Igår hade GP en ledare av Ann Heberlein titulerad "Regeringen får inte ge efter för miljöpartiet". Hon skrev bland annat att det vore politiskt självmord för S att ge amnesti för de ensamkommande som fått avslag. Det fanns en del härligt raljanta formuleringar och de låtsasgoda rasade förstås. Nu är den bortplockad. Förmodligen ansågs den gå över gränsen.
Inledningen ger en målande beskrivning av aktivisterna på Medborgarplatsen.
Citat:
Ursprungligen postat av Ann Heberlein
Jag passerade Medborgarplatsen några dagar innan "Ung i Sverige" flyttade sin sittstrejk till Norra Bantorget. Det var en solig höstdag och på Medborgarplatsen minglade vänsteraktivister med gode män (företrädesvis av kvinnlig kön), HVB-personal (kvinnlig), clowner mot rasism och en grupp kvinnliga kulturarbetare som med jämna mellanrum stämde upp i diverse kampsänger, ackompanjerat av maracas och tamburin.
I centrum för uppmärksamheten befann sig några dussin afghanska män, så kallade "ensamkommande flyktingbarn". De såg redan då tämligen slitna ut, som om de hade åldrats flera år de veckor strejken pågått.
De förplägades med smörgåsar, frukt och kaffe av några unga aktivister och en äldre man med långt, grånat hår iklädd poncho delade ut kaffe. Alltihop övervakades av ett stort antal poliser.
Citat:
När jag stod på Medborgarplatsen och beskådade spektaklet kring de afghanska männen tänkte jag att just nu, just här, imploderar Sverige. På denna plats, denna dag, når den kulturrelativistiska och postmoderna retorik som präglat både debatten och de politiska besluten i Sverige hela 2010-talet sin absoluta höjdpunkt. Det hela var surrealistiskt.
Igår hade GP en ledare av Ann Heberlein titulerad "Regeringen får inte ge efter för miljöpartiet". Hon skrev bland annat att det vore politiskt självmord för S att ge amnesti för de ensamkommande som fått avslag. Det fanns en del härligt raljanta formuleringar och de låtsasgoda rasade förstås. Nu är den bortplockad. Förmodligen ansågs den gå över gränsen.
Ja, de har verkligen gått bananas över artikeln med Isobel Hadley-Kamptz i täten. Här är artikeln i arkiverad form och jag har svårt att se vad man kan bli upprörd över:
Man måste nog vara helt i en filterbubbla där man anser att de utpekade Afghanerna till varje pris ska ha amnesti om man tycker att detta är anstötligt eller rasism. Tyvärr visar det också att mediekriget långt ifrån är vunnet.
Igår hade GP en ledare av Ann Heberlein titulerad "Regeringen får inte ge efter för miljöpartiet".
Ja, de har verkligen gått bananas över artikeln med Isobel Hadley-Kamptz i täten.
...
Man måste nog vara helt i en filterbubbla där man anser att de utpekade Afghanerna till varje pris ska ha amnesti om man tycker att detta är anstötligt eller rasism. Tyvärr visar det också att mediekriget långt ifrån är vunnet.
Det finns en enklare förklaring.
Det är tragiskt att de som för debatten i medierna mot varandra har något gemensamt:
Citat:
Ursprungligen postat av Batuta
Väldigt få, om ens någon, verkar må bra bland mediefeministerna.
Samtidigt får man ha i åtanke att inom den här gruppen tycks det räknas som meriterande att ha en psykiatrisk diagnos. Att vältra sig i sitt eget elände lite halvoffentligt på bloggen eller twitter ger cred i de här kretsarna. Det finns alltså en risk att man medvetet överdriver sin ohälsa.
Mediefeministerna twittrar gärna några rader om att man mår riktigt uselt, varefter man slänger ur sig några korta negativa omdömen om män, hyllar någon muslimsk kvinna samt retweetar någon hatisk artikel om SD. Mönstret är monotont och upprepar sig under åratal - det mest intressanta är faktiskt att det aldrig levereras några nya tankar utan istället fascineras man av konformiteten och den uttalade bristen att förstå hur andra människor tänker. Eller kanske snarare att man inte ens accepterar några som helst avvikande åsikter.
Ann Heberlein: Jag skäms inte över att vara bipolär
...
Den heter ”Mina två liv” och handlar om mig och några andra människor med diagnosen bipolär. Ja. Vi har det gemensamt, att vi har samma diagnos. Det innebär att vi pendlar mellan att vara deprimerade, alltså nedstämda, kraftlösa, kanske till och med självmordsbenägna och maniska eller hypomana vilket är depressionens motsats: eufori, energi och omåttligt självförtroende. Oftast är vi ändå friska. Deprimerade och maniska. Friska och sjuka. Två olika liv.
