2015-02-15, 12:26
Medlem
Azeras avatar
Komvux mitt i terminen?

Tjena! Undrar om man kan börja på Komvux mitt i terminen? Min situation är jävligt knivig... Är 21 år gammal, aldrig arbetat, har inte körkort, och sket i gymnasiet under en längre tid. Jag kontaktade mitt lokala komvux för 20 dagar sedan, och då sa dem "vi hör av oss om två dagar", men icke...Jag väntar ännu, och nu är det sportlov, och mina chanser att bli antagen minskar för var dag som går av terminen. Vad fan ska jag göra om de nekar mig? Då är jag ju helkörd.

Oh, and by the way! Är gymnasiet bemannat på sportlovet?
Citera
2015-02-15, 13:09
Medlem
LexLinneas avatar
Det beror nog lite på var du bor. I Stockholm har Komvux 5 antagningar per år men sedan får du naturligtvis vänta på att kurserna ska starta - vilket kan dröja.

En grej du kan göra är att kolla upp distanskurser, via t.ex Folkuniversitetet. De startar lite hipp som happ.

Hoppas det var till någon hjälp!
Citera
2015-02-15, 22:14
Medlem
Om du kan tänka dig att läsa på distans så brukar det gå att börja när som helst.
Citera
2015-02-15, 22:35
Medlem
Bbobis avatar
Som sagt, distans kan du börja i princip när som helst.

Lärarna behöver ju inte leda en hel klass med jämna steg utan rättar dom uppgifter som kommer in, när dom kommer in.

När jag pluggade distans och loggade in på skolan så kunde jag ju se alla uppgifter som skulle göras för hela kursen. Så man kan tex skriva upp sig för 20veckor för att inte ha någon press och sen köra igenom hela kursen i sin egen takt och bara skicka in allt eftersom man blir färdig med ett moment.
Citera
2015-02-17, 17:40
Medlem
Tjena alla här! Tänkte bara kolla, om jag ska läsa engelska 5 och svenska 1 alltså endast två ämnen (200 poäng) har jag rätt till csn lån då?

Tack i förhand
Citera
2015-02-17, 17:51
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av JustLikeThat
Tjena alla här! Tänkte bara kolla, om jag ska läsa engelska 5 och svenska 1 alltså endast två ämnen (200 poäng) har jag rätt till csn lån då?

Tack i förhand

Nej.
Citera
2015-02-17, 17:52
Medlem
Hur mycket poäng krävs för att få csn? Hittar verkligen inte
Citera
2015-02-19, 23:50
Medlem
Bonnatorps avatar
Under 20 och plugga komvux på distans med studiemedel

Min flickvän är 18, har inte fullständiga gymnasiebetyg och går därför folkhögskola.
Nackdelen med detta är att folkhögskolan här är ren lekisverksamhet och förvaring av ungdomar som kommunen inte vill ha någon annanstans.
Har själv gått där också men slutade av olika skäl, bl.a. för att jag efter några veckor insåg att jag hellre ville ha riktiga betyg som går tenta av i snabbare takt än att i princip sitta av ett år för ett kvoterande omdöme som ingen högskola egentligen vill ha.
Ska själv börja komvux snart och lät henne kolla i kurskatalogen för distansutbildningarna (Hermods) om det var något hon skulle vilja plugga om hon hade möjlighet och vård & omsorg verkar vara hennes grej.

Hon kan inte plugga på komvux här i stan då man måste fylla 20 året för studiestarten eller ha slutbetyg från gymnasiet, så min fundering var om det finns någon distansutbildare som accepterar studenter under 20.
Är det kommunen som betalar för distansutbildningar eller hur står det till?
Citera
2015-02-20, 00:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bonnatorp
Min flickvän är 18, har inte fullständiga gymnasiebetyg och går därför folkhögskola.
Nackdelen med detta är att folkhögskolan här är ren lekisverksamhet och förvaring av ungdomar som kommunen inte vill ha någon annanstans.
Har själv gått där också men slutade av olika skäl, bl.a. för att jag efter några veckor insåg att jag hellre ville ha riktiga betyg som går tenta av i snabbare takt än att i princip sitta av ett år för ett kvoterande omdöme som ingen högskola egentligen vill ha.
Ska själv börja komvux snart och lät henne kolla i kurskatalogen för distansutbildningarna (Hermods) om det var något hon skulle vilja plugga om hon hade möjlighet och vård & omsorg verkar vara hennes grej.

