2020-06-05, 09:53
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diseuse
Devin Coldewey, "Facebook adds labels identifying state-controlled media", TechCrunch:

Kommer SVT och SR förses med "varningsetiketter" av det här slaget?
Nej. Enbart Fox kommer att drabbas.
Citera
2020-06-05, 11:49
Medlem
Läser man Facebooks eget uttalande så lär det aldrig appliceras på svensk vänstermedia:

Our definition of state-controlled media extends beyond just assessing financial control or ownership and includes a (completely subjective) assessment of editorial control exerted by a government. If we determine that there are enough protections in place to ensure editorial independence, we will not apply the label.

Det inom parentes är mitt eget förtydligande.

Att regeringen genom Förvaltningsstiftelsen tillsätter de styrande i public service samtidigt som man finansierar hela organisationen kommer inte vara tillräckligt för att definieras som statskontrollerad då man inte lägger sig i vad som publiceras. Det behövs inte när hela organisationen redan är genompolitisk och anställning sker utifrån hudfärg, kön och politiska preferenser.
Citera
2020-06-07, 22:10
Medlem
Laszlo Kovacss avatar
Den här länken var så bra att jag delar den här också:
https://matsskogkar.blogspot.com/2020/06/ett-slags-forsvarstal.html
(Finns på Wayback Machine också ifall originalet tas bort)

Citat:
Min chef gjorde vid de samtal vi hade även klart att det fanns vissa allmänna förhållningsregler som jag förväntades följa.
Vissa personer var spetälska. Den moderate riksdagsmannen Hanif Bali var en av dem. Honom skulle man inte retweeta eller gilla, helst inte uppmärksamma alls, om det inte var negativt vill säga.
Vissa webbplatser var likaledes bortom det anständiga. Att jag delat texter från Patrik Engellaus Det goda samhället uppskattades inte. Och det handlade inte om innehåll utan om källa, så som jag uppfattade det.
Nyheter Idag och dess chefredaktör Chang Frick, med sitt förflutna i Sverigedemokraterna, var som var och en kan förstå inte heller kosher.
Göteborgs-Posten är väl inte pestsmittad, men lite lätt illaluktande. När Alice Teodorescu tog över som politisk redaktör vållade det förtrytelse. Och det är ingen redaktionell hemlighet jag avslöjar här, det framgick av Sydsvenskans ledarsida. Själv hade jag svårt att dela upprördheten. GP:s ledarsida är spänstigast bland de borgerliga ledarsidorna idag, skulle jag säga. Jag läser gärna Adam Cwejman och Håkan Boström. Sådan är vidden av min högerextremism.
Exemplen ovan ger möjligen en uppfattning om takhöjden och vad som krävs för att misshaga redaktionsledningen. Men återigen: detta är taget ur ett dåligt minne. Jag har som sagt inte skrivit minnesanteckningar om de samtal jag haft med min chef i dessa frågor. Det borde jag kanske ha gjort.
Dessa människor tycker alltså att vi ska kasta skattepengar på dom så att dom kan rädda demokratin...
Citera
2020-06-09, 21:27
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laszlo Kovacs
Den här länken var så bra att jag delar den här också:
https://matsskogkar.blogspot.com/2020/06/ett-slags-forsvarstal.html
(Finns på Wayback Machine också ifall originalet tas bort)
Dessa människor tycker alltså att vi ska kasta skattepengar på dom så att dom kan rädda demokratin...

Vi får bara hoppas att folk slutar läsa det. Utan läsare spelar det ingen roll hur mycket pengar de får, de kan inte sprida sin propaganda.
Citera
2020-06-10, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Inte-nog-PK
Jag har ingen aning om var han brukar spendera sin tid, d.v.s. om han någonsin är i Dalarna, förutom att han uppenbarligen ofta är i SVT:s tv-studio. Jag rör mig inte längre dagligen i centrala Stockholm och senast jag råkade på honom i Stockholms innerstad (runt Fridhemsplan) var för minst 15 år sedan.

Han är fortfarande chefredaktör för Dala-Demokraten, med centralredaktion i Falun, så rimligtvis är han en del i Dalarna. Har också sett honom skriva mycket om landsbygden i stort och han är inte alltid helt tokigt ute när han ägnar sig åt det. Jag tror inte man bör klistra nån urbanitstämpel på honom, det finns betydligt vidrigare inslag inom vänstern när det gäller det. Han är väl mer en uttjatad gråsosse som blivit en institution i den svenska, pisstrista offentligheten, och så lite mys-Göran på det som skriver dikter och påtar i trädgården. Men lyssnar någon längre på hans idéer? Kommer han att vara kvar i medierna om tio år? Tveksamt.
Citera
2020-06-11, 09:31
Medlem
Ankdammsmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Charvet
Han är fortfarande chefredaktör för Dala-Demokraten, med centralredaktion i Falun, så rimligtvis är han en del i Dalarna. Har också sett honom skriva mycket om landsbygden i stort och han är inte alltid helt tokigt ute när han ägnar sig åt det. Jag tror inte man bör klistra nån urbanitstämpel på honom, det finns betydligt vidrigare inslag inom vänstern när det gäller det. Han är väl mer en uttjatad gråsosse som blivit en institution i den svenska, pisstrista offentligheten, och så lite mys-Göran på det som skriver dikter och påtar i trädgården. Men lyssnar någon längre på hans idéer? Kommer han att vara kvar i medierna om tio år? Tveksamt.