Trådkändisen Cwejman (Av alla) ger besked på Twitter
Citat:
Adam Cwejman
@adamcwejman
Svar till @ottoheterjag @cbperlenberg och 3 andra
Den lades in i webbverktyget för att korras av mig. Då beslutade jag att inte publicera den. Tog bort den. Trodde jag. Det strulade och den gick ut. När jag såg det hörde jag av mig direkt till webb och bad dem ta bort.
Nästa gång tycker jag ni kan skylla på att er hund publicerade den eller åt upp någonting. Lite mer trovärdigt.
Citat:
Hahaha! Hur.... hur råkar man rubriksätta och sen publicera en text? Sätter ni ALLA texter folk skickar in för att sen liksom plocka bort dom som inte funkar? I så fall vill jag föreslå mig som effektiviseringskonsult - jag tror jag hittat en onödig kostnad på redaktionen.
GP har inte uppdaterat sin information om ledarredaktionen (länk). Någon som vet vem som f.n. vikarierar för Alice Teodorescu som politisk redaktör? Är det Adam Cwejman?
Cwejmans strategi verkar vara att påskina, att texten inte blev avpublicerad, eftersom Cwejman inte hade tagit något beslut att publicera den.
Är trippelparantesen Cwejman möjligen mer lyhörd och solidarisk med (läs undfallande inför) kritik från trippelparantesen och Så-mycket-företrädesvis-utomeuropeisk-migration-till-Sverige-som-möjligt-aktivisten Isobel Hadley-Kamptz?
Eller är han bara FEG? Han är väl förmodligen medveten om, att han inte har samma strålglans och lyskraft som Teodorescu. Fruktar Cwejman, att han skulle bli ett bondeoffer för chefredaktören eller för GPs ägare? Eller vad förklarar Cwejmans undfalllande och imo obegripliga kapitulation, när GPs ledarredaktion blir angripen?
Det är svårt att finna ngt tillräckligt graverande i texten som motiverar att artikeln avpublicerades. Heberlein beskriver vad hon såg på medborgarplatsen, vilket inte imponerade på henne:
Citat:
Heberlein: Regeringen får inte ge efter för Miljöpartiet
Gästkrönika: Det vore politiskt självmord att ge efter för Miljöpartisterna inom migrationspolitiken, Socialdemokraterna har inte råd med det, skriver gästkolumnisten Ann Heberlein.
Jag passerade Medborgarplatsen några dagar innan ”Ung i Sverige” flyttade sin sittstrejk till Norra Bantorget. Det var en solig höstdag och på Medborgarplatsen minglade vänsteraktivister med gode män (företrädesvis av kvinnlig kön), HVB-personal (kvinnlig), clowner mot rasism och en grupp kvinnliga kulturarbetare som med jämna mellanrum stämde upp i diverse kampsånger, ackompanjerat av maracas och tamburin.
I centrum för uppmärksamheten befann sig några dussin afghanska män, så kallade ”ensamkommande flyktingbarn”. De såg redan då tämligen slitna ut, som om de hade åldrats flera år de veckor strejken pågått.
De förplägades med smörgåsar, frukt och kaffe av några unga aktivister och en äldre man med långt, grånat hår iklädd poncho delade ut kaffe. Alltihop övervakades av ett stort antal poliser.
Hon fortsätter, att hon minns "[sina] känslor inför det som utspelades på Medborgarplatsen några veckor i höstas när [hon] läser om den konflikt som enligt pressen nu skakar regeringen. MP, i synnerhet Grön Ungdom, driver frågan att ge allmän amnesti åt det afghaner som var omyndiga när de kom 2015. Regeringen Löfvén säger bestämt nej. Det gör regeringen helt rätt i". Heberlein framför, att det vore politiskt självmord för Socialdemokraterna att ge efter för Miljöpartisternas krav.
Helt i linje med sin bok "Den Banala Godheten" så låter hon mot slutet av artikeln förstå, att hon inte a priori ser de självgoda, fanatiska aktivisterna som ljusets riddarvakt:
Citat:
Det faktum att jag efter bara några minuter på Medborgarplatsen blev fotograferad av flera aktivister minskade inte min känsla av surrealism. Åsiktsregistrering med åtföljande uthängning i grupper som anar rasister i varje buske hänger ihop med den aktivistiska kontexten kring afghanerna.
Alla dessa grupper som nitiskt och hysteriskt påstår sig värna yttrandefrihet och människovärde genom att trakassera, förfölja och anmäla oss som dristat oss till att kritisera en vansinnig migrationspolitik och en misslyckad integrationspolitik.
