2015-06-22, 01:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zorze
På text tv finns samma info. Att Bonnier sitter och räknar på Aftonxxxx.
Uppger en källa på den norska tidningen , Dagens Naeringsliv.

Bonnier kommenterar ej och Schibstedt avfärdar det hela.
Sverige är för litet för att ha två kvällstidningar. Sverige har 9.5 miljoner innevånare varav cirka 800.000 saknar svenska som modersmål utan kollar nyheter via parabolen. Att slå samman Expressen och Aftonbladet är helt logiskt. Samtidigt som man kickar hälften av journalisterna, bägge tidningarna får dela på samma nyhetsmaterial.
Citera
2015-06-22, 12:47
Medlem
El Capitanos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trekkka
http://cornucopia.cornubot.se/2015/06/mediakrisen-schibsted-sags-vilja-salja.html

Någon som sitter på mer info om detta?

Haha, det är verkligen det yttersta beviset på att det håller på att gå åt helvete för dem. Det gör förstås ingen skillnad i praktiken, annat än att man kan sparka MÅNGA journalister. Papperstidningen och annonseringen rasar som en sten i vilket fall och är snart historia.

Men det skulle vara väldigt typiskt för nya Sverige om Expressen och Aftonbladet är exakt samma tidning som ges ut under två skal som på ytan låtsas konkurrera med varandra i tidningshyllan. Det är lite som tidningarnas decemberöverenskommelse.
Citera
2015-06-22, 13:06
Medlem
zorzes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Staropramen777
Sverige är för litet för att ha två kvällstidningar. Sverige har 9.5 miljoner innevånare varav cirka 800.000 saknar svenska som modersmål utan kollar nyheter via parabolen. Att slå samman Expressen och Aftonbladet är helt logiskt. Samtidigt som man kickar hälften av journalisterna, bägge tidningarna får dela på samma nyhetsmaterial.
Här har du helt fel. För några årtionden sedan så gick det bra att ha två stora kvällstidningar.

Problemet idag är att de inte bantat redaktionerna, som efterfrågan. Vi är också mitt uppe i teknikskifte. Något är feltänkt i hur tidningarna drivs och hur det journalistiska arbetet utförs.

Kan tänka mig för mycket lättjande lattedrickande och mindre av riktig journalistik.

Om man bara vill så går det men just nu har de för tunga ryggsäckar i tidningsbranschen.
Citera
2015-06-22, 15:34
Medlem
Jonassons avatar
Citat:
Här har du helt fel. För några årtionden sedan så gick det bra att ha två stora kvällstidningar.
Det var ett helt annat samhälle på den tiden, folk var svältfödda på information. Tidningarna var papperstidningar med begränsad upplaga och spriding. När en tidning skrev något konstigt kunde man inte kolla utländsk media eller en flashbacktråd för att ta reda på hur saker egentligen låg till.
Citera
2015-06-22, 16:09
Medlem
Vossevangens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonasson
Det var ett helt annat samhälle på den tiden, folk var svältfödda på information. Tidningarna var papperstidningar med begränsad upplaga och spriding. När en tidning skrev något konstigt kunde man inte kolla utländsk media eller en flashbacktråd för att ta reda på hur saker egentligen låg till.
"På den tiden" = For noen årtier siden; altså 80-/90-talet. Det siterte er jo så riktig påpekt:
Den gang ingen tilgang internett, og ingen enkel måte å søke supplerende og alternativ informasjon på.

I dag er det motsatt: Dersom man følger med direkte på internasjonale medier på nettet, ser man at skandinaviske medier, dels ligger timer og dager etter i nyhetsbevakningen, dels PK-filtrer internasjonale nyheter, og dels ikke nevner en del internasjonale nyheter i det hele tatt.
Citera
2015-06-22, 17:14
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:

Problemet idag är att de inte bantat redaktionerna, som efterfrågan. Vi är också mitt uppe i teknikskifte. Något är feltänkt i hur tidningarna drivs och hur det journalistiska arbetet utförs.

Kan tänka mig för mycket lättjande lattedrickande och mindre av riktig journalistik.

