2015-03-25, 12:06
Medlem
Mokshas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av antikristetkukhuve
Var nere på Komvux idag och snackade med en kärring där. Är så att jag vill söka en grundläggande yrkesutbildning inom bygg-branschen.

Fick som svar att det kan vara ganska svårt för mig att komma in eftersom jag gått gymnasiet. Har slutbetyg därifrån (dvs mer än 2250p) men det var helt fel linje för mig eftersom jag inte vill ha någonting med det att göra. Dessutom en teoretisk linje så knappt nån chans till jobb utan högskola.

Nu vill jag "skola om" mig och därför gå någonting inom bygg. Känns dock ganska hopplöst när det i princip verkar krävas att man är nyanländ invandrare eller av någon oförklarlig anledning var för trög för att gå/klara av gymnasiet, för att man ska ha någon chans att komma in.

Vad ska man göra? Hoppas få gå lärling på någon byggfirma? Känns inte så jätterimligt att komma in på sånt när man inte har någon typ av relevant yrkes/studieerfarenhet från branschen.

Känns trist att man ska "straffas" och sabba sina chanser så hårt för ett val man gjorde när man var 15 år...

Här har du minst 97 möjligheter till utbildning inom bygg:

http://www.kyutbildningar.se/bygg_anlaeggning_fastighet___153__.html

Dvs. Eftergymnasial utbildning.
Citera
2015-03-26, 09:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moksha
Här har du minst 97 möjligheter till utbildning inom bygg:

http://www.kyutbildningar.se/bygg_anlaeggning_fastighet___153__.html

Dvs. Eftergymnasial utbildning.

Tack för länken. Dock verkar inte dom riktiga knegaryrkena finnas där; murare, snickare m.m. som enbart kräver gymnasial/komvux/arbetslivserfarenhet
Citera
2015-04-07, 16:35
Medlem
Det går att ordna ett toppbetyg i komvux kurser också,, vi hjälper våra kunder med det och gjort det ett tag nu
Citera
2015-04-07, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scenmannen
Det går att ordna ett toppbetyg i komvux kurser också,, vi hjälper våra kunder med det och gjort det ett tag nu

Du utger dig för att assistera människors studier, i en mening nersmutsad av särskrivningar och smileys? Seems legit.

edit: jag läste fel, var fan i mig ingen särskrivning. icke desto mindre ett troll tho
Senast redigerad av Midsommarnattsbira 2015-04-07 kl. 17:53.
Citera
2015-04-07, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Midsommarnattsbira
Du utger dig för att assistera människors studier, i en mening nersmutsad av särskrivningar och smileys? Seems legit.

Haha so? Får man inte vara glad när man skriver på ett forum..
Citera
2015-04-07, 17:18
Medlem
Citat:
Haha so? Får man inte vara glad när man skriver på ett forum..

Jag påstod inte ens nästan det. Man bör besitta någorlunda läsförståelse om man ska hjälpa folk med deras studier.
Citera
2015-04-07, 17:47
Medlem
lighten-ups avatar
Citat:

Citat:
Jag påstod inte ens nästan det. Man bör besitta någorlunda läsförståelse om man ska hjälpa folk med deras studier.

hahaha han är ett obvious troll
Citera
2015-04-07, 18:19
Medlem
njaexss avatar
Jag kan väl ge ett svar på detta också. Pluggat matte på komvux nu intensivt sedan December, matte 2, 3 och 4 med 5 veckor på varje kurs. Alltså dessa 3 kurser på 15 veckor. Nej det går inte fuska enligt min mening, legitimation ska visas vid provtillfällen så att någon annan skriver ens prov funkar inte. Några andra fuskmetoder finns väl inte när det gäller matten, googla till sig svar är omöjligt så att gå iväg på toa o sätta sig för o googla är uteslutet.

Att TS halkade efter förstå jag. Även om matte 3 är den kursen jag tyckte var enklast av dessa att ta sig igenom så var det ingen barnlek. Att köra dessa kurser intensivt är mäktigt och det är mycket att lära sig på kort tid, man måste vara villig att köra stenhårt ifrån början och verkligen vilja förstå.