Heberlein skriver: "Vi, som värnar både vårt land och asylrätten, måste mobilisera mot högröstade grupper, som utifrån egna intressen (min fetstil), driver att en specifik grupp ska särbehandlas av migrationsverket."
Var det detta majestätsbrott, som triggade Så-mycket-företrädesvis-utomeuropeisk-migration-till-Sverige-som-möjligt-aktivisten Isobel Hadley-Kamptz?
Eller handlar det primärt om ett angrepp på *Heberlein*, som ju blir beroende av personkryss för en riksdagsplats? (Hon är placerad som nr 8 i en valkrets, där moderaterna idag har 4 mandat.)
Csaba Bene Perlenberg slår magistralt fast på twitter, att texten är "makaber" (!) och komplimenterar Cwejman för hans motivering till varför denne tog bort artikeln alt. ironiserar över att Cwejman inte diskuterar eller förklarar närmare alt. väljer Perlenberg sina ord, så att man inte är hundra på hur hans formulering ska tolkas.
Csaba Bene Perlenberg twittrar:
Citat:
all heder till @adamcwejman som faktiskt diskuterar och förklarar vad han menar har gått fel i publiceringen av Heberleins makabra text.
PS Heberlein har ännu inte kommenterat, att hennes artikel har avpublicerats. Rimligen har Adam Cwejman väl meddelat henne det?
I skrivande stund är det senaste hon lagt in: "S går mot sin undergång" med en länk till Expressens artikel: "S och MP har nått överenskommelse om ensamkommande unga".
Citat:
S och MP har nått överenskommelse
Socialdemokraterna och Miljöpartiet har nått en överenskommelse om ensamkommande unga, enligt uppgifter till TT.
– Överenskommelsen innebär att de allra flesta i denna grupp kommer att få möjlighet att stanna i Sverige, säger en uppgiftslämnare som är centralt placerad till Aftonbladet.
Jag kan tänka mig att avpubliceringen handlade om antydningar i artikeln att dessa aktivister är motiverade av chansen att få ligga. Detta tycks vara en oerhört öm tå. Katerina Janouch fick pudla just efter en sådan antydning tidigare. Heberlein är mer subtil än Janouch, men med tanke på att hon intresserat sig för just den saken tidigare så är det lätt att gissa vad hon menar.
Det är som att säga att flyktingadvokater är motiverade av pengar och inget annat. Eftersom det är sant så är det förbjudet att säga.
Nej, här blir det dags att anmäla avvikande åsikt. För det första tror jag visst att artikeln kan ha blivit publicerad av misstag. Och för det andra - nog så viktigt - så var de raljanta formuleringarna obehagliga och för övrigt helt onödiga. Hon har rätt att tycka att de demonstrerande afghanerna bör utvisas, men hon kan ju försöka argumentera för det utan att håna.
Det kan hon inte.
Ann Heberlein är känd för sina böcker där hn skyllde på sin fd man för att han hakade av henne för att hon är psyksjuk, är bipolär. Efter att ha insett att hon skulle positionera sig åt höger för att hon förstod att som politiker så kan man tjäna mer pengar för att ljuga och stjäla riskfritt (Mona Muslim är ett av många exempel) så sadlade hon om. Man ska aldrig lyssna vad inavlade patrask som Ann Heberlein har att säga för hon är inte pålitlig, en inavlad småstadshycklare som är bipolär.
Nej, här blir det dags att anmäla avvikande åsikt. För det första tror jag visst att artikeln kan ha blivit publicerad av misstag.
Det framstår som mindre sannolikt att artikeln förses med både rubrik, ingress och layoutas med bild på Heberlein INNAN den har korrekturlästs.
Citat:
Ursprungligen postat av Kimbo7
Och för det andra - nog så viktigt - så var de raljanta formuleringarna obehagliga och för övrigt helt onödiga. Hon har rätt att tycka att de demonstrerande afghanerna bör utvisas, men hon kan ju försöka argumentera för det utan att håna.
Det kan hon inte.
Kan du vara hygglig och citera ngr formuleringar som enl. dig är "att håna".
Citat:
HÅNA på ett sårande sätt, ofta gm att förlöjliga, visa sitt förakt för ngn l. ngt, göra (ngn l. ngt) till föremål för hån; ”begabba”, ”bespotta”; äv.: skymfa, ”försmäda”; stundom övergående i bet.: häda; äv. abs.
