2016-08-12, 23:50
Medlem
hestahodets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrmint
.Hursomhelst, för att besvara din huvudfråga: Ja, du kan läsa upp dina gamla betyg genom att göra flera prövningar, men de kommer inte att ersätta dina gamla kurser eller räknas in i ditt Slutbetyg. Detta innebär att du med ditt högre meritvärde kommer hamna i urvalsgruppen för komplettering (BII), när du söker vidare till högskolan.
Men om de inte räknas in i slutbetyget, finns det då någon anledning att öht göra det? Hur kommer jag annars ha nytta av det?
Citera
2016-08-13, 00:32
Medlem
mrmints avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hestahodet
Men om de inte räknas in i slutbetyget, finns det då någon anledning att öht göra det? Hur kommer jag annars ha nytta av det?

Som jag skrev i min förra post hamnar du i en annan urvalsgrupp. Om du inte vet vad begreppet urvalsgrupp innebär i detta sammanhang, eller skillnaden mellan t.ex. BI, BII, BIex och BF et cetera, kan du läsa mer om detta här: https://antagning.se/sv/Ta-reda-pa-mer-/Platsfordelning-och-urval/.

Men i korthet: Jo, du har nytta av att komplettera för att höja dig i några ämnen som redan ingår i slutbetyget. Det brukar ju fördelas gott om platser genom BII, eftersom det är samma "kaka" du får del av som för ovan nämnda övriga tre urvalsgrupper.

Läs mina länkar så förstår du säkert bättre
Citera
2016-08-19, 13:08
Medlem
area50s avatar
Är närdistans samma sak som halvdistans?
Citera
2016-08-19, 21:16
Medlem
Hur är det att plugga på distans? Hur ofta får man kontakt med sin lärare genom sk*pe per dag?

y = *
Citera
2016-08-19, 22:40
Medlem
Vill man så kan man ju skriva varje dag eller så men när jag har läst kurser på distans så har man väl haft kontakt en gång i veckan i snitt och det i samband med muntlig uppgift eller frågor innan någon inlämning.
Citera
2016-08-19, 22:42
Medlem
Har aldrig sk*pat med en lärare, endast pratat per telefon vid muntliga uppgifter annars är det skrivna meddelanden som gällt på skolans chatt. Man behöver oftast boka tid för att ens kunna ringa läraren och detta flera dagar i förväg då tiderna tar slut
Citera
2016-08-20, 11:25
Medlem
Ingen försörjningsskyldig vårdnadshavare, CSN bidrag komvux?

Hej flashbackare!

I februari detta året (under mitt sista år på gymnasiet) hoppade jag av skolan eftersom jag valde jobb före. Jag har sedan jag var 16 år bott ensam och försörjt mig själv. Jag och min vårdnadshavare har gått igenom hela processen med socialen där hon själv har sagt att hon vägrar betala något till mig (eftersom hon är skyldig mig det tills jag klarat gymnasiet).

Under åren jag bodde själv kunde jag inte ansöka om extra bidrag från CSN eftersom man inte kan ta bort henne som vårdnadshavare och hennes inkomster räknades in vilket resulterade i att jag inte fick 1 krona mer. Jag ansökte även om att få underhållsbidrag som staten betalat ut till min vårdnadshavare under hela mitt liv men fick inte det heller eftersom jag var tvungen att bo hos någon av mina föräldrar för att få det.

Nu bor jag med min sambo i en hyresrätt, vi planerar att köpa lägenhet innan sommaren 2017 och har sparat en del pengar men har kvar en del. Jag ansökte till komvux i juni för att komplettera de kurser jag aldrig gick färdigt. Mina 4 kurser vardera på 100 poäng resulterar i heltidsstudier från 29 augusti till 13 januari. Jag har ansökt om CSN för någon dag sedan och har försökt få fram information på hur mycket jag kan få i bidrag av dem. Enligt deras sida kommer jag att få 500 kronor per månad eftersom min inkomst ligger på 150 000 kr från 1 juli-31 december. Detta var en siffra jag räknade ut som ungefär eftersom jag jobbar heltid med olika scheman.

Jag hoppades på att jag skulle få det vanliga CSN bidraget på 2850 kronor och undrar om det finns något sätt man kan få dem att betala ut det?
Jag gör detta för att jag vill plugga vidare senare men även för att man får pengar för det. Behöver jag verkligen vänta ett år med att påbörja kurserna för att få 2000 kronor extra i månaden? Jag har ju bevis från utredning att jag inte har någon som är "försörjningsskyldig" till mig.
Senast redigerad av loveflashback 2016-08-20 kl. 11:30.
Citera
2016-08-20, 11:34
Medlem
Du resonerar lite konstigt. Om du väntar med studierna, är det för att kunna redovisa en betydligt lägre inkomst?

