2018-01-24, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vossevangen
Kan godt være at AB og SvD øker trafikken til nettstedet Blocket.
Har dog ikke sett noen konkrete tall som belyser dette.

Du skrev at Schibsted ikke tjener penger på AB. ('AB leverer ikke noe overskudd til Schibsted konsernet').

Regnskapene for siste 4-5 årene viser altså at Schibsted tjener penger både på AB og SvD.

Men jeg tror vi snart kan komme i en slik situasjon at AB og/eller SvD går med tap på driften.

I den mån de generar överskott är det för att man 1) sparkar journalister, 2) tricksar med redovisningen för att ge intryck av överskott eller 3) i SvD:s fall tar emot massvis med presstöd.

Utan dessa tre skulle tidningarna definitivt gå med förlust. De är inga vinstmaskiner utifrån själva driften.
Citera
2018-01-24, 15:54
Medlem
Vossevangens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
I den mån de generar överskott är det för att man 1) sparkar journalister, 2) tricksar med redovisningen för att ge intryck av överskott eller 3) i SvD:s fall tar emot massvis med presstöd.

Utan dessa tre skulle tidningarna definitivt gå med förlust. De är inga vinstmaskiner utifrån själva driften.
Jepp! Du lister opp viktige faktorer. Kan legge til at prisen på 1 stk AB hard copy har blitt doblet i løpet av noen få år. Prisen har vel nådd smertegrensen nå?

Tror ikke AB greier å fortsette å levere overskudd. Et datterbolag som går med forlust - da tar konsernledelsen og styret frem kniven ...
Citera
2018-01-24, 16:05
Medlem
ChristianXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alessia.Osvensk
Vill de ens ha kvar sina tidningar?
De har ju ett litet problem med det där. Om man tar Aftonbladet som exempel så är det papperstidningen som ger webbsidan legitimitet som en "seriös" nyhetsförmedlare eftersom namnet Aftonbladet är ett väldigt starkt varumärke.

Om man lägger ner papperet så har man istället bara en nättidning, vilket gör att man hamnar i ett annat segment med andra konkurrenter. Aftonbladets webbsida är ju riktigt usel på de flesta sätt och hade någon startat "Nisses nyheter" med exakt samma sajt och innehåll hade Nisse inte haft speciellt många besökare. Det är nog den effekten de är rädda om. Papperstidningen genererar ju genom sin existens trafik till webbsidan som i sin tur ger intäkter.
Citera
2018-01-24, 16:34
Medlem
Vossevangens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChristianX
De har ju ett litet problem med det där. Om man tar Aftonbladet som exempel så är det papperstidningen som ger webbsidan legitimitet som en "seriös" nyhetsförmedlare eftersom namnet Aftonbladet är ett väldigt starkt varumärke.

Om man lägger ner papperet så har man istället bara en nättidning, vilket gör att man hamnar i ett annat segment med andra konkurrenter. Aftonbladets webbsida är ju riktigt usel på de flesta sätt och hade någon startat "Nisses nyheter" med exakt samma sajt och innehåll hade Nisse inte haft speciellt många besökare. Det är nog den effekten de är rädda om. Papperstidningen genererar ju genom sin existens trafik till webbsidan som i sin tur ger intäkter.
+ 1

Men problemet for AB synes å være at mens nedgangen i inntektene fra print (off line) fortsetter, så stagnerer økningen i inntektene fra nettutgaven (on line).

Limer inn post # 17130 her:
Citat:
Ursprungligen postat av Vossevangen
AB Q2/2017 (sml med AB Q2/2016) - alle tall i MSEK:

Omsetning 478 (502)
Herav offline 248 (272)
Herav online 230 (230)
EBITDA (driftsresultat) 68 (65)
EBITDA-margin 14 % (13 %)

Min kommentar:
«Omsetning offline» gått ned i mange år.
De siste 8-12 kvartalene har «Omsetning online» gått opp.
Nå ser det ut som salget online stagnerer.
AB greier altså ikke lenger å kompensere for tapt offline-omsetning, med online-salg.

ABs netto driftsresultat (EBITDA) øker, selv om omsetningen går ned.
Det indikerer at ABs kostnader har gått ned i kvartalet.
Citera
2018-01-24, 17:27
Medlem
Nordanvindarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChristianX

Man får inte heller glömma den exponering de får via löpsedlarna. Även vi som aldrig skulle smutsa ner oss genom att handla en kvällstidning utsätts ju för löpsedlarna. Hur ska de kunna ersätta den exponeringen digitalt?

Jag tror att de kommer att köra papperstidningen med förlust ganska länge just för exponering och prestige. Kan tänka mig att de kan hacka i sig upplagor på 10- 20 000 ex bara de kan fortsätta att finnas på folks näthinna via löpsedlar och tidningsställ.

Men visst, någon slags nedre gräns måste ju finnas
Citera
2018-01-24, 17:44
Medlem
Hatt-Kaninens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordanvindarna
Man får inte heller glömma den exponering de får via löpsedlarna. Även vi som aldrig skulle smutsa ner oss genom att handla en kvällstidning utsätts ju för löpsedlarna. Hur ska de kunna ersätta den exponeringen digitalt?

Jag tror att de kommer att köra papperstidningen med förlust ganska länge just för exponering och prestige. Kan tänka mig att de kan hacka i sig upplagor på 10- 20 000 ex bara de kan fortsätta att finnas på folks näthinna via löpsedlar och tidningsställ.

