men vi får nya läsare hela tiden och vill ge dem samma chans, säger Anna Åberg, chef för DN:s digitala plattformar.

– I mars kunde vi inte förutspå hur långdragen den här krisen skulle bli. Eftersom nyhetsläget är fortsatt väldigt intensivt och krisen i högsta grad pågående, väljer vi att fortsätta låta nytillkomna prenumeranter läsa gratis, säger Anna Åberg.
Citera
2022-02-19, 11:28
  #25425
Medlem
kyrkstockens avatar
Tja, utan bidrag skulle många aktörer varit borta tex Svenska Dagbladet så vi skall inte vara allt för hårda mot oss själva.

Sydsvenskan har tex fått respit genom Bonniers övertagande, några år av vinst pga synergieffekter, innan det är dags igen.

Jag är mest förvånad att vi ännu inte sett någon sammanslagning av expressen och aftonbladet.
Citera
2022-02-19, 20:20
  #25426
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Keus
Googlade och ser att ordinarie pris för DN är 119kr/månad för det digitala (59:- på erbjudande). Ser att Viaplay tar 329:-. Spotify kostar 109:-
Argumentet att tidning är dyrt håller inte längre i den digitala världen. Det är snarare billigt. De har börjat lägga sig där folk betalar. 119:- är inga pengar för de som jobbar. För egen del skulle jag välja en DN prenumeration framför Spotify som ligger liknande i pris. Och Spotifys pris ifrågasätts aldrig av någon konstig anledning.

Därför att Spotify är gratis om man har reklam?
Citera
2022-02-21, 07:48
  #25427
Medlem
MSM-journalister måste vara väldigt nöjda med kulturministern:

https://www.expressen.se/tv/nyheter/kulturministern-svarar-efter-kritiken-inte-last-allt-som-skrivits/

Kanske borde hon döpas om till tidningsminister istället?

Är hon utsatt för mycket ”hat och hot”?
Citera
2022-02-21, 10:18
  #25428
Moderator
Motvillig1.2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cebook
MSM-journalister måste vara väldigt nöjda med kulturministern:

https://www.expressen.se/tv/nyheter/kulturministern-svarar-efter-kritiken-inte-last-allt-som-skrivits/

Kanske borde hon döpas om till tidningsminister istället?

Är hon utsatt för mycket ”hat och hot”?
Det är en av de mest öppet korrupta tillsättningar som skådats. Fram till 2020 var hon, i egenskap av VD för Tidningsutgivarna, professionell och främste lobbyist för de företag som vill uppvakta kulturministern för att skaffa fördelar till de företag som äger tidningar.

TU:s stagar innefattar uppdraget att "företräda medlemsföretagen i frågor av intresse gentemot statsmakt, myndigheter och andra organisationer samt i internationella organ".

Denna människa utrustades med medlemskap i Socialdemokraterna och gjordes till Kulturminister.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in