Alltså, du vill frivilligt leva på svältgränsen i ett halvår och inte jobba och tjäna pengar, för att få ut 2000 kr extra sen nästa halvår?

Du har ju förlorat kanske 100.000 kr på att inte jobba. Det är ändå mycket mer pengar än att få studiebidrag på 2000 kr i månaden i ett halvår. Det blir bara 12.000 kr.

Nej, kör på och jobba istället lite extra mellan studierna om du orkar. Du är sambo, det är bra. I ett bra förhållande stöttar man varandra under studieperioder. Åt båda håll och sen kommer belöningen åren därefter när båda jobbar och har bra inkomster.

Edit:

Apropå din mamma och vårdnadshavare. Hon är tydligen inget stöd alls så glöm henne, hon stjäl bara energi från dig. Håll henne på distans och umgås bara när du själv vill det.

Edit 2:

Inser visserligen ni förmodligen är unga båda två. Men tanken att vara sambo och hjälpa varandra innebär att en jobbar medan en studerar. Sen turas man om och på det sättet kan man klara sig genom de svåra studieåren. Sen efter 5-6 år så kommer ni att vara i ett mycket gott läge ekonomiskt sett och kunna leva ett mycket gott liv tillsammans i väldigt många år.
Senast redigerad av endumbonde 2016-08-20 kl. 11:41.
Citera
2016-08-20, 12:20
Medlem
Tack för svar!

Nej utan jag vill både jobba och plugga samtidigt men få ut de 2000 extra också. Därför undrade jag om CSN gör undantag eftersom jag är 18 år, bor själv och har bevis på att jag inte har något stöd från någon! Jag jobbar alltså heltid nu och kommer fortsätta med detta eftersom sedan jag dumpade plugget har jag levt bättre än vad jag någonsin gjort i mitt liv. Allt på grund av pengarna jag får in. Jag vill plugga nu för att jag inte riktigt vet vad jag vill läsa senare och det lär ändå ta ett halvår minst att få igen det jag har missat. Därför vill jag göra det nu under tiden jag fortfarande utforskar världen. Jag har sedan 9an kombinerat jobb och skola så det är inga problem för mig. Det jag vill är ha 2800 plus lönen varje månad när jag pluggar och jobbar.

Jag har inte haft kontakt med henne sedan jag tog mina saker och flyttade ut så ingen energi går åt där.

Jag och min sambo är båda väldigt drivna, vi vill ha klart lägenheten innan nästa sommar därför är pengar vårt enda fokus för tillfället. Jag tänkte plugga för att jag behöver göra det och för att där hade varit 12000 att hämta ut och lägga på sparkontot direkt. Känna inte lönt att göra det för 500 extra när man kan vänta lite och få 2 lappar mer. Vissa delar av systemet är så frustrerande
Citera
2016-08-21, 22:11
Avslutad
http://www.csn.se/komv-folkh-gymn/studiemedel

Det finns inga undantag.

Om du tjänar hyfsat och har studiehjälp (enbart vid heltidsstudier, deltid ger inget) - så får du tjäna hur mycket som helst.
Citera
2016-08-23, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Detskavaratyst
Om du har ämnena så som svenska engelska osv för högskolebehörighet kanske det finns ett alternativ att under detta år läsa ämnen inom något helt annat och få en gymnasieexamen i något annat? Du behöver sannolikt bara ex antal ämnen liksom. Alt att du frågar någon om dina gymnasiekompisar om tips, sätt er ner och förklara situationen och förklara vad du måste göra och kunna?

Kan vara ett alternativ faktiskt.. Ska kolla lite.

Några andra som har tips eller råd vad jag kan göra?
Kommer inte klara av att göra det praktiskt och tror jag inte får göra det teoretisk för det är en yrkeslinje.. Ska kunna visa mina kunskaper att jag kan jobba med detta men sorgliga är att jag inte ska jobba inom detta alls..

Och nej behöver inte höra att om jag inte klarar detta så klarar jag inte högskolan.. Var en jobbig period i mitt liv under gymnasiet så gjorde så gott som jag kunde.
Citera
2016-08-23, 14:27
Medlem
Dimaks avatar
Hej började den 18e

Men igår skulle jag välja sv 2 och 3 , men det gick inte sa hon, Man måste ha jobbat i 9 månader eller 18 månader halvtid, vad fan är det för korkad regel?

Eller är det bara skitsnack? Snabba svar ska ha möte med min mentor om detta imorgon

Och så är det att jag vill komma in på polishögskolan och svenska 3 är det enda som jag behöver utöver den andra då. Hon vill att jag ska gå ett år till.
OBS: Folkhögskola!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in