Citat:
Ursprungligen postat av
Staropramen777
Jo. Men då fanns inte internet, kabel-tv eller smartphones. Konkurrensen om läsarnas uppmärksamhet var mycket mindre. Idag saknas marknaden för två kvällstidningar. Vad värre är så är affärsidén med papperstidningar i princip död. Medelåldern på köparna/prenumeranterna är hög och det är bara en tidsfråga innan man drar in pappersupplagorna.
Men jag kan också hålla med att många tidningar var feta mätta katter som trodde att inget kunde hända dom. Man har inte gjort tillräckliga omstruktureringar.
Visst är det så som du skriver,jag ville bara teoritisera lite,i teorin skulle en aftonbladet eller expressen pappersupplaga kunna drivas av färre journalister än idag om de samtidit blir flexibla och kan skriva om allt möjligt.
Vi är mitt inne i ett teknikskifte som vi många gånger nämnt i tråden.
Hur många journalister skulle det behövas för att varje dag få ihop en 25-40 sidors tidning?..olika artiklar.Om en journalist skrev en tidningssida varje dag så skulle man alltså i teorin kunna ha en journalist/sida.
Hur ser det ut idag egentligen?.....2014 hade expressens Stockholmskontor 275st innan nedskärningar.Totalr en 500st inkl redaktionerna för GT och KvP....det jag menar med ryggsäck.
Vad gör de egentligen hela dagarna???....det jag menade med lattedrickande och lägga pannorna i djupa veck.
Vi är överens om skiftet och nya läsplattformar och en utdöende läsarkrets av pappersupplaga.
Det jag menade var att i teorin ,om man bantar så kan man ha en pappersupplaga.begränsningar finns naturligtvis när transporter och när reklamköparna börjar svika.
Något jag lobbat för i tråden är miljöaspekten.Hur miljövänligt är det att göra papperstidning .Vi alla vet svaret och det har skrivits om det i tråden.
Papperstidning borde givetvis läggas ned pga av miljöskäl eftersom det finns miljövänligare alternativ.
Citat:
Ursprungligen postat av
Siegfrid
Fyra kvällstidningar väl att märka, två större Aftonbladet och Expressen, två mindre: GT och kvällsposten.
Först slogs GT och kvällsposten ihop under namnet Idag, sen köpte Expressen alltihopa.
Hejt rätt,satt på mobilen så tog för enkelhetens skull inte med de andra.
Citat:
Ursprungligen postat av
Jonasson
Det var ett helt annat samhälle på den tiden, folk var svältfödda på information. Tidningarna var papperstidningar med begränsad upplaga och spriding. När en tidning skrev något konstigt kunde man inte kolla utländsk media eller en flashbacktråd för att ta reda på hur saker egentligen låg till.
Just,därför som jag skrev att vi är mitt i ett teknikskifte.Även ett användar skifte vill jag tillägga.
Satt på mobilen så kunde inte utveckla mitt inlägg ,men vi har mångdubbelt mer informationskällor idag än förut.
Utvecklingen har gått ifrån att skvallra vid eftermiddagskaffet på söndagar,till tidningarnas skvaller till att idag ytbyta tankar,åsikter och information på bloggar,facebook,twitter,flashback etc.