2020-10-01, 20:08
Medlem
Prioriteras dom som gått ut gymnasiet högre än dom som kompenserat med komvux?

Hej,

Om man nu inte gått i gymnasiet och vill komplettera en hel gymnasial utbildning via komvux... när man sen ska söka in sig till ett universitet, kan dom då se om man gått ut gymnasium eller om man kompletterat med komvux?

I så fall... prioriteras dom som gått gymnasiet högre?

Motivera järna svaret!

Tack snälla!
Citera
2020-10-01, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PurpleGermany
Hej,

Om man nu inte gått i gymnasiet och vill komplettera en hel gymnasial utbildning via komvux... när man sen ska söka in sig till ett universitet, kan dom då se om man gått ut gymnasium eller om man kompletterat med komvux?

Motivera järna svaret!

Tack snälla!

De utan någon form av gymnasieexamen eller som behöver komplettera för att ta ut en gymnasieexamen brukar prioriteras. Sedan beror det såklart på vilken kommun och hur många som söker en kurs osv
Citera
2020-10-01, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarioRemix0000
De utan någon form av gymnasieexamen eller som behöver komplettera för att ta ut en gymnasieexamen brukar prioriteras. Sedan beror det såklart på vilken kommun och hur många som söker en kurs osv
Va? varför skulle de som INTE har gymnasieexamen eller de som BEHÖVER komplettera för att ta ut gymnasieexamen prioriteras?

Alltså är det lättare för en som inte gått gymnasiet att komma in i universitetet hen önskar???!!
Citera
2020-10-01, 20:37
Avstängd
Citat:
Va? varför skulle de som INTE har gymnasieexamen eller de som BEHÖVER komplettera för att ta ut gymnasieexamen prioriteras?

Alltså är det lättare för en som inte gått gymnasiet att komma in i universitetet hen önskar???!!

Man kommer inte in på universitet utan gymnasie/komvux betyg
Citera
2020-10-01, 20:46
Medlem
1000001s avatar
Jag har för mig att BI(direkt från gymnasiet) prioriteras i högre grad än BII(kompletterat på komvux).
Citera
2020-10-01, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Man kommer inte in på universitet utan gymnasie/komvux betyg
Det förstår jag ju! läs det jag skrev!

Citat:
Ursprungligen postat av 1000001
Jag har för mig att BI(direkt från gymnasiet) prioriteras i högre grad än BII(kompletterat på komvux).
Kan du snälla bevisa det?
Citera
2020-10-01, 21:08
Medlem
1000001s avatar
Citat:
Det kan du göra själv på UHR. Ta upp valfritt program och kolla på antal antagna kontra antal sökande i BI / BII grupperna.
Citera
2020-10-01, 22:19
Medlem
Citat:

Jahaaa oj, förlåt missuppfattade frågan, trodde det rörde sig om att söka komvuxkurser!
Citera
2020-10-01, 23:12
Medlem
Hadyoursixs avatar
Ja det stämmer, men det är oftast mindre konkurrens i kompletteringsgruppen. Om man redan är behörig efter gymnasiet så kan det vara bra att läsa en kurs på komvux för då konkurrerar man i både BI och BII.
Citera
2020-10-02, 00:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hadyoursix
Ja det stämmer, men det är oftast mindre konkurrens i kompletteringsgruppen. Om man redan är behörig efter gymnasiet så kan det vara bra att läsa en kurs på komvux för då konkurrerar man i både BI och BII.
WOOW... bravo! tack!
Citera
2020-10-02, 11:09
Medlem
Citat:
Hej,

Motivera järna svaret!

Tack snälla!

Urvalet delas upp i fyra kategorier:

Betygsurval
Resultat från högskoleprovet
Akademiska poäng
Övriga urvalsmetoder (däribland folkhögskola, praktisk erfarenhet etc.)

Betygsurvalet delas sedan upp i Betygsurval I och II, där grupp I är för de som har tagit en gymnasieexamen när de var under 21 år gamla (dvs som gymnasieelever) och grupp II för de som har kompletterat sin examen med Vux, eller som har tagit sin gymnasieexamen på Vux.

Betygsurval I premieras före II i urvalet. Med det sagt är det givetvis en fördel att de som har studerat på gymnasiet får prioritet till högskolan före de som har hoppat av eller ändrat sin utbildningsväg under senare år.
Citera
2020-10-02, 11:14
Medlem
Citat:
Det förstår jag ju! läs det jag skrev!

Hur vore det att kolla upp det själv:
https://www.antagning.se/sv/anmal-dig-och-hall-koll/platsfordelning-och-urval/betygsurval/#platsf-rdelning-och-justering-mellan-grupperna
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in