2012-04-16, 22:09
Medlem
Ska definitivt räkna på det när jag är pigg imorgon =)

Läste någonstans att det max går att höja med 2,5 poäng. Stämmer det?
Citera
2012-04-16, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grodorna
Ska definitivt räkna på det när jag är pigg imorgon =)

Läste någonstans att det max går att höja med 2,5 poäng. Stämmer det?

Jag är ganska så säker på att det inte finns något tak för höjning. Har du motivationen samt tiden kan du höja dig till 20.0.
Citera
2012-04-18, 11:15
Medlem
Adobes avatar
Komvux, vad händer då med AF?

Förra året gick jag ju ut gymnasiet, sedan dess gått på arbetsförmedlingen och möglat runt på kurser osv.
Senaste månaderna har allt bara varit helvete och jag börjar bli desperat på att göra något, antingen skola eller arbete. Skulle bli överlycklig om man fick ett arbete men det verkar inte vara lätt enligt mig. Verkar som man måste ha mer utbildning, ha jobbat förut samt ha kontakter, jag har nästan inget av det. Tänkte söka universitetet men arbetsprovet åt helvete, så sökte 15 kurser istället, men inte säkert att jag ändå kommer få någon kurs, vem vet.

Iaf ringde jag Komvux nu och bestämde möte med studievägledare, så jag kommer igång med någonting.
Men nu slog tanken mig om vad som händer med AF om jag börjar studera på Komvux? Jag har aktivitetstöd där på 3k/mån samtidigt som jag söker jobb. Kommer jag då vara tvungen hoppa av detta och endast studera ? och måste jag då ta CSN lån och sådant?

På kommunens hemsida så stod det om Studieekonomi, men det var en länk tilL CSN och jag undrar om man då måste ta CSN lån, om man inte har pengar för att överleva hela studietiden.
Citera
2012-04-19, 18:10
Medlem
DiaRegas avatar
Han aldrig söka till komvux[Vad göra]-.-

Tjena mors på det goda folket!

Som topic lyder så hann jag aldrig söka i tid till
komvux här i Stockholm.
Hade för mig att sista ansökningsdatum var idag, men
antagligen var den igår och nu vet jag inte vad jag ska ta
mig till eller vända mig till.
Blir bara förvirrad av nätet då man inte får ut så mycket info.
Någon som besitter dessa kunskaper och kanske kan hjälpa mig??
Citera
2012-04-19, 18:21
Medlem
Mister-Cs avatar
Jag har för mig att man alltid kan söka in till Komvux oavsett dagar, finns väl ingen sista datum direkt.
Bara du söker innan en kurs startar så får du väl gå på den, det är ju så det är i min kommun.
Citera
2012-04-19, 18:33
Medlem
Nifelhels avatar
Sökningsperioderna är året om. Du kan alltså söka in när som helst. Dock varierar antalet tillgängliga kurser ENORMT beroende på när du söker. Vore det dessutom inte bättre att gå till vuxenutbildningscentret och snacka med dom själv?...Förstår inte hur man kan fråga sånt här på fb när det bara är att ringa ett samtal eller gå å fråga dom själv - då får du ett mer utförligt svar. *SUCK*
Citera
2012-04-19, 19:10
Medlem
d01shs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DiaRega
Tjena mors på det goda folket!

Som topic lyder så hann jag aldrig söka i tid till
komvux här i Stockholm.
Hade för mig att sista ansökningsdatum var idag, men
antagligen var den igår och nu vet jag inte vad jag ska ta
mig till eller vända mig till.
Blir bara förvirrad av nätet då man inte får ut så mycket info.
Någon som besitter dessa kunskaper och kanske kan hjälpa mig??

Snabb googling:

Kan jag anmäla mig till kurser efter sista ansökningsdag?
Nej, det finns inga restplatser. Vuxenutbildningen i Stockholm har fem intagningsperioder/år. Efter sista ansökningsdag till gymnasiala kurser är du istället välkommen att söka till nästa period.

Söker du till grundläggande nivå finns det ingen sista ansökningsdag. Du kan söka när som helst under året och starta dina studier så snart en plats/kursstart kan erbjudas.
Citera
2012-04-22, 11:49
Bannlyst
Framtidens Komvux

Eftersom Komvux sedan innan har varit så att man kunnat plugga upp befintliga G:n, tror ni att detta kommer tillbaks i framtiden?
Jag tror att kurvorna i framtiden på ungdomars betyg kommer se ganska halvkassa ut - om jag skall vara helt ärlig med tanke på hur mycket tid dagens ungdomar lägger ner på att sitta vid datorn o.s.v. Motivationen sjunker drastiskt skulle jag säga.
Själv har jag inte uppnått det jag skulle vilja och lagt ner för lite tid på skolan. På högstadiet gick jag ut med 270/320 poäng men på gymnasiet sjönk det. Slutade med G i alla naturämnen förutom typ Biologi A, vg och en breddningskurs där jag också uppnådde vg. Sen hade jag mvg i engelska, vg i svenska, o.s.v.
Det ni kanske ser en tendens på är att jag har låga betyg i naturvetenskapliga ämnena.
"Varför valde du natur då din idiot" tänker ni - men eftersom valet i 9:an kom så snabbt inpå hade jag motivationen att försöka nå en så bra utbildning som möjligt, där jag kan gå till jobbet med ett gott humör varje dag.
Har tänkt på att studera utomlands (där utbildningen kostar) så att jag kan utbilda mig till det jag vill bli.

Men huvudfrågan är: Tror ni Komvux kommer ändras i framtiden? Kommer man att kunna läsa upp ett G inom ett par år?

Go!
Citera
2012-04-22, 12:01
Medlem
Du kan läsa upp godkända betyg igenom en prövning mot en kostnad på 500 kr, tror dessvärre inte det kommer förändras inom den närmaste tiden.
Citera
2012-04-22, 12:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mindhunt3r
Du kan läsa upp godkända betyg igenom en prövning mot en kostnad på 500 kr, tror dessvärre inte det kommer förändras inom den närmaste tiden.

Vad är detta för prövning?
Isåfall är det bara en liten avvikelse från vad jag önskade.
Citera
2012-04-22, 12:14
Medlem
lighten-ups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adutrumque
Men huvudfrågan är: Tror ni Komvux kommer ändras i framtiden? Kommer man att kunna läsa upp ett G inom ett par år?

Förbudet kommer att finnas under lång tid tror jag, och det verkar som att det ska gälla på kommunernas Komvux. Men man kommer att kunna göra prövningar för 500 kr i kurserna.

Jag tror dock inte att förbudet hindrar en från att själva köpa kurser via t.ex. Hermods. Om man köper en kurs där så har man ett år på sig att läsa den. Påbörjade kurser ändras inte.
Citera
2012-04-22, 23:59
Medlem
septemberpojkens avatar
När är det sista datumet man kan söka till Hermods eller Komvux?

Hade tänkt söka in några kurser i höst men när är det sista datumet och var anmäler man sig? Jag skulle behöva rådfråga med SYV innan men det är svårt att få kontakt med den på min kommun.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in