2017-09-10, 20:27
Medlem
En annan grej som jag tänkt på och som införts på nästan alla ställen nu (exklusive SVT, Sveriges Radio, TV4, Aftonbladet, Expressen och några till).

Nästan varenda lokaltidning inklusive SvD och DN har infört betalväggar och gjort sina artiklar helt irrelevanta för den stora massan. Vem i helvete bland vanliga Svenssons kommer vilja betala hundralappar för enskilda sidor på nätet? Väldigt få. Deras propaganda kommer nå få människor... Går knappt alls att surfa längre på dessa sidor mer än att man kan läsa rubriken. (känner till unvis och liknande) men för massan blir det nog så att man slutar gå in på dessa sidor.
Citera
2017-09-11, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackdasen
En annan grej som jag tänkt på och som införts på nästan alla ställen nu (exklusive SVT, Sveriges Radio, TV4, Aftonbladet, Expressen och några till).

Nästan varenda lokaltidning inklusive SvD och DN har infört betalväggar och gjort sina artiklar helt irrelevanta för den stora massan. Vem i helvete bland vanliga Svenssons kommer vilja betala hundralappar för enskilda sidor på nätet? Väldigt få. Deras propaganda kommer nå få människor... Går knappt alls att surfa längre på dessa sidor mer än att man kan läsa rubriken. (känner till unvis och liknande) men för massan blir det nog så att man slutar gå in på dessa sidor.

Har du kommit på det nu ???
Citera
2017-09-12, 08:44
Moderator
pudelluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnuskigNisse
Har du kommit på det nu ???
En skärpning under året tror jag många märkt av.

UNT inför betalvägg – ”Nödvändigt”
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/unt-infor-betalvagg-nodvandigt

Fler Mittmedia-tidningar inför betalvägg
https://www.journalisten.se/nyheter/fler-mittmedia-tidningar-infor-betalvagg

Facebook inför betalvägg
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx%3Fprogramid%3D83%26artikel%3D6742775

Är betalväggarna dödsryckningar för traditionella media? (Cornucopia)
http://cornucopia.cornubot.se/2017/05/ar-betalvaggarna-dodryckningar-for.html%3Fm%3D1

Mediernas betalväggar riskerar att splittra nyhetskonsumenterna
https://www.etc.se/kultur-noje/mediernas-betalvaggar-riskerar-att-splittra-nyhetskonsumenterna

Bakslag har förekommit. Sydsvenskan skrotade sin betalvägg (mjuk) i januari 2016 efter knappt tre år . Efter några veckor hade man bara fått 600 nya betalande. Malmö är ju gratisstaden. (Tar de in DN-material nu som de kör "hårt" med måhända?)
https://www.resume.se/nyheter/artiklar/2016/01/19/sydsvenskan-skrotar-betalvaggen/

Funkar det tveksamt i andra länder skulle det förvåna om intäktsmodellen blev långsiktigt framgångsrik i Sverige.
https://sterlingwoodsgroup.com/behind-the-nyt-paywall-six-lessons-for-publishers-of-any-size/
https://www.cjr.org/business_of_news/news-paywalls-new-york-times-wall-street-journal.php
https://www.thestreet.com/story/13242007/1/paywalls-are-not-the-future--just-ask-the-new-york-times.html
Å andra sidan har svenskar historiskt varit väldigt villiga att betala för sin mediakonsumtion.
Citera
2017-09-12, 09:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pudellus
Bakslag har förekommit. Sydsvenskan skrotade sin betalvägg (mjuk) i januari 2016 efter knappt tre år.

Sydsvenskan har infört betalvägg igen, som inte går att komma runt genom att blockera kakor eller liknande. Har inte sett någon ny statistik på hur det går.
Citera
2017-09-12, 10:10
Medlem
oberoendemedias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 314396
Sydsvenskan har infört betalvägg igen, som inte går att komma runt genom att blockera kakor eller liknande. Har inte sett någon ny statistik på hur det går.

Här är statistik över unika webbläsare som besökt Sydsvenskan, GP och Metro.

Verkar som att Nyheter24 hoppat av KIA genom att bara leverera inkorrekta siffror.
Senast redigerad av oberoendemedia 2017-09-12 kl. 10:13.
Citera
2017-09-12, 14:06
Medlem
godhetsapostelns avatar
Festen fortsätter.
"111 miljoner kronor eller en negativ tillväxt på 20,7 procent. Så mycket annonsintäkter har dagspressen i storstäderna tappat under årets åtta första månader, jämfört med samma period i fjol."
Det ser lika ljust ut för Aftonbladet/expressen
https://www.journalisten.se/nyheter/storstadspress-tappar-mest-annonser

Förvånad över passiviteten hos tidningsägarna. var är nerläggningarna? sammanslagningarna? Har man tänkt spara sig ur detta?
Citera
2017-09-12, 16:43
Medlem
Nordanvindarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godhetsaposteln
Festen fortsätter.
"111 miljoner kronor eller en negativ tillväxt på 20,7 procent. Så mycket annonsintäkter har dagspressen i storstäderna tappat under årets åtta första månader, jämfört med samma period i fjol."
Det ser lika ljust ut för Aftonbladet/expressen
https://www.journalisten.se/nyheter/storstadspress-tappar-mest-annonser

Förvånad över passiviteten hos tidningsägarna. var är nerläggningarna? sammanslagningarna? Har man tänkt spara sig ur detta?

Jag tror att det handlar om att hålla skenet uppe. Ingen vill bli först med att lägga ner papperstidningen eller förklara att man inte kan driva verksamheten vidare. Det är maskhållning på steroider vi ser här.

Den som går först kommer att lida en enorm prestigeförlust. Men sedan kommer det antagligen gå väldigt fort.

Jag kommer med glädje att titta på när det brakar ihop på riktigt
Citera
2017-09-12, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av impieteer
Men det har väl konstaterats tidigare att i alla fall kvällstidningarna minskar ungefär lika mycket varje år som man kan anta att deras läsare dör? Det är därför Aftonbladet verkar minska med ett fast antal varje år och inte en viss procent. Eftersom det dör ungefär lika många människor i Sverige varje år.

Alla under 60 år är redan bortskrämda sedan länge och deras trogna läsare är extremt pris-okänsliga. Jag tror samma sak gäller DN och de gör helt rätt i att krama ur så mycket som möjligt ur de läsare som är kvar innan de hinner dö.

Nu vet jag inte om de fortfarande redovisar sålda ex (nej?), men intäkter är ju någorlunda proportionerligt med antal läsare.

Detta är en förutsägelse från mitt smurfkonto från 2015.
Citat:
Ursprungligen postat av Ajlavjo
Intressant. Trenden är väldigt linjär. Jag tog mig frihet att göra en graf och extrapolera:
http://i.imgur.com/3a09vJg.png

2017 kommer omsättningen vara lika i print och online och sommaren 2022 kommer omsättningen i print vara 0 kr och omsättningen online 310 MNOK i Q1 med halverad total omsättning sedan 2009.

Jag skulle kunna ta 10 000 kr i konsultarvode för den där grafen =)

Tryckta Aftonbladet kommer nog läggas ner långt innan omsättningen är noll NOK. Skulle gissa på runt tre år mellan kuken och pekfingret då en del av kostnaderna för online ju täcks av offline genom gemensamt material.

Kollar vi idag slog förutsägelsen mycket riktigt in i februari i år med omsättning i närheten av trenden i grafen.
(https://www.resume.se/nyheter/artiklar/2017/02/08/trendbrottet-digitala-intakterna-gick-om-print-for-aftonbladet/)

Som du skrev är trenden väldigt linjär, men jag tror inte det är för att deras läsare bokstavligen dör, utan för att deras läsare i konstant takt blir för gamla för att orka gå och köpa lösnummer och är på äldreboende.

Vidare justerar inte grafen efter inflation och prishöjningar, så i verkligheten har antalet läsare dippat ännu mer.

Notera även hur sommaren 2022 förutsägs vara sommaren då "offline" ger noll kronor, även om vi kan anta att den sista minskningen kommer vara exponentiell snarare än linjär, samt att tidningen kommer sluta tryckas långt före printintäkterna är noll.
Senast redigerad av Den-Fete 2017-09-12 kl. 22:01.
Citera
2017-09-13, 01:19
Medlem
Pungs avatar
Jag tror det är fel att prata om "lydiga journalister", snarare om "lydiga politiker". Men inte ens det uttrycket tror jag är aktuellt längre. Vad det handlar om är tvä maktenheter där den ena ska vara garant för att den andra inte blir maktfullkomlig, men där enheterna kommit att smälta samman och fortsätter göra det ju mer deras gemensamma makt är på väg ifrån dem.

Vad jag menar är att "lydiga journalister" är sådana som låter bli att granska en hotfull makt, till exempel en diktator.

Så är det inte i Sverige. Här har det i flera decennier istället varit en journalistkår som kuvat alla andra. Företag och kändisar har gjort avbön för att slippa medias hatattacker. Politiker har backat från beslut som de egentligen tyckt varit de rätta och anpassat sin politik för hur "den kommer se ut i media".

På det sättet har Sverige snarare haft "lydiga politiker".

Men idag tror jag inte ens de är lydiga. Media har haft sådan gigantisk makt så länge att det numera bara är personer med samma idiologi som vänstermedia som har politiska positioner och statliga uppdrag. Alla andra har jagats bort eller tröttnat och dragit. Framförallt har det inte släppts fram några personer till viktiga positioner som inte först "bevisat" sig hos media.

Idag är det alltså personer med samma åsikter i både politiken, myndigheter och media.

Att media därför börjar tappa sitt grepp och internet gett nya medier chansen, är därför inte en lättnad för politiker och andra makthavare. Det kanske det hade varit för 20 år sen när makthavare var kuvade av media. Då hade nog många tyckt det var en lättnad att få slippa anpassa sig.

Men de makthavare Sverige har idag har uppfostrats av media sedan födseln. De tycker snarare det är behagligt med en journalistkår som tänker som de själva. Som inte ställer obehagliga frågor så länge man har rätt värdegrund. Som förlåter ifall det råkar bli lite kaos såvida det bara beror på att man varit "naiv". Som tystar ner konsekvenserna av ens beslut och hjälper till att bagatellisera och bortförklara för att de onda inte ska få vatten på sin kvarn. Som hjälper till att skydda "Sverigebilden" när omvärlden rapporterar om vad som sker.

Även journalisterna är helnöjda med sina politiker. De berömmer dem, vill ge dem mer pengar, tillåta dem att göra allt grövre övertramp, skyddar mer särskilda lagat, upprepar hur viktiga de är för demokratin, delar deras oro över alla de här nya medierna som konkurerar.

Journalister och politiker lyder inte varandra. De är best buddies.

Och ju mer makten glider dem ur händerna. Upplagorna rasar, trafiken till web minskar, nya medier ersätter de gamla och nya poltiker ersätter gamla poltiker. Desto mer kommer gamla politiker och gamla journalister trycka sig mot varandra. Politikerna kommer ge mer pengar och journalisterna skriva mer okritiskt om dem. För det är två gamla stötar som faller från ett stup, och det enda de har att klamra sig fast vid i fallet är varandra.
Citera
2017-09-13, 10:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Den-Fete
Nu vet jag inte om de fortfarande redovisar sålda ex (nej?), men intäkter är ju någorlunda proportionerligt med antal läsare.

Detta är en förutsägelse från mitt smurfkonto från 2015.

Kollar vi idag slog förutsägelsen mycket riktigt in i februari i år med omsättning i närheten av trenden i grafen.
(https://www.resume.se/nyheter/artiklar/2017/02/08/trendbrottet-digitala-intakterna-gick-om-print-for-aftonbladet/)

Som du skrev är trenden väldigt linjär, men jag tror inte det är för att deras läsare bokstavligen dör, utan för att deras läsare i konstant takt blir för gamla för att orka gå och köpa lösnummer och är på äldreboende.

Vidare justerar inte grafen efter inflation och prishöjningar, så i verkligheten har antalet läsare dippat ännu mer.

Notera även hur sommaren 2022 förutsägs vara sommaren då "offline" ger noll kronor, även om vi kan anta att den sista minskningen kommer vara exponentiell snarare än linjär, samt att tidningen kommer sluta tryckas långt före printintäkterna är noll.

Mina föräldrar(födda runt 1950) har inte dött och de är unga nog att orka gå och köpa lösnummer, men de gör det mindre frekvent än tidigare då Aftonbladet inte lockar längre som förr. De har prenumererat på VLT sedan sent 60-tal men funderar på att lägga av för att A) spara in de 2000/år det kostar och B)kvaliteten på tidningen har blivit sämre, speciellt sedan sporten bara tar med det i papperstidningen som genererat mest klick och inte all lokal sport
Citera
2017-09-13, 13:34
Medlem
Ratads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mattep74
Mina föräldrar(födda runt 1950) har inte dött och de är unga nog att orka gå och köpa lösnummer, men de gör det mindre frekvent än tidigare då Aftonbladet inte lockar längre som förr. De har prenumererat på VLT sedan sent 60-tal men funderar på att lägga av för att A) spara in de 2000/år det kostar och B)kvaliteten på tidningen har blivit sämre, speciellt sedan sporten bara tar med det i papperstidningen som genererat mest klick och inte all lokal sport

Detta är mycket viktigt för hur länge småtidningarna kommer finnas kvar. När tidningsföretagen inte längre anser sig ha råd med frilansare som åker ut och gör jobb om lokalsporten utan kör på klickräkning och samlade sportdelar för grupper av tidningar kommer enligt min gissning döden komma igång på allvar.

Lokalsporten är ofta den viktigaste anledningen till att många småtidningar finns kvar.
Citera
2017-09-13, 15:11
Medlem
OlleVieros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ratad
Detta är mycket viktigt för hur länge småtidningarna kommer finnas kvar. När tidningsföretagen inte längre anser sig ha råd med frilansare som åker ut och gör jobb om lokalsporten utan kör på klickräkning och samlade sportdelar för grupper av tidningar kommer enligt min gissning döden komma igång på allvar.

Lokalsporten är ofta den viktigaste anledningen till att många småtidningar finns kvar.

Särskilt ute i landet i lite mindre orter där det finns Elitlag i fotboll eller hockey som lokaltidningarna bevakar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in