Men visst, någon slags nedre gräns måste ju finnas
Men om upplagan sjunker för mycket kommer ju tidningarna försvinna från butikerna och då försvinner ju också löpsedlarna.
Citera
2018-01-24, 17:59
Medlem
Nordanvindarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hatt-Kaninen
Men om upplagan sjunker för mycket kommer ju tidningarna försvinna från butikerna och då försvinner ju också löpsedlarna.

Jo, det var väl lite det jag fiskade efter i mitt inlägg.

Var går den nedre gränsen?

Jag gissar att den går betydligt lägre än vad vi kanske tror.

Jag tror de är beredda att driva pappersupplagan med förlust.
Citera
2018-01-24, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordanvindarna
Jo, det var väl lite det jag fiskade efter i mitt inlägg.

Var går den nedre gränsen?

Jag gissar att den går betydligt lägre än vad vi kanske tror.

Jag tror de är beredda att driva pappersupplagan med förlust.

Marknaden har väl en nedre gräns för acceptabel upplaga för Aftonbladet och Expressen. Det kostar ju tid för butikerna att se till att man skyltar med dagstidningarna. Hur många ex behövs det per dag för att butiken ska tycka det är värt besväret?

När butiken inte får sina egna kostnader täckta så kommer de säga upp affärsförbindelsen med Aftonbladet och Expressen.
Citera
2018-01-24, 20:57
Medlem
flipflaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HedgeZero
Marknaden har väl en nedre gräns för acceptabel upplaga för Aftonbladet och Expressen. Det kostar ju tid för butikerna att se till att man skyltar med dagstidningarna. Hur många ex behövs det per dag för att butiken ska tycka det är värt besväret?

När butiken inte får sina egna kostnader täckta så kommer de säga upp affärsförbindelsen med Aftonbladet och Expressen.
I min butik och på min mack har jag tidigare rapporterat om hur de inte ens orkar packa upp tidningarna på morgonen, ingen som jobbar köper dem. På eftermiddagen tittar panchisar och några lätt mentalt störda in och handlar något ex.

Numera sätter de inte upp löp, eller sätter upp dem efter lunchtid.
Citera
2018-01-24, 21:02
Medlem
Ratads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alessia.Osvensk
TL;DR: Det är mest gubbar som köper och mest oengagerade yngre kvinnor och män som skriver.

Kvällspressen tror jag måste börja fundera mer på vilka som fortfarande köper. Annonserna och det redaktionella får anpassas efter det, men frågan är om de optimerat det.

Hur gamla är printläsarna?
Var bor de?
Könsfördelning?
Hur ofta köper de och vad får de ut av det?
Speglar annonserna läsarnas intressen?
Speglar artiklarna läsarnas intressen?

Jag tror inte de sitter på redaktionerna och sliter sitt hår över hur svårt det är att göra en tidning som tillfredsställer genomsnittsläsarna. Det skulle ha märkts om de verkligen ansträngt sig.

Vill de ens ha kvar sina tidningar?

Går du förbi en butik eller kiosk så lockar de med löptexter om hur man upptäcker och förhindrar ålderssjukdomar, zigenare som stjäl smycken och var ens pensionsbesparingar försvann.

Problemet för gammelmedia är att pensionärerna redan tar reda på allt detta via nätet, riktade magasin eller sina bekanta. De är tre steg efter. Detta material är oftast helt inköpt och dess vetenskapliga förankring antagligen rätt skakig, för grund eller föråldrad.

Jag tror inte heller det skulle hjälpa om de hivade ut sina Söderhipsters och tog in några pensionerade skribenter. Sexpressen, Dagens Dumheter eller Achtungbladet vill nog inte tänka på sig själva som föråldrarna. De ser sig ju fortfarande som hippa, coola och fräscha arbetsplatser som vet hur kiden i orten har det. Fett asså!
Citera
2018-01-24, 22:22
Medlem
Hlewagastirs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flukke
Synd att betalväggen (hård) blockar nästan allt lokalproducerat material.
Gp är en av de få inom gammelmedia som fortfarande håller en hygglig nivå.
Är väl Alice Teoderescu som tagit dem i örat. Dock verkar råttorna dansa på bordet när hon blev mammaledig: (FB) Ann Heberlein får artikel raderad i G-P (utbrutet //mod)

Tycker att tidningarna i Stampen-koncernen verkar skilja sig mycket åt politiskt, i Hallands Nyheter, Hallandsposten och TTELA kör man stenhårt med flyktingsnyft. Medan Bohusläningen gärna tar in invandringskritiska insändare. TTELA har ständigt insändare och debattartiklar från "Liberalerna" i Trollhättan, trots att det är en tidning även för Melleruds, Vänersborgs och Lilla Edets kommuner.
Citera
2018-01-25, 08:28
Medlem
ChristianXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ratad
Går du förbi en butik eller kiosk så lockar de med löptexter om hur man upptäcker och förhindrar ålderssjukdomar, zigenare som stjäl smycken och var ens pensionsbesparingar försvann.
Nu är det säkert olika var i landet man befinner sig, men jag tycker det var flera år sedan man ens såg löpsedlar och tidningsställ. Nya butiker har ju ingen plats för löpsedlar alls.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in