Citat:
Ursprungligen postat av
Ballesteros
Tror inte det. Hon får ju fortfarande gå på gymnasiet. Folkhögskola funkar väl ypperligt? Hon bestämmer ju själv hur mycket hon vill lära sig och sen har hon en utbildning som gör att hon kan söka högskoleutbildningar. Sannolikt behöver hon också göra högskoleprovet. Bara att köra på.
Gymnasiet vill inte längre ha henne.
Huruvida det var för att hon var för gammal (även om man i regel är/fyller nitton när man går ut) eller för att hon förbrukat sina chanser där minns jag inte.
Att folkhögskolan skulle ge en utbildning jämförbar med gymnasiebetyg är ren lögn, åtminstone om man ser på FHS här i stan. Det handlar primärt om att sitta av tiden, lyssna på utläggningar om allas lika värde (och ökad invandring, det är extremt politiskt inriktat) och lite smått om kärnämnena.
Ingen av de övriga ämnena (utom geografi/förtryckshistoria där man primärt får lära sig om afrika, västasien och amerika just för att dessa exploaterats av den onda vita européen, jag överdriver verkligen inte) som hör till grundläggande behörighet är tillgänliga och omdömet, d.v.s utbildningen du menar får in en på högskoleutbildningar, är enbart av kvoterande skäl.
Ingen vettig högskola vill ha en folkhögskoleelev helt enkelt, men de måste.
Vissa slipper, och där kommer man då inte in med folkhögskoleomdöme.
Många som går där är så socialt missanpassade (i vissa av fallen är det en väldigt fin benämning) att det inte skulle gå ha dem bland "vanliga" senpubertala gymnasieelever utan efterföljande mobbing och förstörda självförtroenden alternativt att de bara inte lyckades åkalla de stödresurser som ska finnas tillgänliga i gymnasiet/komvux och därför hamnade på FHS istället.
Matten, som är det hon behöver hjälp med, får hon knappt någon hjälp med.
En lektion per vecka och ibland skippas denna för att måla istället.
Hon har inte ens fått en bok att plugga i på fritiden.
Kan inte gå dit själv för att konsultera administrationen då jag av smärre skäl har besöksförbud inom området.