2020-10-02, 11:30
Medlem
Hadyoursixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Hur vore det att kolla upp det själv:
https://www.antagning.se/sv/anmal-dig-och-hall-koll/platsfordelning-och-urval/betygsurval/#platsf-rdelning-och-justering-mellan-grupperna

Källan säger inget om prioriteringar BI och BII, om jag ser rätt.
Citera
2020-10-23, 16:07
Medlem
Kan man gå på två komvux distans kurser samtidigt?

Hej flashback,

Mitt första inlägg här!

Om man nu inte har gått ut gymnasiet och inte har något betyg alls därifrån... kan man då gå på två komvux distans kurser samtidigt för att ta ut sin gymnasiala examen snabbare?

Sen... är det rimligt att ta två kurser samtidigt och klara av dessa om man inte jobbar eller har något annat för sig alls?

Och slutligen... om någon av er vart med om liknande... hur gick det?

Nu talar jag endast om 100% fart!

Tackar och bockar!
Citera
2020-10-23, 16:14
Medlem
Armyants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LilaViola74
Hej flashback,

Mitt första inlägg här!

Om man nu inte har gått ut gymnasiet och inte har något betyg alls därifrån... kan man då gå på två komvux distans kurser samtidigt för att ta ut sin gymnasiala examen snabbare?

Sen... är det rimligt att ta två kurser samtidigt och klara av dessa om man inte jobbar eller har något annat för sig alls?

Och slutligen... om någon av er vart med om liknande... hur gick det?

Nu talar jag endast om 100% fart!

Tackar och bockar!

Absolut. Läs två kurser om 100 poäng vardera i tio veckor, vilket ger heltidsstudier. Eller andra alternativ.
Citera
2020-10-23, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Armyant
Absolut. Läs två kurser om 100 poäng vardera i tio veckor, vilket ger heltidsstudier. Eller andra alternativ.
Nu förstår jag inte?

Nu snackar jag om man kan gå på två 100% fart kurser samtidigt...
Citera
2020-10-23, 16:46
Medlem
Armyants avatar
Citat:
Nu förstår jag inte?

Nu snackar jag om man kan gå på två 100% fart kurser samtidigt...

20 poäng per vecka ger heltidsstudier. De flesta kurserna är 100 poäng och kan läsas under 5-10-15-20 veckor.

Läser du exempelvis en 100 poängskurs över 5 veckor läser du heltid. Istället är en kurs värd 100 poäng över 10 veckor deltid på 50%. Två sådana kurser över 10 veckor blir heltid.

Finns 200 poängskurser (ovanligt) och 50 poängskurser också.

Inget hindrar dig från att läsa, exempelvis sex kurser samtidigt.

Men se fulltidstudier som en indikator på att du har mycket att göra.
Citera
2020-10-23, 16:54
Medlem
Citat:
20 poäng per vecka ger heltidsstudier. De flesta kurserna är 100 poäng och kan läsas under 5-10-15-20 veckor.

Läser du exempelvis en 100 poängskurs över 5 veckor läser du heltid. Istället är en kurs värd 100 poäng över 10 veckor deltid på 50%. Två sådana kurser över 10 veckor blir heltid.

Finns 200 poängskurser (ovanligt) och 50 poängskurser också.

Inget hindrar dig från att läsa, exempelvis sex kurser samtidigt.

Men se fulltidstudier som en indikator på att du har mycket att göra.
Om man vill ha 200 poäng per femte vecka genom att gå på två heltids kurser samtidigt, det funkar alltså?
Citera
2020-10-23, 17:04
Medlem
Armyants avatar
Citat:
Om man vill ha 200 poäng per femte vecka genom att gå på två heltids kurser samtidigt, det funkar alltså?

Absolut!
Citera
2020-10-23, 17:14
Medlem
Citat:
Absolut!
Då är frågan... kan det inte krocka? låt oss säga att jag måste snacka med min engelska lärare via Skype kl 13.00 och så får jag höra att samt gäller min kemi lärare?

Eller missar jag nått här?

Jag tänker att schemat kan krocka?

Kom ihåg att det är distans vi snackar om här...
Citera
2020-10-23, 17:17
Medlem
Armyants avatar
Citat:
Då är frågan... kan det inte krocka? låt oss säga att jag måste snacka med min engelska lärare via Skype kl 13.00 och så får jag höra att samt gäller min kemi lärare?

Eller missar jag nått här?