Om man bara vill så går det men just nu har de för tunga ryggsäckar i tidningsbranschen.
Fyra kvällstidningar väl att märka, två större Aftonbladet och Expressen, två mindre: GT och kvällsposten.
Först slogs GT och kvällsposten ihop under namnet Idag, sen köpte Expressen alltihopa.
Citera
2015-06-22, 17:37
Medlem
Aftonbladets omsättning (miljoner nok) Q1.

År 2009 - 2015
-----------------
Online:
84, 104, 102, 121, 153, 171, 178
Offline:
489, 468, 417, 381, 341, 315, 277

2009 låg print-upplagan på 352 000 ex. per dag, och idag ligger den på ca 120 000.
Citera
2015-06-22, 20:22
Medlem
Citat:

Jo. Men då fanns inte internet, kabel-tv eller smartphones. Konkurrensen om läsarnas uppmärksamhet var mycket mindre. Idag saknas marknaden för två kvällstidningar. Vad värre är så är affärsidén med papperstidningar i princip död. Medelåldern på köparna/prenumeranterna är hög och det är bara en tidsfråga innan man drar in pappersupplagorna.

Men jag kan också hålla med att många tidningar var feta mätta katter som trodde att inget kunde hända dom. Man har inte gjort tillräckliga omstruktureringar.
Senast redigerad av Staropramen777 2015-06-22 kl. 20:25.
Citera
2015-06-22, 20:29
Medlem
Ajlavjos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tugor
Aftonbladets omsättning (miljoner nok) Q1.

År 2009 - 2015
-----------------
Online:
84, 104, 102, 121, 153, 171, 178
Offline:
489, 468, 417, 381, 341, 315, 277

2009 låg print-upplagan på 352 000 ex. per dag, och idag ligger den på ca 120 000.

Intressant. Trenden är väldigt linjär. Jag tog mig frihet att göra en graf och extrapolera:
http://i.imgur.com/3a09vJg.png

2017 kommer omsättningen vara lika i print och online och sommaren 2022 kommer omsättningen i print vara 0 kr och omsättningen online 310 MNOK i Q1 med halverad total omsättning sedan 2009.

Jag skulle kunna ta 10 000 kr i konsultarvode för den där grafen =)

Tryckta Aftonbladet kommer nog läggas ner långt innan omsättningen är noll NOK. Skulle gissa på runt tre år mellan kuken och pekfingret då en del av kostnaderna för online ju täcks av offline genom gemensamt material.
Senast redigerad av Ajlavjo 2015-06-22 kl. 20:40.
Citera
2015-06-22, 21:10
Medlem
zorzes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Staropramen777
Jo. Men då fanns inte internet, kabel-tv eller smartphones. Konkurrensen om läsarnas uppmärksamhet var mycket mindre. Idag saknas marknaden för två kvällstidningar. Vad värre är så är affärsidén med papperstidningar i princip död. Medelåldern på köparna/prenumeranterna är hög och det är bara en tidsfråga innan man drar in pappersupplagorna.

Men jag kan också hålla med att många tidningar var feta mätta katter som trodde att inget kunde hända dom. Man har inte gjort tillräckliga omstruktureringar.

Visst är det så som du skriver,jag ville bara teoritisera lite,i teorin skulle en aftonbladet eller expressen pappersupplaga kunna drivas av färre journalister än idag om de samtidit blir flexibla och kan skriva om allt möjligt.

Vi är mitt inne i ett teknikskifte som vi många gånger nämnt i tråden.

Hur många journalister skulle det behövas för att varje dag få ihop en 25-40 sidors tidning?..olika artiklar.Om en journalist skrev en tidningssida varje dag så skulle man alltså i teorin kunna ha en journalist/sida.

Hur ser det ut idag egentligen?.....2014 hade expressens Stockholmskontor 275st innan nedskärningar.Totalr en 500st inkl redaktionerna för GT och KvP....det jag menar med ryggsäck.

Vad gör de egentligen hela dagarna???....det jag menade med lattedrickande och lägga pannorna i djupa veck.

