Citat:
Ursprungligen postat av
Keus
Ändå anmärkningsvärt att de har 233 000 prenumeranter. Det är definitivt tillräckligt för att behålla tidningens maktfaktor.
Helt klart även om jag tror att maktfaktorbiten är mycket mindre beroende av storlek än vad som egentligen är rimligt. Det vore mycket intressant att veta hur många av prenumerationerna som betalas av arbetgsgivare, särskilt offentliga, men faktum kvarstår: de har stålar nog att rulla vidare.
Just maktfaktorbiten har jag funderat en del på och där håller det offentliga maktsverige på med ett annat "jedi mind trick". Behöver nog redas ut i mer detalj men i princip går det ut på att man tillsammans låtsas att om något inte skrivs i vissa medier och av vissa människor så behöver man inte förhålla sig till det i den offentliga debatten.
Ett missförhållande eller en åsikt kan debatteras/läsas/dokumenteras av hundratusentals personer men om det inte skrivits om det eller pratats om det i vissa medier så finns det inte som något som politiker och andra i pratklassen behöver göra något åt eller ens låtsas om.
Om Samnytt, Nyheter Idag, Flashback, Facebookgrupper och liknande har en nyhet/debatt så kan den ignoreras i åratal men om så en liten lokalreporter ringer från ett "godkänt" media så blir det plötsligt något som makten måste förhålla sig till.
Detta skapar en symbios mellan godkänd media och makthavarna. Politikerna behöver godkänd media för att det hela skall fungera och de slippa ta i folkliga problem och godkänd media behöver politikerna för sin försörjning (om det sen är skattefinansiering, presstöd, prenumerationsstöd eller vad det nu finns.
Så länge detta fungerar kommer gammalmedia, som maktfaktor, aldrig att dö.
Citat:
Ursprungligen postat av
Keus
Man kan konstatera att gammelmedierna tillslut tycks klara att göra övergången till det digitala. Gammelmedias annalkande död tycks aldrig komma. Det blir på sin höjd vissa uppsägningar framöver och småtidningarna går en oviss framtid till mötes. Drakarna däremot (Aftonbladet, DN etc) tycks ha tryggat sin position.
Oväntad utveckling eller så var bara jag och många andra naiva när vi spådde framtiden för ett decennium sedan.
Jag hade definitivt fel. Massor av journalister har fått sparken. Många tidningar har försvunnit eller förvandlats till varumärken som fylls med innehåll från bonnierfabriken. Mycket har lagts ned rakt av. Innehållet är oerhört påvert och domineras av tyckande snarare än fakta- och kunskapsbaserad journalistik. Linjär-TV-tittandet har kollapsat. Så långt had vi ju rätt. Men dött har gammalmedia verkligen inte gjort.