Citat:
Ursprungligen postat av
Alessia.Osvensk
TL;DR: Det är mest gubbar som köper och mest oengagerade yngre kvinnor och män som skriver.
Kvällspressen tror jag måste börja fundera mer på vilka som fortfarande köper. Annonserna och det redaktionella får anpassas efter det, men frågan är om de optimerat det.
Hur gamla är printläsarna?
Var bor de?
Könsfördelning?
Hur ofta köper de och vad får de ut av det?
Speglar annonserna läsarnas intressen?
Speglar artiklarna läsarnas intressen?
Jag tror inte de sitter på redaktionerna och sliter sitt hår över hur svårt det är att göra en tidning som tillfredsställer genomsnittsläsarna. Det skulle ha märkts om de verkligen ansträngt sig.
Vill de ens ha kvar sina tidningar?
Går du förbi en butik eller kiosk så lockar de med löptexter om hur man upptäcker och förhindrar ålderssjukdomar, zigenare som stjäl smycken och var ens pensionsbesparingar försvann.
Problemet för gammelmedia är att pensionärerna redan tar reda på allt detta via nätet, riktade magasin eller sina bekanta. De är tre steg efter. Detta material är oftast helt inköpt och dess vetenskapliga förankring antagligen rätt skakig, för grund eller föråldrad.
Jag tror inte heller det skulle hjälpa om de hivade ut sina Söderhipsters och tog in några pensionerade skribenter. Sexpressen, Dagens Dumheter eller Achtungbladet vill nog inte tänka på sig själva som föråldrarna. De ser sig ju fortfarande som hippa, coola och fräscha arbetsplatser som vet hur kiden i orten har det. Fett asså!