Citat:
Ursprungligen postat av
impieteer
Men det har väl konstaterats tidigare att i alla fall kvällstidningarna minskar ungefär lika mycket varje år som man kan anta att deras läsare dör? Det är därför Aftonbladet verkar minska med ett fast antal varje år och inte en viss procent. Eftersom det dör ungefär lika många människor i Sverige varje år.
Alla under 60 år är redan bortskrämda sedan länge och deras trogna läsare är extremt pris-okänsliga. Jag tror samma sak gäller DN och de gör helt rätt i att krama ur så mycket som möjligt ur de läsare som är kvar innan de hinner dö.
Nu vet jag inte om de fortfarande redovisar sålda ex (nej?), men intäkter är ju någorlunda proportionerligt med antal läsare.
Detta är en förutsägelse från mitt smurfkonto från 2015.
Citat:
Ursprungligen postat av
Ajlavjo
Intressant.
Trenden är väldigt linjär. Jag tog mig frihet att göra en graf och extrapolera:
http://i.imgur.com/3a09vJg.png
2017 kommer omsättningen vara lika i print och online och sommaren 2022 kommer omsättningen i print vara 0 kr och omsättningen online 310 MNOK i Q1 med halverad total omsättning sedan 2009.
Jag skulle kunna ta 10 000 kr i konsultarvode för den där grafen =)
Tryckta Aftonbladet kommer nog läggas ner långt innan omsättningen är noll NOK. Skulle gissa på runt tre år mellan kuken och pekfingret då en del av kostnaderna för online ju täcks av offline genom gemensamt material.
Kollar vi idag slog förutsägelsen mycket riktigt in i februari i år med omsättning i närheten av trenden i grafen.
(
https://www.resume.se/nyheter/artiklar/2017/02/08/trendbrottet-digitala-intakterna-gick-om-print-for-aftonbladet/)
Som du skrev är trenden väldigt linjär, men jag tror inte det är för att deras läsare bokstavligen dör, utan för att deras läsare i konstant takt blir för gamla för att orka gå och köpa lösnummer och är på äldreboende.
Vidare justerar inte grafen efter inflation och prishöjningar, så i verkligheten har antalet läsare dippat ännu mer.
Notera även hur sommaren 2022 förutsägs vara sommaren då "offline" ger noll kronor, även om vi kan anta att den sista minskningen kommer vara exponentiell snarare än linjär, samt att tidningen kommer sluta tryckas långt före printintäkterna är noll.