Vi är överens om skiftet och nya läsplattformar och en utdöende läsarkrets av pappersupplaga.

Det jag menade var att i teorin ,om man bantar så kan man ha en pappersupplaga.begränsningar finns naturligtvis när transporter och när reklamköparna börjar svika.

Något jag lobbat för i tråden är miljöaspekten.Hur miljövänligt är det att göra papperstidning .Vi alla vet svaret och det har skrivits om det i tråden.

Papperstidning borde givetvis läggas ned pga av miljöskäl eftersom det finns miljövänligare alternativ.
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Fyra kvällstidningar väl att märka, två större Aftonbladet och Expressen, två mindre: GT och kvällsposten.
Först slogs GT och kvällsposten ihop under namnet Idag, sen köpte Expressen alltihopa.
Hejt rätt,satt på mobilen så tog för enkelhetens skull inte med de andra.

Citat:
Ursprungligen postat av Jonasson
Just,därför som jag skrev att vi är mitt i ett teknikskifte.Även ett användar skifte vill jag tillägga.

Satt på mobilen så kunde inte utveckla mitt inlägg ,men vi har mångdubbelt mer informationskällor idag än förut.

Utvecklingen har gått ifrån att skvallra vid eftermiddagskaffet på söndagar,till tidningarnas skvaller till att idag ytbyta tankar,åsikter och information på bloggar,facebook,twitter,flashback etc.
Senast redigerad av zorze 2015-06-22 kl. 21:17.
Citera
2015-06-23, 01:56
Medlem
%s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av El Capitano
Haha, det är verkligen det yttersta beviset på att det håller på att gå åt helvete för dem. Det gör förstås ingen skillnad i praktiken, annat än att man kan sparka MÅNGA journalister. Papperstidningen och annonseringen rasar som en sten i vilket fall och är snart historia.

Men det skulle vara väldigt typiskt för nya Sverige om Expressen och Aftonbladet är exakt samma tidning som ges ut under två skal som på ytan låtsas konkurrera med varandra i tidningshyllan. Det är lite som tidningarnas decemberöverenskommelse.
Har hänt förut. Västerbottenskuriren och Västerbottens folkblad sitter på samma redaktion med samma ägare. Tror dessutom att båda får presstöd.
Citera
2015-06-23, 03:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ajlavjo
Intressant. Trenden är väldigt linjär. Jag tog mig frihet att göra en graf och extrapolera:
http://i.imgur.com/3a09vJg.png

2017 kommer omsättningen vara lika i print och online och sommaren 2022 kommer omsättningen i print vara 0 kr och omsättningen online 310 MNOK i Q1 med halverad total omsättning sedan 2009.

Jag skulle kunna ta 10 000 kr i konsultarvode för den där grafen =)

Tryckta Aftonbladet kommer nog läggas ner långt innan omsättningen är noll NOK. Skulle gissa på runt tre år mellan kuken och pekfingret då en del av kostnaderna för online ju täcks av offline genom gemensamt material.

Jag är tveksam till om online Q1 kommer nå upp till 310 MNOK. Jag tror att taket för Q1 online ligger mellan 200 - 250 MNOK.
(När det kommer till tidningsdöden är jag en obotlig optimist )

Aftonbladet.se har varit i en svagt nedåtgående trend sedan 2011.

Aftonbladet mobil ökar fortfarande, men ökningstakten mattades av för ett par år sedan, det går sannolikt att krama ur några kronor till från mobil-delen. Men som nämnts tidigare i tråden är reklampriserna för mobil lägre än för desktop, och som du nämnde täcks en del av kostnaderna för online av offline genom gemensamt material, det medför att framtidens online-blad sannolikt blir en om möjligt än mer tafflig produkt, vilket i förlängningen leder till färre onlineläsare/sidvisningar.

Online Q1 2014 171 MNOK & Q1 2015 178 MNOK, det kan vara ett trendbrott där ökningstakten för online planar ut.
Den som lever får se.
Senast redigerad av Tugor 2015-06-23 kl. 03:26.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in