Hon kan inte plugga på komvux här i stan då man måste fylla 20 året för studiestarten eller ha slutbetyg från gymnasiet, så min fundering var om det finns någon distansutbildare som accepterar studenter under 20.
Är det kommunen som betalar för distansutbildningar eller hur står det till?

Tror inte det. Hon får ju fortfarande gå på gymnasiet. Folkhögskola funkar väl ypperligt? Hon bestämmer ju själv hur mycket hon vill lära sig och sen har hon en utbildning som gör att hon kan söka högskoleutbildningar. Sannolikt behöver hon också göra högskoleprovet. Bara att köra på.
Citera
2015-02-21, 02:11
Medlem
Bonnatorps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballesteros
Tror inte det. Hon får ju fortfarande gå på gymnasiet. Folkhögskola funkar väl ypperligt? Hon bestämmer ju själv hur mycket hon vill lära sig och sen har hon en utbildning som gör att hon kan söka högskoleutbildningar. Sannolikt behöver hon också göra högskoleprovet. Bara att köra på.
Gymnasiet vill inte längre ha henne.
Huruvida det var för att hon var för gammal (även om man i regel är/fyller nitton när man går ut) eller för att hon förbrukat sina chanser där minns jag inte.
Att folkhögskolan skulle ge en utbildning jämförbar med gymnasiebetyg är ren lögn, åtminstone om man ser på FHS här i stan. Det handlar primärt om att sitta av tiden, lyssna på utläggningar om allas lika värde (och ökad invandring, det är extremt politiskt inriktat) och lite smått om kärnämnena.
Ingen av de övriga ämnena (utom geografi/förtryckshistoria där man primärt får lära sig om afrika, västasien och amerika just för att dessa exploaterats av den onda vita européen, jag överdriver verkligen inte) som hör till grundläggande behörighet är tillgänliga och omdömet, d.v.s utbildningen du menar får in en på högskoleutbildningar, är enbart av kvoterande skäl.
Ingen vettig högskola vill ha en folkhögskoleelev helt enkelt, men de måste.
Vissa slipper, och där kommer man då inte in med folkhögskoleomdöme.
Många som går där är så socialt missanpassade (i vissa av fallen är det en väldigt fin benämning) att det inte skulle gå ha dem bland "vanliga" senpubertala gymnasieelever utan efterföljande mobbing och förstörda självförtroenden alternativt att de bara inte lyckades åkalla de stödresurser som ska finnas tillgänliga i gymnasiet/komvux och därför hamnade på FHS istället.

Matten, som är det hon behöver hjälp med, får hon knappt någon hjälp med.
En lektion per vecka och ibland skippas denna för att måla istället.
Hon har inte ens fått en bok att plugga i på fritiden.

Kan inte gå dit själv för att konsultera administrationen då jag av smärre skäl har besöksförbud inom området.
Citera
2015-02-21, 04:54
Medlem
Vad är det för WT-brud du lyckats fånga? Jag skulle hålla mig undan om jag vore du. Förövrigt så borde det väl finnas något gymnasium som accepterar henne? I en annan stad möjligtvis?
Citera
2015-02-21, 19:30
Medlem
Bonnatorps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riemannen
Vad är det för WT-brud du lyckats fånga? Jag skulle hålla mig undan om jag vore du. Förövrigt så borde det väl finnas något gymnasium som accepterar henne? I en annan stad möjligtvis?
Vad baserar du det på? Har ju inte sagt mer om henne än att hon inte är världens vassaste på matte.
Gör mitt bästa för att forma henne till en lite mindre bräcklig individ och vet väl inte om 9 mils pendlande om dagen skulle hjälpa i nuvarande skede.

Hursomhelst så behöver hon plugga på riktigt och inte bli hänvisad till vattenfärgsmålande, vilket även jag ofta blev på den skolan trots att jag inte har några som helst studiesvårigheter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in