Enda anledningen att jag klarade av dessa kurser på kort tid är för att jag är intresserad av matte, utan intresse hade det nog aldrig funkat man måste ju sitta en hel del med det.
Citera
2015-04-07, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av njaexs
Jag kan väl ge ett svar på detta också. Pluggat matte på komvux nu intensivt sedan December, matte 2, 3 och 4 med 5 veckor på varje kurs. Alltså dessa 3 kurser på 15 veckor. Nej det går inte fuska enligt min mening, legitimation ska visas vid provtillfällen så att någon annan skriver ens prov funkar inte. Några andra fuskmetoder finns väl inte när det gäller matten, googla till sig svar är omöjligt så att gå iväg på toa o sätta sig för o googla är uteslutet.

Att TS halkade efter förstå jag. Även om matte 3 är den kursen jag tyckte var enklast av dessa att ta sig igenom så var det ingen barnlek. Att köra dessa kurser intensivt är mäktigt och det är mycket att lära sig på kort tid, man måste vara villig att köra stenhårt ifrån början och verkligen vilja förstå.

Enda anledningen att jag klarade av dessa kurser på kort tid är för att jag är intresserad av matte, utan intresse hade det nog aldrig funkat man måste ju sitta en hel del med det.

Det finns olika metoder för att fuska på komvux kurser.
Citera
2015-04-07, 21:01
Medlem
njaexss avatar
Citat:
Det finns olika metoder för att fuska på komvux kurser.

Presentera gärna några då? Givetvis går allting, ett möjligt fusk jag ser är att man har kontakter inom komvuxet som hjälper en. Alltså att man låter en annan skriva och när den visar leg så har man gjort upp att den som kollar är med på det eller något i den stilen.

Risken med fusk är oftast av egen erfarenhet sedan tidigare att fusket i sig tar mer energi och tid att genomföra än vad det faktiskt hade tagit att lära sig det man skulle.

Sedan kan man ju också fråga sig som flera gjort tidigare i tråden, ska man plugga högskola kanske det är bra att faktiskt ha med sig kunskaper? När man som TS behöver plugga matte3 eller som jag själv matte4 för att få behörighet är det troligtvis ett program som kräver matematiska kunskaper, jag har i alla fall inte sett det motsatta när jag kollat efter utbildningar. Hade varit en stor skillnad ifall det bara gällde att få en grundläggande behörighet, då behöver inte kursens kunskaper nödvändigtvis användas i det man söker.
Nu antar jag att TS skulle fixa något behörighet, vet inte varför man skulle pluggat matte3 på komvux annars.

Eller hur tänker du om detta?
Citera
2015-04-07, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av njaexs
Presentera gärna några då? Givetvis går allting, ett möjligt fusk jag ser är att man har kontakter inom komvuxet som hjälper en. Alltså att man låter en annan skriva och när den visar leg så har man gjort upp att den som kollar är med på det eller något i den stilen.

Risken med fusk är oftast av egen erfarenhet sedan tidigare att fusket i sig tar mer energi och tid att genomföra än vad det faktiskt hade tagit att lära sig det man skulle.

Sedan kan man ju också fråga sig som flera gjort tidigare i tråden, ska man plugga högskola kanske det är bra att faktiskt ha med sig kunskaper? När man som TS behöver plugga matte3 eller som jag själv matte4 för att få behörighet är det troligtvis ett program som kräver matematiska kunskaper, jag har i alla fall inte sett det motsatta när jag kollat efter utbildningar. Hade varit en stor skillnad ifall det bara gällde att få en grundläggande behörighet, då behöver inte kursens kunskaper nödvändigtvis användas i det man söker.
Nu antar jag att TS skulle fixa något behörighet, vet inte varför man skulle pluggat matte3 på komvux annars.

Eller hur tänker du om detta?

Om en person tex behöver ett A i en kurs för att komma in på en utbildning.. Vissa utbildningar kräver tex matte4 behörighet men det betyder inte att man måste ha ett A på kursen, om man däremot får ett A och kommer in på sin utbildning via betyg så är det väldigt skönt.. finns som sagt tricks för komvux också..
Citera
2015-04-07, 22:50
Medlem
njaexss avatar
Citat:
Om en person tex behöver ett A i en kurs för att komma in på en utbildning.. Vissa utbildningar kräver tex matte4 behörighet men det betyder inte att man måste ha ett A på kursen, om man däremot får ett A och kommer in på sin utbildning via betyg så är det väldigt skönt.. finns som sagt tricks för komvux också..

Nej, som du säger ställs det inte något krav på ett högre betyg för att man ska vara behörig vad jag vet. Men givetvis tävlar man med andra, beror ju helt på hur många som söker.

Så du menar att du erbjuder tjänster till folk för att klara av eller få högre betyg på sina komvuxkurser?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in