Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-06-26, 21:17
  #17041
Medlem
80231s avatar
Vad är detta?

Förnyelse? Ut med det gamla, och in med det nya?
http://www.gp.se/nyheter/g%C3%B6tebo...ster-1.4379456
Citat:
Kom och jobba med oss!
Vi har 25 lediga journalistjobb.
Vill du vara en del av vår nya satsning när vi nu ska växa, förändra och förbättra vår tidning? Just nu söker vi:
• Nyhetschef
• Kulturchef
• Redaktionssekreterare
• 2 Sportreportrar
• Nyhetsredaktör
• Politikreporter
• 3 Ekonomireportrar
• 2 Livsstilsreportrar/redaktörer
• Huvudredaktör Två Dagar
• Biträdande redaktör Två Dagar
• Layoutare, Två dagar
• Tv-redaktör
• Tv-journalist
• 2 Webbredaktörer
• Sociala medier-redaktör
• Trafik-redaktör
• Plusredaktör
• Onlinechef

Jag gillar GP:S debatt- och ledarsidor, så jag hoppas att GP överlever sin kris. Det behövs en motvikt till den stockholmska mediaankdammen.
Citera
2017-06-26, 21:52
  #17042
Medlem
ace_secs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 80231
Vad är detta?

Förnyelse? Ut med det gamla, och in med det nya?
http://www.gp.se/nyheter/g%C3%B6tebo...ster-1.4379456


Jag gillar GP:S debatt- och ledarsidor, så jag hoppas att GP överlever sin kris. Det behövs en motvikt till den stockholmska mediaankdammen.

GP:s ledare är för det mesta riktigt sunda och klarsynta. Men på nyhetssidan är det vänsterjournalistik.

Denna "satsning" ger jag inte mycket för. Man fick in lite nytt kapital. Men utan tillväxt och svarta siffror så spelar det ingen roll.

Dessa personer kommer snart stå arbetslösa de med.
Citera
2017-06-27, 00:49
  #17043
Medlem
Demokraturdns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ace_sec
Ointresse, men framförallt pga att de är obildade.

Det var någon gammal SVT-anställd, som nu bytt sida, som berättade att redaktionsmöten var en pina. Journalistkollegor, inte sällan unga tjejer i 20-30-årsåldern, som inte förstod centrala händelser och begrepp; tex "kanslihushögern", "det kommunala självstyret", "striden om löntagarfonderna".

Framförallt unga, nya journalister är otroligt obildade och historielösa.
Man får nog vara glad om de över huvud taget diskuterar så "avancerade" politisk-historiska begrepp inom media idag.

Citat:
Ursprungligen postat av Jonasson
Fast antiintellektuallism är knappast något nytt, många unga journalister har förmodligen far- och morföräldrar som beundrade kulturrevolutionen och Demokratiska Kampucheas kamp.

"Kanslihushögern" är jag för ung för för att kunna sätta i ett sammanhang, men jag antar att det användes av vänsterpersoner på den tiden de fortfarande pratade om klass och inte om identitetspolitik. Det var på den tiden Socialdemokraternas kansli var det enda kansliet, det nyare begreppet "högersosse" har inte den konnotationen.

Jag har försökt fatta när begreppet kanslihushöger började komma i bruk, men det borde ha varit under Palmes regeringstid från hösten 1982 och före hans död drygt tre år senare. Det satt högersossar på regeringskansliet, underförstått bakom kulisserna. Själva Kanslihuset blev lokaler för riksdagens ledamöter 1981, men Rosenbad som politiskt begrepp hade nog inte slagit igenom än. Höger var ett allmänt skällsord.
Begreppet nämns i en vänstervriden recensionstext (svt) av Ulrika Milles på Kulturnyheterna 2016.

Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
1) Dåligt pålästa och grund research. Många "nyhetsartiklar" idag är i praktiken uppsminkade referat av någons pressrelease, domstolsanmälan, radioprogram, tal i kommunfllmäktige, debattbok etc . helt utan kritisk granskning eller distans från journalistens sida.

2) Många journalister är frilansare eller korttidsvikarier ch sitter löst på sina jobb, särskilt om de ses som "krångliga" och "svåra". Samtidigt sitter redaktionerna mer än tidigare i knät på olika informatörer, pressekreterare etc som kan ge eller vägra intervjuer. Då vill många reportrar inte komma hem till redaktionen med en intervju där de börjat gräla mitt i samtalet, eller en intervju som uppfattas som "jobbig" (ältande, överambitiös, för påläst osv). Alltså låter man i stort sett intervjuobjektet babbla på och tar med det i artikeln så länge det låter någorlunda bra, särskilt om det är politiskt opportunt.