Bra sammanfattning. Greider är en politiskt irrelevant maskot. Folk lyssnar artigt och ler när de minns hur det var förr, men ingen tar det på allvar.

I skymundan har dock Greider gjort en del intressanta positionsförändringar, som när han stödde den socialdemokratiska skärpningen av migrationspolitiken. Men ingen blir ens arg på honom. Så irrelevant är han.
Citera
2020-06-11, 12:04
Medlem
https://www.dagensmedia.se/medier/dagspress/rekordstort-tapp-medieinvesteringarna-backar-med-440-miljoner/

Citat:
Rekordstort tapp – medieinvesteringarna backar med 440 miljoner

Alla mediekategorier backar under maj månad. Aldrig någonsin tidigare har månaden uppvisat så svaga siffror.

– Medieinvesteringarna fortsätter att falla kraftigt till följd av corona-krisen. Maj 2020 är den lägsta noteringen för en maj-månad sedan mätningarna startade 2007, och de flesta mediekategorier noterar en all time low. April och maj är vanligtvis högsäsong för medieköp, och de minskningar vi har sett under krisen drabbar medierna därför mycket hårt. Det är högst osannolikt att de förlorade pengarna återinvesteras senare under året, och som en följd av det kommer vi att se – och har redan sett – varsel, nedläggningar och sammanslagningar hos publicister, säger Daniel Eriksson, styrelseordförande Sveriges Mediebyråer, i en kommentar.
Tuffast har mediekategorierna dagspress kväll som backade med hela 56,6 procent samt utomhus/trafikreklam som backade med 56,1 procent under månaden.
Sammantaget minskade printkategorierna med 44 procent. Även de digitala köpen minskade med 32 procent.
Citera
2020-06-11, 12:34
Medlem
Ankdammsmans avatar
Citat:
Sammantaget minskade printkategorierna med 44 procent.

Att det fortfarande läggs sån vikt vid "print" (typiskt mediebranschen att försöka hitta ett coolt ord för en gubbig dinosaurie) är signifikativt. Tidningarna lever i det förflutna och klamrar sig fast vid pappret av såväl ekonomiska skäl som prestige och nostalgi.

De tänker i det längsta vägra att erkänna digitala uppstickare som konkurrenter. Därför är fortfarande minsta landsortsblaska som inte haft en icke-stödprenumerant sen 60-talet en "viktig röst" och en självklar del av gemenskapen medan Fria Tider, Nyheter Idag och de andra behandlas som luft trots att de har nästan lika många läsare som drakarna. Skråtänket är skrattretande.
Citera
2020-06-11, 16:22
Medlem
Ratads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ankdammsman
Att det fortfarande läggs sån vikt vid "print" (typiskt mediebranschen att försöka hitta ett coolt ord för en gubbig dinosaurie) är signifikativt. Tidningarna lever i det förflutna och klamrar sig fast vid pappret av såväl ekonomiska skäl som prestige och nostalgi.

De tänker i det längsta vägra att erkänna digitala uppstickare som konkurrenter.
Därför är fortfarande minsta landsortsblaska som inte haft en icke-stödprenumerant sen 60-talet en "viktig röst" och en självklar del av gemenskapen medan Fria Tider, Nyheter Idag och de andra behandlas som luft trots att de har nästan lika många läsare som drakarna. Skråtänket är skrattretande.

Lägg även till det viktigaste - majoriteten av dem låser in sitt material. De vägrar inse människors sätt att värdera nyheter. Det är inte så att benägenheten att betala gått ned - förr läste hela hushåll papperstidningen fast det var pappa som betalade. Då fanns det en mer trovärdig spridning att varje fysiskt exemplar beräknades läsas i snitt av X antal personer.

Numera har branschen skapat en fantasiberäkning att antalet läsare av de tryckta exemplaren är abnormt höga. Hur någon annonsör kan gå med på att acceptera denna påhittade siffra handlar väl om ego och önsketänkande.

Nåväl. De som förr var påhängsläsare anser inte att nyhetsrapportering har ett sådant värde att de själva vill lösa en prenumeration eller låsa upp betalmaterial - de går till de reklamfinansierade digitala alternativen som de "fina" drakarna fnyser åt. De är inte förlorade kunder.

Även de alternativa tidningarna på de politiska, religiösa eller sociala ytterkanterna vars läsare verkar vara mer benägna att låsa upp material kommer få konkurrenter som har mer öppet (eller helt) material tillgängligt.

Vad det kokar ner till är kvalitén och tillgängligheten. Är nyheterna balanserade eller fulla med subjektiva beskrivningar? Är filmerna och bilderna bra? Är korrekturen korrekt? Är layouten lättnavigerad på olika sorters enheter trots reklamblock och marginaler? Är sajten stabil?

Jag stör mig på att så många journalister verkar vara intresserade av att skriva en berättelse än att ifrågasätta. Många verkar tro att de wallraffar när de vräker på med adjektiv och subjektiva nyanser. Det är tröttsamt men drakarnas egon har bestämt att det är hörnet man ska måla in sig (och dö) i. Naturligtvis ska man ta betalt för ynnesten att få ta del av deras varumärke - kunden har alltid fel.
Citera
2020-06-11, 19:38
Medlem
Fickludds avatar
.

Citat:
Ursprungligen postat av Nya Dagbladet
För att göra nyhetssajten MSN mer kostnadseffektiv kommer 50 av Microsofts journalister att ersättas med en AI som har programmerats att söka efter nyheter och passande bilder som läggs fram som förslag åt redaktörerna.

– Jag ägnar all min tid åt att läsa om hur automatisering och att AI kommer att ta alla jobb och nu har AI tagit mitt jobb, säger en av de anställda som kommer att förlora jobbet, till The Guardian.
Senast redigerad av Fickludd 2020-06-11 kl. 19:40.
Citera
2020-06-12, 10:54
Medlem
Demokraturdns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aribert
Aftonbladets tryckta upplaga är lika stor idag som för tio år sedan. Det är den sålda upplagan som är av intresse att veta. Som jag ser det efter att ha kollat i butiker av olika slag så går merparten i retur.
Jag har frågat om varför affärerna inte avbeställer överskottet men dom svarar att tidningarna skickas ut ändå oavsett.
Citat:
Ursprungligen postat av Vossevangen
Du er nok alene om å tro at ABs trykte opplag idag = det samme som ABs trykte opplag for 10 år siden.

Men for min del må du gjerne gå rundt og tro at det er slik.
Intet å debattere.

Det intressanta är hur många som säljs, men många fler verkar tryckas upp. De redovisar ju inget längre.

Några äldre inlägg:

Citat:
Den butiken får in 25 ex. av vardera Expressen och Aftonbladet men säljer höst 5 ex. per dag, resten går i retur.
(April 2019)
(FB) Gammelmedias annalkande död

Citat:
En Pressbyrån i centrala Stockholm säljer cirka tre Expressen respektive DN och fem Aftonbladet om dagen. Expressen och Aftonbladet köps främst av stamkunder.

De får lite över 20 ex av varje tidning varje dag, så lejonparten går i retur.
(September 2018)

Citat:
Inspirerad av denna tråd har jag själv frågat fler handlare om detta. Både kiosker, livsmedelsbutiker och bensinstationer (alla i Sthlm). De ger alla en samstämmig bild. Försäljningen har fullständigt rasat de senaste 20 åren, och det tycks inte finnas någon botten. De säger sig alla numera bara sälja några få exemplar om dagen, resten går i retur.
(September 2018)

För bara drygt 1 1/2 år sedan kunde man fortfarande se papperstidningar ligga och skräpa på tågperronger:

Citat:
Den enda platsen jag kan komma på där man ibland ser några tidningar ligga och fladdra för vinden är på lokala tågperronger. Där brukar det ibland ligga nåt kvarglömt exemplar av Metro kvar och blåsa runt. Detta ska kontrasteras med för bara några år sedan, då det fanns tonvis med Metro både på stationerna och ombord på själva tågen.
Senast redigerad av Demokraturdn 2020-06-12 kl. 10:57.
Citera
2020-06-15, 23:19
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ankdammsman

De tänker i det längsta vägra att erkänna digitala uppstickare som konkurrenter. Därför är fortfarande minsta landsortsblaska som inte haft en icke-stödprenumerant sen 60-talet en "viktig röst" och en självklar del av gemenskapen medan Fria Tider, Nyheter Idag och de andra behandlas som luft trots att de har nästan lika många läsare som drakarna. Skråtänket är skrattretande.

Jag tror bidragssystemen är kopplade till papperstidningar? Distributionsstöd och upplaga? Den enda alternativtidning som får stöd, Nya Tider, har just en pappersutgåva.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in