Citat:
HÅN1) skymf, kränkning; vanl. (numera ofta uppfattat ss. vbalsbst. till HÅNA): handlingen l. förhållandet att ngn visar ngn l. ngt sitt förakt gm övermodig(t) o. sårande, ofta äv. förlöjligande behandling l. uppträdande; ”spott”, ”spe”, ”begabbelse”; ofta svårt att skilja från 2
Jag kan tänka mig att avpubliceringen handlade om antydningar i artikeln att dessa aktivister är motiverade av chansen att få ligga. Detta tycks vara en oerhört öm tå. Katerina Janouch fick pudla just efter en sådan antydning tidigare. Heberlein är mer subtil än Janouch, men med tanke på att hon intresserat sig för just den saken tidigare så är det lätt att gissa vad hon menar.
Det är som att säga att flyktingadvokater är motiverade av pengar och inget annat. Eftersom det är sant så är det förbjudet att säga.
Nja, Heberlein skriver: "Vi, som värnar både vårt land och asylrätten, måste mobilisera mot högröstade grupper, som utifrån egna intressen, driver att en specifik grupp ska särbehandlas av migrationsverket."
Formuleringen "egna intressen" är knappast några "antydningar ... att dessa aktivister är motiverade av chansen att få ligga".
GP har inte uppdaterat sin information om ledarredaktionen (länk). Någon som vet vem som f.n. vikarierar för Alice Teodorescu som politisk redaktör? Är det Adam Cwejman?
Cwejmans strategi verkar vara att påskina, att texten inte blev avpublicerad, eftersom Cwejman inte hade tagit något beslut att publicera den.
Är trippelparantesen Cwejman möjligen mer lyhörd och solidarisk med (läs undfallande inför) kritik från trippelparantesen och Så-mycket-företrädesvis-utomeuropeisk-migration-till-Sverige-som-möjligt-aktivisten Isobel Hadley-Kamptz?
Eller är han bara FEG? Han är väl förmodligen medveten om, att han inte har samma strålglans och lyskraft som Teodorescu. Fruktar Cwejman, att han skulle bli ett bondeoffer för chefredaktören eller för GPs ägare? Eller vad förklarar Cwejmans undfalllande och imo obegripliga kapitulation, när GPs ledarredaktion blir angripen?
Det är svårt att finna ngt tillräckligt graverande i texten som motiverar att artikeln avpublicerades. Heberlein beskriver vad hon såg på medborgarplatsen, vilket inte imponerade på henne:
Hon fortsätter, att hon minns "[sina] känslor inför det som utspelades på Medborgarplatsen några veckor i höstas när [hon] läser om den konflikt som enligt pressen nu skakar regeringen. MP, i synnerhet Grön Ungdom, driver frågan att ge allmän amnesti åt det afghaner som var omyndiga när de kom 2015. Regeringen Löfvén säger bestämt nej. Det gör regeringen helt rätt i". Heberlein framför, att det vore politiskt självmord för Socialdemokraterna att ge efter för Miljöpartisternas krav.
Helt i linje med sin bok "Den Banala Godheten" så låter hon mot slutet av artikeln förstå, att hon inte a priori ser de självgoda, fanatiska aktivisterna som ljusets riddarvakt:
Heberlein skriver: "Vi, som värnar både vårt land och asylrätten, måste mobilisera mot högröstade grupper, som utifrån egna intressen (min fetstil), driver att en specifik grupp ska särbehandlas av migrationsverket."
Var det detta majestätsbrott, som triggade Så-mycket-företrädesvis-utomeuropeisk-migration-till-Sverige-som-möjligt-aktivisten Isobel Hadley-Kamptz?
Eller handlar det primärt om ett angrepp på *Heberlein*, som ju blir beroende av personkryss för en riksdagsplats? (Hon är placerad som nr 8 i en valkrets, där moderaterna idag har 4 mandat.)
Csaba Bene Perlenberg slår magistralt fast på twitter, att texten är "makaber" (!) och komplimenterar Cwejman för hans motivering till varför denne tog bort artikeln alt. ironiserar över att Cwejman inte diskuterar eller förklarar närmare alt. väljer Perlenberg sina ord, så att man inte är hundra på hur hans formulering ska tolkas.
PS Heberlein har ännu inte kommenterat, att hennes artikel har avpublicerats. Rimligen har Adam Cwejman väl meddelat henne det?
I skrivande stund är det senaste hon lagt in: "S går mot sin undergång" med en länk till Expressens artikel: "S och MP har nått överenskommelse om ensamkommande unga".
Cwejman är ordinare ledarskribent på GP. Vikarie för mammalediga Alice Teodorescu är tdigare folkpartisten Jenny Sonesson. Teodorescu kommer att skriva en lördagskrönika i veckan under mammaledigheten. Såvitt jag vet har hon ännu inte fött barnet, men det är nära förestående. Önskar Alice all lycka med tillskottet i familjen.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!