3) I den mediekultur vi har i Sverige numera ses ifrågasättande ofta som en form av personligt "hat", kritiska och envisa intervjuer är alltså inte välkomna. I t ex brittisk och fransk media är det helt annorlunda. Ett program som BBC:s HardTalk hade varit helt otänkbart i dagens Sverige.

Initiativet borde komma från de politiska makthavarna. Ställ er inte på vår sida. Ställ oss mot väggen.
__________________
Senast redigerad av Demokraturdn 2017-06-27 kl. 01:00.
Citera
2017-06-27, 01:02
  #17044
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Demokraturdn
Initiativet borde komma från de politiska makthavarna. Ställ er inte på vår sida. Ställ oss mot väggen.

Tja, intresset ljuger inte, varför skulle de vilja utsätta sig för en tuffare granskning?

En viktig del av problemet är förstås att MSM och den politiska eliten har det alldeles för mysigt ihop och vävs samman både av ömsesidig beundran och av ömsesidiga lojaliteter/tjänster. Den knuten dras man med också i England, men i Sverige blir det långt tydligare eftersom vi är ett litet land och Stockholm numera blivit så totalt dominerande.
Citera
2017-06-27, 09:15
  #17045
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 80231
Vad är detta?

Förnyelse? Ut med det gamla, och in med det nya?
http://www.gp.se/nyheter/g%C3%B6tebo...ster-1.4379456


Jag gillar GP:S debatt- och ledarsidor, så jag hoppas att GP överlever sin kris. Det behövs en motvikt till den stockholmska mediaankdammen.

En frisk satsning som måste bygga uteslutande på att GP lyckas med konststycket att ta bra betalt för de digitala tjänsterna (artiklarna på www.gp.se och massor med nya prenumeranter på eGP). Tyvärr tror jag att detta är dömt att misslyckas - eller ska GP lyckas med något ingen annan medieaktör lyckats med hittills? Det blir spännande att följa utvecklingen framöver.
Citera
2017-06-27, 09:26
  #17046
Medlem
DN och SvD får en rejäl knäpp på näsan av Konsumentverket för fula knep att lura in nya prenumeranter via gratis prova-på-månad. Att detta generösa "gratiserbjudande" inkluderar en tills vidare-prenumeration efter gratismånaden nämns inte.
Senast 7 juli måste de båda tidningarna presentera åtgärder.
Jag tycker att det är bedrövligt och ovärdigt av dessa anrika tidningsföretag att använda metoder som i vanliga fall förknippas med försäljning av naturprodukter och annat skojeri. Agerandet kan väl knappast tolkas på annat vis än desperation över vikande prenumerationssiffror.
Men tyvärr DN och SvD - er prenumerantstock är starkt föråldrad och de som är villiga att betala dyrt för att få hem en papperstidning i brevlådan håller på att dö ut.
Utmärkt att Konsumentverket agerar.
https://www.resume.se/nyheter/artikl...ar-svd-och-dn/
Citera
2017-06-27, 11:24
  #17047
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IvrigeIvar
DN och SvD får en rejäl knäpp på näsan av Konsumentverket för fula knep att lura in nya prenumeranter via gratis prova-på-månad. Att detta generösa "gratiserbjudande" inkluderar en tills vidare-prenumeration efter gratismånaden nämns inte.
Senast 7 juli måste de båda tidningarna presentera åtgärder.
Jag tycker att det är bedrövligt och ovärdigt av dessa anrika tidningsföretag att använda metoder som i vanliga fall förknippas med försäljning av naturprodukter och annat skojeri. Agerandet kan väl knappast tolkas på annat vis än desperation över vikande prenumerationssiffror.
Men tyvärr DN och SvD - er prenumerantstock är starkt föråldrad och de som är villiga att betala dyrt för att få hem en papperstidning i brevlådan håller på att dö ut.
Utmärkt att Konsumentverket agerar.
https://www.resume.se/nyheter/artikl...ar-svd-och-dn/
Jag får regelbundet erbjudande från DN & har länge misstänkt att det var det här gamla bondfångeritricket. Skönt att DN alltid levererar precis det skit man förväntar sig.
Citera
2017-06-27, 17:03
  #17048
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bullen
Svenskan blir den första sen på tur DN. Det har inget med tidningsdöd (i den meningen att inga skulle läsa dom) att göra utan är bara en konsekvens av kapitalismen