Jag tänker att schemat kan krocka?

Kom ihåg att det är distans vi snackar om här...

Det mesta fixar sig, för att minska risken för eventuell krock kan du välja att läsa de flesta kurserna genom samma skola. Med andra ord väljer du att läsa de kurser du läser samtidigt på samma skola, och detta tycker jag bör minska på det du nämner. Det mesta löser sig ändå, håll mailkontakt med lärarna, förmedla, förklara och du kommer fixa det där.

Be om hjälp som sagt, om det är jobbigt. Jag planerade hela min tid på komvux själv. Dock förstår jag att det inte är självklart att göra. Finns individer som hjälper med sådant, exempelvis studievägledarna. Finns att hitta kontaktuppgifter till studievägledarna genom skolans hemsida eller kanske i mailet du har fått från skolan.
Senast redigerad av Armyant 2020-10-23 kl. 17:21.
Citera
2020-10-23, 17:24
Medlem
Citat:
Det mesta fixar sig, för att minska risken för eventuell krock kan du välja att läsa de flesta kurserna genom samma skola. Med andra ord väljer du att läsa de kurser du läser samtidigt på samma skola, och detta tycker jag bör minska på det du nämner. Det mesta löser sig ändå, håll mailkontakt med lärarna, förmedla, förklara och du kommer fixa det där.

Be om hjälp som sagt, om det är jobbigt. Jag planerade hela min tid på komvux själv. Dock förstår jag att det inte är självklart att göra. Finns individer som hjälper med sådant, exempelvis studievägledarna. Finns att boka tid med genom din skola, du hittar säkert mail via hemsidan eller liknande.
Tack så hemskt mycket hörru!

Måste störa dig lite här...

Har jag förstått det rätt? om jag bockar av två kurser på sammanlagt 200 poäng var femte vecka då blir jag på ett år klar med en hel gymnasial utbildning?

Hur många kurser samtidigt får man läsa? och hur kan jag veta att det stämmer det du säger att åtminstone två kurser samtidigt går bra?

Och slutligen... kan du snälla ge mig dina absolut bästa tips om hur man får en hel gymnasial utbildning överstökad så fort som det bara går? om man utgår från att man inte jobbar eller har annat för sig alls?

Citera
2020-10-23, 17:30
Medlem
Armyants avatar
Citat:
Tack så hemskt mycket hörru!

Måste störa dig lite här...

Har jag förstått det rätt? om jag bockar av två kurser på sammanlagt 200 poäng var femte vecka då blir jag på ett år klar med en hel gymnasial utbildning?

Hur många kurser samtidigt får man läsa? och hur kan jag veta att det stämmer det du säger att åtminstone två kurser samtidigt går bra?

Och slutligen... kan du snälla ge mig dina absolut bästa tips om hur man får en hel gymnasial utbildning överstökad så fort som det bara går? om man utgår från att man inte jobbar eller har annat för sig alls?

Vi får invänta en tredje part i den här forumsdelen som kan bekräfta mina uppgifter.

Det kommer.

Ja, men mer än ett år.

Du bör nog ha sammanlagt 2400 poäng för att ta ut en gymnasieexamen.

200 poäng över 50 veckor ger 2000 poäng. Ett år är 52 veckor.

Snarare sikta mot ett och ett halv år i så fall. Eller, ja, kanske ett år och 10 veckor eller nått. Låt detta vara preliminärt, och det kommer att ändras efter vägen.

Allt eftersom du betar av kurser känns det också bättre för att du rör dig mot ditt mål.

Låt gymnasieexamen vara ditt slutmål, eller hur?

Och kurserna är delmål. Efter varje delmål kommer du att känna dig skit glad.
Senast redigerad av Armyant 2020-10-23 kl. 17:32.
Citera
2020-10-23, 17:33
Medlem
Citat:
Vi får invänta en tredje part i den här forumsdelen som kan bekräfta mina uppgifter.

Det kommer.

Ja, men mer än ett år.

Du bör nog ha sammanlagt 2400 poäng.

200 poäng över 50 veckor ger 2000 poäng. Ett år är 52 veckor.

Snarare sikta mot ett och ett halv år i så fall. eller, ja, kanske ett år och 10 veckor eller nått.
Nu kom jag på att om det finns sommarlov och sånt så kommer det ta ännu längre tid... kan man skippa alla loven?

Hur svårt tror du det är om man bockar av två kurser samtidigt och siktar på betyget E på kurserna?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in