Men de här tidningarna är verkligen i djupt kvalitativt förfall sedan många år, det gäller egentligen alla fyra Eken-drakarna - helt oavsett ekonomiska faktorer. Det måste vara något med luften i Stockholm, om Södermalmshipstrarna reagerade ordentligt skulle de spy upp av den unkna skit de andas in, mentalt, socialt och fysiskt.
Citera
2017-06-27, 17:37
  #17049
Medlem
ace_secs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IvrigeIvar
DN och SvD får en rejäl knäpp på näsan av Konsumentverket för fula knep att lura in nya prenumeranter via gratis prova-på-månad. Att detta generösa "gratiserbjudande" inkluderar en tills vidare-prenumeration efter gratismånaden nämns inte.
Senast 7 juli måste de båda tidningarna presentera åtgärder.
Jag tycker att det är bedrövligt och ovärdigt av dessa anrika tidningsföretag att använda metoder som i vanliga fall förknippas med försäljning av naturprodukter och annat skojeri. Agerandet kan väl knappast tolkas på annat vis än desperation över vikande prenumerationssiffror.
Men tyvärr DN och SvD - er prenumerantstock är starkt föråldrad och de som är villiga att betala dyrt för att få hem en papperstidning i brevlådan håller på att dö ut.
Utmärkt att Konsumentverket agerar.
https://www.resume.se/nyheter/artikl...ar-svd-och-dn/

Det visar bara hur desperata de är.
Citera
2017-06-27, 18:33
  #17050
Medlem
Grodfrityrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IvrigeIvar
DN och SvD får en rejäl knäpp på näsan av Konsumentverket för fula knep att lura in nya prenumeranter via gratis prova-på-månad. Att detta generösa "gratiserbjudande" inkluderar en tills vidare-prenumeration efter gratismånaden nämns inte.
Senast 7 juli måste de båda tidningarna presentera åtgärder.
Jag tycker att det är bedrövligt och ovärdigt av dessa anrika tidningsföretag att använda metoder som i vanliga fall förknippas med försäljning av naturprodukter och annat skojeri. Agerandet kan väl knappast tolkas på annat vis än desperation över vikande prenumerationssiffror.
Men tyvärr DN och SvD - er prenumerantstock är starkt föråldrad och de som är villiga att betala dyrt för att få hem en papperstidning i brevlådan håller på att dö ut.
Utmärkt att Konsumentverket agerar.
https://www.resume.se/nyheter/artikl...ar-svd-och-dn/
Det här är inte första gången DN får bassning av Konsumentverket.
Mygel verkar vara en del av deras affärsidé.

Testfakta. Publicerat 24 augusti 2016.
Citat:
...
En prenumeration hos Dagens Nyheter går att teckna dygnet runt direkt på tidningens webbsida. Men för att säga upp prenumerationen krävs ett pappersbrev eller ett telefonsamtal under vissa öppettider. Oskäligt, anser många konsumenter, och Konsumentverket håller med. I ett brev till DN ställer myndigheten nu krav på att bolaget ”bör upphöra med använda villkor som ställer krav på att uppsägning ska ske i viss form, eftersom avtalsvillkoret är att anse som oskäligt.”

I brevet hänvisar Konsumentverket till tidigare tillsynsärenden som myndigheten haft mot AB Dagens Nyheter gällande formkrav för uppsägning.
...
http://www.testfakta.se/konsument/kr...rationsvillkor
Citera
2017-06-27, 19:52
  #17051
Medlem
80231s avatar
Vilka människor det är som arbetar i ankdammen. Om Peter W blir av med jobbet kan han börja på ny kula som den sämre sortens bilhandlare.
Citera
2017-06-27, 23:09
  #17052
Avstängd
DisSids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hatt-Kaninen
Det är inte bara Stampen som krisar. AB William Michelsens Boktryckeri, som bland annat äger Alingsås Tidning, står sedan i juni även de under rekonstruktion.

Rekonstruktionsplanen fick klartecken i Alingsås tingsrätt idag.

http://journalisten.se/nyheter/aling...-i-tingsratten

Rekonstruktionstiden har nu löpt ut och Michelsen Boktryckeri ska upp till tinget 17 juli.
Citat:
– Som det ser ut nu tror jag att ackordsförslaget kommer att gå igenom. Sedan gäller det ju att bolaget får ordning på ekonomin.
Citat:
Bolaget som äger Alingsås Tidning samt Härryda Posten, Lerums Tidning och Partille Tidning, William Michelsen Boktryckeri, begärde sig i rekonstruktion för ett år sedan med skulder på omkring 13 miljoner kronor varav fem miljoner kronor till staten och sex miljoner kronor till Stampens tryckeribolag V-tab.
https://www.medievarlden.se/2017/06/...-tidnings-ode/

Något som verkligen vore roligt var om fler duktiga journalister som inte är agenda-sjw erkänner sina misstag och hoppar över till alternativmedia.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback